Salakalastajat

Kalastajaesimies

Mitä mieltä olette salakalastajista? Eli ilman mitään lupia virvelöijät ja muut? Katselin tuossa heitellessäni erästä pariskuntaa joilla ei selvästikään ollut luvat kunnossa, koska aina kun auto tai kävelijä lähestyi kalapaikkaa, tuli kiire jemmata vermeet vattupuskaan. Saivat ryökäleet ihan komean saaliinkiin; pari kunnon kokoista haukea ja muutaman suurehkon ahvenen. Ehkä eniten sieppasi se, että itselläni on luvat ja saaliiksi sain yhden alamittaisen hauen. Veivät vielä kalat kotiinsa ja kehuivat grillaavansa. Toivottavasti jää ruoto kurkkuun

4

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salakalamies

      Haukia ja ahvenia on Suomen järvet täynnä. Ei ne ainakaan vapakalastamalla järvistä lopu. Eri asia tietysti jos virtavesillä olivat ilman lupia...Siellä kun lupamaksut menevät kalanistutuksiin yms. Jäit itse ilman kunnon saalista ja olet hieman kateellinen. :) Tietysti kalakortti tms. pitäisi olla myös järvi/merialueilla. Itselläni ei sitä ole, eikä ole kyllä kukaan kysynytkään. Koskille maksan luvat periaatteesta. Mun mielestä luvilla ei ole järvi/merialueilla niin väliä, kunhan kalastajat ovat vastuuntuntoisia. Pyydyskalastuksessa on mielestäni suositeltavaa olla luvat, koska kiinnijäämisen riski on mielestäni isompi kuin "aktiivisessa" (lue: vapa) kalastuksessa.
      Kireitä siimoja!

      Ps. hauella ei käsittääkseni ole enää alamittaa.

    • T. Iukkapipo

      Yle-vero on hyvä osoitus viranhaltijan kekseliäisyydestä.

      Mielestäni myös kala-vero olisi otettava jokaisen suomalaisen palkasta suoraan.

      Saataisiin nuo harmaan kalatalouden edustajat kuriin.

    • ffuuuuuu

      Lupien hinnat ovat täysin järjettömiä nykyään, 54 euroa...
      Se että kerran pari käy kalassa ilman lupia on mielestäni sallittavaa.
      Naurettavaa muutenkin että kala istutuksilla perustellaan lupia, yritetään istuttaa vesiin kaloja mitkä eivät siellä tule menestymään. Hyvin harvat istutukset ovat onnistuneet. Mihin kaikki ne rahat muutenkin katoaa, tuntuu että niitä käytetään vaan jossain turisti rysissä missä raha liikkuu.

    • Sonni Pesonen

      Aamusyönti lammella- ILMAN LUPIA!!

      Aamu alkoi valkenemaan, enkä ollut vielä saanut unta silmään.
      Päätin lähteä aamusyönnille. Kahden tunnin ajomatkan päässä kotoani (400 km)
      on kristallinkirkas, keskisyvä (60 m) lampi. Lampeen putosi jokin taivaankappale
      muutamia kymmeniä vuosia sitten, ja se tappoi lammesta kaikki alle 50-kiloiset
      kalanpoikaset. Vain kovimmat ja isoimmat säästyivät.
      Tätäpä ei moni tiedä. Väitetään, että taivaankappale tuhosi kaiken elämän lammesta.

      Ennenkuin olin ehtinyt kupin kahvia juoda, huomasin olevani jo perillä.
      Kävelin lammen rantaan, ja heitin ensimmäisen heiton keltaisella MinnowSpoonilla.
      Laitoin kotona siimaan lisäpainoksi 87,5 kg käsipainon, että viehe uppoaisi nopeasti
      pohjaan. Nimittäin tällä lammella suurimmat kalat lepäsivät pohjan tuntumassa.

      Odotin kymmenen sekuntia,ja aloin kelata. Sitten tapahtui! Jarru alkoi huutamaan,
      valtava kala oli tarttunut kiinni! SE VETI 500 metrin syöksyn heti alkuun!!
      Pidin vapaa lujasti otteessani, ja annoin kalan kuluttaa voimiaan.
      Vonkale hyppäsi välillä 20 METRIN KORKEUTEEN, eikä ollut hypyn
      aikana edes KOKONAAN ilmassa!! Kauhea peto!!!
      Jos oisin tiennyt millainen kala Minnow Spooniin nappaa, olisin laittanut
      siiman päähän kunnon lisäpainon, enkä mitään 87,5 kg AEROBIC-PAINOA!!

      Tunnin väsyttelyn jälkeen olin saanut lihakseni lämpimäksi, ja pystyin alkaa
      repimään täysillä!! Kiskoin kalaa metrin kerrallaan lähemmäksi.
      Kala kiskoi vielä armottomia syöksyjä, joten päätin turvautua
      vilunkipeliin ja hakea autosta pari dynamiittipaukkua hillitsemään
      kalan menohaluja.

      Sidoin siiman suurimman männyn ympärille kymmenellä kalasolmulla,
      ja juoksin autolle. Kun juoksin takaisin rantaa kohti, kuului hirveä ryminä.
      Kala kiskoi valtavan männyn nurin, ja lähti vetämään sitä perässään.
      Onneksi vapani oli vielä rannalla, ja sain siitä otteen ennenkuin kala
      ehti vetää senkin matkaansa. Minulla oli siiman päässä 87,5 kg AEROBIC-PAINO,
      VALTAVA kala ja MÄNTY!!

      Odotin suotuisaa tuulta, ja heitin parinkymmenen kilon dynamiittikasan kalaa,
      ja mäntyä kohti. Aikamoinen tupsahdus kuului, ja kaikki meni juuri niinkuin olin
      suunnitellut!! Autolle käydessäni jätin peräkontin auki, ja nyt oikean kokoinen
      annos dynamiittia pilkkoi lammessa olevan männyn juuri sopivan kokoisiksi
      haloiksi, ja tuuli viimeisteli kaiken puhaltamalla halot suoraan autoni peräkonttiin!!
      Samalla kalakin hieman taintui, ja se oli helppo työ kelata lähemmäs rantaa.
      Sain kalan pinnalle, ja kiskoin sitä rantaa kohti. Kun kala oli jo 5 metriä rannassa,
      oli sitä vielä ainakin TOISET 5 METRIÄ VEDESSÄ!!!!!!!?!
      Huh huh!! Kävin hakemassa autostani puntarin, mutta eihän
      siinäkään riittänyt lukemat kuin 500 kiloon saakka!
      Jouduin pilkkomaan kalan osiin, että pystyin punnita sen!!!
      Harkitsin hetken (mutta vain hetken) ajan ottavani kuvan kalasta.
      Mutta eihän sitä olisi kukaan uskonut, jos olisi kuvan nähnyt.
      Nykyisin on nämä PhotoShopit ja muut kuvankäsittelyohjelmat.
      Olisi pian laitettu niiden piikkiin. Jätin kuvat ottamatta,
      mutta kalan otin mukaani. Ja sainpahan myös saunapuut
      pariksi illaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe