Korvatulehdus ja imemislakko

lööpäätii

Kirjoitan tänne nyt saman, minkä maitolaiturille, jos täältä tulisi vastaus nopeammin.

Kaipaisin apua korvatulehduksesta kärsivän 11kk ikäisen pojan imetyksen kanssa.

Poika oli täysimetyksellä 6kk ja sen jälkeen kiinteitä maisteltiin sormiruokaillen. Pikkuhiljaa kiinteää ruokaa alkoi mennä enemmän ja enemmän, mutta kyllä rintamaito on ollut pojan ensisijaista ravintoa ja hyvin harvassa oli ne kerrat, kun hän imetyksestä kieltäytyi. Öisinkin tykkäsi käydä rinnalla 2-3 kertaa yössä, ja olimme molemmat tähän tyytyväisiä.

Viime tiistaina hän alkoi yllättäen hylkiä rintaa, eikä suostunut kuin aamuimetykseen. Koko päivänä ei suostunut imetykseen, vasta yöllä unisena rinta kelpasi kerran. Sen ti-ke -yön jälkeen on vain hermostunut jos yritän tarjota (tänään on siis pe). Muuten poika on ollut ihan normaali aurinkoinen itsensä. Nokkamukista poika juo pumppaamaani maitoa ja tietysti kiinteää ruokaa on alkanut mennä nyt ihan valtavia määriä entiseen verrattuna.

Kävimme eilen lääkärissä, koska poika alkoi vaikuttaa muutenkin kipeältä ja rinnan tarjoamisesta alkava itku vaati pitkän sylittelyn ja rauhoittelun ennen kuin loppui. Pojalla todettiin korvatulehdus ja sai antibiootit sekä särkylääkettä. Antibiootit aloitettiin siis eilen ja viime yö menikin ihan mukavasti (ilmeisesti särkylääkkeen ansiosta). Aamulla poika oli iloinen ja touhukas ja loikoilimme pitkään sängyssä (nukumme perhepedissä) leikkien piilosta ja muuta mistä poika tykkää. Olin itse ilman paitaa, koska jostain luin että se voisi auttaa. Vähänkään jos yritin tarjota rintaa alkoi poika hermostua. Pumppasin siis taas aamupalamaidot nokkamukiin.

Nyt tuntuu että maito alkaa pumppaamisesta huolimatta vähentyä huomattavasti. Olen pumpannut jokaiselle aterialle eli viidesti päivässä maitoa 100-130ml ja öisin pumpannut kerran yhden satsin pakkaseen. Kuinkahan kauan maidontuotanto pysyy yllä pelkän pumppaamisen avulla? Entä onko kellään kokemusta siitä, kuinka kauan tämä imemislakko nyt voi jatkua? Kannattaako minun edelleen tarjota maitoa nokkamukista, vai annanko vain vettä ja kiinteää ruokaa? Poika juo tosi mielellään nokkiksesta kun oppi juuri pari viikkoa sitten juomaan siitä itse. Vai käykö tässä nyt niin, että poika haluaa vastaisuudessa maitonsa nokkiksesta, vaikka on ollut todella tissin perään aina?

Olen ihan ymmälläni siitä, miten pahalta tämä minusta tuntuukaan. Olin valmis imettämään poikaa niin kauan kuin hän itse sitä haluaa, tiedostaen ettei tämä kaveri varmaan tule kovin äkkiä tissistä luopumaan. Onko jotain mitä voisin tehdä, vai täytyykö alkaa valmistautumaan henkisesti imetyksen loppumiseen? Olisi kyllä kurjaa lopettaa näin korvatulehdukseen, mutta olen kuullut monien imetystaipaleen loppuneen flunssaan tms. Jos vauva vierottaisi itsensä luonnollisesti, niin se olisi tietenkin ok, mutta minusta korvatulehduksesta johtuva imetyksen lopettaminen ei ole sama asia. Oman osuutensa tähän asiaan tuo varmaan sekin, että minulla alkoi reilu viikko sitten kuukautiset, mikä varmasti myös vaikuttaa imetykseen ja maidontuloon (vaikka menkat onkin jo ohi).

Olen kokeillut imettää eri paikoissa, asennoissa, yllättäen, hengaillut ilman paitaa mutta rinta ei vaan kelpaa. Tähänkö tämä nyt tyssää?

10

1329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maitoapua

      Älähän hermoile. :) Teillä ei ole mitään hätää, eikä se imetys tuohon lopu. Ensinnäkin lapsen luontainen imemisen tarve vähenee useimmilla siinä vajaan vuoden iässä. Toiseksi lapsesi on jo sen ikäinen, että vaikka kuinka olisi sormiruokailija, niin kiinteiden ja rintamaidon suhde saa jo muuttua siihen suuntaan, että kiinteitä menee selkeästi enemmän kuin rintamaitoa. Toki voi tulla tilanteita, joissa maito maistuu taas paremmin ja kiinteät huonommin, mutta noin yleensä on ihan hyvä jos vuoden ikäisellä jo kiinteitä menee hyvin. Varmaankaan kyse ei ole pelkästään siitä, että yhtäkkiä muuten vain imemisen tarve vähenisi, mutta syy ei välttämättä ole korvatulehduskaan, ainakaan pelkästään. Hyvä, että mainitsit kuukautisten alkamisesta, se nimittäin voi olla syy lakkoilulle. Hormonitoiminta muuttuu silloin sen verran, että ensinnäkin maito voi olla selvästi tiukemmassa (jotkut lakkoilevat silloin, koska eivät viitsi imeä tarpeeksi pitkään jotta heruminen alkaisi) ja toiseksi maidon maku voi hiukan muuttua. Sekin voi saada lapsen kieltäytymään rinnasta. Asia on kuitenkin niin, että jos teillä yksikin imetyskerta vuorokaudessa on, niin maidontulo ei lopu kokonaan. Se toki vähenee selvästi, mutta palautuu ainakin lähes ennalleen jos vauva alkaa taas viettää enemmän aikaa rinnalla. Näin todennäköisesti käykin, kunhan sairastelut ovat ohi ja kuukautiskiertokin on taas edullisemmassa vaiheessa. Maidontuotannossa pätee kysynnän ja tarjonnan laki ja vaikka määrä vähenisi väliaikaisesti paljonkin, lisääntyy se taas jos vauva tekee tilausta rinnalla. En sinuna hysteerisesti pumppaisi, vaan odottelisin että vauva tekee paluun rinnalle. Väliaikaisesti ei haittaa, vaikka vauva ei maitoa niin kovin paljon joisikaan, teillä kutenkin varmaan on hapanmaitotuotteet käytössä joten vauva voi saada maitotuotteita muussakin muodossa? Jos jatkuvasti tarjoat maidon nokkamukista, voi vauva tottua siihen. Odottelepa rauhassa vaikka viikonpäivät, nyt on kuitenkin kulunut vasta muutama päivä vähemmällä maidolla. Voit tarjota vauvalla rintaa tiheästi, mutta koeta rentoutua. Vauvakin aistii sinun stressaamisesi eikä homma taatusti sillä helpotu. Luota vain siihen, että maidon määrä lisääntyy taas, kunhan lapsi alkaa käydä enemmän rinnalla.

    • Ei sen puoleen

      No jaa, eipä tuon ikäinen enää mitää tissiä tarvitsekaan

    • maitotaito

      Imetyksen tuki ry:llä on maitolaituri keskustelufoorumin lisäksi avoimet facebook sivut. Kannattaa käydä kysymässä imetystukea myös sieltä, jos laiturilla ei saa vastausta. Maitolaiturilla voi myös käydä nostamassa viestiään näkyviin. Näiden lisäksi on vielä imetystukipuhelin (myös kesällä) ja paikalliset imetystukiryhmät, jotka tosin jäävät kesällä tauolle.

      Minäkään en hätäilisi aloittajan imetystilanteesta, rinta alkaa varmasti taas maistua, kun korvatulehdus paranee ja maitomäärät lähetee nousuun kysynnän jälleen kasvaessa.

    • lööpäätii

      Kiitos vastauksista. Edelleen poika lakkoilee, nyt taitaa olla 8.päivä menossa. :( Vaikuttaa surulliselta ja ärtyneeltä, selvästi haluaisi imeä mutta ei uskalla. Yritin soittaa imetyspuhelimeen eilen koko sen 2h kun se oli avoinna, mutta taitaa olla muillakin sinne asiaa kun ola varattuna jatkuvasti. Antibioottikuurilla ei ole ollut mitään vaikutusta mihinkään. Nyt poika hieroo lisäksi kovasti silmiään ja nenäänsä. Onkohan antibiootit tappanut kaiken vastustuskyvyn ja hänelle kehittyy nyt lisäksi paha siitepölyallergia kun on tota tavaraa kovasti ilmassa... Tänään mennään käymään homeopaatin vastaanotolla.

      Minulla ei olisi mitään sitä vastaan jos poika itse omasta päätöksestään lopettaisi imetyksen, mutta en millään voi uskoa tästä olevan kyse, sillä hän on tähän asti ollut onnellisimmillaan rinnalla, olen imettänyt lapsentahtisesti sekä päivisin että öisin, ja olen itse ja myös lähipiirini todennut, että on hyvin pieni mahdollisuus että tämä tapaus vierottuisi itse rinnasta kovinkaan pian. Tämä lakko tuli todella yllättäen ja poika vaikuttaa asiasta onnettomalta, joten olen valmis yrittämään kyllä kaikkeni jotta poika voisi halutessaan palata rinnalle. Sitäpaitsi biologisesti ihmislapsen luonnollinen vieroittumisikä on 3-4 -vuotiaana, joten en usko siksikään että kyse olisi nyt mistään sellaisesta. Jos poika ei imetykseen halua palata niin sille en tietenkään voi mitään, ja sitä päätöstä on kunnioitettava, mutta aion kuitenkin tarjota hänelle mahdollisuuden jatkaa imetystä jos hän sitä haluaa. Olen pumpannut ahkerasti ja maitoa tulee vielä onneksi sen verran että saan päivän maitojen lisäksi yhden annoksen pakkaseen. Toki tämä on aika työlästä ja yölläkin pitää nousta pumppaamaan kerran, mutta toisaalta olen myös imettänyt tähän asti öisinkin joten ei se ole mitenkään erityisen rasittavaa.

    • relaa ny

      Ota rauhallisesti. Junhan tuo kuuri alkaa tepsimään niin eiköhän tuo rinnalle palaa :) tai sitten on valmis lopettamaan tissittelyn. Muutaman päivän aikana ei maidontulo lopu ja ykeensä tuo korvatulehdus helpottaa paris päiväs.

    • Oksettavaa

      Ihmisen vieroitusaika 3-4-vuotiaana? Ei ole todellista, ikinä en imettäisi niin isoa. Korkeintaan se 1 vuosi, hyvä jos sitäkään. Yököttävää.

      • luonnollinen asia

        Mene sinä nyt oksentelemaan jonnekin muualle kuin tänne imetyspalstalle, jookos? Ja kyllä, biologisesti on selvää, että ihmisen "kuuluisi" lajinmukaisesti imettää useita vuosia. Nisäkkäillä, joilla on kaksi hammaskertaa, vaihtuvat maitohampaat pois siinä vaiheessa, kun poikanen vieroittuu. Tästä voit laskeskella missä vaiheessa suunnilleen ihmisen pitäisi vieroittua. Isommankin lapsen imettäminen on täysin luonnollista monissa maissa, ainoastaan meillä luonnosta vieraantuneissa länsimaissa katsotaan kieroon, jos lapsi on vähänkään isompi kuin puolivuotias...

        Sinun ei tarvitse imettää yhtään sen isompaa lasta kuin haluat, mutta koeta silti tajuta että ongelma on pelkästään omassa päässäsi.


      • Luonnotonta
        luonnollinen asia kirjoitti:

        Mene sinä nyt oksentelemaan jonnekin muualle kuin tänne imetyspalstalle, jookos? Ja kyllä, biologisesti on selvää, että ihmisen "kuuluisi" lajinmukaisesti imettää useita vuosia. Nisäkkäillä, joilla on kaksi hammaskertaa, vaihtuvat maitohampaat pois siinä vaiheessa, kun poikanen vieroittuu. Tästä voit laskeskella missä vaiheessa suunnilleen ihmisen pitäisi vieroittua. Isommankin lapsen imettäminen on täysin luonnollista monissa maissa, ainoastaan meillä luonnosta vieraantuneissa länsimaissa katsotaan kieroon, jos lapsi on vähänkään isompi kuin puolivuotias...

        Sinun ei tarvitse imettää yhtään sen isompaa lasta kuin haluat, mutta koeta silti tajuta että ongelma on pelkästään omassa päässäsi.

        No kyllä täällä saa vapaasti mielipiteensä ilmaista, myös sen negatiivisen. 3-4-vuotiaan imettämisessä vain ei ole mitään normaalia, sanoi pullamössöjen äidit mitä tahansa.


      • dkhh
        Luonnotonta kirjoitti:

        No kyllä täällä saa vapaasti mielipiteensä ilmaista, myös sen negatiivisen. 3-4-vuotiaan imettämisessä vain ei ole mitään normaalia, sanoi pullamössöjen äidit mitä tahansa.

        Pitkään imetetyt eivät ole sen pullamössömpiä kuin muutkaan. Kuten sanottua, pitkälle imetykselle on olemassa ihan biologiset perusteet tuntui se sinusta kuinka luonnottomalta tahansa.


    • ei lehmänmaitoo

      Mahdollisen korvatulehduskierteen katkaisusta puhuttaessa on syytä nostaa pinnalle lapsen ruokavalio. Monet lapset ovat saaneet apua tähän kierteeseen, kun ovat vähentäneet viljojen, yliprosessoitujen maitotuotteiden ja sokerin käyttöä. Ja usein siis riittää, että esimerkiksi viljojen käyttöä vain vähennetään. Eli kierteen katkaisu ei välttämättä vaadi mitään täysviljattomuutta…
      http://www.raikasweb.com/korvatulehdus

      D-vitamiinin anto – suomalaista viranomaissuositusta suurempana päiväannoksena – vähentää lasten toistuvia korvatulehduksia, osoittaa uusi italialaistutkimus. Tulehduskierteessä olevien lasten D-vitamiinin tarve on sellainen, että seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) nousee vähintään 90 nanomoliin litrassa (nmol/l). Siihen ei riitä Suomessa voimassa oleva eikä edes lokakuussa päivitettävä saantisuositus, jolla pitoisuus jää useimmiten 50 nmol/l.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2547

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe