En viihdy lukiossa

nopeasti väsynyt

Suurin syy etten viihdy on ympäristö. Sain heti ekan kahden viikon aikana tarpeeksi. Kaikilla on huono itsetunto ja juttuseuraa on vaikea löytää (ainakin älykästä). Muuten opiskelu lukiossa sopii paremmin minulle ja vapaa tunnilla voi heittää pienen juoksulenkin mutta kun ympäristö on se mikä on. En oikein jaksa olla. Pitäskö lähtee johonkin. Onko jollain vastaavanlaisia kokemuksia?

9

1398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukiolainen

Uskoisin että olet lukiossa itseäsi varten eli opiskelet johonkin sellaiseen tavoitteeseen, joka on sinulle itsellesi tärkeä. Mitä väliä silloin on sillä jos et juttuseuraa löydäkään välitunneilla. Käyt sen kolme vuotta, pääset ylioppilaaksi ja menet sitten opiskelemaan sitä mitä haluat. Ei kouluun juttuseuran takia mennä vaan opiskelemaan.

En minäkään ole löytänyt mieleistäni juttuseuraa tai varsinaisia kavereita lukiossa kuluneiden kahden vuoden aikana. Mutta mitä sitten, en minä siellä ole muita hyysäämässä vaan siksi, että täytyy olla ylioppilas päästäkseen sinne minne haluan. Saan olla koulussa omissa oloissani, kenenkään kanssa en ole riidoissa ja asialliset hommat tulee muiden kanssa hoidettua. Ei siinä muuta tarvita.

• jalli

Tuohon tuskin uskot itekään. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, ettet muulloinkaan kuin koulussa tarvitse muiden ihmisten seuraa?

• Lukiolainen
        jalli kirjoitti:

Tuohon tuskin uskot itekään. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, ettet muulloinkaan kuin koulussa tarvitse muiden ihmisten seuraa?

Ei niitä kavereita tarvitse koulussa olla, mun kaveripiiri on muualla. Koulussa oon töissä, eikä työpaikallakaan tarvitse olla muiden kanssa kaveria kunhan työt hoidetaan ja kaikki ihmissuhteet siellä on asiallisia.

Sitäpaitsi mun mielestäni nykyinen ajattelu et ihmisellä tarvitsisi olla hirveästi kavereita ei välttämättä ole hyvä. Minusta kaksi todella läheistä ystävää on parempi kuin kaksikymmentä vähän huonompaa.

Ja niinkuin sanoin, meillä on koulussa suhteet ihan asialliset eikä mitään riitoja ole, mutta en silti oikein viihdy niiden parissa. Ollaan vain erilaisia ihmisiä, vaikka keskenään toimeen tullaankin ihan OK

• typykkä

Ei mullakaan ole jäänyt lukion aikana kavereita, vaikka kyllähän meillä sellainen jonkinlainen kaveriporukka oli olemassa. Se sitten hajosi lukion jälkeen "luonnollisista" syistä.

Joten älä stressaa kaverittomuuteen. Lukio on aina jonkinlainen sulatusuuni erilaista porukkaa.

Sen verran kannattaa joidenkin samanhenkisten kanssa kaveerata, että saa luentomatskut ym. tai pääsee mukaan ryhmätöihin. Keveretita ei sitten muuhun välttämättä tarvitakaan. Tylysti sanottu, mutta totta.

Tulee mieleen muutamakin tyyppiu, jotka yritti kaveerata kaikkien mahdollisten ihmisten kanssa. Loppu tulos oli se, että tosi lahjalkas tyttö lopetti lukion kun ei enää kehdannut tulla kouluun eräiden epämääräisten bileiden takia (mitä lienee sattunut).

• riikka

ei meidän lukiossa ainakaa oo vaikiaa juttuseuraa löytää.. et sä älykästä seuraa ainakaa amiksesta löydä... ;)

• Vai niin

"et sä älykästä seuraa ainakaa amiksesta löydä... ;)"

Mistä tiedät? Minä olen ammattikoulupohjalta elättänyt itseni ja perheeni jo kohta 20-vuotta. Nyt kun vanhoilla päivilläni ilmoittauduin aikuislukioon (lähinnä aikani kuluksi) en koe itseäni tai ympäristöäni mitenkään sen valaistuneemmaksi kuin ennenkään.

• Kale
        Vai niin kirjoitti:

"et sä älykästä seuraa ainakaa amiksesta löydä... ;)"

Mistä tiedät? Minä olen ammattikoulupohjalta elättänyt itseni ja perheeni jo kohta 20-vuotta. Nyt kun vanhoilla päivilläni ilmoittauduin aikuislukioon (lähinnä aikani kuluksi) en koe itseäni tai ympäristöäni mitenkään sen valaistuneemmaksi kuin ennenkään.

Joo, ja kun tänä kesänä tekstiTV:ssä uutisoitiin, että esim. Porissa pääsi männä kevään yhteishaussa lukioon keskiarvolla 5.6 niin voipi päätellä, ettei ne kaikki lukiolaisetkaan nyt mitään järjenjättiläisiä välttämättä ole.

• Joopa joo

Tuohon voisi todeta, että lukioon ei mennä viihtymään vaan opiskelemaan. Ihmisen on hyvä totutella olemaan erilaisissa ympäristöissä jo nuoresta pitäen, koska työtovereitaankaan saa harvoin itse valita.

Mutta jos asia kuitenkin vaivaa liiaksi, siirry iltalukioon, jossa opiskelijat ovat hieman vanhempia. Tosin aikuislukiolaisten juttujen aiheet eivät aina taitaisi olla niin kiinnostavia, koska heidän elämänvaiheensa on omastasi poikkeava.

• fef

Edelliset ovat todenneet, ettei koulussa olla viihtymistä vaan opiskelua varten. Tottahan se onkin, mutta mielestäni sillä, miten ihminen koulussa viihtyy, on merkitystä paitsi ihmiselle itselleen, myös hänen opiskelutuloksilleen. Minä vaihdoin aikoinaan lukiota ensimmäisen viikon jälkeen, koska en viihtynyt kyseisessä koulussa yhtään. Lukio, johon vaihdoin, oli keskiarvorajoilla mitattuna selvästi huonompi. Mutta siellä minä viihdyin ja opiskelin ja kirjoitin hyvät paperit. Voisin siis suositella ketjun aloittajaakin harkitsemaan lukion vaihtoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      61
      4729
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      97
      4431
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      76
      3908
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3817
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      119
      2855
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2628
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2532
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2509
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2499
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2374
    Aihe