Mitä maaefekti tarkoittaa, kun puhutaan 2-paikkaisesta pienkoneella lentämisestä?
Kuinka turvallista hommaa olisi lähteä tuollaisen kyytiin? Kaverilla ollut muutaman vuoden lupakirja.
Esim järven jäälle laskeutuminen - isältääkö paljon riskejä?
Yksityiselentämisestä ja maaefekti
3
381
Vastaukset
- 15+20
Maaefekti tarkoittaa sitä, että kun lennetään aivan maanpinnan (eli kiitoradan) päällä niin kone käyttäytyy hiukan eri tavalla. Matkustajana tuosta ei kannata välittää.
Homma on turvallista, jos kaverilla on kerran lupakirjat kunnossa niin hänet on tarkistettu.
Tähän aikaan vuodesta jäälle laskeutuminen sisältää runsaasti riskejä. Jää ei välttämättä enään kanna kovin hyvin (ainakaan eteläisemmässä Suomessa). - pcmuseo
Maaefekti alkaa vaikuttamaan kun lentokorkeus on siiven mitta maasta, tällöin siiven ja maan väliin pakkautuva ilma parantaa siiven kantokykyä. Rys ei kun venäläiset tutki tuota efektiä vähän enemmänkin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ground_effect_vehicle
t:p - dk224
Ja maavaikutuksen piirissä ne lentävät "patosiipikoneetkin" , mm. kaspianmeren hirviö ym. Aivan pinnassa lennettäessä nostovoima kasvaa huomattavasti ja tarvitaan huomattavasti vähemmän tehoa lentämiseen kuin ylempänä. Deltasiipisisillä lentokoneilla esim. Draken (tupladelta) ei laskeutumisen loppuvaiheessa tehdä juurikaan loppuvetoa, vaan maavaikutukseen tuleminen vähentää vajoamisnopeuden nostovoiman kasvun kautta hyväksyttäviin lukemiin. Pidempisiipisillä koneilla loppuveto tulee tehdä, mutta esim. moottorilaskussa maavaikutuksen hidastuvuus vajoamisopeuteen on selkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214