27 tuntia = 1 OP?!?

äåöåö

Voi hitto miten ääliömäistä... Eihän kukaan jaksa tollasta. Mä en ainakaan suostu opiskelemaan noin paljoo yhen pisteen eteen. Haluan tehdä korkeintaan 2-3 tuntia per piste ja sen pitäis kyllä olla ihan riittävä. Vai mitä?

12

12303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1opvähemmänkuin27h

      Totuus on se, että suurimmalla osalla aloista, ellei jopa lähes kaikilla aloilla opintopisteet tulevat paljon helpommin, kuin tuolla työmäärällä.

      Valtiovalta on aseittanut vuosittaiseksi tavoitteeksi 60 opintopistettä vuodessa. Se tarkoittaisi noin 1600 tuntia työtä. Vuodessa suurin osa varmaan opiskelee sen 9 kuukautta, mutta kun siitä ottaa mm. pitkän joululoman ja vähän muutakin pois, niin 8 kuukautta on varmaan lähempänä totuutta siltä osalta, paljonko opiskeluun käytetään aikaa. Kuukaudessa opiskeluun käytettäisiin varmaan 20-22 päivää, jos laskettaisiin niin, että viikonloppuina ei opiskelisi.

      Tämä tarkoittaisi sitä, että opiskeluun pitäisi käyttää tuolla ajankäytöllä, jokaisena opiskelupäivänä maanantaista perjantaihin koko tuon 8 kuukauden ajan noin 9-10 tuntia aikaa, jos yhden opintopisteen saaminen vaatisi oikeasti tuon 27 tunnin työpanoksen.

      Miettikääpä rehellisesti omaa tilannettanne. Kuinka moni voisi oikeasti ja rehellisesti sanoa, että käyttää opintoihinsa tuon verran aikaa keskimäärin? Voin tunnustaa, että en ainakaan itse käytä noin paljon aikaa.

      Opiskelijat viettävät myös kohtalaisen paljon aikaa erilaisissa opiskelijabileissä, käyvät töissä ja käyttävät muutenkin aikaa myös omaan vapaa-aikaansa. Jos yksi opintopiste vaatisi oikeasti noin paljon opiskelua, niin sanoisinpa, että silloin viidessä vuodessa valmistuvia olisi erittäin vähän, monella tekisi tiukkaa jopa sen seitsemän vuoden suhteenkin. Valtiovallan unelma valmistumisesta viidessä vuodessa ei voisi toteutua mitenkään tuolloin. Valmistumisajat menisivät suurimmalla osalla helposti lähelle 10 vuotta tai jopa sen yli.

      Väittäisinpä siis, että lähes kaikilla aloilla ja lähes kaikilla kursseilla ne opintopisteet saavat paljon helpommin, kuin tuolla 27 tunnin työllä opintopistettä kohden.

      • kohtakalkkiviivoilla

        Minä myönnän, että en jaksa aivan jokaisena arkipäivänä opiskella 9-10 tuntia, MUTTA minä en saakaan 60 op vuodessa opintorekisteriini. :) Itse luen päivittäin noin 6h, mutta tiettyjen harkkatöiden deadlinejen tai tenttien painaessa päälle työmäärä on 12-13 tuntia vuorokaudessa muutaman viikon putkeen. Sitten taas helpottaa ja pärjää jonkun aikaa tuolla kuuden tunnin päivävauhdilla.

        Tällä työmäärällä saan 45-50 op vuodessa. Opintojen alussa taisi tulla ehkä hitusen helpommalla osa kurssisuorituksista. Voin myös kertoa, että en tiedä yhtäkään henkilöä, joka olisi valmistunut viiden vuoden tavoiteajassa koulutusohjelmaltani. :) En ole siis poikkeus opinnoissani, vaikka minullakin alkaa nyt kuudes (ja onneksi luultavasti myös viimeinen) vuosi yliopistolla.

        Henkilökohtaisesti olen siis sitä mieltä, että joillain aloilla työmäärä on hyvinkin tuo 1op = 27h, ellei enemmänkin. Kaikkialla näin ei tietenkään ole.

        t. Tuleva DI


    • tro-apua

      Tänään lukemani 5 aloitusta ovat olleet ylläpidon trolleja. Tässä myös vastaus on sellainen.

    • Truth is out there

      Niin, pisteiden keruuhan opiskelussa onkin tärkeintä. Osaamisen hankkiminen on täysin yliarvostettua, koska osaamisella ei ole työelämässä mitään merkitystä.

      Voihan aina tarvittaessa vilkaista netistä.

    • näin täällä

      Minä olen ainakin pärjännyt työelämässä vallan mainiosti, vaikka opiskelut (pääainetta lukuun ottamatta) hoidin sillä mielellä, että tärkeintä on saada opintopisteitä - nopeasti ja paljon.

    • austerism1

      Itse valmistuin silloin, kun vielä oli opintoviikot. Yksi opintoviikko oli laskennallisesti 40 tuntia. Kyllä se mielestäni aika hyvin vastasi totuutta. Esim. 2 ov:n luentokurssi, jossa 20 - 24 h luentoja luentomuistiinpanojen kertaaminen (n. 1 h per luento) tenttikirjallisuus (esim. pari tenttikirjaa). Perusopinnoissa työmäärä ei kenties ollut ihan tuota luokkaa jokaisella kurssilla, mutta aine- ja syventävissä opinnoissa kyllä.

      Opetustahan on karkeasti syyskuusta huhtikuulle eli 8 kk eli n. 30 viikkoa. Suositeltu vuosittain opintoviikkomäärä, 40 ov, on siis tuosta aika reilusti yli, mutta onnistui kyllä useimpina vuosina, kun teki myös hieman kesäopintoja. Normitutkinnon laajuus siis oli 160 ov:a eli viidessä vuodessa läpi, kun teki 40 ov per vuosi. Itse tein reilusti laajemman tutkinnon, mutta opiskelinkin 7 vuotta.

      Tämä kokemus hum. aineista, kielistä ja kirjallisuudesta.

      • austerism1

        Korjaus, siis noin 30 ov vuodessa, niin viidessä vuodessa valmis. 40 ov, niin neljässä vuodessa valmis.


    • 2+34

      No onneksi elämä helpottaa, kun pääsee töihin. Viikkotyöaika 36,25 tuntia, jonka päälle kokoukset ja palkattomat ylityöt. Niitähän tehdään, jotta työpaikka säilyy ja edetään uralla. Lisäkoulutukset, perheen ja kodin hoito. Näyttäytymistapahtumat eli konsertit ja teatterit sun muut kissanristiäiset. Lapset. Jossain välissä sentään yleensä ehtii nukkua.

      • Koettu on

        Työmääräänsä vinkuvat opiskelijat eivät todellakaan ymmärrä, mikä heitä tulevaisuudessa odottaa. Olisivat pelkästään tyytyväisiä, että elämässä on tuollainen opiskeluajan kaltainen rauhallinen kausi.


      • opiskelijaa

        Onko uralla pakko edetä, jos ei halua? Etenemisen mukana tulee yleensä myös lisää vastuuta ja työt tulevat enenevissä määrin myös kotiin. Kyllähän se työ ottaa otteen myös vapaa-ajalla jos sen antaa ottaa. Tuokin asia on tosin hyvin paljon henkilöstä itsestään kiinni.

        Jos on hyvä työpaikka ja hyvä palkka ja siihen on tyytyväinen, niin tarvitseeko silloin edetä uralla? Kyllä sellaisiakin töitä on, joihin tarvitsee korkeakoulututkinnon aivan pelkkiin rivityöläisen hommiinkin. Ei akateemisenkaan ihmisen ole aina pakko edetä urallaan. Vaikka olenkin opiskelija, niin työelämässäkin olen ollut mukana. Minusta on mukavaa, kun voi 8 tunnin työpäivän jälkeen heittää vapaalle, eikä tarvitse miettiä työasioita ollenkaan vapaalla ollessaan. Voi nukkua yönsä rauhassa.

        Tuo lastenhankintakin on sitten aivan sellainen juttu, että se on taas täysin omasta itsestään kiinni. Jos haaveena on perhe ja lapset, niin silloin tietenkin olisi kiva, että jossain vaiheessa pystyisi nuo haaveensa toutettamaan. Mutta tietääkseni ihmisellä on myös oikeus elää hankkimatta lapsia, jos vaikka kokee, että elämä olisi silloin liian kiireellistä tai kokee, että ei vain yksinkertaisesti jaksa elää perhe-elämää tai perhe-elämä ei ole hänen juttunsa.


    • ibpibnö

      Helsingin yliopistossa humanistisessa tiedekunnassa opintopisteet tulivat kuin itsestään. En usko ikinä tehneeni mitään minkään eteen. Luennoilla kävin aina -se oli ainoa, mitä tein. Muuta en tehnyt. Ikinä. Keskiarvo oli pääaineessa 4. Sivuaineissa 5.

      Nyt opiskelen matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa Jyväskylässä. Joka ikisen opintopisteen eteen tehdään ainakin puolet enemmän töitä kuin tuo 27 tuntia. En ehdi nukkua. Joka päivä teen minimissään 12 tuntia hommia. Periodista riippumatta 27 tuntia per opintopiste on opettajien mielestä tiukka minimivaatimus ja keskimääräisen opiskelijan työpanos eli jos olet perusteellinen niin siihenhän menee helposti paljon kauemmin.

      Kurssien suorittaminen ei riipu pelkästään tentistä ja luennoista. Aina on pakollisia tehtäviä, joita on niin paljon, että sillä varmistetaan tuo 27 tuntia per opintopiste. Ja nämä ovat viiden opintopisteen kursseja. Ja niitä kuuluisi tehdä periodissa kolme. Ei ole mahdollista. Ylimystö yliopistossa kovasti ihmettelee, kun meiltä valmistutaan hitaammin. Mahtaisikohan ehkä johtua tuosta opintopisteen tulkinnasta, joka ei muualla ole yhtä tiukkaa.

      Opiskeltavat asiat ovat myös huomattavasti vaikeampia kuin humanistisessa. Ihan eri planeetalta.

      Käy kyllä kateeksi työssäkäyviä. Aivan varmasti olisin mieluummin kissanristiäisissä työelämässä tai teatterissa tai ylitöissäkin, mutta sitähän nämä ovat. Varsinkin kun vertaa muita aineita opiskelevien opintopisteiden helppouteen. Heihin verrattuna teen koko ajan ylitöitä, eikä minulle makseta siitä yhtään mitään. Puolet enemmän töitä teen kuin he ja ns. palkka eli ne opintopisteet, on silti sama.

      Joka opiskelijalla on täällä yhtä vaikeaa. Ellei sitten tyydy ykkösen keskiarvoon. Tietenkin aina on poikkeuksellisen lahjakkaita, joiden ei oikeasti tarvitse mitään tehdä, mutta enpä ole yhtäkään vielä tavannut, joka olisi onnistunut pitämään hyvän keskiarvon tekemättä jumalattomasti hommia.

      Opintopisteiden vastaavuus vaihtelee siis alan mukaan todella paljon. Olenhan sen itsekin nähnyt omassa elämässäni.

    • monessa_opiskellut

      Voin kertoa esimerkkinä, että esimerkiksi oikeustieteellisessä tulee oikeasti työskennellä vähintään tuo 27 tuntia per op, mutta esimerkiksi kauppakorkeassa keskimäärin 10 tuntia per opintopiste on realistinen työmäärä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe