volvo-penta tmd 40

kaj.

Perjantaina vene vesille ja kun käyttelin konetta lämpöseksi niin jouduin lisäämään vettä n.6l. Lämmöt tippu normaaliin ja ei kun menoksi.

Ajoin noin 25nm. ja Lauantai aamuna tarkistin öljyt ja ne oli harmaat ja öljyn täyttö korkki vaahdossa. Eli vettä öljyn seassa.

Vaihdoin öljyt just ennen veneen nostoa viime vuonna eikä veneellä ole ajettu ennen tätä vkl.

Miten vois todeta onko kansipahvi vika vaiko lämmönvaihtajassa.

Mun mielestä vesi ois pikkuhiljaa valunut öljyn sekaan talven aikana,mutta kannestako vaiko lämmönvaihtajasta.

Viimevuonna vaihdettu vesipumppu ja koneella ajettu n.3000tuntia.

12

2658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahdollisia vikoja

      Oliko öljyn pinta normaalia korkeammalla ennen kuin starttasit koneen? Jos useampi litra vettä olisi ollut öljypohjassa, niin öljytason olisi pitänyt olla todella korkealla.

      Onko jäähdytysnesteen joukossa öljyä? Jos öljynjäähdytin vuotaa, niin yleensä öljy kulkeutuu vesitilaan, koska öljynpaine on korkeampi kuin jäähdytysnesteen paine.

      Mahdollisia vuotopaikkoja on toki muitakin kuin öljynjäähdytin tai kannen tiiviste, esim. sylinteriputkien alapään tiivisteet saattaa vuotaa, jolloin jäähdytysneste pääsee suoraan öljypohjaan.

      Kannattaa koittaa koeponnistaa jäähdytysvesitila paineilmalla ja kuunnella mistä ilma tulee ulos, esim. öljyntäyttökorkista tai öljytikun reiästä tms. väärästä paikasta.

      • kaj..

        Hei.
        No kerkesin jo purkaa lämmönvaihtimen ja sitäkun pyörittelin ja koitin pähkäillä niin tokkopa se siinä on vika.Tuleepa putsattua ja pikkasen oli aihettakin.

        Mutta sen lämmönlauhduttimen alla oleva huomattavasti pienempi möhkäle ja taitaa olla hankala irrottaakin ,niin onko se öljyn lahduttaja? sitä en ole koskaan irrottanu.

        No en huomannu öljyä vesitilassa ja enkä jäähdytysnesteen puolella.

        Ja tarkemmin kun koitan taakse päin ajatella ,niin sillöin tällöin viimevuonna oli jäähdytysnesteen puolella painetta ,kun joskus oli nestettä koneen alla ,mutta pikkusella lisäyksillä on päästy eteenpäin ja koskaan aikasemmin ei öljyn seassa ole ollu ylimääräistä tavaraa.

        Kone ei esim.ole öljyä kuluttanu 100 t. kausi ajolla.

        Miten se painetestataan noin käytännössä??

        Ja taitaa alkaa kannen irrotus ens vkl.
        Löytyskö jotain linkkiä miten kansi irrotetaan. vai ei kait siinä kummonen jobi ole.

        Kiitoksia teille jotka viitsi vastailla.


      • Manuaali volvoon
        kaj.. kirjoitti:

        Hei.
        No kerkesin jo purkaa lämmönvaihtimen ja sitäkun pyörittelin ja koitin pähkäillä niin tokkopa se siinä on vika.Tuleepa putsattua ja pikkasen oli aihettakin.

        Mutta sen lämmönlauhduttimen alla oleva huomattavasti pienempi möhkäle ja taitaa olla hankala irrottaakin ,niin onko se öljyn lahduttaja? sitä en ole koskaan irrottanu.

        No en huomannu öljyä vesitilassa ja enkä jäähdytysnesteen puolella.

        Ja tarkemmin kun koitan taakse päin ajatella ,niin sillöin tällöin viimevuonna oli jäähdytysnesteen puolella painetta ,kun joskus oli nestettä koneen alla ,mutta pikkusella lisäyksillä on päästy eteenpäin ja koskaan aikasemmin ei öljyn seassa ole ollu ylimääräistä tavaraa.

        Kone ei esim.ole öljyä kuluttanu 100 t. kausi ajolla.

        Miten se painetestataan noin käytännössä??

        Ja taitaa alkaa kannen irrotus ens vkl.
        Löytyskö jotain linkkiä miten kansi irrotetaan. vai ei kait siinä kummonen jobi ole.

        Kiitoksia teille jotka viitsi vastailla.

        Tuolta löytyy korjaamokäsikirja pdf:nä
        http://motoren.ath.cx/Download.php?filename=/volvo/TMD40_7752370.pdf


    • Tempperature

      Usein jos on kansipahvissa vikaa niin koneen lämpötila "ajelehtii" ylös-alas. Oletko tuommoista huomannut?

      • kaj..

        Kun kauden alussa tekee alku säädöt niin ei lämpöongelmia.
        Eli pikkusen joutunu lisää jäähdytysnestettä ja ilmaus ja menty n.100t.ongelmitta.
        Mutta taitaa tää mun vika olla peruja viime kaudelta ja nyt se kansipahvi pyki lopullisesti.
        Tilasin äsken tivistesatsin kanteen ja öljynlauhduttajaan,meinaan aukasta senkin kun on niinkin mukavasti hollilla kun otin pois lauhduttajan.


      • kaj..
        kaj.. kirjoitti:

        Kun kauden alussa tekee alku säädöt niin ei lämpöongelmia.
        Eli pikkusen joutunu lisää jäähdytysnestettä ja ilmaus ja menty n.100t.ongelmitta.
        Mutta taitaa tää mun vika olla peruja viime kaudelta ja nyt se kansipahvi pyki lopullisesti.
        Tilasin äsken tivistesatsin kanteen ja öljynlauhduttajaan,meinaan aukasta senkin kun on niinkin mukavasti hollilla kun otin pois lauhduttajan.

        Eilen tempasin kannen pois ja halkihan se oli venttiilien välistä ja ventiilistä hehkukammioon.
        Eli alkaa kannen metsästys.

        Ôljylauhdutinki oli hyvä avata oli se aika töhnänen.


      • tmd40
        kaj.. kirjoitti:

        Eilen tempasin kannen pois ja halkihan se oli venttiilien välistä ja ventiilistä hehkukammioon.
        Eli alkaa kannen metsästys.

        Ôljylauhdutinki oli hyvä avata oli se aika töhnänen.

        Kun teetin kansirempan niin liike kertoi että noi on aina halki venttiilien välistä, ei kannata huolestua. Toki jos sulla on tällä kertaa oikeasti halki niin sit on.
        Uusi kansi on julmetun hintainen, koeponnistus ei juurikaan maksa varsinki jos vika ei sit kannessa olekkaan.


      • tmd40 kirjoitti:

        Kun teetin kansirempan niin liike kertoi että noi on aina halki venttiilien välistä, ei kannata huolestua. Toki jos sulla on tällä kertaa oikeasti halki niin sit on.
        Uusi kansi on julmetun hintainen, koeponnistus ei juurikaan maksa varsinki jos vika ei sit kannessa olekkaan.

        No kyllä kannattaa huolestua, kansiviat ovat 40-sarjalaisten suurin ongelma (lähinnä on ihme että se on kestänyt näinkin kauan), 41-sarja ja niitä ylemmissä samaa ongelmaa ei ole.

        Suomessa vaihtoehtoina on käytännössä ostaa valmiiksi rikkinäinen kansi ykstyishenkilöltä kovaan hintaan, tai maahantuojalta uusi kansi moottorin kokonaisarvoa kovempaan hintaan (on tosin takuulla ehjä).

        Joten tiedustele ainakin Dreviasta www.dreivia.se ja Coastal Ridesistä www.coastalrides.co.uk. Muutenkin sujuva netinkäyttö on suotavaa, eikä kotimaassa myytävänä olevasta käytetystä kannesta tule maksaa euroakaan ennen myyjän maksamaa koeponnistusta.

        P.S. Jos olet ostamassa venettä jossa on VP neljänolla sarjan moottori, niin vähennä kauppahinnasta uuden moottorin arvo.


    • 9+14

      Jaha, 38 vuotias räkänokka taas ulvoo.
      Ihan vaan tiedoksi ap:lle, että mulla on tiedossa kaksi td40:n ehjää varaosakonetta, ehjillä kansilla, jos kiinnostaa.

    • R K-S

      Vesi öljyn joukossa on aina vakava asia. Tässä vähän faktoja:
      1. Lämmönvaihtimessa ei ole vika. Siellä kulkee merivesi ja jäähdytysneste. Siellä ei ole moottoiröljyä.
      2. Moottorin öljynjäähdyttimessä kulkee yleensä merivesi ja öljy. Öljyn paine on aina suurempi kuin veden. Jos öljynjäähdytin vuotaa, niinöljyä menee meriveteen, mutta ei vettä moottoriöljyyn.
      3. Moottorit, joissa on suoravetoinen merivesipumppu jakopäässä; Jos vesipumpun akselitiivisteet vuotavat kunnolla, niin sieltä voi pääsät vettä moottoriöljyn joukkoon.
      4. Todennäköinen vika V-P TMD 40:ssa: Sylinterikannessa halkeamia.

    • -
      " 2. Moottorin öljynjäähdyttimessä kulkee yleensä merivesi ja öljy. Öljyn paine on aina suurempi kuin veden. Jos öljynjäähdytin vuotaa, niinöljyä menee meriveteen, mutta ei vettä moottoriöljyyn."

      Mahtaakohan asia olla noin ?

      Öljynjäähdytin on paineventtiilin ohikierrossa, ei painejärjestelmässä, joten öljynpaine jäähdyttimessä voi olla pienenpi kuin veden ja vettä voi kyllä (ja yleensä) vuotaa öljyn sekaan.

    • kaj .

      Kyselin muutamista korjaamoista ja veneliikkeistä ja tulin siihen lopputulokseen ,etttä tilasin uuden kannen.t

      Jengi pyytää paskoista uutta hintaa.Tulee ainakin kun tarkistuttaa ja koneistutta kannen ostohinta.

      Ja koetan päästä veneillee 2vk. sisällä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe