Läheisellä pihalla asustaa aikuinen husky-tyyppinen koira, jota omistajat pitävät päivittäin päivisin pihalla sidottuna valotolppaan. Olipa kuuma, kylmä, aurinkoinen tai sateinen sää, siellä koira tököttää tuntikaupalla pieni arviolta allepuolen litran vesikippo vieressään. Kävelen ohi lähes päivittäin, siellä se raukka aina istuu, on jo ilmeisesti tyytynyt kohtaloonsa.
Kenelle voin tästä ilmoittaa, ja minkänäköisiä yksityiskohtia pitäisi tietää ennen ilmoitusta. Mielestäni talvikoira ei kuulu helteessä auringonpaisteeseen tuntikausiksi, vaikka kestäisikin nuo muut säät.
Missä menee raja?
Koira sidottuna pihalla
56
3241
Vastaukset
- animal protector
Ota yhteyttä lähimpään eläinsuojeluviranomaiseen/terveystarkastajaan, jos et löydä oman kunnan vastaavaa myös lähiympäristön vastaaville voi laittaa tiedustelun jotka voivat viedä asian eteenpäin. Poliisille voi myös laittaa esimerkiksi sähköisesti rikosilmoituksen.
Asia kannattaa ehdottomasti viedä eteenpäin!
Myös paikalliselta eläinlääkäriltä voi saada apua, jotkut ovat pätevöityneet myös eläinsuojeluviranomais tehtävien suorittamiseen. Ainenkin he tietävät minne kannattaa ottaa yhteyttä. - Ilmoita
asiasta ensin omistajalle, ja jos se ei tuota tulosta, niin sitten eläinsuojeluun.
- 33+2
No kyllähän se omistaja saa varmasti kattavammat ohjeet koiranpidosta siltä ellsuojelijalta kuin naapurilta .
Itse en todellakaan menisi itse ensin sanomaan koska todenäköisesti omistaja tulee silmille .- kaikki ei narsisteja
Normaali ihminen ymmärtää kyllä, jos toinen on huolissaan tuntemattoman lemmikistä. Kannattaa mennä kysymään koiran omistajalta asian laita. Ties vaikka hänen koiransa tunteekin olonsa mukavaksi. Omistajan kanssa kontaktiin, ei tietenkään suoraan eläinsuojelurikosilmoituksilla uhitellen.
Ja jos se koiran omistaja on ulkopuolinen henkilö aloittajalle, niin mitä aloittaja siinä menettää, jos sen huskyn omistaja hänelle suuttuu (vaikkakin suurin osa koiranomistajista ei suutu moisissa tapauksissa)? Eri asia on, jos kyseessä on vaikkapa naapuri tai kaverin kaveri. - Itsenäinen_Koiran_Om
kaikki ei narsisteja kirjoitti:
Normaali ihminen ymmärtää kyllä, jos toinen on huolissaan tuntemattoman lemmikistä. Kannattaa mennä kysymään koiran omistajalta asian laita. Ties vaikka hänen koiransa tunteekin olonsa mukavaksi. Omistajan kanssa kontaktiin, ei tietenkään suoraan eläinsuojelurikosilmoituksilla uhitellen.
Ja jos se koiran omistaja on ulkopuolinen henkilö aloittajalle, niin mitä aloittaja siinä menettää, jos sen huskyn omistaja hänelle suuttuu (vaikkakin suurin osa koiranomistajista ei suutu moisissa tapauksissa)? Eri asia on, jos kyseessä on vaikkapa naapuri tai kaverin kaveri.Eläinsuojeluun ilmotus siitä, että jotkut pitää koiraa pihalla kiinni?!
Eihän siinä ole mitään vikaa, jos pitää koiraa pihalla päivällä kiinni, jos se ei joudu helteellä olemaan hirveessä auringonpaisteessa, että on varjossa ja on vettä riittävästi, ni eihän tuossa oo mitään. Tietty, jos on, että koira joutuu läkähtymään hirveessä auringonpaisteessa vieläpä ilman vettä ja on muutenki laiminlyöty, ni se ei oo asianmukaista koiranpitoa, siitä kannattaa tehhä ilmotus, mutta ei se ole syy tehhä ilmotusta, että koira on pihalla kiinni, jos se on kuitenki hyvin hoijettu, eikä sitä pidetä helteellä hirveessä auringonporotuksessa ilman vettä tai jotai lyhytkarvasta koiraa kovalla pakkasella siellä palelemassa, husky nyt pärjää ulkona pakkasellakin, ei ole mitään eläinrääkkäystä pitää huskya pikku pakkasella ulkona kiinni, tassut nyt on, mitä voi paleltaa, mutta jos se pääsee koppiin lämmittelemään ja kyllähän lumikin eristää lämpöä ja turkkihan jo suojaa huskylla kylmältä...;)
Olkoonkin, että tämä kyseinen husky ei pääse koppiin, mutta eipä sen kesähelteillä tartte päästäkään, kuhan pääsee varjoon.
Jos koira on kiinni asianmukaisesti ja joku siitä tekee ilmotuksen, ni sitte kyllä kannattais jo alkaa hankkia omaa elämää.
Ei se ole eläinrääkkäystä, että joku pitää koiraa talon pihalla kesällä kiinni, jos sillä on vettä ja pääsee helteellä varjoon eikä tommosesta ole mitään syytä tehä ilmotusta. Tällaset idiootit, jotka tekee tollasesta ilmotuksen eläinsuojeluun eivätkä muuta osaa ku kyylätä naapureita, joilla sattuu luffe olemaan pihalla kiinni tai vapaana, jos koira on kuitenki asianmukaisesti siellä pidetty ja muutenki hoijettu, voisivat hankkia elämän.
Ite koiranomistajana oon huomannu, että tollasia ihmisiä on surullisen paljon.
Nythän noi kyylät pääsee taas vahtaamaan koiranomistajia, jotka jättävät koiransa kaupan eteen kiinni, ku niitä nyt jätetään sinne helteeseen, voi voi.....
Ja kuitenkaan mikään ei kiellä jättämästä koiraa helteelläkään kaupan eteen kiinni, jos sen ei tartte olla hirveessä arskan porotuksessa ja se koira pärjää siinä kaupan eessä kiinni yhen 15 min. ilman vettäkin, ku on vielä mukavasti varjossa....;)
Voi taivas tällaset kyylät on sitten tyhmiä, ei voi muuta sanoa...Uskaltavat kyllä puuttua toisten tapoihin pitää koiria, vaikka oikeesti eivät tiedä koiran hoitamisesta tuon taivaallista. Näin ollen heillä on vielä vähemmän syytä puuttua toisen koiran pitoon. Minullekin ollaan tultu urputtamaan, vaikka mun koira oli puun varjossa ja vettä oli eikä se ollu siinä ku ehkä 20 minuuttia. Noh, minun koira ja minä saan jättää sen kaupalle kiinni, jos haluan, sitä ei kukaan toinen ihminen päätä, kun ei minun koiraa omista ja kun ei ole kyse mistään eläinrääkkäyksestä, ni voi pitää turpansa kiinni...:))
Joten mun puolesta nää niinsanotut kyylät voi ihmetellä kaikessa rauhassa, jos jätän mun koiran kaupan eteen kiinni.
Joten ilmotus siitä, että joku sun naapuris pitää huskya pihalla kiinni, ei ole syy tehhä ilmotusta eläinsuojeluun, eri asia on, jos se joutuu olemaan hirveessä auringonpaahteessa ilman nestettä, mutta muuten sanon sulle aloittaja, että eikö sulla jumalauta ole parempaa tekemistä ku kytätä naapureittesi tekemisiä? Hanki elämä saatana....Ei ole sinun asiasi, vaikka pitäisivätkin huskya pihalla kiinni, mikäli koira on asianmukaisesti pidetty niinku olen monta kertaa sanonut, huolehdi omista asioistas, jos osaat ja tiiät, miten niin tehään....
Niin ja vielä 1 juttu, en välitä pätkän vertaa, vaikka joku antaakin mun kommentille miinuspisteitä, tarkotin vain, että jos kyseinen koira on laiminlyöty, niin sitten on hyvä tehhä siitä ilmotus, mutta se ei ole syy, että sitä pidetään pihalla kiinni.
Suorastaan ottaa päähän tällaset kyylät, jotka kyttää muitten tekemisiä, vaikka joku koira ei olisikaan laiminlyöty niinku tyyliin ilmotus eläinsuojeluun siitä, ku joku pitää koiraa jonkun aikaa päivisin pihalla kiinni, voi Jeesus, ei voi muuta sanoa...:) - ....
Itsenäinen_Koiran_Om kirjoitti:
Eläinsuojeluun ilmotus siitä, että jotkut pitää koiraa pihalla kiinni?!
Eihän siinä ole mitään vikaa, jos pitää koiraa pihalla päivällä kiinni, jos se ei joudu helteellä olemaan hirveessä auringonpaisteessa, että on varjossa ja on vettä riittävästi, ni eihän tuossa oo mitään. Tietty, jos on, että koira joutuu läkähtymään hirveessä auringonpaisteessa vieläpä ilman vettä ja on muutenki laiminlyöty, ni se ei oo asianmukaista koiranpitoa, siitä kannattaa tehhä ilmotus, mutta ei se ole syy tehhä ilmotusta, että koira on pihalla kiinni, jos se on kuitenki hyvin hoijettu, eikä sitä pidetä helteellä hirveessä auringonporotuksessa ilman vettä tai jotai lyhytkarvasta koiraa kovalla pakkasella siellä palelemassa, husky nyt pärjää ulkona pakkasellakin, ei ole mitään eläinrääkkäystä pitää huskya pikku pakkasella ulkona kiinni, tassut nyt on, mitä voi paleltaa, mutta jos se pääsee koppiin lämmittelemään ja kyllähän lumikin eristää lämpöä ja turkkihan jo suojaa huskylla kylmältä...;)
Olkoonkin, että tämä kyseinen husky ei pääse koppiin, mutta eipä sen kesähelteillä tartte päästäkään, kuhan pääsee varjoon.
Jos koira on kiinni asianmukaisesti ja joku siitä tekee ilmotuksen, ni sitte kyllä kannattais jo alkaa hankkia omaa elämää.
Ei se ole eläinrääkkäystä, että joku pitää koiraa talon pihalla kesällä kiinni, jos sillä on vettä ja pääsee helteellä varjoon eikä tommosesta ole mitään syytä tehä ilmotusta. Tällaset idiootit, jotka tekee tollasesta ilmotuksen eläinsuojeluun eivätkä muuta osaa ku kyylätä naapureita, joilla sattuu luffe olemaan pihalla kiinni tai vapaana, jos koira on kuitenki asianmukaisesti siellä pidetty ja muutenki hoijettu, voisivat hankkia elämän.
Ite koiranomistajana oon huomannu, että tollasia ihmisiä on surullisen paljon.
Nythän noi kyylät pääsee taas vahtaamaan koiranomistajia, jotka jättävät koiransa kaupan eteen kiinni, ku niitä nyt jätetään sinne helteeseen, voi voi.....
Ja kuitenkaan mikään ei kiellä jättämästä koiraa helteelläkään kaupan eteen kiinni, jos sen ei tartte olla hirveessä arskan porotuksessa ja se koira pärjää siinä kaupan eessä kiinni yhen 15 min. ilman vettäkin, ku on vielä mukavasti varjossa....;)
Voi taivas tällaset kyylät on sitten tyhmiä, ei voi muuta sanoa...Uskaltavat kyllä puuttua toisten tapoihin pitää koiria, vaikka oikeesti eivät tiedä koiran hoitamisesta tuon taivaallista. Näin ollen heillä on vielä vähemmän syytä puuttua toisen koiran pitoon. Minullekin ollaan tultu urputtamaan, vaikka mun koira oli puun varjossa ja vettä oli eikä se ollu siinä ku ehkä 20 minuuttia. Noh, minun koira ja minä saan jättää sen kaupalle kiinni, jos haluan, sitä ei kukaan toinen ihminen päätä, kun ei minun koiraa omista ja kun ei ole kyse mistään eläinrääkkäyksestä, ni voi pitää turpansa kiinni...:))
Joten mun puolesta nää niinsanotut kyylät voi ihmetellä kaikessa rauhassa, jos jätän mun koiran kaupan eteen kiinni.
Joten ilmotus siitä, että joku sun naapuris pitää huskya pihalla kiinni, ei ole syy tehhä ilmotusta eläinsuojeluun, eri asia on, jos se joutuu olemaan hirveessä auringonpaahteessa ilman nestettä, mutta muuten sanon sulle aloittaja, että eikö sulla jumalauta ole parempaa tekemistä ku kytätä naapureittesi tekemisiä? Hanki elämä saatana....Ei ole sinun asiasi, vaikka pitäisivätkin huskya pihalla kiinni, mikäli koira on asianmukaisesti pidetty niinku olen monta kertaa sanonut, huolehdi omista asioistas, jos osaat ja tiiät, miten niin tehään....
Niin ja vielä 1 juttu, en välitä pätkän vertaa, vaikka joku antaakin mun kommentille miinuspisteitä, tarkotin vain, että jos kyseinen koira on laiminlyöty, niin sitten on hyvä tehhä siitä ilmotus, mutta se ei ole syy, että sitä pidetään pihalla kiinni.
Suorastaan ottaa päähän tällaset kyylät, jotka kyttää muitten tekemisiä, vaikka joku koira ei olisikaan laiminlyöty niinku tyyliin ilmotus eläinsuojeluun siitä, ku joku pitää koiraa jonkun aikaa päivisin pihalla kiinni, voi Jeesus, ei voi muuta sanoa...:)Itsenäinen_Koiran_Om : Jos olisit lukenut KOKO ketjun läpi,olisit huomannut kun aloittaja kertoo et kys. koira on kiinni puolen metrin hihnassa,eikä pääse makaamaan. Koiralla aloittajan mukaan vain pari dl vettä,eikä pääse varjoon...
Tässä esim yks aloittajan viesti:
Mitätehdä 24.5.2013 22:35
Koiralla on reilu pari desiä vettä.
Ei pääse varjoon eikä muutenkaan suojaan auringolta
On kyllä koko päivän, aamusta iltaan.
Sidottuna valotolppaan noin puolen metrin narulla keskellä pihaa ( ei omaa vaan koko naapuruston yhteistä )
Ja koira on todella apaattisen näköinen, näyttää lähestulkoon patsaalta. Välillä läähättää välillä taas ei silmänräpäytystäkään.
Koskaan ei makaa vaan aina istuma-asento.
En tiedä ite pitäskö tästö ilmottaa vai ei, siksi tulin kyselemään täältä oisko jollain jotain kokemuksii tällasestä...
tässä toinen:
Mitätehdä? 26.5.2013 16:42
Puolen metrin hihnalla tarkoitan puolen metrin hihnaa, eli en liioittele. Koira istuu ihan kahdenkymmenen sentin päässä tolpasta, eikä hihna yleta edes maahan asti.
Otan kyllä yhteyttä maanantaina, joko omistajaan henk.koht, jos ei mahdollisuutta siihen, niin eläinsuolejuvalvojaan.
Ja kyllä, tämän alkukesän kuumimpinakin päivinä koira istuu siinä pihalla auringonpaahteessa.
Eli,kyllä mun mielestä tuo on eläinrääkkäystä & tuosta pitää tehdä ilmoitus
- mixpiski
Jotku koirat vaan yksinkertasesti on ulkokoiria, ne ei viihdy sisällä vaikka olis kuin helle, meidän koira on oiva esimerkki lapinkoiramix eeerrrittttäin paksulla turkilla, hakeutuu ulos ja varjoon aina. Asutaan omakotitalossa jossa saa olla vapaana ja aina pääsee sisälle kun haluaa, mutta ku harvoin haluaa...Jos ei koira oikeesti näytä sellaselta että on kuolemassa siihen helteeseen ja vettäkin sillä on iin se voi olla että eläinsuojelussakin ne on aika voimattomia tollaisssa jutuissa ja vielä jos koiralla on mahdollisuus olla varjossakin tai vaikka jossain omassa kopissa. Muista myös että väärästä ilmoituksesta voi joutua korvaukseen!!
- Ihan oikea
Ei toi ole väärä ilmoitus, jos kertoo niinkuin asia on: koira tolpassa kii jne. Se olis, jos sitä väitettäis vaikka hakattavan, eikä näin olisi. Ihan hyvä koiran olot on käydä tarkastamassa.
- Eikövaan?
Ymmärtäisin asian niin, että jos koiralla ei ole mahdollisuutta hakeutua varjoon, se on eläinrääkkäystä.
- Baby dog
Eläinrääkkäystä!!! Ota yhteyttä HETI eläinsuojeluviranomaiseen!
Suomen laki jo vaatii tekemään ilmoituksen jos näkee, että eläintä kohdellaan huonosti.
Äläpä nyt viivyttele yhtään, se eläin KÄRSII.
Sinun nimeäsi ei mainita ilmoituksen tekijänä, eli sitä ei tarvitse pelätä..- mee kellokoskelle
ei kuulopuheilla voi vielä sanoa mitään ja varsinkaan sinä et voi mennä sanomaan että koira kärsii ku et ole nähnyt edes tilannetta!! haloo mutta selvästi sinä kärsit joten hakeudu hoitoon!
- Huomenta teille
mee kellokoskelle kirjoitti:
ei kuulopuheilla voi vielä sanoa mitään ja varsinkaan sinä et voi mennä sanomaan että koira kärsii ku et ole nähnyt edes tilannetta!! haloo mutta selvästi sinä kärsit joten hakeudu hoitoon!
Jos aloittaja puhuu totta, niin sillä perusteella voi sanoa, että koira kärsii. Oletko itse lemmikinomistaja joka ei piittaa eläimen voinnista pätkänvertaa?
Eläinsuojeluihminen voi aivan hyvin käydä katsomassa mikä siellä tilanne on, jos ei ole mitään hätää niin aina parempi!
Huvittavaa tuo "kellokoskelle" ilman, että tunnet kirjoittajaa :) - ottakaa selvää
mee kellokoskelle kirjoitti:
Samaa mieltä, päivittäin kulkee ohi, eli mietityttää että tapahtuuko tätä kerran päivässä ? Nimittäin jos on esim. säännöllinen työaika tms. voi olla että koira just siihen aikaan on päivittäin siellä ulkona. Jos ei ole koko päivää aikaa seurata, niin ei nyt ensimmäisenä aleta ilmoitteleen mihinkään. Tässäkin on naapurissa yksi koira päivittäin tuolla narun nokassa, saattaa makoilla useamman tunnin, mutta käyttävät lenkillä, kun itsekin koiran kanssa kuljen, niin tulee vastaan. Joku hätäisempi voisi ilmoitella, kun päivän tuolla näyttää makaavan.
- Mitätehdä
ottakaa selvää kirjoitti:
Samaa mieltä, päivittäin kulkee ohi, eli mietityttää että tapahtuuko tätä kerran päivässä ? Nimittäin jos on esim. säännöllinen työaika tms. voi olla että koira just siihen aikaan on päivittäin siellä ulkona. Jos ei ole koko päivää aikaa seurata, niin ei nyt ensimmäisenä aleta ilmoitteleen mihinkään. Tässäkin on naapurissa yksi koira päivittäin tuolla narun nokassa, saattaa makoilla useamman tunnin, mutta käyttävät lenkillä, kun itsekin koiran kanssa kuljen, niin tulee vastaan. Joku hätäisempi voisi ilmoitella, kun päivän tuolla näyttää makaavan.
Kuljen ohi päicittäin useamman kerran matkalla omalle parkkipaikalleni. Kyseessä siis viereinen rivari, ja aina se koira siellä istuu.
- päätä jo mitä teet
Mitätehdä kirjoitti:
Kuljen ohi päicittäin useamman kerran matkalla omalle parkkipaikalleni. Kyseessä siis viereinen rivari, ja aina se koira siellä istuu.
"Kävelen ohi lähes päivittäin" suora lainaus aloituksesta.
- Mitätehdä?
päätä jo mitä teet kirjoitti:
"Kävelen ohi lähes päivittäin" suora lainaus aloituksesta.
Eli tarkennusta vielä kun joillekin on epäselvää.
Olen töissä viisi päivää viikossa. Olen niinä viitenä päivänä kaksi kertaa parkkipaikallani, joko jättämässä autoa tai lähdössä sillä töihin. Viikonloput olen vapaa. Silloin en VÄLTTÄMÄTTÄ mene autolleni. Eli tästä voi hyvin päätellä kuinka usein kävelen kyseisen koiran ohi.
- sjjlksk
No ainakaan siitä koira ei liikaa kärsi, että se on ulkona narun päässä pari tuntia. Minulla on cockerspanieli, joka tykkää esim. lenkkien jälkeen jäädä etupihallemme, joten siinä se pääsee joka päivä olemaan remmin päässä ysinään, mutta sisälle päästämme sen silloin kun se haluaa. Ja siperianhusky on vielä cockerspanieliakin itsenäisempi rotu.
Mutta ainut asia, mikä tuossa tapauksessa huolestuttaa, on tuo koiran jättäminen helteen armoille auringonpaisteeseen. - mitkä helteet?
Milloin viimeksi on helteitä ollut siellä ja mistä asti olet koiran olotilaa tarkkaillut? Tänä vuonna ei oikeastaan missään päin Suomea ole ollut vielä sellaisia helteitä, että koira varsinaisesti kärsisi, vaan ylivoimaisesti kovimmat helteet ovat vasta edessä. Ja viime kesänäkin helteet loppuivat hyvin aikaisin, eli viimeisistä kovista helteistä on jo aikaa.
Jos koira ei tämän vuoden ennätyslämpiminä päivinä ole pärjännyt ulkona, niin kuinka se pärjää sitten kun on 30 asteen helteet? Oletko varma, että koira jätetään silloinkin pihalle paahtumaan? Oletko? Tarkkaile nyt vielä viikko ainakin tilannetta, kun ne varsinaiset "koiria kiduttavat helteet" ovat vasta tulossa. - missä se järki taas
No jospa aloittaja puhuis eikä me muut jotka ei olla oltu paikalla?! Eli aloittaja kerrotko tarkasti, että
-onko koiralla vettä?
-pääseekö koira varjoon tai koppiin tms.suojaan aurinkoa?
- aloittaja sanoo että päivisin on ulkona, eli ei koko päivää??
- onko koira nuutuneen näköinen tai vapiseeko tms onko jähmettynyt paikoilleen?
-voidaanko vetää johtopäätös että jokainen koira jonka minä nään aidan takana tai hihnassa pihalla ni voin ottaa yhteyttä eläinsuojeluun koska epäilen että koira ei pääse sisälle??
siis oikeesti wtf, menkää kysyy omistajilta noita juttuja, ennenku nolaatte itteenne, saatte maksaa sakkoa turhasta ilmottamisesta eläinsuojeluun!
ps. oma koirani saa mennä sisää ja ulos, ite saa päättää, ja jos joku tulee mulle urputtaa ni kutsun sisää kahville ni saa seurata koiran olemista, huomaa että vaikka koirani viihtyy ulkona, se ei ole sinne kahlittu!- Mitätehdä
Sidottuna valotolppaan noin puolen metrin narulla keskellä pihaa ( ei omaa vaan koko naapuruston yhteistä )
Ja koira on todella apaattisen näköinen, näyttää lähestulkoon patsaalta. Välillä läähättää välillä taas ei silmänräpäytystäkään.
En tiedä ite pitäskö tästö ilmottaa vai ei, siksi tulin kyselemään täältä oisko jollain jotain kokemuksii tällasestä... - Baby dog
Mitätehdä kirjoitti:
En tiedä ite pitäskö tästö ilmottaa vai ei, siksi tulin kyselemään täältä oisko jollain jotain kokemuksii tällasestä...Mitä vielä odotat, sitäkö että se kärsii vaan lisää? Tee nyt se ilmoitus!
Siis puolen metrin narussa... Voi h..vetti sentään.
- äkkiä ilmoitus!
Kyllä tuosta voi ilmoituksen tehdä. Koiraa ei voi pitää noin lyhyessä hihnassa ilman suojaa säältä, kuin väliaikaisesti, tässä tulee eläinsuojelulaki vastaan!
"Jos koiran kytkinketju kiinnitetään muuhun juoksulankaa vastaavaan sopivaan laitteeseen tai välineeseen, koiralla on oltava liikkumatilaa vähintään 40 m²"
Näin sanoo laki jo pelkästään tuosta kytkinketjusta. Sitten kun ottaa huomioon että koiralla ei ole mahdollisuutta päästä varjoon tai tuulen ja sateensuojaan ja vettäkin on niukasti! Todellakin teet ilmoituksen heti ensi maanantaina ellet netissä tee! - Vösilö
"...saatte maksaa sakkoa turhasta ilmoittamisesta eläinsuojeluun"
- siis mitä? Ei varmasti sakoteta. Sakkoja tulee ilkivaltaisesta häirinnästä, jos niitä ilmoja tehtaillaan jatkuvaan ties mistä aiheesta vain kiusaamismielessä. Ei todellakaan yhdestä ilmoituksesta, joka sitten osoittautuu aiheettomaksi.
Kyseisen koiran tapauksessa ilmoitus on aiheellinen, koiran kytkemistapa on laiton. - kysyn vaa ohimennen
mutta ihmettelen sitä, kun aloittaja ei ole kumminkaa huskyn naapuri, siis samasta taloyhtiöstä...niin miksei sitten taloyhtiön asukkaat ole muka tehny ilmoitusta, ne jos ketkä paremmin näkee päivittäin tilantee, paremmin ku ohikulkijat...
- Baby dog
Aloituksessa ei puhuttu taloyhtiöstä. Jospa naapurit eivät vaan välitä, eivät pidä ollenkaan koirista!?
Ovat siis ehkä mielissään kun koira ei hauku, juokse vapaana, kuseksi portinpieliin.
Sinä aloittaja joka välität, tee se ilmoitus. Käyvät tarkastamassa tilanteen, aiheetonta ilmoitusta ei ole tuossa tapauksessa.
Onhan ihmisiä kehoitettu tekemään heti ilmoitus jos näkee eläimen kärsivä huonosta hoidosta tai kaltoinkohtelusta.
Esimerkiksi jos koira on yksin hädissään kuumassa autossa, niin soitto poliisille, jos omistajaa ei löydy.
- Mitätehdä
Eli kyseessä on rivariviidakko, itse asun kerrostalossa ihan vieressä. Parkkipaikkani on aivan vieressä, ja autoon noustessani katseeni kohdistuu suoraan tähän pihaan, jonka ympärillä niitä rivareita on, joten oletan että se on yhteinen, kun ei kerran yhdelläkään ole omaa aidattua pihaa.
Ilmoitan asiasta maanantaina, jos ei muuta voi siis ilmeisesti ottaa yhteyttä eläinlääkäriin, joka osaa ohjata eteenpäin?- toimikaa
Kunnan- tai kaupungineläinlääkäri on oikea valvova viranomainen. Jos mahd. ota yhteyttä myös sähköpostitse ja linkitä vähän heikompikin kuva koirasta narussaan auringossa. Omistajalle ilmoitetaan käynnistä etukäteen, ja ihmeesti on parissa tunnissakin esim. liian lyhyttä juoksunarua pidennetty juuri ennen käyntiä ja muutenkin omistajilla on taipumus puhua musta valkeaksi jne. Kuva puhuu enemmän kuin sata sanaa.
Joissakin kunnissa sama eläinlääkäri sekä tekee praktiikkaa että valvoo, useimmissa on pyritty palkkaamaan valvontaeläinlääkäri. Hän siis ainoastaan tekee eläinsuojelu- ym. tarkastuksia. Asia on kiireellinen, koira voi jopa kuolla lämpöhalvaukseen tai ainakin kärsii.
Poliisinkin voisi aurinkoisena päivänä paikalle hälyttää hakemaan koira pois?
osoitteesta sey.fi löytyy alueiden eläinsuojeluvalvojat, ota häneen välittömästö yhteyttä. Eläinsuojelulaissa on määritelty hihnan pituudet yms, mikään pikkunaru ei riitä. Lisäksi koiralla on oltava suoja auringolta/sateelta/tuulelta. Lakeja selkeesti omistaja rikkoo joten eikun vaan yhteys viranomaiseen.
- skitsoilu turhaa
Oletpa jyrkkä ja hätäinen.
Antaa aloittajan nyt ensin ottaa asiasta tarkemmin selkoa. Ei tarvitse hätiköidä, kumminkin kovimpiin kesän helteisiin on vielä aikaa, jolloin koira ei missään pääse olemaan vilpoisammin kuin vielä tämän hetken auringonpaisteessa. Jos koira vaikuttaa rennolta ja sitä lenkkeilytetään normaalisti, ei asiaan vielä tarvitse puuttua. Kun keli tästä vielä hiukan kuumenee, eikä silloin koira ole varjoisassa paikassa, asian voi jo ottaa vakavammin käsittelyyn.
Mutta tuo koiran ulkona oleminen ei ole välttämättä laiminlyömistä, vaikka koko päivän lenkkien ulkopuolella se pihaan kytkettynä olisikin, sillä monet siperianhuskyt eivät edes viihdy sisäkoirina. Sen näkee koirasta ohimennen, onko sillä stressaantunut vai rento mieli.
Ei tällaista asiaa tietenkään tule vähätellä, mutta ei liioitellakaan. Aloittajalla on velvollisuus tutkia asia tarkemmin aluksi itse, kuten seurata koiran tilannetta nyt kun kelit alkavat kuumeta. - kuumat ilmat tulossa
skitsoilu turhaa kirjoitti:
Oletpa jyrkkä ja hätäinen.
Antaa aloittajan nyt ensin ottaa asiasta tarkemmin selkoa. Ei tarvitse hätiköidä, kumminkin kovimpiin kesän helteisiin on vielä aikaa, jolloin koira ei missään pääse olemaan vilpoisammin kuin vielä tämän hetken auringonpaisteessa. Jos koira vaikuttaa rennolta ja sitä lenkkeilytetään normaalisti, ei asiaan vielä tarvitse puuttua. Kun keli tästä vielä hiukan kuumenee, eikä silloin koira ole varjoisassa paikassa, asian voi jo ottaa vakavammin käsittelyyn.
Mutta tuo koiran ulkona oleminen ei ole välttämättä laiminlyömistä, vaikka koko päivän lenkkien ulkopuolella se pihaan kytkettynä olisikin, sillä monet siperianhuskyt eivät edes viihdy sisäkoirina. Sen näkee koirasta ohimennen, onko sillä stressaantunut vai rento mieli.
Ei tällaista asiaa tietenkään tule vähätellä, mutta ei liioitellakaan. Aloittajalla on velvollisuus tutkia asia tarkemmin aluksi itse, kuten seurata koiran tilannetta nyt kun kelit alkavat kuumeta.juurikin näin, ja minusta olisi hyvä että jos koira nyt oikeasti on siinä vain puolen metrin hihnassa, ni voisi sanoa omistajalle, että vaihtaisi sen hieman pidempään, meilläkin on pieni rivari piha ja siksi hihnassa ku ei oo aitaa, mutta se on silti 2,5metrinen hihna joka ylttää juuri oman pihan rajoille ja koira pääsee aina katokseen ja varjoon, vettä sillä on aina ämpärissä, ja jos se viihtyy joskus viihtyy jopa koko päivän pihalla ni aina katon että vointi ok ja vettä riittää.
- wwddds
kuumat ilmat tulossa kirjoitti:
juurikin näin, ja minusta olisi hyvä että jos koira nyt oikeasti on siinä vain puolen metrin hihnassa, ni voisi sanoa omistajalle, että vaihtaisi sen hieman pidempään, meilläkin on pieni rivari piha ja siksi hihnassa ku ei oo aitaa, mutta se on silti 2,5metrinen hihna joka ylttää juuri oman pihan rajoille ja koira pääsee aina katokseen ja varjoon, vettä sillä on aina ämpärissä, ja jos se viihtyy joskus viihtyy jopa koko päivän pihalla ni aina katon että vointi ok ja vettä riittää.
Onko tuo puolen mertin hihna hiukan liioittelua aloittajalta? Vaikea uskoa, että tyhmä ja vastuutonkaan ihminen sellaisessa koiraa kiinni pitää. Huolestuneena ja katkerana tulee usein sanottua asiat tiekemmin kuin ne ovat. Sekin saattaa väärentää asian käsitystä, että kun koira kjää makaamaan aivan kiinni sitä kohtaa missä on sen narun (tai jollain) toinen pää, voi helposti näyttää siltä, kuin koira olisi oikeasti niin lyhyeen napuun pistetty millainen etäisyys koirasta ja narun kiinnityskohteesta on. Aloittajalta olisi hyvä saada vastauus tähän.
- Mitätehdä?
wwddds kirjoitti:
Onko tuo puolen mertin hihna hiukan liioittelua aloittajalta? Vaikea uskoa, että tyhmä ja vastuutonkaan ihminen sellaisessa koiraa kiinni pitää. Huolestuneena ja katkerana tulee usein sanottua asiat tiekemmin kuin ne ovat. Sekin saattaa väärentää asian käsitystä, että kun koira kjää makaamaan aivan kiinni sitä kohtaa missä on sen narun (tai jollain) toinen pää, voi helposti näyttää siltä, kuin koira olisi oikeasti niin lyhyeen napuun pistetty millainen etäisyys koirasta ja narun kiinnityskohteesta on. Aloittajalta olisi hyvä saada vastauus tähän.
Puolen metrin hihnalla tarkoitan puolen metrin hihnaa, eli en liioittele. Koira istuu ihan kahdenkymmenen sentin päässä tolpasta, eikä hihna yleta edes maahan asti.
Otan kyllä yhteyttä maanantaina, joko omistajaan henk.koht, jos ei mahdollisuutta siihen, niin eläinsuolejuvalvojaan.
Ja kyllä, tämän alkukesän kuumimpinakin päivinä koira istuu siinä pihalla auringonpaahteessa.
- luomuhurtta
aloittaja, ota yhteyttä eläinsuojeluyhdistykseen tai paikalliseen eläinlääkäriin joka osaa neuvoa eteenpäin. LAIN MUKAAN ULKOKOIRALLA KUULUU NARUSSA OLLESSA OLLA 40 NELIÖN LIIKUNTATILA SEKÄ SÄÄSUOJA, eli katos jonon pääsee varjoon ja sateensuojaan. Tai sitten riittävän iso tarha, tarhan kokoa ei ole määritelty.
Parin metrin narussa keskellä pihaa ilman suojaa, ei saa koiraa pitää kuin väliaikaisesti, esim, kylässä poiketessaan. Ehkä puoli tuntia tai tuni ja jrkevä ja tunnolline n koiranhoitaja katsoo varjoisan paikan siksikin aikaa!- kyllästyny koiralove
no kellä on pienessä rivarin pätkässä sellanen 40 neliön piha, aika harvalla, jos se noin pilkun nussmista on ni sitähän sais olla eläinsuojeluun kokoajan yhteydessä, siellä nuo koirat meinaan on pihalla pienissä rivari pihoissa, hankkikaa elämä älkääkä noin pienistä asioista jaksako marista!!!
- tarkennusta asiaan.
Sinulle ainakin on aivan turhaa alkaa kertomaan eläinrääkkäysepäilyistä, kun järkesi ei paljoa luista.
Asun myös rivitalossa, mutta...
40 neliön liikunta tila? Mistäs rivitaloon sellaisen tilan hommaat?
Minun koirani viihtyy parinkin metrin mittaisessa narussa ulkona loikoilemassa, koska sillä ei ole siinä tarvetta mennä minnekään, kunhan vesikipolleen pääsee. Eikä sitä niin pienellä alueellan isommassa remmissä voikaan pitää, mutta koirani vain makoilee siinä, eli ei tarvitse pitkää narua. Vaikka koirani olisi meidän pienessä pihassa puolentoista metrin mittaisessa narussa, se ei muuta kuin ota rennosti, lenkit ovat sitten erikseen ja koirani vartoaa niitä kärsivällisenä.
'
Isossa pihassa koira saattaa jo haluta tilaa siirtyä kulmasta toiseen ja tarvitsee olla pitemmässä narussa, mutta rivitalojen pihat eivät ole mitään isoja.
Ainoastaan tuo suojattomuus aringolta nyt huolestuttaa. - Naby dog
tarkennusta asiaan. kirjoitti:
Sinulle ainakin on aivan turhaa alkaa kertomaan eläinrääkkäysepäilyistä, kun järkesi ei paljoa luista.
Asun myös rivitalossa, mutta...
40 neliön liikunta tila? Mistäs rivitaloon sellaisen tilan hommaat?
Minun koirani viihtyy parinkin metrin mittaisessa narussa ulkona loikoilemassa, koska sillä ei ole siinä tarvetta mennä minnekään, kunhan vesikipolleen pääsee. Eikä sitä niin pienellä alueellan isommassa remmissä voikaan pitää, mutta koirani vain makoilee siinä, eli ei tarvitse pitkää narua. Vaikka koirani olisi meidän pienessä pihassa puolentoista metrin mittaisessa narussa, se ei muuta kuin ota rennosti, lenkit ovat sitten erikseen ja koirani vartoaa niitä kärsivällisenä.
'
Isossa pihassa koira saattaa jo haluta tilaa siirtyä kulmasta toiseen ja tarvitsee olla pitemmässä narussa, mutta rivitalojen pihat eivät ole mitään isoja.
Ainoastaan tuo suojattomuus aringolta nyt huolestuttaa.Tottakai monesti lenkitetty koira viihtyy loikoilemassa ulkona, mutta nyt on helle, eli PITÄÄ OLLA VARJOSSA.
Tuo aloittajan näkemä koira ei ylety edes pitkäkseen vaan istuu koko ajan.
Minä en ottaisi tuossa tapauksessa yhteyttä kuin poliisiin ja NYT HETI!!! - Baby dog
Naby dog kirjoitti:
Tottakai monesti lenkitetty koira viihtyy loikoilemassa ulkona, mutta nyt on helle, eli PITÄÄ OLLA VARJOSSA.
Minä en ottaisi tuossa tapauksessa yhteyttä kuin poliisiin ja NYT HETI!!!Hups, kirjoitusvirhe piti olla Baby dog :)
- aloittajalle rauha
Naby dog kirjoitti:
Tottakai monesti lenkitetty koira viihtyy loikoilemassa ulkona, mutta nyt on helle, eli PITÄÄ OLLA VARJOSSA.
Minä en ottaisi tuossa tapauksessa yhteyttä kuin poliisiin ja NYT HETI!!!Oletko varma, että koira on vain puolen metrin narussa? Mitäs jos koira vain tykkää maata narussa ollessaan niin lähellä kiinnityspaikkaa, jolloin joku saattaa käsittää sen olevn niin kireeksi kytketty.
Aloittaja on nähnyt koiran tilanteen, ei me. Ja annetaan hänen nyt vielä varmistaa tilanne omin silmin tarkemmin, kuten pääseekö koira varjoon helteien saavuttua,, ilman että me muut sotkemme asiaa liikaa sillä, että vain painostamme aloittajaa tiettyihin toimenpiteisiin.
- Mitäsnyttehdä?
Elikkä edelleen toistan, koira ei koskaan makaa vaan istuu aina, ja hihnan näkee kyllä selvästi. Jos olisin jostain näistä tiedoista epävarma, en varmaan olisi tullut tänne kyselemään neuvoa, vaan olisin jättänyt asian sikseen, jos olisin huomannut koiralla olevan kaikki hyvin!
Kävin tänään ennen töitä kyseisen ihmisen ovella. Sanoin seuranneeni tilannetta jo muutaman kuukauden, ja alan huolestumaan koirasta. Vastaukseksi tuli tämä: "jos sun tarkotus on pölliä mun koira, niin voit unohtaa koko jutun. Ja koiran hyvinvointi ei sulle kuulu kuten ei koirakaan"
Kävi hakemassa koiransa sisälle, ja sain vielä jonkun "ämmä" lempinimen siinä ohella.
Kävin äsken tarkistamassa tilanne, ja koira on nyt kiinni samassa paikassa, lukko pannassa sekä lukko hihnassa.
Eli ilmeisesti tää henkilö luulee että koira nyt pöllitään sen pihalta, mun toimesta tietty.- Seuraa omaatuntoasi
Kyllä se nyt olis vähän sun velvollisuuskin jo ilmoittaa viranomaisille tuosta :/
Sulla on riittävästi perusteita, selität asian kuten sen olet täällä tehnyt ja muista mainita että jo kävit omistajankin juttusilla.
Jos vielä sen valokuvan saat, niin ota ihmeessä.
Kuulostaa kyllä todella pahalta tuon koiran "elinolot", ihan kuin ei muutenkin olisi riittävän huonosti, niin ei taida tosiaan yltää edes makaamaan :( - Baby dog
Kerroppa nyt aloittaja se ilo uutinen ,että olet tehnyt VELVOLLISUUTESI ja ilmoittanut ja katsonut, että koira on HAETTU POIS KÄRSIMÄSTÄ!
Sitä tietoa odottaa moni tässä ketjussa, ennen muuta sitä odottaa hädissään se kärsivä koira. Soita nyt heti, jos et muuta keksi niin 112. Eläinrääkkäysepäily!!!
- Mitätehdä
Ilmoitus huomenna, kun tiedän koiran kuitenkin olevan taas koko päivän siinä pihalla.
- Baby dog
Miten kävi? Onko se koiraraukka vieläkin tällä HELTEELLÄ kiinni siinä narunpätkässä??!!
Kysymys aloittajalle! - Wonski
Eikös se laissakin sanota että jos koiraa pitää ulkona niin sillä pitää olla joko kunnon tilava tarha tai sitten jos se on juoksunarussa, niin siinäkin sen pituus on muistaakseni määrätty tarkkaan ,että miten pitkä sen täytyy olla, jotta koira pääsee kunnolla liikkumaan tarpeeksi vaikka liekassa olisikin.Ja sen lisäksi taisi siinä olla vielä sellainenkin asia mainittu myös,että koiralla pitää olla mahdollisuus päästä johonkin koppiin suojaan sisälle tarvittaessa myös. Ja pantakin pitää olla oikeanlainen ettei se ainakaan ole kuristava panta ettei koira pääse siihen vahingossa hirttäytymään,niin kuin on joillekin ulkokoirille sattunut käymäänkin.Ja tokihan husky tykkää ulkona kyllä mielellään olla,mutta jos hihna on niin lyhyt ettei se pääse siinä kunnolla liikkumaan, niin ei se silloin ole sille varmastikaan mukavaa.
- Toimintaa nyt
Ap: oot nyt tässä viestiketjussa ainakin kolme kertaa uhonnut tekeväsi ilmoituksen (muita ketjuja en ole lukenut, niitäkin ilmeisesti on?), oletko tehnyt sen???? Ilmoittamiesi tietojen mukaan perusteet ilmoitukseen löytyvät. Ihan yksinkertaisesti: soita eläinsuojeluvalvojalle (onnistuu ihan nimettömänä) ja kerro tilanne. Heidän velvollisuus on viedä asia sitten eteenpäin. Rupeaa kyllä huolestuttamaan koiran tilanne niin paljon (näillä helteillä), että pitää ylläpidon kautta alkaa selvittämään, missä kyseinen koira majailee....
- Mitätehdä?
Hei.
Ensinnäkin en ole uhonnut millään ilmoituksella, vaan yksinkertaisesti muut ovat kyselleet mten asia etenee, joten olen kertonut aikeistani. Olen kuitenkin ollut yhteydessä koiran omistajaan, ensimmäisen kerran huonolla menestyksellä, toisen kerran eilen paremmalla menestyksellä.
Mielestäni koiran tilanne on ollut huolestuttava, vaikka ei kuitenkaan akuutti. Ensimmäisen keskustelumme jälkeen koiran omistaja oli vastahakoinen koiran oloja parantamaan.
Eilisen keskustelumme jälkeen, joka lähti koiran emännän aloitteesta, koiraa on ruvettu vahtimaan useammin, ulkopaikka on siirretty varjoon, vesimäärä on nostettu, sekä koiran ulkonailoaikaa lyhennetty.
Syyksi koiran pitämiseen keskellä pihaa emäntä sanoi sisäsiisteysogelmat, lyhyen narun selitteeksi hän sanoi koiran innokkuuden, eikä hän halunnut riskeerata, että koira menisi liian lähelle ihmisiä tai muita koiria, isompi kun on, niin voi muita helposti innokkuudellaan pelästyttää.
Mielestäni ei ole syytä tässä vaiheessa sen suurempiin toimenpiteisiin. Tärkeintö on se, että koira voi hyvin.- Oukkidd
Hyvä jos nyt on paremmin. Et kertonut tuon narun pidennyksestä, mutta toivottavasti nyt pääsee edes makuulleen kuitenkin, vaikka ulkona lyhyemmän aikaa olisikin.
Omakin koirani on lenkin jälkeen tovin yksin ulkona pihalla, jotta voi siellä vielä kummastella maailman menoa ja viilentyä ennen sisälle tuloa.
Lenkin jälkeen tuosta 12 m vaijerista riittäisi pituudeksi n. 1m, siksi vähän tuolla liikuskelee, kun ensin varjoon vesikupin viereen asettuu.
Kävikö muuten mielessä tarjoutua lenkitysavuksi koiralle? Vai sattuuko sellainen kiinnostamaan, tuli nyt vain tällainen mieleen.
Voihan tuollaisessa aina vähän kynnystä olla kysyäkin, tapauksesta riippuen. - Pitihän se arvata
Eli et hoitanut asiaa kuntoon. Tämä on tyypillistä miesten luuserointia. Oletan että olet marjanpoimija ( et mies)
- Mitätehdä
Pitihän se arvata kirjoitti:
Eli et hoitanut asiaa kuntoon. Tämä on tyypillistä miesten luuserointia. Oletan että olet marjanpoimija ( et mies)
Ensinnäkin en ole mies vaan nainen.
Ja kerro sinä mitä mun tässä enää pitää hoitaa kun koiran olot ovat nyt kuitenkin selvästi parantuneet??????????
- Baby dog(pitihän se.
Sekin vielä, miksihän oletin mieheksi ;)
Ensinnäkin kerrot nyt ihan tyytyväisenä, " koiraa on ruvettu vahtimaan useammin, ulkopaikka on siirretty varjoon, vesimäärä on nostettu, sekä koiran ulkonailoaikaa lyhennetty".
Mikä tässä on sinun mielestäsi hyvin?!
Sekö, että koiraa vahditaan useammin? Koira ei niinkään saa iloa mistään vahtimisesta, vaan sen pitää päästä LENKILLE monta kertaa päivässä! ( tällä helteellä vain rauhallista menoa, ehkä myös järven rannalle)
Sama paikka ulkona vain vähän enemmän varjossa, mitä apua siitäkään, yhtälailla pihan vankina on!
Ai armeliaasti vesimäärää jopa nostettu, onpa siinä huolehtimista kerrakseen, kunhan eivät vallan väsy siihen veden vientiin.
Sitten tuo kruunaa kaiken, ULKONAILOAIKAA lyhennetty. Peräti iloaikaa lyhennetty!
Minusta tuolla koiralla ei ole iloista koskaan, ei sisällä eikä ulkona.
Sinä näet nyt sitten kun katselet sitä koiraa, että onpas sillä peräti oikein hyvin asiat!
Noin kuuluu koiran elelläkin, vai mitä?
Miksi edes kirjoitit huolesi tänne palstalle, kun nyt sitten koira kuitenkin kärsii ihan niinkuin ennenkin, mutta kuin taikaiskusta sinä oletkin TYYTYVÄINEN koiran oloihin. - Baby dog
Huomenta sinä aloittaja "mitätehdä?"
Vastaahan nyt oletko oikein TYYTYVÄINEN koiran oloihin? Jotka eivät kertomasi mukaan todellisuudessa ole yhtään paremmat entiseen verrattuna. - Mitätehdä?
Ensinnäkin ilmeisesti mulle tuli kirjoitusvirhe: ulkonaOLOaikaa, eikä iloaikaa!
Koiraa lenkitetään, mutta pidetään ulkona muuten päivisin.
Enkä minä taikaiskusta ole tyytyväinen, kuten asian ilmaisit, vaan olen käynyt omistajan kanssa pidemmän keskustelun asiasta, jonka jälkeen hän huomasi itsekin mikä mättää.
Hirveesti on ketjun alussa vastaukset olleet sen puolella että koirat viihtyy ulkona, ulkokoria pitääkin pitää ulkona jos mahdollista kunhan olot on sen mukaiset , että siellä on mukava olla ja muutenkin lenkitetään? Itse uskon koiran olevan nyt tyytyväisempi varjopaikkaansa ja siihen, että saa vähän mukavammin siellä ulkona olla.
Ja tottakai sekin on parempi, että koiraa ei jätetä ihan valvomatta enää sinne ulos, vaan käydään vähänväliä kattomassa mikä meininki sillä on, vedetään pikkulenkki, tuore vesi tilalle. On sekin parempi kuin koko päivän istuminen auringonpaahteessa lyhkäsellä narulla.
Kerro sinä nyt sitten, mitä haluat vielä minun tekevän? Voin toki mennä uudestaan omistajan puheille, jos olisi jokin sellainen asia, jonkatakia koiralla ei olisi asiat nyt paremmin?- Mitätehdä?
Ja lisätäkseni vielä,
Jos tää olisi oma koirani, en pitäisi sitä ulkona ollenkaan. Mutta minkä minä sille mahdan että emäntä on sitä mieltä että koiran kannattaa siellä ulkona olla? - Baby dog
Jep... Voit mennä ihan hyvin uudestaan kysymään omistajalta, mitä hän tekee koiralla joka istuu jatkuvasti yksin ulkona.
Onko hänellä seuraa tuollaisesta koirasta, harrastaako jotain sen kanssa, rakastaako sitä kuin perheenjäsentä?
MIKSI hänellä on koira? Oiskohan koiralle parempi olla jossain muualla kuin tuollaisen henkilön pihalla tylsistymässä.
Enkä usko että tollainen koiranomistaja parantaa yhtään käytöstään, ehkä silmänlumeeksi muutaman päivän jaksaa.
Mitta älä sinä vedä hernettä nenään vaikka et saanutkaan mitään aikaiseksi. Itse tämän huolen kerroit mutta nyt meidän kaikkien huolestuneiden pitää vaan uskoa että kaikki on niin hyvin ;)
- Nimimerkki11
Pakko tähän sanoa että juuri tämän takia suomalaiset ovat tällasiä kuin ovat, eivät oikein muiden asioihin puutu. Tulee joka nurkasta joku arvostelemaan tekipä miten tahansa.
Aloittaja! Älä välitä. Koiralla on kivempi olla, ja sinulle pitäisi hattua nostaa kun edes vaivauduit tekemään asian eteen jotain.
Tommosia ihmisiä lisää!!!!!- Koirat helteessä..
Suomalaisethan nimenomaan puuttuvat jatkuvasti toisten asioihin. Juoruillaan, valehdellaan, puhutaan pahaa, arvostellaan...
Mistä sinä TIEDÄT että koiralla on kivempi olla? Kuka kieltää nostamasta tälle aloittajalle hattua, siitä vaan. Hän sentään yritti, valitettavasti yrittäminen ei yleensä riitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938138
- 403922
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html341241Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321122Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121020Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797