Siperianhernepensas - mielipiteitä ?

novosibirsk

Siperianhernepensas oli ennen aika yleinen rehevä "aitakasvi" tai yksittäiskasvi, mutta varsinkin aitakasvina, jota voi kai leikata mieleiseensä korkeuteen.
Miksiköhän sitä ei enää näy ? Pitäisi hankkia jotain aitapensasta, tuli mieleen rehevät siperianhernepensaat. Mitä mieltä olette niistä ? Siis plussat ja miikat.
Mahtaako olla mitään miikkaa ? En toivo mitään mahdotonta, että pensaan pitäisi ensimmäisenä vuonna kasvaa kolme metriä korkeaksi.
Tontti on aika iso, joten korkeaksikin kasvava pensas etäällä, mäennyppylällä olevasta talosta sopii tuulensuojaksi ja paikoin "kokoamaan" pihaa kokonaisuudeksi.

4

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihervarpu

      Hernepensas on jäänyt pois käytöstä siihen iskeneen härmätaudin takia. Pensaan lehdistö peittyy kauttaaltaan valkoharmaaseen härmään. Ei näytä kivalta ja kaiketi siinä kasvukin häiriintyy.
      Torjunta-aineet ei tunnu auttavan, eikä vastuskykyisiä taimia taida vieläkään saada.

    • kysyjä

      Kiitos ! Arvostan asiantuntevaa vastaustasi.
      Kasvienkin maailma, haittoja aiheuttavat taudit mukaanlukien, tuntuu muuttuvan
      aika äkisti nykyään, kun emme elä enää "luomumaailmassa" vaan saasteissa.
      Oli tietenkin ennenkin kasvitautinsa.
      Ei luomu ole mkään tae mistään.

    • poltinkarva

      Härmätaudin takia hernepensaan sijaan alettiin myydä aroniaa. Myös tuomipihlaja tuli myyntiin korvaamaan hernepensasta. Miten olisi vaikka marjatuomipihlaja aidanteeksi?

    • sopii meille

      Meillä on ollut koko rivitalomme tonttia reunustava siperianhernepensas. Se kasvoi vuosia ilman leikkauksia, joten siitä tuli todella tuuhea vain latvasta. Nyt toissa kesänä ne vetäistiin sitten polvenkorkuiseksi, ja nyt tänä keväänä uusi leikkaus n. vyötärön korkeudelle. Erittäin tuuhea nyt alhaalta asti. Ei mitään miinuksia ainakaan meidän kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe