Eheytys ei onnistu, 98SE

Hajonnut neito

Mitä teen väärin, kun kovalevyn eheytys ei onnistu? Käyttöjärjestelmä on Windows 98SE.

Olen yrittänyt suorittaa eheytyksen vikasietotilassa ja tarkistanut, että käynnissä olevien ohjelmien listassa ei ole mitään muuta kuin 'explorer'. Tästä huolimatta eheytys etenee aina vain noin 10-20% ja sen jälkeen tulee ilmoitus, että kovalevyn sisältö on muuttunut ja eheytys alkaa taas alusta.

Virukset ja vakoojaohjelmat on skannattu ja mitään ei ole löytynyt. Mitä vielä voi koneessa olla päällä, joka voi häiritä eheytystä?

9

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höh!

Tai jokin ajoitettu ohjelma päällä.

• peani

winkun oma eheytys ohjelma on aika suolesta.. itse oon aina eheyttäny diskeeper ohjelmalla.. tosin maksullinen mutta mikäänhän ei estä crackäämästä sitä.. :)

• Win98SE

...sammuttanut myös virusohjelman ja palomuurin ja poistunut tietenkin netistä ja irroittanut kaapelin seinäpistokkeesta?
      Tämän jälkeen aja ScanDisk-ohjelma ja sitten kokeilet käynnistää eheytyksen.
      Jos ei toimi, niin lue seraavasta linkistä asiaa koskeva juttu: http://koti.mbnet.fi/wallja/html/26_eheytys.html

Ja miten kävi, kerro tällä palstalla, niin mietitään tarvittaessa lisää.

• jouko

ja kyllä se lopulta onnistu,juuri tossa vikasietotilassa.
        Ootkohan nyt ihan oikeesti ollut vikasietotilassa?
        Siinä kun ei ole mitään taustaohjelmia päällä silloin.
        Kokeile ensin tehdä cleandiskC,sitten scandisk ja vasta sitten se eheytyspalikointi.Muuten voi olla että kovalevylle jää virheitä jotka estää eheytyksen.

• Eheyttäjä

Jos eheytys ei onnistu vaan alkaa aina uudestaan alusta johtuu se siitä että joku ohjelma/ohjelmat ovat päällä samaan aikaan ja aiheuttavat ristiriidan eheytysohjelman kanssa.

Vaihtoehto 1:
      Jos scandiskiä käyttäessäsi prosessi ei millään meinaa mennä läpi ja aloittaa homman aina alusta, on ensimmäinen vaihtoehto sulkea kaikki ylimääräiset ohjelmat.
      Tarkistus nimittäin alkaa aina alusta, jos jokin ohjelma tekee levylle muutoksia. CTRL-ALT-DEL yhdistelmällä pääsee käsiksi Windowsin tehtävienhallintaan, josta kannattaa sammuttaa kaikki muu, paitsi EXPLORER.EXE -niminen prosessi.

Vaihtoehto 2:
      Klikkaa > Käynnistä > Suorita ja kirjoita riville > msconfig ja valitse Käynnistä-välilehti.
      Kokeilemalla poista jokin tai jotkin ohjelmat käynnistysvalikosta, kunnes löytyy ne ohjelmat jotka ristiriidan aiheuttavat.
      Sen jälkeen kun ko. ohjelmat on poistettu automaattisesta käynnistyksestä, voit suorittaa eheytyksen normaalissa Windowsin tilassa eikä tarvitse mennä vikasietotilaan.

Vaihtoehto 3:
      Windowsin käynnistys vikasietotilassa (Safe Mode-tila), jossavoi olla tietyissä tilanteissa hyötyä.
      Olet ehkä tehnyt tätä ennen asetuksen tai asennuksen, joka ei toimi odotetusti.

Tee seuraavasti:
      1. Avaa Käynnistä-valikko ja valitse Sammuta.
      2. Valitse kohta Käynnistä uudelleen.
      3. Napsauta OK.
      4. Kun toiminto etenee vaiheeseen, jossa järjestelmä pyytää valitsemaan käyttöjärjestelmän, paina F8-näppäintä.
      5. Valitse sopiva vikasietotila ja paina sitten Enter-näppäintä.
      6. Valitse käyttöjärjestelmä nuolinäppäimillä ja paina Enter-näppäintä.

• itse mie

Tein juuri itse eheytyksen niinkuin se ohjekirjassa neuvotaan ja tapahtui seuraavaa: En tehnyt sitä vikasietotilassa kun Windowsin tai "Tehokäyttäjän opas" eivät sitä suosittele. Päällä oli vain taustakuva. Yleensä eheytys etenee juuri siten, että mittari nousee aluksi 10%:iin, jossa tapahtuu hidastuminen. Niin nytkin. Annoin koneen raksuttaa n. 1 tunnin ja sinä aikana ehytys oli minun koneellani tapahtunut loppuun. Välillä tuli näytönsäästäjä päälle (aikaa kului) ja kun liikautin hiirtä niin silloin se todella ilmoitti jotain sisällön muuttumisesta ja aloitti nollasta, mutta eteni melko nopeasti uudelleen niihin lukemiin, jossa olin hiirtä liikuttanut. Näin se on aina edennyt, eikä vikasietotilaa ole tarvinnut! Ohjelmista olen sulkenut Outlook Expressin ja Internet Explorerin. Kärsivällisyyttä ;)

-Myös 98SE

• itse m..

Ennen eheytystä olen kylläkin tyhjentänyt väliaikaiset tiedostot, sivuhistorian ja evästeet.

• Tavallinen win 98

Sen jälkeen kun vanhalle koneelleni asennettiin laajakaista ja F-secure Internet security eli siis laajempi kuin vanha pelkkä virusohjelma, koneeni ei enää suostunut eheytymään muuta kuin vikasietotilassa.

Olen nyt tehnyt niin että sammutan näytönsäästäjän, menen vikasietotilaan ja eheytän siellä.
      MUTTA: Aina sekään ei onnistu kun innostuksissani kerään liikaa tavaraa koneeseen. Eli katso, paljonko levytilaa on vapaana. Sitä pitäisi vanhemmissa koneissa olla muistaakseni neljännes eli 25 %, XP:ssä taitaa olla ohje 17 %.

• kotivalo

Eheyttäminen ei minulla tahtonut onnistua kun palomuuri teki lokia.

Yhteys poikki ja automaattipäivittäjät pois pelistä, niin homma alkoi toimimaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      20
      12478
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      9
      11230
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      179
      5147
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      35
      3780
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3594
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3247
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2944
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2618
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      56
      2200
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      2005
    Aihe