Haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, miten neuvoloissa hoidetaan näitä painontarkkailuasioita. Mun kokemusten mukaan neuvolantädeiltä on unohtunu monta tärkeää juttua!
Fakta on tietysti se, että odottajan painoa on seurattava. Sen voi kuitenkin tehdä eri tavoin...
Mulla on itselläni useamman vuoden takaista kokemusta syömishäiriöistä (lievää anoreksiaa & bulimiaa useamman vuoden ajan). Nyt olen ollut ihan kunnossa, sekä fyysisesti että psyykkisesti. Silti mua pelottaa, miten selviän raskausajasta (nyt rv 12 1), kun painoa seurataan niin tiiviisti.
En ilmeisesti ole ajatuksineni yksin. Tässä pari otsikkoa alempana joku kauhisteli 700 g viikottaista painonnousuaan - neuvolassa kun oli sanottu, että normaalinousu on korkeintaan 500 g. Parisataa grammaa sai siis odottajan kauhun partaalle...!
Pointtini on se, että eikö neuvolan tädit kykene korostamaan riittämiin, että läski on vain läskiä? Mulle ainakin syötettiin heti niin hurja määrä ravitsemusvalistusta, että alkoi pelottaa. Tädiltä unohtui vain mainita, että jos syö monipuolisesti JA joskus herkuttelee, paino voi nousta yli suositusten. Ja että ei se haittaa (pariin liikakiloon ei kai kukaan ole kuollut).
Olisin myös kaivannut neuvolassa keskustelua siitä, miten ylipäänsä suhtaudun omaan vartalooni (edelleen aika ristiriitaisesti). Mun tietääkseni nykyään noin joka toinen nuori nainen on jossain elämänsä vaiheessa kärsinyt ongelmallisesta suhtautumisesta ruokaan tai omaan kroppaansa - luulisi, että koska nämä kaksi asiaa (ruoka ja vartalo) ovat raskausaikana tosi keskeisessä roolissa, neuvolassa ilman muuta otettais asia puheeksi. Vaan ei.
Mä en saanu kakistettua neuvolassa omista ongelmataustoistani ja siitä, että kyllä tiedän kaikki ravitsemussuositukset ja kaloritaulukot ihan ulkoa (liiankin hyvin), koska asia on vähän arka. Mut ehkä jos neuvola olis ottanu asian puheeksi, olisin voinu jutella asiasta. Ehkä se olis jopa helpottanu.
Nyt mulla on jo aika hirveä paniikki siitä, mihin tän vatsani kanssa joudun. Vaaka joutui jo varastoon...
Mites teillä muilla, onko painohysteriaa neuvolassa lietsottu vai pistetty liekaan?
painohysteriaa neuvolasta?
10
1250
Vastaukset
- been there..
Juu eli olen kokenut ne emännät siellä neuvolassa aika niuhoiksi tuon painon tarkkailun suhteen... työtäänhän ne vaan tekevät, mutta kaikella rajansa!!! Minun neuvoni on, että jättää ne puheet niinkun omaan arvoonsa. Kyllä sen itse tietää, että mitä on tullut syötyä, ja paljonko sitä painoa on tullut ja onko se liikaa... jos tuntuu hyvältä ja syö suht terveellisesti ei mielestäni ole vaarallista vaikka tulisi 1,5kg viikossa... itsehän me sen kaiken kannamme!!!
Itse olen aina ollut kova lihomaan ja ylipainoakin on ollut teini-iästä asti, mutta en viitsisi odotus aikaani pilata sillä, että vahtaan silmäkovana vaa´an lukemia. Jos on hyvä olla, niin eiköhän kaikki ole vauvallakin hyvin, vaikka tulisi yli 500g viikossa painoa!!!
Tosiaan tuon oman kehon kokemisen voisi ottaa neuvolassa puheeksi... ei se ainakaan pahaa tekisi!!!¨
Mutta onnea odotukseesi, äläkä välitä niistä tädeistä!!! Täytyyhän sitä äipänkin saada herkutelle silloin tällöin ilman että siitä huutia tulee... mikä voisi muuten olla hyvinkin turmiollista syömishäiriöistä kärsineelle!!! VOIMIA JA ROHKEUTTA lisätä painoa vähintään 500g/viikko!!! =O)- Tiuku
Minä herkuttelen näin raskaanakin ehkä noin joka toinen päivä, mutta kohtuudella. Ei ole pakko syödä siis koko suklaalevyä, vaan pari riviä suklaata riittää loistavasti tyydyttämään makeannälkäni. Joka tapauksessa kuunnelkaa kroppaanne (Onko minulle nälkä? Jos vastaus on kyllä, niin syökää, jne.), käykää välillä kävelyllä, niin painon nousua ei tarvitse miettiä, vaikka joskus söisi muuhun kuin nälkäänkin. Se mitä raskauden aikana tulee lisää painoon(enemmän tai vähemmän) on silloin luonnollista oman elimistön tarpeen sanelemaa, eikä terveyssisarien sanomisista tarvitse ottaa stressiä. Minulla ei ole paino (puhtaasta rasvasta ; )) noussut tai laskenut vuosiin opittuani kuuntelemaan kehoni tarpeita. Tietenkin helpommin sanottua kuin tehtyä. Minäkin sairastin vielä kymmenen vuotta sitten pakonomaista urheilu-ruokailu-painonhallintahäiriötä.
- tarja
kolmen raskauden ajalta on että sille painonnousulle et aina edes mahda mitään.Minulla ensimmäiseltä ei noussut paino kuin viisi kiloa koko raskauteen,seuraavalta n. 10 ja seuraavalta n. 15 ja mielestäni söin kaikkien raskauksien aikaan samalla tavalla noin suurinpiirtein.Ainoa mitä neuvolassa sanottiin kunkin kohdalla oli vauvan koko.Eli ensimmäisen piti olla pieni ja siro,syntyi viikon etuajassa ja oli 3,800 ja 53cm.toisen piti olla sitten isompi oli 3,200 ja viimesen piti olla alle neljä kilonen,oli neljä ja puoli....jätä vaan ne punnitukset neuvolan hommaksi ja jos pysyy edes vähintään kohtuullisena ja terveydelle hyvänä se paino niin älä stressaa....onnellista odotusta!
- hysteria
Hei!
Olen myös viimeisten kymmenen vuoden aikana ollut lievää anoreksiaa ja bulimiaa, joista poikaystäväni sai minut jonkin verran eroon.
En halua vaa'alle neuvolassa. Yritin sanoa asiasta ekassa neuvolassa, (olen 12.viikolla) mutta täti sanoi vain että "painoahan me seurataan joka tapauksessa".
Olin kaksi päivää ennen neuvolaa nestepaastolla, ja neuvolan jälkeen itkin muutaman illan ja viiltelin itseäni. Nyt näen painajaisia seuraavasta neuvolakäynnistä, syön laihdutuspillereitä ja syön ruokaa mahdollisimman vähän.
En aio mennä vaa'alle enää toista kertaa, sillä tiedän että siitä aiheutuu vain minulle paha olo josta taas seuraa että paastoan tai latkin kaiken maailman ihmetroppeja ja näin todennäköisesti myös vahingoitan vauvaani. - rv13+6
tää on ehkä hieman tyhmä kysymys mutta missä ajassa tuo 500g "saa" nousta että se on tätien mielestä normaalia..? odotan ensimmäistäni ja oli paino noussut kolmessa vk:ssa 800g ja neuvolatäti sano että tämä on kyllä aika paljon. en kyllä välitä siitä mitä ne sanoo, mutta oisi silti kiva tietää..yritän syödä mahd monipuolisesti, mutta on syötävä ihan koko ajan kun on ihan hirveä nälkä, minkäs sille voi..
- Ivine
En nyt ole ihan varma, mutta mulla on semmoinen käsitys, että ekan kolmen kuukauden aikana painon ei pitäis (vauvan takia) nousta käytännössä yhtään. Ja vissiin siitä eteenpäin pidetään tota 500 g / viikko -linjaa jonain epämääräisenä suosituksena. (Korjatkaa muut jos olen ihan väärässä). Normaalirajat painonnousussa sallii kuitenki useiden kilojen vaihtelut, joten ei kai toi viikkonousuraja sais (eihän!) olla mikään yleinen ohjenuora.
Musta on kyllä ihan KARMEETA, jos joku neuvolatäti kehtaa sanoa sulle, että 800 gramman painonnousu on "aika paljon". Herra varjele, kyllähän paino normaalistikin vaihtelee kilon suuntaan ja toiseen jo pelkän kehon nestemäärän vuoksi. Tai sen mukaan, onko käynyt kakalla just vai ei... Mitä johtopäätöksiä ne kuvittelee tosta voivansa tehdä? Eihän kellään pysy paino täsmälleen samana koskaan.
Näistä teidän kaikkien kokemuksista rohkaistuneena aion kyllä ens kerralla neuvolassa ottaa puheeks nää painoasiat. Ja sanoa ainakin, etten halua kuulla mistään grammoista sanaakaan. Jos paino alkaa nousta pystysuoralla käyrällä, saa sanoa, mut muuten sopii vähän varoa sanojaan.
Kroppa on kuitenki mun ja mun mielenterveys vaikuttaa myös vauvan hyvinvointiin.
Tsemppiä teille kaikille muillekin odotukseen ja VOIKAA PAKSUSTI :) :) - justin
Ivine kirjoitti:
En nyt ole ihan varma, mutta mulla on semmoinen käsitys, että ekan kolmen kuukauden aikana painon ei pitäis (vauvan takia) nousta käytännössä yhtään. Ja vissiin siitä eteenpäin pidetään tota 500 g / viikko -linjaa jonain epämääräisenä suosituksena. (Korjatkaa muut jos olen ihan väärässä). Normaalirajat painonnousussa sallii kuitenki useiden kilojen vaihtelut, joten ei kai toi viikkonousuraja sais (eihän!) olla mikään yleinen ohjenuora.
Musta on kyllä ihan KARMEETA, jos joku neuvolatäti kehtaa sanoa sulle, että 800 gramman painonnousu on "aika paljon". Herra varjele, kyllähän paino normaalistikin vaihtelee kilon suuntaan ja toiseen jo pelkän kehon nestemäärän vuoksi. Tai sen mukaan, onko käynyt kakalla just vai ei... Mitä johtopäätöksiä ne kuvittelee tosta voivansa tehdä? Eihän kellään pysy paino täsmälleen samana koskaan.
Näistä teidän kaikkien kokemuksista rohkaistuneena aion kyllä ens kerralla neuvolassa ottaa puheeks nää painoasiat. Ja sanoa ainakin, etten halua kuulla mistään grammoista sanaakaan. Jos paino alkaa nousta pystysuoralla käyrällä, saa sanoa, mut muuten sopii vähän varoa sanojaan.
Kroppa on kuitenki mun ja mun mielenterveys vaikuttaa myös vauvan hyvinvointiin.
Tsemppiä teille kaikille muillekin odotukseen ja VOIKAA PAKSUSTI :) :)sellaista kyselen että saatteko te suutanne auki siellä neuvolassa vai onko neuvolatädit liian iso auktoriteetti?pääsisi varmaan vähemmällä agressiolla kun sanoisi sille tädille juur mitä siitä käyränkyttäämisestä ajattelee!!!!!ja jos alkaa nestepaastoille ja viiltelemään neuvolatädin takia niin LÄÄKÄRIIN!!!!!!!!!!!!ja neuvolaan viestiä ja vaikka täti vaihtoon jos ei muuten!!!!
- Ivine
justin kirjoitti:
sellaista kyselen että saatteko te suutanne auki siellä neuvolassa vai onko neuvolatädit liian iso auktoriteetti?pääsisi varmaan vähemmällä agressiolla kun sanoisi sille tädille juur mitä siitä käyränkyttäämisestä ajattelee!!!!!ja jos alkaa nestepaastoille ja viiltelemään neuvolatädin takia niin LÄÄKÄRIIN!!!!!!!!!!!!ja neuvolaan viestiä ja vaikka täti vaihtoon jos ei muuten!!!!
Syömisongelmat, etenkin vakavat sellaiset, on lähes poikkeuksetta äärettömän arka asia. Näihin sairauksiin sitä paitsi liittyy olennaisesti se, että niihin sairastunut pyrkii salaamaan ongelmansa viimeiseen asti.
On tosi helppo sanoa, että avaa suusi. Minä pidän itseäni jo lähes tervehtyneenä, enkä todellakaan ole normaalisti mikään tuppisuu, mutta en silti pystynyt ottamaan puheeksi tätä asiaa...
Kyse ei siis ole mistään neuvolatätien ylettömästä kunnioituksesta, vaan oman heikkouden häpeämisestä.
Olen samaa mieltä, että itsensä viiltely ja ankara laihdutus raskausaikana vaativat ehdottomasti ulkopuolista apua! Toivottavasti kirjoittaja pystyy kasaamaan rohkeutta sen verran, että pystyy sitä hakemaan... tsemppiä! Syyllistämään tässä on turha ruveta.
- Empaatti
Taidat tietää aika paljon ongelmastasi. Ajattelin vaan, että jos tuolta liitosta saisit tukea ahdistukseesi. Jos niillä vaikka olisi jotain esitteitä jonka voisi antaa neuvolantädille pois lähtiessä, niin ei itse tarvitsisi asiaa ottaa puheeksi, mutta että täti tajuaisi, että terveen ihmisen näkökulmasta viaton punnitus on jollekin suuri kammon aihe.
http://www.syomishairioistentuki.fi/ - Paino, ikuisuuskysymys!
Kaikki painoasioiden kanssa murehtivat, toivon, että jaksatte lukea seuraavan.
Tämä painon seuranta ja siihen puuttuminen näyttää olevan aina vaan hankala asia. Olen itse ollut yli 20 v sitten raskaana, ja silloin sain kuulla samankaltaisia puheita kuin tämän päivän odottajat.
Olen myös työskennellyt useiden vuosien ajan raskaana olevien parissa sairaalassa. He olivat hoidettavana/seurattavana erilaisten raskauden ajan häiriöiden vuoksi. Väkisinkin tulee mieleen, että painokeskustelussa ollaan "väärillä" jäljillä. Kuten monet ovat todenneet, paino vaihtelee meillä itse kullakin huomattavasti, eikä liiallinen painonnousu ole niin mahdottoman vaarallista. Pääasia on syödä odotusaikana terveellistä monipuolista ruokaa, ja jos raskauden jälkeen painoa on mielestään liikaa ja haluaa tehdä sille tehdä jotain, niin sitten synnytyksen ja imetyksen jälkeen laihdutuskuurille.
OLEELLISIN asia painon seurannassa on löytää ne äidit, joilla painon nousun syynä on elimistöön kertyvä turvotus. Se SAATTAA olla ensi merkki alkavasta verenpaineen noususta. Tärkeää on kuitenkin tietää, että jonkinasteinen nesteen kertyminen elimistöön on aivan normaalia. On siis olemassa suositukset (500 g/viikko), minkä normaalisti paino saisi nousta. Tämä tarkoittaa sitä, että tilannetta seurataan, MUTTA EI ALETA SAARNAAMAAN LIIKAA, MITÄ ITSE KUKIN SYÖ TAI ON SYÖMÄTTÄ. Toki terveellinen ruokailu on kaikille hyväksi. Siitä kertominen on paikallaan, mutta se riittää.
Kaikille odottaville äideille: toivotan teille onnellista aikaa uudessa elämän tilanteessanne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920