Opiskelija ja läppäri

Manti

Olen alkanut harkitsemaan kannettavan ostamista näin opiskelemaan lähdön lähestyessä, mutta ovat pirut niin kalliita, että ajattelin ensin kysellä kannattavuustilastoja. Onko tosiaan tarpeen, hyviä ja huonoja puolia, ongelmia yms.? Onko tullut käytettäessä mieleen, että se halvempi ja tehokkaampi pöytäkone olis sittenkin ollu kannattavampi. Kiitos vaivautuville.

10

2146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

Riippuu siitä mitä opiskelee. Jos olet esimerkiksi media-alalla, niin koneelta vaaditaan tehoja, mutta jos opiskelu on pääasiassa erilaisten raporttien kirjoittelua ja muutenkin tekstipitoista, niin silloin vanhakin kannettava käy.

Kannettavat ovat siinä mielessä käteviä, että niitä voi nimensä mukaan kantaa mukanaan. Tosin akkua pitää välillä latailla, että virtaa riittää. Kannettavien näytöt ovat usein pienempiä kuin pöytäkoneiden, mutta se ei kaikissa toimissa haittaa.

Nykykannettavista jopa halvimmat ovat toimivia. Niihin saa myös oheislaitteet kykettyä. Katsele kauuppojen tyhjennysmyyntejä ja käytettyjä koneita. Mutta kannattaa varoa huijareita ja ylihinnan kiskureita. Myös ohjelmat maksavat, siihen kannattaa varautua. Tosin tekstinkäsittelyohjelmat ja erilaiset laskurit saa ilmaiseksi.

• toinen opiskelija

Itselläni on kannettava, ja moneen kertaan olen sanonut, etten enää hankikaan pöytäkonetta, koska tämä on niin kätevä. Opiskelija-asuntoni on niin pieni, että ihmeessä olisin jos tänne pitäisi vielä joku tietokonepöytä mahduttaa. Nyt voin kirjoittaa tavallisella kirjoituspöydällä, ja siirtää koneen tarvittaessa muiden hommien tieltä pois. Ostaessani ajattelin myös mahdollista vaihtoon lähtöä, joka nyt sittemmin ei ole kyllä toteutunut, mutta jatko-opintojen kohdalla harkitsen sitä edelleen. Kannatan siis kannettavaa, mutta en toisaalta osaa sanoa millainen pöytäkone olisi.

• Manti

..fiksuista vastauksista. Olen muuttamassa pieneen solukämppään (ainakin näin alkuun), eli pöytäkoneen kanssa saattaisin olla helisemässä. Opiskeluni ei liity mediaan, eikä tietokone muutenkaan olisi suoraan välttämätön, mutta taitaa nykyaikana olla kuitenkin aika kannattava hankinta, alalla kuin alalla. Miten on muuten netinkäytön laita kannettavan kanssa, meneekö hermo hitauden kanssa? Vai joko nykyiset mallit pelittävät kohtuunopeudella?

• Jo vain

Miten tietokoneen kannettavuus muka vaikuttaa netin nopeuteen? Nykykannettavissa on täsmälleen samanlainen 10/100-verkkoliitäntä kuin pöytäkoneissakin ja modeemiliitäntä on aina modeemiliitäntä oli se sitten pöytäkoneessa tai kannettavassa. Uusimmissa ja kalliimmissa kannettavissa on vielä vakiona langaton wlan-liitäntä, joka on nykyisin käytettävissä monissa oppilaitoksissa. Tosin wlan-kortin hankinta ei sekään ole valtava sijoitus.

Kokemukseni perusteella asettaisin koneen nopeuskriteerit seuraavasti: 1. keskusmuistin koko, 2. keskusmuistin koko, 3. prosessorin ja väylien nopeus. Jos koneelle on erityisiä vaatimuksia, kuten joillekin opiskelussa välttämätön pelien toimivuus, niin näytönohjaimeen kannattaa myös panostaa, ja jos pelien hyvä toiminta on vielä ehdotonta, niin valita pöytäkone. Normaaliopiskelussa kannettavalla tulee toimeen erittäin hyvin oli ala sitten mikä hyvänsä.

• Manti
        Jo vain kirjoitti:

Miten tietokoneen kannettavuus muka vaikuttaa netin nopeuteen? Nykykannettavissa on täsmälleen samanlainen 10/100-verkkoliitäntä kuin pöytäkoneissakin ja modeemiliitäntä on aina modeemiliitäntä oli se sitten pöytäkoneessa tai kannettavassa. Uusimmissa ja kalliimmissa kannettavissa on vielä vakiona langaton wlan-liitäntä, joka on nykyisin käytettävissä monissa oppilaitoksissa. Tosin wlan-kortin hankinta ei sekään ole valtava sijoitus.

Kokemukseni perusteella asettaisin koneen nopeuskriteerit seuraavasti: 1. keskusmuistin koko, 2. keskusmuistin koko, 3. prosessorin ja väylien nopeus. Jos koneelle on erityisiä vaatimuksia, kuten joillekin opiskelussa välttämätön pelien toimivuus, niin näytönohjaimeen kannattaa myös panostaa, ja jos pelien hyvä toiminta on vielä ehdotonta, niin valita pöytäkone. Normaaliopiskelussa kannettavalla tulee toimeen erittäin hyvin oli ala sitten mikä hyvänsä.

En väitä olevani kovinkaan fiksu tietokoneiden suhteen, eli hyvä jos joku oikaisee vääriä käsityksiä. Olen ollut siinä uskossa, että koneen tehot vaikuttavat netin nopeuteen, ainakaan vanhaan paskaan (pöytäkoneeseen vuodelta nakkisota) ei kannattanut nettiä hommata, kun olis ollu niin hidas. Jos siis tehot ovat suoraan verrannollisia netin nopeuteen, niin pöytäkoneeseen näitä tehoja saa paljon halvemmalla. Tästä johtui kysymykseni. Mutta jos perus netinkäyttöön riittää peruskannettava perusopiskelijalle, niin entistä parempi:).

• aatu

olen käyttänyt opiskelujeni aikana lähinnä pöytäkonetta, ja ollut tyytyväinen siihen. Minä en kannettavista niin pidä, ehken vain ole koskaan kunnolla tottunut niillä työskentelyyn. Ja tuskinpa sitä konetta hirveästi mukanani kantaisin. Ja vaikka olen asunut solussakin, olen kyllä saanut koneeni hyvin mahdutettua sinnekin.

Olisin kyllä pärjännyt opiskelujeni ajan varsin hyvin ilman konettakin. Yliopistolla on hyvät mahdollisuudet käyttää koneita.

• Piia

olen moneen kertaan ehtinyt kirota sitä etten omista kannettavaa. Olen harkinnut sen ostoa pitkään, mutta tullut siihen tulokseen että pöytäkoneen on riitettävä kun sellaisen olen mennyt hommaamaan.
        Esim. muistiinpanojen tekeminen luennolla olisi kätevämpää koneella, mutta suurin etu olisi se ettei tarvitsisi jonotella tietokoneluokkiin yo:lla. Menisi vain esim. kirjastoon,kytkisi koneen seinään ja alkaisi tehdä hommia. Siinä yliopistossa missä minä opiskelen ei koneita ole riittävästi, vaan varsinkin ruuhka-aikoina joutuu jonottamaan. (Suosittelen kannettavan ostoa tosin siitäkin huolimatte että koneita on tarpeeksi.)

• Nuhru

Ostat minkä tahansa uuden läppärin niin kaikki kirjoitus ohjelmat ja netit toimivat. Raskaan grafiikan pyörittämiseen tarvitsee jo tietää mitä ostaa (en nyt sitä ala käsittelemään tässä). Mutta jos olet ostamassa kannettavaa vaan netin selailuun ja kirjoittamiseen niin mikä tahansa käy. Tuskin tulet huomaamaan 256MB ja 512MB keskusmuisti eroa niissäkään. 256MB on yleensä vakio halvimmissa kannettavissa tällä hetkellä. Sen päivittää kohtuullisen halvalla 512MB jos on jotain tarvetta. Osta se kannettava ulkonäön mukaan ja tietenkin painon ja koon. Sanoisin että 256MB keskusmuistillä pärjäät noissa hommissa aivan hyvin.

Prosessoreista: Pentium-M on valttia, niillä saadaan perus kannettavaan minimissään noin 5 tuntia käyttö aikaa (riippuen tietenkin akusta mutta perusakulla). On olemassa jotain AMD XP-M prosessoreita mutta niistä en tiedä muutakuin että virtaa ne syövät reilusti enemmän kuin Pentium-M:t. Useasti Pentium-M koneita kutsutaan myös Centrino koneiksi mutta centrino nimitys pitää sisällää myös langattoman Wlan valmiuden sisäisesti ja jotain muuta mitä en nyt muista.

Suosisittelen: Mahdollisimman pieni (~2kg), Pentium-M prosessori, keskusmuistia 256MB min. , Sisäinen Wlan kortti (nopeudella ei kovin oleellista merkitystä), muista katsoa että koneeseen kuuluu DVD lukija jos sitä tarvitset (varmaankin), JA MUISTA katsoa miltä näyttö näyttää sillä niistä löytyy eroa. Katso varsinkin näyttöä eri kulmista sillä joissakin näytöissä katselukulma on vielä hyvinkin olematon. Hyvä takuu takaa pidemmän käyttöiän. Itse en uskalla ostaa konetta vuoden takuulla. Voin sanoa sen kokoemuksella ja laskujen suuruudella joita kirjoitin ollessani työharjoittelussa korjaamassa kannettavia joiden takuut olivat umpeutuneet.

Ylimääräistä kivaa: Sisäinen Bluetooth, Tv-out, fyysiset äänisäätimet, Itse olen alkanut pitämään Widescreen näytöistä. Hiljaisuus on aina hyvä. On nimittäin kannettavia jotka pitävät vielä hirveetä melua. Ja aina kannattaa koittaa koneella naputella jotain ja muutenkin koittaa tuntuuku se hyvältä.

MUISTA PYYTÄ ETTÄ KAUPASSA PÄIVITETÄÄN WINDOWS XP. Jos et osaa sitä itse tehdä. Se on pakko tehdä niin, että palomuuri kytketään päälle ennen kuin kannettava päästetään nettiin sillä se syö takuu varmasti muuten läjän viruksia ennen kuin ehdit windowsin päivitykset hakea. Kahteen kertaan testattu juttu. Tosin en sitten tiedä onko jollain valmistajalla tehdas asetuksissa jo päivityksiä valmiina.

• Jo vain

Olen suurin piirtein samaa mieltä esittämistäsi asioista, mutta muutama lisähuomautus:

Jos koneessa on jaettuun muistiin pohjautuva näytönohjain, tuo 256 MB saattaa jäädä pieneksi, koska näytönohjain vie siitä jo esimerkiksi 32 tai 64 MB. 512 MB tai kuvia tai grafiikkaa pyöriteltäessä 1 GB voisi parempi ratkaisu. Muisti on yleensä vielä kalustettu niin, ettei siinä ole todellisuudessa laajennusvaraa, vaan vanhat muistipalikat on otettava pois ja laitettava kokonaan uudet tilalle.

Nykytasoa on myös kirjoittava DVD-asema, jolla onnistuu hyvin myös varmuuskopiointi. Kannettavan osalta varmuuskopiointi on erittäin tärkeää, koska koneella on pöytäkonetta suurempi vaara pudota tai tulla varastetuksi. Olisi tosi sääli, jos vuoden puurrettu gradun käsikirjoitus menisi hukkaan varastetun koneen mukana, kuten tiedän tapahtuneen. Tosin pienehköt tiedostot menevät näppärästi myös USB-muistille (memory stick), joskin niiden kapasiteetti on vielä varsin pieni.

Tuo pitkä takuuaika - 2 tai jopa mieluummin 3 vuotta - on tärkeää, koska jo varaosat, esimerkiksi akku, voivat olla vanhaan läppäriin sen hintaisia, että hiukan suuremmalla summalla saa kokonaan uuden koneen, mistä minulla on karvaita omakohtaisia kokemuksia.

• kepu

Aloitin nyt opiskelun ja ostin kannettavan, sieltä halvemmasta päästä. Mielestäni erittäin kätevä.(Käytän juuri sitä tällä hetkellä). Ei vie paljon tilaa ja ihan hyvä käyttää. Hiiren ostin, parantaa käyttömukavuutta huomattavasti kun ei tarvitse hieroa tuota touchpadia. Painoa kyllä on, en tiedä ihan tarkkaan, yli 3 kg kuitenkin. Painolla ei kuitenkaan ole suurta merkitystä, ellet kuskaile konetta päivittäin. Kevyemmän olisin ostanut mutta rahaa ei ollut niin paljon että tingin mieluummin keveydestä kuin tehoista. Luulen että seuraavakin kone on kannettava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      5
      12366
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      4
      11153
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      175
      5075
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      28
      3679
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3524
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      45
      3056
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2779
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2148
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      37
      2117
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1935
    Aihe