Miten harvinainen paikallinen pähkinähakki on Suomessa? Onko se pesinyt Suomessa?
Lähistöltä on kuulunut jo parina kesänä toistuvasti krrrrr-ääniä (kesäkuukausien ajan), mutta en ole saanut näkökosketusta äänilähteeseen. Olen epäilyt hakkia, mutta ihmetellyt näköhavainnon puutetta, koska hakki yleensä istuskelee puun latvassa. Viimein sain yhdistetyn ääni- ja näköhavainnon linnusta. Kyseessä on ilmeisesti yksi yksilö, koska se lauleskelee toistuvasti. Pesivä koiras ei ilmeisesti lauleskelisi kuin keväällä?
Sembramäntyjä saattaa olla lähimmillään n. 10 km päässä. Viimesimmässä havainnossani lintu tosin lensi melko korkealla olettamieni sembramäntyjen suuntaan.
Paikallinen pähkinähakki
5
909
Vastaukset
- Rengastajatyttö
En tiedä sitä kuinka harvinaiseksi pähkinähakki luokitellaan, mutta aina näin syksyisin ainakin tänne Kiteelle ilmestyy pähkinähakkeja muuttomatkallaan. Joka päivä tuo näyttäytyy, ensimmäinen havainto oli n. viikko sitten, raakkuu puiden latvoissa.
- Bingolappu-Simo
Jos tuosta havainnosta kertoo jollekin aktiiviharrastajalle, niin alkaako metsästä kuulua armoton maiharitakkien kahina ja metsän täyttää loppumaton staijauskeppien rivistö?
- Rengastajatyttö
Bingolappu-Simo kirjoitti:
Jos tuosta havainnosta kertoo jollekin aktiiviharrastajalle, niin alkaako metsästä kuulua armoton maiharitakkien kahina ja metsän täyttää loppumaton staijauskeppien rivistö?
Tämä hakki esiintyy kyllä ihan julkisella paikalla, jossa sadat ihmiset sen päivittäin näkevät. Ei ole yhtä ainutta aktiiviharrastajaa näkynyt, ainakaan vielä...
- sebulon7
Rengastajatyttö kirjoitti:
Tämä hakki esiintyy kyllä ihan julkisella paikalla, jossa sadat ihmiset sen päivittäin näkevät. Ei ole yhtä ainutta aktiiviharrastajaa näkynyt, ainakaan vielä...
Koskaan en ole tavannut ns. läntistä Hakkia (Nucifraga caryocatactes). Kerran tein varmistetun havainnon sitä vastoin Siperian hakista, jonka vahvisti tuolloin radion ruotsinkielisen luonto-ohjelman "Naturväktarna" juontaja puhelimessa erikseen suorittamani tarkistuksen perusteellä.
Bongaus tapahtui Loviisan edustalla sijaitsevalla Boistön saarella, ja havaitsijoita oli kymmeniä. Mielestäni - läntistä lajiketta tuntematta - sen paras tunnistus on ääni, joka 100%:sti muistuttaa armeijan kenttäpuhelimen soittoääntä.
Mikähän on tilanne nykyään tuon Siperian pähkinähakin suhteen?
Todellisen asiantuntijan mukaan tuo lajike on maailman älykkäin lintu, sillä kerran Siperiasta vaellukselleen lähdettyään, se ei koskaan palaa takaisin. En rohkene/osaa ottaa kantaa oliko toteamuksessa poliittisia aineksia, sillä tuo ikimuistettava havaintoni oli ns. Kylmän Sodan ajoilta. - MikkoR
sebulon7 kirjoitti:
Koskaan en ole tavannut ns. läntistä Hakkia (Nucifraga caryocatactes). Kerran tein varmistetun havainnon sitä vastoin Siperian hakista, jonka vahvisti tuolloin radion ruotsinkielisen luonto-ohjelman "Naturväktarna" juontaja puhelimessa erikseen suorittamani tarkistuksen perusteellä.
Bongaus tapahtui Loviisan edustalla sijaitsevalla Boistön saarella, ja havaitsijoita oli kymmeniä. Mielestäni - läntistä lajiketta tuntematta - sen paras tunnistus on ääni, joka 100%:sti muistuttaa armeijan kenttäpuhelimen soittoääntä.
Mikähän on tilanne nykyään tuon Siperian pähkinähakin suhteen?
Todellisen asiantuntijan mukaan tuo lajike on maailman älykkäin lintu, sillä kerran Siperiasta vaellukselleen lähdettyään, se ei koskaan palaa takaisin. En rohkene/osaa ottaa kantaa oliko toteamuksessa poliittisia aineksia, sillä tuo ikimuistettava havaintoni oli ns. Kylmän Sodan ajoilta.Kyllä niitä pähkinähakkeja joka syksy lentelee Raumalle asti. Pari viikkoa sitten näin kaksi yksilöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669