Tuolla aiemmin on kirjoitusta hampaista ja niiden ongelmista,ihan asiaa.
Mutta hyvät koira ihmiset miten te hoidatte koiran hampaat?????
Koirat jotka syö kuivamuonaa, muodostuu helpommin hammaskiveä kun paljon luita syövälle.
Opetelkaa putsaamaan,säästyy rahaa ja koiraa ei tartte rauhoittaa.
Olen putsannut vuodesta -88 kyretillä hampaat ja pyytänyt että ell tarkistaa rokotusten yhteydessä että hammaskiile on ok, yhdenkään mun putsaaman koiran kiille ei ole viottunut,vanhin putsattu oli 13 v.
KOIRAN HAMPAAT TÄYTYY TARKISTAA KERRAN KUUSSA!!!!
koiran hampaidenhoito
15
3853
Vastaukset
- Dober
Meillä koira syö kuivamuonaa ja luita. Noin kuukauden katson suun ilanteen ja jos on jotakin raaputeltavaa niin raaputtelen 5 sentin kolikolla :) Eipä ole mulla koirat koskaan käyneet lääkärissä hammaskiven poistossa.
Millainen se kryetti on? Saako eläinkaupasta tai eläinlääkäriltä? Vois kuitenkin toimia vähän paremin kun kolikko.- Riva
hammaslääkäriltä,sillä poistetaan ihmisten hammaskivi.Mä meen maanantaina hammasl.voin kysyä mistä niitä voi tilata.
- Issukka
se minäkin tänne vastailemaan änkeän. Tsekkaan koko lauman suuvärkin kuukausittain. Vähäisenkin tummentuman poistelen veitsellä, siis myöskin hampaitten sisäpinnat. Olen opettanut hammaskäsittelyn jokaiselle jo ihan pennusta, siksi ei mitään ongelmia ole. Koiramme syövät vain turvotettua kuivamuonaa, harvakseltaan puruluita. Siis niin harvoin, ettei hyötyä niistä synny. Meinasi unohtua, että hampaat pestään joka toinen viikko.
- *Ninna*
Minä pyrin pesemään koiriltani hampaat joka päivä. Mielestäni hampaiden pesu on kaikkein paras tapa ehkäistä plakin muodostumista ja säästää näin eläinlääkärikuluissa. Se hammaskivi, joka muodostuu syvälle ientaskuihin ei lähde kuin ultraäänellä. "Käsin" tehdystä hammaskiven poistosta on lähinnä vain kosmeettista hyötyä. Isommille koirille ei muodostu niin helposti hammaskiveä kuin pienille ahdassuisille koirille, joilta on myös hankalampi poistaa sitä.
- Riva
turha mainostaa että hammaskiven poistoon tarvii mitään ultraääntä.Mulla on kerrankin niin vahva kokemus tästä että voin sanoo näin.
- *Ninna*
Riva kirjoitti:
turha mainostaa että hammaskiven poistoon tarvii mitään ultraääntä.Mulla on kerrankin niin vahva kokemus tästä että voin sanoo näin.
Tottakai hammaskiveä voi poistaa kyretillä niiltä osin mitä se näkyy. Sinne ihan syvälle pesiytynyt ei vaan lähde kuin ultralla. Mulla tämä on koulunpenkillä opittua tietoa ihan eläinlääkäriltä. Jos koiralla pysyy hampaat suht puhtaana oikean ravinnon ja luiden syömisen tuloksena, niin kuin isoimmilla roduilla yleensä pysyy, ei hammaskiveä kerkeä syntymään sellaisia määriä, että se ehtisi muhia ja työntyä syvälle ientaskuun aiheuttaen ientulendusta ja periodontiittiä. Pienet koirat taas usein syövät pehmeää ruokaa eivätkä järsi luita niin paljon, ja lisäksi suu on niillä ahtaampi, jolloin hammaskiveä pääsee syntymään esim. takahampaisiin paljon ja syvälle. Ei sitä silloin saa sieltä kaiveltua käsin millään.
- Riva
*Ninna* kirjoitti:
Tottakai hammaskiveä voi poistaa kyretillä niiltä osin mitä se näkyy. Sinne ihan syvälle pesiytynyt ei vaan lähde kuin ultralla. Mulla tämä on koulunpenkillä opittua tietoa ihan eläinlääkäriltä. Jos koiralla pysyy hampaat suht puhtaana oikean ravinnon ja luiden syömisen tuloksena, niin kuin isoimmilla roduilla yleensä pysyy, ei hammaskiveä kerkeä syntymään sellaisia määriä, että se ehtisi muhia ja työntyä syvälle ientaskuun aiheuttaen ientulendusta ja periodontiittiä. Pienet koirat taas usein syövät pehmeää ruokaa eivätkä järsi luita niin paljon, ja lisäksi suu on niillä ahtaampi, jolloin hammaskiveä pääsee syntymään esim. takahampaisiin paljon ja syvälle. Ei sitä silloin saa sieltä kaiveltua käsin millään.
ton kyretin idea on juuri siinä että sillä saa ne ientaskut ja takahampaat.Mulla on käytännön kokemus ei koulunpenkin.
Mut en jaksa tästä enempää, tiedotin vaan että on halvempikin vaihtoehto,ja voi tehdä itse. - *Ninna*
Riva kirjoitti:
ton kyretin idea on juuri siinä että sillä saa ne ientaskut ja takahampaat.Mulla on käytännön kokemus ei koulunpenkin.
Mut en jaksa tästä enempää, tiedotin vaan että on halvempikin vaihtoehto,ja voi tehdä itse.Se kaikkein halvin vaihtoehto on se hampaiden pesu. Kerroin vain tietoni, jonka paikkansapitävyyteen uskon, koska arvostan minua opettaineita eläinlääkäreitä ja heidän kokemustaan paljon. Ei ole mitään tarvetta todistella.
- katri
*Ninna* kirjoitti:
Se kaikkein halvin vaihtoehto on se hampaiden pesu. Kerroin vain tietoni, jonka paikkansapitävyyteen uskon, koska arvostan minua opettaineita eläinlääkäreitä ja heidän kokemustaan paljon. Ei ole mitään tarvetta todistella.
En tiedä koirien hampaan hoidosta mutta ihmisen hampaan hoidosta voin hammashoitajana jotain sanoa... Kyretissä on pyöristetty kärki just sen takia että sillä voi poistaa subgingivaalista hammaskiveä (eli siis ikenen alla olevaa). Terävä kärki, jollainen on sirpissä repisi ikenen auki. Sirpillä puolestaan voi poistaa subragingivaalista hammaskiveä (siis näkyvää). Sitten on myös ultraäänihammaskivenpoistolaite.
- Riva
katri kirjoitti:
En tiedä koirien hampaan hoidosta mutta ihmisen hampaan hoidosta voin hammashoitajana jotain sanoa... Kyretissä on pyöristetty kärki just sen takia että sillä voi poistaa subgingivaalista hammaskiveä (eli siis ikenen alla olevaa). Terävä kärki, jollainen on sirpissä repisi ikenen auki. Sirpillä puolestaan voi poistaa subragingivaalista hammaskiveä (siis näkyvää). Sitten on myös ultraäänihammaskivenpoistolaite.
Onko mahdollista ostaa ultraääni-laite kotikäyttöön.??
- henni
Riva kirjoitti:
Onko mahdollista ostaa ultraääni-laite kotikäyttöön.??
itse työssäni olen joskus esitteistä seurannut instrumenttien ja lääkintähuoltolaitteiden hintoja, ja valitettavasti ultraäänilaitteet ovat HURJAN kalliita, ei sillä ettei juuri sinulla olisi varaa ostaa, normaalisti ei monikaan yksityinen niitä hanki
- Riva
henni kirjoitti:
itse työssäni olen joskus esitteistä seurannut instrumenttien ja lääkintähuoltolaitteiden hintoja, ja valitettavasti ultraäänilaitteet ovat HURJAN kalliita, ei sillä ettei juuri sinulla olisi varaa ostaa, normaalisti ei monikaan yksityinen niitä hanki
kerrotko vielä että mistä sitä laitetta voisi kysellä.?
Kiitos. - henni
Riva kirjoitti:
kerrotko vielä että mistä sitä laitetta voisi kysellä.?
Kiitos.Oriola-hammasväline espoossa, esim.
- ei seropi
Meillä kaluavat luita ja hammaskivi kraapataan itse pois. Hammaskiven poistossa ei ole tarvinnut käydä.
- Pinja
Hampaat ovat pysyneet kunnossa kovaa pureskelua vaativalla ruokavaliolla (barf) eli koiran ruoasta noin 70-80 % on lihaisia luita. Lisäksi sillä on "jatkuvassa käytössä" eli koko ajan esillä yksi "hammasharja" eli iso naudanluu. Se kaluaa luuta päivittäin ehkä tunnin? en ole kellolla aikaa ottanut, mutta kauan se jaksaa ;)
Toisinaan kurkkaan sen suuhun ja hampaat ovat näinkin vähäisellä hoidolla täysin puhtaina pysyneet. Ei edes värjääntymistä havaittavissa ;) eikä henki haise.
Tuntuu tuo joidenkin mainitsema koirien hampaiden pesu aika koomiselta, näitä luonnollisiakin hyväksi havaittuja keinoja kun on... vai eikö luun kaluaminen sitten kaikille sovi. No ei ehkä jos on jo valmiiksi huonot/heikot hampaat??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113459Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283231Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282686Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu822414Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181793Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91414Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201283Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41218