GERPIILINI ON LIHAVIA, MITEN LAIHDUTAN NE? ja lisää ongelmia

ÄRSYTTÄÄNIINETTÄTUNT

Mun gerpiilit on lihavia (4kpl) alle vuoden ikäsiä, en tiiä tarkalleen kuinka nuoria. Ne syö ja syö. Haluisin antaa niiden juoksennella ympäri vessaa, mutta ongelma on se ettei ne tule kädelle. Joskus juoksutin niit siel mut siit ei tullu mtn, koska siin niiden kiinni ottamises menee kauan. En oo saanu niit käsikesyiks, ja aina ku liikahdan (esim sängystä noustessani) nii ne juoksee piiloon. Ainiin, sit viel se ettei meil oo juoksupyörää, koska puiset "ykspuoliset" on niin kalliita maksaa 20-40e meijän kaupoissa. Mistään en löydä puista juoksupyörää (huuto.net yms. ) Mulla ei oo rahaa ostaa juoksupyörää, äidillä ois muttei suostu, koska noin kalliita.

Apua, miten saan nää laihtumaan & käsikesyiks?

5

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaajaaa8

      Ensinnäkin gerbiileille ei suosita juoksupyörää, ne eivät käsitä sitä samallalailla kuin hamsterit, ja niiden häntä voi jäädä sen pinnojen väliin. ( Ellei se ole umpinainen, ja jos on, juoksupyörää pidetään häkissä valvotusti tunnin tai enemmän tai vähemmän päivässä )

      Käsikesyiksi gerbiilit on hyväm opettaa nuorena, tosin jotkut voivat olla myös pohjimmiltaan epäsosiaalisia. Jos olet nostellut gerbiilejä epämiellyttävällä tavalla tai ne ovat saaneet huonon näkemyksen ihmiskädestä, voivat ne muistaa sen ikuisesti. Paras olisi jos tarjoaisit varovasti herkkuja (salaatinlehteä, porkkanaa tai kukkakaalia yms. ) kädestä jolloin ne saavat sinusta positiivsen kuvan. Auringonkukansiemenia tai rusinoita ei kannata syöttää kun ovat kuulemma ylipainoisia.
      Jos sinun on pakko ottaa gerbiili käsiisi vaikka kun aiot siivota terraarion, etkä halua että ne ärsyyntyvät vain lisää, kannattaa käyttää varovaisia otteita, ja olla kärsivällinen, ja odottaa että gerbiili tulee ulos majasta eikä kaivaa sitä sieltä väkisin.

      Sitten tuo ylipainoisuus. Syötäthän gerbiileille tavallista hamsterinruokaa/ muuta jyrsijäsekoitusta joka on tarkoitettu sen kaltaisille? Olisi hyvä jossei ruoassa ole liikaa auringonkukan siemeniä sillä ne ovat sellaista lihottavaa herkkua. Luonnossa gerbiilit osaavat elää aroilla kauankin ilman ruokaa, vaikka tietenkin niillä on varastoja. Kun gerbiilisi ovat noukkineet ruokakupista parhaat palat, älä kaada mujuja pois ennenkuin ne on syöty. Jos ne taas hotkivat aina vain kaiken ja missään ei tunnu menevän rajaa, niin voit antaa ruokaa harvemmin, joka toinen päivä vaikka.

      Yksi hyvä vinkki vähentää ylipainoisuutta on, kuten monet ammattilaisetkin tapaavat tehdä, on kaataa ruoat suoraan purujen sekaan kupin sijasta. Gerbiilit saavat sitten itse poimia omat ruokansa, ja ne oppivat vähän oma-aloitteisuuttakin. Ruoan kaataminen puruihin ei likaa puruja.

      Gerbiilien laihdutus ei tapahdu nopeasti ja radikaalisti, vaan se vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa. hyvä olsii kuitenkin noudataa hellittämättä ruokailuvinkkejä, vaikka se koettelisi kärsivällisyyttä ja tuntuisi ettei toimi.

      Sitten vielä yksi juttu: Minulla oli itselläni kaksi gerbiiliä, joista toinen oli vähän pulska. Pullukka gerbiili ei ollut koskaan kovin käsikesy, sen sijaan toinen oli valpas ja sosiaalinen. Siksipä tuumaan että liikalihavuus ja epäsosiaalisuus liittyvät myös vähän toisiinsa. Se lihavampi gerbiili kuoli ennen aikojaan, se eli noin vuoden ikäiseksi, ja toinen on nyt 2,5 vuotias. Sen vatsa oli myös vähän pinkeä, joten saatan epäillä joskos isllä oli vatsassa kasvain, se ei ollut kuitenkaan tosi pullea.

      Toivottavasti tämä pitkä selostus auttoi ;)

    • ejjee

      Joo, kiitos. Tulin miettineeks et eiks gerpiilejen kuulu olla vähän "pyöreitä" ainaki ku tota miun gerpiilikirjaa kattelin nii siel oli O:

    • WeedHopeanuoli

      Ja eihän gerbiiliä ole pakko käteen ottaa? Senhän voi kutsua pahviputkeen ja sulkea putken kummatkin päät ja laitta sen häkkiin,kantokoppaan yms.

    • työ palkitaan

      Meidän toinen uros gerbiili painoi 126g ja oli tukevahko. Ostin sille puisen juoksupyörän kuukausi sitten. Siitä asti joka ilta kun aletaan katsoa tv se vaan tykkää juosta siinä pari tuntia välillä taukoa pitäen ja sit taas jatkaa. Nyt kuukauden jälkeen se painaa 97g. Kokeile kerätä vaikka pulloja ja niistä vähitellen säästät rahaa tai jos äiti haluaa kotona apua, niin sovi pieni rahallinen korvaus ja kyllä se summa vähitellen tulee täyteen ainakin ekalla ehdotuksella.

    • R0d3ntz

      Huom. urosgerbiilit ovat usein luonnostaankin vähän pyöreitä, kun taas naaraat ovat usein aika hoikkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe