Sain työpaikan siivousalalta 1,5 työttömyyden jälkeen. Olin todella iloinen koska olen aina arvostanut kyseistä työtä ja toivonut saavani alalta töitä vaikka koulutusta ei olekkaan. Eli onnenpotku kävi mutta ilo vaihtui kahden päivän jälkeen tyrmistykseksi. Se kiire ! Kellotettu niin päin mäntyä. Työhönopastajani kanssa just ja just saadaan hommat kahdestaan tehtyä mistä pitäisi selviytyä yksin. Miten ihmeessä siinä voi tehdä asioita huolellisesti ? Ymmärrän että ajan myötä tulee rutiinit mutta silti. Eilen tein yhdeksän tunnin päivän ja ehdin syödä 2 palaa suklaata ja juoda vähän vettä. Tänään lyhyempi päivä mutta en edes sitä vettä ehtinyt juomaan. Jouduin lopussa vähän oikomaan kun joustovaraa ei ole yhtään. Sieluun sattuu kun ei voi tehdä asioita huolellisesti. Aikaisemmassa työpaikassa tein puolen millin tarkkuudella...Nyt en enää yhtään tiedä haluanko jatkaa vai "otanko" 3 kuukauden karenssin sen enempiä miettimättä. Onko se oikeasti noin rankkaa vai helpottaako ajan myötä, minulla vasta viikko takana...
Jatkanko vai en
28
1097
Vastaukset
- muka_raksasiivooja
mulla taas takana kaksi päivää raksasiivous töitä ja kyllä uuvuttaa :/ todella raskasta. olisin toivonut ennemmin loppusiivous töitä. Nämä työmaat on todella miesvaltasia niin naisena on tosi kiusallista olla taukotilassa...se huumori ei vaan nappaa, tulee vain paha mieli. Oletin että voimani voisi riittää tuon kaiken roinan siivooseen mutta huh huh kun ottaa koville. jalat aivan rikki. Koeaika menossa ja olen ehkä jossain vaiheessa eroamassa ellei työtavat muutu.
- x- siivooja
On se, se on juuri sellaista.. ihminen kulutetaan loppuun - paska työ - paska palkka(työmäärään ja vastuuseen nähden).
Lopettakaa kun vielä voitte... - Hämillään
Kiitos vastauksista. Olo on todella ristiriitainen koska pidän työn sisällöstä mutta tuntuu todella ikävältä kun asioita ei ehdi tehdä kunnolla. En halua että ihmiset saa minusta kuvan etten viitsi tehdä tarpeeksi hyvin. Mieluummin tekisin töitä kun olisin työtön, tuntuu että on luuserin leima otsassa vaikka en kyllä kotonakaan makaa sohvalla ja syljeskele kattoon. Lisäksi eilen rupesi potuttamaan työnantaja. Kyseessä pieni firma eikä pomo ole kertaakaan kysynyt että miltä tuntuu, pärjäätkö, onko jotain epäselvää. Muut työntekijät toimii viestinviejinä. En ole vielä ehtinyt ottaa tauoista selvää mutta olettaisin että ihmisellä on oikeus juoda vettä silloin kun tarvitsee mutta todellakin eilen en edes sitä ehtinyt tekemään, pistää mietityttämään että onko järkeä.
- Onniponni
Mulla on kaikissa kohteissa ollut hyvin sikaa tehdä työt ja pitää tauot, välillä jää jopa luppoaikaa niin että pitää keksiä jotain tekemistä. Mutta ainakin paikat kiiltää ja asiakas tyytyväinen. Toki on välillä kiireisiä päiviä jos tulee jotain yllätyävää, ja tietty talvella kuran määrä ollut ajoittain järkyttävä, mutta ikinä ei ole taukoja jättää pitämättä, ja hyvin ehtii hoitaa pyykinpesut yms. Olen ollut todella onnekas näitten kohteiden suhteen missä olen ollut (ja varsinkin nykyisen) tiedän että monessa paikkaa saa juosta pää kolmantena jalkana. Eli haluaisinkin sanoa että kannattaa vaikka hakea muualle, saattaa asiat parantua huomattavasti. Siivous on kivaa kun ei tartte päivän aikana kiirehtiä koko ajan. :)
- 318
Kysy suoraan opastajalta miten työt tehdään niin, että oleellinen ehditään tehdä työajassa ja tauot pitää niin kuin kuuluukin. Älä vaan tee niitä töitä joka päivä, jotka pitäisi tehdä vain kerran tai kaksi viikossa! MIhinkään turhan päiväiseen hinkuttamiseen ei pidä käyttää aikaa. "Puolen Millin tarkkuus", unohda se. Jos et ole korkean hygienian yksikössä tmvs. töissä, riittää tilojen päivittäinen pintapuolinen siistiminen.
Roiku vähän aikaa, rutiini helpottaa työtä. Opit kohteen ja sen miten sotkuista siellä on missäkin paikassa. OPit mikä vie aikaa ja mikä ei. Saat kokemusta ja voit jatkaa työn hakemista, ja saada ehkä vähemmän kiireistä työtä siivousalalta. - Hämillään
Siinäpä se, kun muut työntekijät ei taukoja pidä, ovat kai sen verran taloon päin. Eräs työntekijä aloittaa työt etuajassa jotta varmasti saa kaiken tehtyä mutta ei saa siltä ajalta palkkaa. Korkeasta hygieniasta on myös kyse. Eli väkisinkin joudun hinkuttamaan. Mutta mutta, olen päättänyt ainakin yrittää, ei ole tapana antaa periksi helpolla. Kai ne rutiinit sieltä ajan myötä tulee. On vaan jännittänyt niin pirusti mutta nyt on jotenkin levollinen olo. Asioilla on taipumus järjestyä. Kiitos asiallisista kommenteista ja voimia raskaan työn raatajille...
- Likaa?
Teet tärkeimmät, ja kun kohde purpattaa, kerrot miten sinut on ajastettu.Itse pikku yksityisellä, on meilläkin noita ajastettuja... Nyt on isot kotisiivoukset/ikkunoita. Joka lajia keikkaa on, kun kohteet oppii ensin, pystyy jaksottamaan hommia.Kuten tuntemaan, mitkä ympyrät on eniten käytettyjä yrityksissä, mikä tehdää kausittain. otan itse käyttämättömät/vähän käytetyt tilat satunnaisesti kun kerkeen, yläpölyjä muutaman krt vuoteen, kotikohteissa myös jaksotusta tai asiakkaan mukaan. joku satojen neliöiden kertaviikkoon käytävä teollisuuskohde on kyllä- minkä kerkee, muu jää. perushygieniat, ja pahin... itse tykkäisin yhtä hallia ottaa kunnolla, en ole koskaan ehtinyt kuin törkeintä, joskus omaakin aikaa laittaen.
Kaupat? Karmeee ajastus... Vaihda työtä. Voit puhua ta:n kanssa, ensin, saatko aikaa. Itse sain pikkisen pahimpaan lisää, ja jälki on muuttunut- parempaan. Katson vielä näyttöä, ja kunnallisen siistijän kiireetöntä työtä. Pikkisen olen kattee- pian otan kamun mukaa, ja ne 506 ikkunaa, ja muu iso siivous, raput, teollisuus ja pe kääntyy vkl- ihanaa!!! pääsee luontoon, kullan kans. - järkeä päähän
Tee niin että ehdit. Rauhallisempi työtahti, ei koskaan nurkkia, ei mistään alta, vain suurimmat roskat. siivousalalla on tarkat mitoitusohjelmat. jos tarkkaa työtä on mitoitettu, on siihen aikaa. Asiakas on halunnut hyvin suurpiirteisen siivouksen. jos olisi tarkkaa siivousta halunnut, olisi sen myös tilannut. Järjetöntä on sinun henkesi kaupalla tehdä jotain leikkaussali siivousta. jos jatkat yhtä tarkkaa siivous, tulee vaan rankemmaksi koko ajan.
- justiin1
Onpa hienoa kun joillakin on varaa pohtia teenkö tätä paskamaista työtä vain jäänkö kotiin löhöön meidän verorahoilla.
- kukkelikuu4
Olen ollut 10 vuotta siivuosalalla eri tehtävissä ja helpompaa homma ei olekkaan. Homma käy helpoksi kokemuksen kautta. Mitä enemmän osaat, sitä enemmän saat löysäillä. Tosi tekijät ei tee hommia ollenkaan, ne vaan osaa. Silmä oppii näkemään mitä tarvii tehdä ja missä voi joustaa. Jalat pitää olla ripeet.
- kokenut2
höpsistä. olet helpoissa kohteissa. mietipäs jos töitä olisi 20 kertaa enemmän samassa ajassa. olet päässyt helpolla. tiedän, mitä puhun sillä olen työskennellyt hyvin eri lailla mitoitetuissa kohteissa.
- Hämillään
Ei ole varaa pohtia enkä todellakaan kotona makaile, kädet täynnä työtä esim invalidisoinutta miestäni hoitaen. Mutta täytyyhän ihmisen ehtiä juoda edes vettä työaikana. Ja olen minäkin elämäni aikana niitä veroja maksanut. Että en ole mikään pummi, selkänahasta kaikki revitty. Työn tarkoitus tuskin kumminkaan on näännyttää jos ei ehdi juoda eikä syödä. Edelleen kiitos heille ketkä ymmärsivät asian pointin.
- vkosiivous
Muistan kun itse aloitin, olin todella hidas. Mutta mulla oli tuuria kun olin kohteessa yksin, ja pem jätti kerran kuukaudessa laadunseurannan kopion siivouskomeroon. Siitä bongasin epäkohdat ja paransin seuraavaan kertaan.
Alussahan tuntuu siltä, että ei vaan VOI jättää tekemättä vaikka likaa ei näkyisikään, mutta kyllä se silmä siitä kehittyy. - Älä tee ilmaistyötä!
"Eilen tein yhdeksän tunnin päivän ja ehdin syödä 2 palaa suklaata ja juoda vähän vettä. Tänään lyhyempi päivä mutta en edes sitä vettä ehtinyt juomaan."
Hei ja Sinäkö suostut tähän??!! Ota hyvä ihminen ammattiliittoon yhteyttä! Jos et kuulu ammattiliittoon, niin liity! Siivoustyösi on mitoitettu väärin. Sinä teet nyt todennäköisesti yksin 1,5-2 ihmisen työt ja yhden ihmisen palkalla.
"Siinäpä se, kun muut työntekijät ei taukoja pidä, ovat kai sen verran taloon päin. Eräs työntekijä aloittaa työt etuajassa jotta varmasti saa kaiken tehtyä mutta ei saa siltä ajalta palkkaa." Ja onkohan järkeä tehdä ILMAISTA TYÖTÄ???
Lakisääteiset tauot ja ruokatunti kuuluvat Sinulle. Arvosta itseäsi ja kieltäydy pakkotahtisesta siivoustyöstä ja taukojen ja ruokatuntien laiminlyönnistä! On kokemusta yksityisestä siivousyrityksestä, jossa työn mitoitus oli tehty väärin. Kukaan ei olisi ehtinyt siivota vaadittavia tiloja annetussa ajassa. Työntekijät vaihtuivat jatkuvasti ja työ koettiin raskaaksi ja uuvuttavaksi. Jokainen näki, ettei työtä voi tehdä kunnolla mitioitetussa ajassa.
Kannattaa kysyä siivoustyötä myös kunnalliselta puolelta. Oletko harkinnut ammatin vaihtoa ja / tai opiskelua? - Hämillään
Kyllä tämä tuntuu vähän vedätykseltä, pomo puhuu yhtä mutta toimii toisin. Meidän piti tuossa tavatakkin missä olisin kysellyt mieltä vaivaavista asioista mutta tapaaminen peruuntui. Sain ensimmäisen huomautuksen paikassa missä siivoan, henkilökunta ystävällisesti muistutti eräästä asiasta ja ei siinä mitään mutta jos ja kun niitä huomautuksia alkaa enemmän tulemaan niin ne pitää kyllä ohjata pomolle. Mielestäni työhönohjaus oli liian lyhyt, paljon epäselviä asioita mitä itse yritän pähkäillä ja siihenkin menee ylimääräistä aikaa...
- Siistijätyttö
Meillä työnohjaus joskus ja mättää. Paras kun työntekijä saa itse käydä muutaman keikan ajan edeltävän kanssa työvaiheita läpi, niin ne menevät muistiin.
Osa keikoista on "monialasiistijän" duunia, tänäänkin oli iso ns. lomajuttupaikka, myyränkakasta lähtien kaikee... Meitä oli useampi, ei yksi ois kerennyt päivään millään selvittämään, samalla remonttisiivous, ja tulijoita varten valmis.
Aika mille mitoitettu, riitti hyvin. Oma-aloitteisuus tällä alalla, ja hyvä jälki on kaksiteräjuttuja. Tiukimmille ajastetuissa ei ehdi kuin ns. keskilattioita, ja sos.tilat. Tietyt kohteet pitää taas tehdä pieteetillä, että tilausta on uudestaankin. Mutta- nuo asiat oppii sisäistämään kentällä.
Kerro rekloista pomollesi, pyydä paikalle opastamaan, miten ehdit kohteen hoitaa ilman jälkimutinoita.
Ja jos "mikääneiriitä" hae muualle, kyllä näitä hommia piisaa. - Hämillään
Jos rekloja tulee lisää niin pyydän ilmoittamaan niistä suoraan työnantajalle, mielestäni opastus oli puutteellista mutta pomoni ei itse kyseisessä kohteessa ole ollut joten eipä tuo taida edes tietää mitä pitää tehdä. En ole edes nähnyt häntä koko aikana kuin ehkä 4 minuutin ajan, olisi ollut kiva että vaikka kysyisi että miten olet pärjännyt, onko jotain epäselvää...
Tänään homma meni niin mielenkiintoiseksi että pakko katsoa mitä tuleman pitää. Työhön kuuluu siirtymistä eri kohteisiin ja tänään selvisi että jonkin kummallisen teorian mukaan siirtymät ei kuuluisi työaikaan.
Työ itsessään on ihan kivaa ja olen jo päässyt alun jännittämisestä jotakuinkin eroon ja olen oppinutkin jo jotain. Se kiire vaan painaa päälle. Joku tuossa kyseli että miksi suostun sellaiseen jos ei ehdi minkäänlaisia taukoja pitämään mutta yleinen mielipide työttömistä on se että työ kuin työ pitäisi kelvata ettei kotona makailla verorahoja kuluttamassa. Jotenkin tuntuu että ei saisi valittaa kun kerran töitä on saanut. Olen edelleen iloinen siitä että minut valittiin työhön useiden hakijoiden joukosta, toivon todella että homma lähtee luistamaan. Mielenkiinnolla odotan tilipäivää että täsmääkö minun ja työnantajan käsitys tuntimäärästä...- 347
Siirtymämä ajan korvaus muuttui palkkauudistuksessa jotenkin niin, että erillinen korvaus poistui(?), en tiedä tuosta tarkemmin, mutta pointtinani on, että siirtymä aika on edelleen TYÖAIKAA, josta kuuluu maksaa normaali palkka.
- muka_raksasiivooja
millaisia siivouksia teet ja paljonko on palkkasi? Tosiaan olen nyt tämän viikon olult taas työmaalla ja soitin tänään vuokrafirmaan että puran sopimuksen. ei täm,ä vain ole minun juttuni tämä rakennussiivous. mulla on huomenna työhaastattelu mysökin siivousfirmaan mutta pitäis olla enimmäkseen loppusiivouksia sun muuta. Teen vielä tämän viikon loppuun ja sitten käyn palauttamassa vaatteet...
Saa joku minun paikan joka tätä todella jaksaa tehdä! - Hämillään
Palkka on yli 9, alle 10 €, en edes tiedä tarkkaan. Työ on pääasiassa elintarvike ja kiinteistösiivousta. Yllätyin itsekkin miten hyvin tämä päivä meni, pidin pienen kahvitauon eikä ollut samanlaista paniikkia mitä aikaisemmin. Ehdin jopa tekemään kaikki työt ja olin valmis muutaman minuutin etuajassa. Suhtaudun hommiin nyt paljon rennommin koska olen antanut itselleni luvan lyödä hanskat tiskiin heti kun siltä tuntuu, työ ei tunnu niin pakolliselta. Tällä viikolla pitäisi selvitä miten sitä palkkaa maksetaan, se tässä nyt vielä on epäselvää...Mutta nyt tuntuu siltä että haluan jatkaa, huomenna saattaa taas ärräpäät lennellä jos on huono päivä.
- aduuuu7
Hätätilassa voisit hakea sairaslomaa uupumuksen tai muun tähden. saat silloin potkut koeaikana. Työnantaja toteaat, ettet terveytesi takia sovellu työhön. Koska kyse on terveydellisestä syystä, et joudu karenssiin. Jatkossa ei sinua voida pakottaa vastaaviin paikkoihin.
- laitoshuoltaja.
Jos pidät siivoustyöstä niin kouluttaudu hyvä ihminen ensin, monet väheksyvät koulutusta mutta, siinä koulutuksessa huomaat monesti että mitä turhaa siivouksessa voi tehdä, sitten on työasennot joihin kantsii kiinnittää huomiota koska vanhemmalla iällä kaikki kostautuu, kun olet kouluttautunut ei sinun välttämättä tarvi tehdä pikkufirmoissa paskaduuneja vaan voit hiukan valita paikkoja. Kyllä se vaikuttaa palkkaankin. Tsemppiä.
- Hämillään
Työttömänä ollessa mietin koulutusta siivousalalle mutta jos kouluun lähden niin taitaa olla joku toinen ala. Kun vaan tietäisi mikä. Nyt parin viikon jälkeen kehitystä on tapahtunut mutta kyllä se on aika raskasta, kohteessa missä pääasiassa olen ollut on paljon nostelua eikä tietoakaan ergonomiasta tai tauoista, siellä tehdään tietyt hommat mutisematta. Mielelläni vielä yrittäisin jatkaa mutta suurin ongelma tällä hetkellä on työtunnit. Jos tehdään yksi paikka kahdessa tunnissa, siirrytään seuraavaan, matkaan voi mennä 20 min, seuraavassa paikassa menee neljä tuntia, siirrytään 10 min, viimeinen paikka 1tunti, niin minun laskuopin mukaan työpäivä on 7,5 tuntia mutta ilmeisesti työnantajan kellon mukaan 7 tuntia. Eli matkat ei kuuluisi työaikaan...Asia pitäisi selvitä huomenna tai ensi viikon alussa. En ole uskaltanut kysyä, ei haluaisi heti näin alussa ruveta räksyttämään mutta kaiken järjen mukaan työpäivä alkaa ja loppuu eikä sitä pitäisi lyödä poikki sen takia että istutaan autossa siirtymässä paikasta toiseen.
- molemmat nähnyt
jos kouluttaudut, ei tarv itse tehdä p*palkalla pikkupuljuille töitä. Sairaaloissa pääsee helposti pitkälle yli 2000 euron, jos tykkää vuorotöistä. Kunnalla tai valtiolla on hyvä olla, palkka kohdallaan, pitkät lomat eikä privaattipuolen väline- ja mitoitusongelmia.
- andy772
molemmat nähnyt kirjoitti:
jos kouluttaudut, ei tarv itse tehdä p*palkalla pikkupuljuille töitä. Sairaaloissa pääsee helposti pitkälle yli 2000 euron, jos tykkää vuorotöistä. Kunnalla tai valtiolla on hyvä olla, palkka kohdallaan, pitkät lomat eikä privaattipuolen väline- ja mitoitusongelmia.
toiveajattelua, pitänyt paikkansa joskus 30 v sitten. ei enää
- se siitä toiveesta
andy772 kirjoitti:
toiveajattelua, pitänyt paikkansa joskus 30 v sitten. ei enää
Ihan tänä päivänäkin olen tällaisissa hommissa (vaki), ollut 10 vuotta, en kolmeakymmentä. Etelä- ja Länsi-Suomen kaupungeissa on pulaa ammattitaitoisista tekijöistä, sanovat joka koulutuksessa. Niin kertoo myös puskaradio, yliopistosairaalat ja muut suuremmat vievät puolen vuoden sopimuksilla jo koulun penkiltä - edelleen. Jään itse juuri vuorottelemaan ja siihenkään vuoden pestiin ei ollut turhan paljoa varteenotettavia hakijoita :-p
- mutu
Tervetuloa siivousalalle.
Kuten huomaat, monen moista olet jo joutunut pohtimaan: tauot, palkka, siirtymät, perehdytys... Liitypä kipin kapin ammattiliittoon (pam), jotta saat sieltä parhaiten heti tietoa tarvittaessa työsuhdeasioista! Selvitä myös kuka, jos joku on, on luottamusmies työpaikallanne. - Feliciaaa
Mulla kokemusta siivousalalta ja rakennussiivouksesta.
Rakennussiivous on minusta ihan hirmuisen kivaa! Ei yhtään harmita mennä aamuisin aikaseen töihin, työpäivät joutuu sutjakkaan ja aika vaan humpsahtaa. Työkaverit mukavia ja liikuntaakin tulee. Päivässä kolme taukoa. Työ on fyysisesti hyvin vaativaa ja todella pölyistä, kuuma siinä tulee. En tiedä muista, mutta itse tykkään kun on työ jossa ei tarvitse ottaa paineita sitten ollenkaan. Itsenäisesti ja rauhassa saa tehdä, välillä myös työparin kanssa eikä ole vaikeaa. Työtahti on sopiva, tekemistä on paljon mutta aikaakin tekemiseen on sopivasti.
Kaikenlaisilla aloilla olen ollut, mutta raksasiivoukseen olen kyllä tosi tykästynyt! :)
Toimisto yms. siivous on aika erilaista, mutta olen siinäkin työssä viihtynyt riippuen vähän paikasta. Työtahti on tosiaan todella nopeatempoinen. Siinä oppii että paikkojen tulee yksinkertaisesti vain näyttää siistiltä, vaikka välttämättä et olisikaan juuri siivonnut (liian kireän aikataulun vuoksi!!!). Paikat pitää opetella siistimään niin, että joka päivä et siivoa vaikkapa sekä pöytiä että lattioita vaan joka toinen päivä teet jomman kumman. Ainoa pakollinen on roskien vienti ja näkyvien tahrojen/roskien pikapyyhintä. Vessoissa kovassa kiireessä joskus vaan kiillotetaan hanat.. :/ Siitä ei tietenkään tule hyvä mieli, mutta tosiaan kun on liian tiukkaan mitoitettu aikataulu niin ei siinä ehdi kun on monta muutakin kohdetta, joiden siivousaikaan ei ole laskettu edes ajomatkoja. Juoksemista on. Mutta kun sen oppii niin ihan ok työ.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448299Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462268Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262132- 951728
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321467
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081093Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870