Puheen ymmärtämisen vaikeutta 2v 9kk

Huolestunutmamma

Alan olla huolissani poikani ymmärryksestä. Poika puhuu paljon, mutta aika paljon ihan puuta-heinää. Matkii paljon ilmaisuja piirretyistä (katsoo pikkukakkosta joka ilta innoissaan) Ymmärtää kyllä ihan hyvin perusjuttelua, mutta etenkin kysymykset tuntuvat tosi vaikeilta. Puheen kehitys on kyllä mennyt nyt aika vauhdilla eteenpäin, paljon on oppinut sanoja mutta välillä tuntuu olevan vaikeutta ymmärtää eri asiosta pääasiaa.

Satuja on luettu ja viime aikoina keskittymiskyky on parantunut ja jaksaa kuunnellla paremmin (kerron tosin omin sanoin että olisi mahdollisimman helppo ymmärtää) . Tuntuu kuitenkin ettei poika saisi juonesta kiinni, vaan keskittyy epäoleellisuuksiin (kuten satuhahmon hattuun).

Nyt on kuukauden verran ollut 'mikä toi on' kausi ja sitä mukaa on kyllä puhuminen ja ymmärrys mielestäni kyllä hieman parantunut.

Outoa on mielestäni juuri kysymyksiin vastaamisessa on ollut vaikeutta. Esim. 'Joo' on ollut ihan kiven takana. Esim. 'Onko hyvää ' kysymykseen tuntuu olevan mahdoton välillä saada vastausta.

Poika osaa myös laskea kymmeneen ulkomuistista, mutta kun laittaa vaikka 5 tomaattia eteen, niin ei osaa laskea. Omasta mielestäni on ollut koko ajan ikätasoaan jäljessä juuri vuorovaikutuksessa, mutta nyt on alkanut huolestuttamaan vaan enemmän. Toisaalta muisti on hyvä, poika on empaattinen, ihana ja aurinkoinen tapaus, mutta jotain vaikeuksia hänellä taitaa olla. :(

Onko täällä muita joilla lapsilla vastaavia ongelmia?

6

408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsiIIee

Kuulostat aika vaativalta. Lapsi on, mikä on; lapsi. Minusta lapsesi kuulostaa terveelle ja kuinka niin hattu ei voisi olla pääasia? Esim. Nuuskamuikkusen hattu on aika lailla pääasia Nuuskamuikkusen ilmestyksessä.

• etsiIIee

Ja entäs sitten tämä...

"Poika osaa myös laskea kymmeneen ulkomuistista, mutta kun laittaa vaikka 5 tomaattia eteen, niin ei osaa laskea."

Puhutko tosiaan 2v 9 kk ikäisestä lapsesta? :D
      Kuinka huolissaan olisitkaan, jos 15v ei pystyisi matematiikantunnilla keskittymään useampaan kuin yhteen asiaan... :(
      *reality check*

• toinen moinen

Melkein kuin olisin itse kirjoittanut aloituksen :) Saman ikäinen poikani puhuu enemmän kuin ymmärtää. Lähinnä hölisee ulkomuistista kirjojen lauseita (väärin ääntäen, vain osasta sanoja saa selvää). Toistelee myös laulujen sanoja ja hänelle opetettuja lauseita, mutta kaikesta huomaa, ettei todellakaan ymmärrä mitä sanoo. Ei osaa lainkaan soveltaa kieltä, yhdistellä, kehittää omaa lausetta. Meilläkin oli jo yli vuoden tullut sanoja ennen kuin saatiin "joo" kaivettua ulos. Poika ei koskaan kysy mitään, eikä useimmiten vastaakaan kysymyksiin, paitsi "missä" ja "mikä". Hiljattain olen saanut opetettua hänet vastaamaan mitä haluaa iltapalaksi. Ongelma on vain se, että vastaa aina samoin eikä sen mukaan mitä oikeasti haluaisi.

Meillä tilanne on siinä mielessä hieman eri, että lapsi myös lukee, kirjoittaa, ja laskee yli sataan, useammalla kielellä. Nämä erityistaidot ja puutteet "normaalissa" kehityksessä ovat saaneet minut epäilemään Aspergerin syndroomaa. Syksyllä pääsemme puheterapiaan, jossa toivottavasti selviää jotain. Tsemppiä teille!

• Lauseita

Olen 2 lapsen äiti, kummallekin olen pyrkinyt hyvin varhain yksittäisten sanojen toistelua välttämään ja puhua lyhyin selkein lausein, sekä lukenut paljon. Ovat yksin kertaiset lauseet oppineet hyvin. He ovat tämän jälkeen hyvin oppineet sitten lauseiden kautta sanoja ja sanojen merkityksiä, sekä myös synonyymejä jo 2- vanhoina. Isompi on jo koulussa, pienempi päivähoidossa, kummastakin on sanottu, että puhe on ikäisikseen ollut selkeää päiväkoti-ikäisenä ja on ollut laaja sanavarasto.

• unohda verailu

Eipä tuon perusteella paljoa voi sanoa. Vuorovaikutuksesta puhuttaessa: käykö lapsi päivähoidossa tai jossain kerhossa. Jos käy, niin kysele tilanteesta ohjaajilta.
      Jos ei vielä ole missään ryhmässä, olisi hyvä syksyn myötä aloitella vuorovaikutuksen tukemiseksi.
      p.s. kuuntelukirjat ovat mainio keksintö - lapsi saa rauhassa kuunnella tarinoita.

• Toinenäippä

Hei huolestunutmamma! Sinun kuvauksesi pojastasi oli aivan kuin minun tytöstä kirjoitettu! Tyttöni nyt 3 vuotta. Olisi mukavaa vaihtaa ajatuksia/kuulumisia kanssasi esim sähköpostitse ? :) itsekin kaipaisin jonkinlaista "vertaistukea" kun välillä on uuvuttaa yksikseen pohtia näitä asioita ja kun meidän lähipiirissä ei ole ainuttakaan jolla olisi puhumisen/ymmärtämisen vaikeutta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe