Teitittelyssä on kysymys toisen ihmisen kunnioittamisesta.
Minä teitittelen enkä suinkaan siitä syystä, että pitäisin itseäni jotenkin "parempana" kuten yhdessä aloituksessa väitettiin, "kaupan kassa tervehti minua...." Itse asiassa en ole koskaan ajatellut asiaa tuolta kantilta. Minä teitittelen, koska haluan osoittaa arvostukseni vastassa olevaa henkilöä kohtaan.
Miksi tällä Ruotsista alunperin 60 luvulla tullulla tavalla sinutella kaikkia, on niin vahvat juuret Suomessa?
teitittely kunniaan
3
240
Vastaukset
- hoi-ta-ja
Minä taas pidän sinuttelusta enemmän, olen 6-kymppinen tätsykkä. Mutta jos koen , että joku haluaa itseään teititeltävän niin teitittelen.
- viiskymppinen..
Työskentelin aikoinaan vanhainkodissa vanhusten hoitajana.
Aluksi, kun olin vieras nuori ihminen talossa, teitittelin kaikkia vanhuksia.
Kun opin tuntemaan heidät paremmin, aloin puhutella osaa heistä etunimellä (esim. "nyt on Ainon vuoro lähteä aamupesulle).
Vuosien saatossa saatoin sinutellakin joitakin, mutta tiesin tarkalleen, ketkä halusivat minun teitittelevän, ja kunnioitin heidän tahtoaan teittelemällä.
Kaupassa ja apteekissa ym. on nuoren ihmisen kohteliasta teititellä ainakin selvästi vanhempia ja vanhuksia ylipäätään.
Kuulostaa aika kornilta, kun parikymppinen likka sanoo yli 80-vuotiaalle miehelle apteekin kassalla, että "haluutsä kassin niille lääkkeille". Tai kaupan kassa sanoo vanhukselle "onks sul bonuskorttii".
Kaikki vanhatkaan ihmiset eivät välttämättä "vaadi" teitittelyä, mutta kyllä he useinkin ovat siitä hyvillään, ettei nuoret nyt sentään ihan silmille hypi.Sairaalan lääkärit eivät koskaan teitittele toisiaan. Jos halutaan osoittaa kunnioitusta, sinutellaan kirjakielellä.
Kysyn aina potilailta vastaanoton aluksi, kumpi kuullostaa mukavammalta sinuttelu vai teitittely ja tähän asti kaksi on halunnut teititellä!
Itseäni jotenkin harmittaa teitittely, koska silloin tiedän, että olen jo vanha tantta (55v)... Otan sen kuitenkin kohteliaasti vastaan.
Suosittelen siis sinuttelua kirjakielellä epäselvissä tilanteissa. " Ottaisitko Sinä kassin lääkkeisiin...."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin2183174Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.3002748Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.751798Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e521700Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?431570- 1221366
MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,101280Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee171260- 1051249
Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.4171246