Sotapeli 12 vuotiaalle?

Speznaz

12 vuotias tyttäreni haluaisi MW2:n, ikäraja on kylläkin k18. Kuulemma kaveritkin saa pelata kyseistä peliä.
Tyttärelläni on aiempi peli eli MW1. Lapseni pärjää hyvin koulussa ja on rauhallinen, eikä ainakaan tuo MW1 ole vaikuttanut häneen mitenkään.
Tiedän miksi tuo kyseinen peli on k18, mutta lapseni pelaa aina "Pleikkarin netissä" muiden kanssa. Eli toisin sanoen, jos pelaa vaan nettipelinä muiden kanssa ikäraja olisi k16. Eli pitäisiköhän antaa hänen ostaa tuo peli?

59

3510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai provo?

      Hankitko todellakin lapsellesi kaiken, minkä vain sattuu pyytämään? Ei ne ikärajat suotta peleissä ole ja 18-vuotias on jo "hiukan" eri tasolla kuin 12-v. Tyhmäkö olet?

    • mw2 hullu

      Omalla lapsellani on tuo kyseinen peli,ja hän on 12 vuotias.Joten mielestäni voit hankkia pelin lapsellesi,jos kerran aiempi peli ei ole vaikuttanut häneen mitenkään.kannattaa kuitenkin seurata pelaamista jos hankit pelin hänelle.Tyttäresi varmasti ilahtuisi.

    • 313131<agswzgdddd|@

      minun lapseni sai siitä traumoja

      • Lapsesiontyhmä

        Sinun lapsesi on sitten tyhmä


    • ei nimimerkkiä

      Jos lapsi hoitaa koulunsa ja kotityönsä, niin mikä ettei.

    • Hemmotellut kersat

      Näin ne äipät ostaa kultamussuille kaiken sormia napsauttamalla. "Mutku mää haluuuun". Kattokaahan sitten, ettei kakaranne ota peleistä vaikutteita ja ala mäiskimään eläimiä tai mitään muutakaan elävää, toisten omaisuutta jne.

    • oijsadfijasodihfg

      Olen reilusti alle kouluikäisestä pitäen pelannut vaikka mitä ampumis- ja tappopelejä tähän päivään asti. En ole saanut peleistä traumoja, pelit eivät ole pelottaneet/ahdistaneet, enkä ole väkivaltainen tms. Enkä kasvanut mitenkään kieroon.

      Kyllä lapset ymmärtävät, että pelit ovat pelejä, eivätkä sama asia kuin oikea elämä. Toki vanhempien on hyvä välillä kysellä, että onko lapsi säikähtänyt jotain pelissä olevaa asiaa tai onko jotakin olennaista jäänyt ymmärtämättä.

      Lyhyesti: Osta vaan.

      t. parikymppinen nainen

      • ....................

        Mutta se, että lapset ymmärtävät pelit peleinä jne, on vanhempien vastuulla. Jos penskat esim. lähtevät potkimaan mummuja kaduille, jonkun tietyn elokuvan nähtyään, ovat vanhemmat epäonnistuneet tehtävässään. Heidän tehtävänään on valottaa, mikä on sadun ja todellisuuden ero. Kaikki riippuu oikeastaan tästä aspektista.


      • piirakka2

        Joo ostakaa vaan itse olen 1000 vuotias pappa pelasin jo kivikaudella K-18 pelejä mussuttakaa mummun tekemää luumuhilloa.


    • Speznaz

      Kyllä kai sen pelin ostamista voisi harkita. Ehkä.

    • T.T.

      OSTA ILMANMUUTA!!!!

    • -Ahtung-

      On tutkittu että ne lapset jotka pelaavat räiskintäpelejä ovat ikäisiään viisampia ja parempia ratkomaan ongelmatilanteita. Itse kyllä suosittelisin ostamaan, jos jollain lapsella on psyykkisiä ongelmia ne eivät ainakaan johdu pelaamisesta vaan on syytä etsiä vikaa muualta!

    • 1211121

      Kyllä se periaatteessa kannattaa ostaa. Se auttaa varmasti ajatellussa jne. kuten edellinen sanoi.

      Ei ne väkivaltarikokset peleistä johdu, siinä on päässä ihan oikeaakin vikaa.

      • 15412

        Vain itse tunnet lapsesi. En itse saanut 12-vuotiaana pelata edes K16-pelejä ja olen siitä kiitollinen vanhemmilleni. Ei niitä turhaan ikärajoiteta niitä pelejä.

        Nykyään varsinkin kun grafiikat ovat aivan tajuttoman realistiset, ei minusta ole ala-asteikäisen vielä oikea hetki koskea aikuisten sotapeleihin.

        Ite oon nyt 22-vuotias mies.


      • heissuliveii
        15412 kirjoitti:

        Vain itse tunnet lapsesi. En itse saanut 12-vuotiaana pelata edes K16-pelejä ja olen siitä kiitollinen vanhemmilleni. Ei niitä turhaan ikärajoiteta niitä pelejä.

        Nykyään varsinkin kun grafiikat ovat aivan tajuttoman realistiset, ei minusta ole ala-asteikäisen vielä oikea hetki koskea aikuisten sotapeleihin.

        Ite oon nyt 22-vuotias mies.

        ootko jotenki pervo kun oot äitien palstalla?


      • 3 + 15 = ?
        heissuliveii kirjoitti:

        ootko jotenki pervo kun oot äitien palstalla?

        "heissuliveii" = Penaalin terävin kynä kävi väläyttämässä viisauksiaan..

        Yksinäinen? voi voi..


    • game on

      Ilmeisesti olisit ollut >15412, potentiaalinen kouluampuja, vanhempasi tekivät kohdallasi oikean ratkaisun.

    • 15412

      Varmasti olisin. :l Tai sitten en, en vaan lapsena ollut kovin pelejen perään muutenkaan, varsinkaan väkivaltapelejen. En silti sano, että oma kasvatustapani olisi ainut oikea, ei varmasti. Olisin taatusti täysin sama henkilö vaikka olisin pelannutkin noita pelejä, mutta vietin sen ajan sen sijaan ulkoillessa jne. mitä nyt pienen pojan kuuluukin tehdä.

      Ei mulla nyt sinänsä mitään noita pelejä vastaan ole, mutta ei me ainakaan ala-asteella vielä K18-pelejä pelattu kymmenisen vuotta sitten. Ajat toki muuttuu, ei siinä mitään. Vanhemmat kyllä varmasti tietää parhaiten sopiiko MW2 omalle lapselleen vaiko ei.

      Pervouteen en nyt jaksa ottaa kantaa, kunhan satuin etusivulta klikkaamaan yhtä viidestä suosituimmasta keskusteluaiheesta.

      Peace.

    • maalaisjärki haloo

      Vastaus (tyhmään) kysymykseen "ostanko sotapelin 12-vuotiaalle?" ei ole kyllä kuin yksi vastaus, ehdottomasti ET. Siinä taas kasvaa yksi uuden sukupolven kouluampuja. Maalaisjärjen käyttö on ihan sallittua. Ja toivottua.

      • edelliseen jatkaen..

        Jatkoa.. Tämä pullamössösukupolvi kun tuntuu selvästi saavan kaiken "koska kaikki muutkin".. Sillä ne vanhempiaan manipuloi/kusettaa että koska muidenki vanhemmat antaa. Ja kuinkahan moni oikeasti sitten saa esim. ko peliä pelata, kysynpä vaan.


      • KALLE KELLO

        Kyllä ne kouluampujat syntyy jostain muusta. Jokainen, joka on syntynyt 1900-1979 välillä, olisi sitten tappaja. Kun 1980 luvusta eteenpäin alettiin laittamaan ikärajoja ja kakaroita hyysäämään (ei saa edes kurittaa enää), niin mitä on tullut? Juuri niitä kouluampujia. Tässä on tulos, jonka sosiaalitantat on saanut aikaiseksi.


      • ....................

        Joo ja siihen päälle, kun annetaan vielä kuunnella heavy metallia, niin paketti on valmis. Ja saatananpalvojakin hänestä tulee.


      • 16vuotiaspoika

        K16 ja k18 sotapelit on aivan sama kun k12 elokuvat koska k12 elokuvissa ammutaan ja hakataan ihmisiä yhtä lailla kuin sota peleissä itse olen 12 vuotiaasta lähtien saanut pelata k16 sotapelejä ja nyt 16 vuotiaana pelaan k18 pelejä koska miks ei


      • Anonyymi
        .................... kirjoitti:

        Joo ja siihen päälle, kun annetaan vielä kuunnella heavy metallia, niin paketti on valmis. Ja saatananpalvojakin hänestä tulee.

        saatananpalvoja vai


    • EAH/KMFDM

      Tottahan toki ostat ja unohdat nämä lapsestasi kasvaa kouluampuja länkytykset.

    • pelikammo

      Jos joskus aikoinani olisin tiennyt, mihin toi pelien pelaaminen voi johtaa, en olisi ostanut yhtäkään peliä, en pelikonsoleita, enkä mitään muutakaan vastaavaa paskaa. Mielestäni se on yksi suurimmista syistä nuorten syrjäytymiseen.
      Vanhin poikani, nyt jo 22-vuotias, istuu kaikenajan koneella, oli sitten yö tai päivä. Jos pelataan yöllä, päivät nukutaan ja syrjäydytään. Ei kiinnosta oikein mikään, ei työnhaku, ei sosiaalinen kanssakäyminen, ei mikään normaali asia.

      Hän on pelannut nyt n. 10 vuotta aloittaen aikoinaan Ps 1,2,3 sitten muut laitteet. Hän jäi siis pysyvästi koukkuun. Nyt pitää saada uusia osia koneeseen, kun ei enää pelitä, uutta näytöohjainta ym... ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ANNA JOUTUA KOUKKUUN.

    • anna mennä

      Tutkimusten mukaan väkivaltaiset pelit eivät aiheuta väkivaltaista käytöstä lapsissa, jotka ovat henkisesti tasapainoisia. Pelit kehittävät koordinaatiokykyä ja esimerkiksi englannintaitoa. Itse en ole koskaan väkivaltaisista peleistä välittänyt ja varmaan ne olisivat minua pelottaneet. Ikäluokastani niillä jotka ovat pelanneet paljon videopelejä, on kielitaitoa ihan eri luokkaa kuin esimerkiksi minulla. Mieheni on ihan pienestä pitäen pelannut paljon, eikä sillä ole ollut häneen negatiivista vaikutusta. Jos sinusta tuntuu että lapsesi on riittävän kypsä, niin anna mennä vaan. Tosin klassinen perustelu: "kaikki muutkin saa" on kyllä todella heikko syy.

    • oikeaa elämää

      Älä osta. Keksi jotain muita aktivitetteja kuin pelaaminen. Miten olisi vaikka urheilu??

      • kysyjä

        Ajatuksia nuokin on.


    • trendywomantw

      Breivik pelasi kyseistä mw2 peliä "harjoitellakseen" eli kyllä peleillä on jonkinlainen vaikutus mieleen. 12 vuotias ei tarvitse k-18 pelejä vielä moneen vuoteen.

      • ....................

        Breivik tiesi, mitä varten peliä pelasi, kuten itsekin sanoit: harjoitellakseen. Peli itsessään tuskin laukaisi hänessä halun tekoonsa.


    • Sotapelifani

      Kyllä mun mielestä voi ostaa 12 vuotiaalle ks pelin. Jos lapsi ymmärtää, että se on peli ja oikeassa elämässä ei voi mennä räiskimään ketään. Itse olen saanut pelata vaikka mitä lapsesta asti. Ja veljenpoikanikin saavat ja ovat 11 ja 12 vuotiaat.

      - NAinen 21.V

    • se on 13 vee

      Mun lapsi on pelannut kaikki call of duty sotapelit.

    • dgsdg

      Osta vaan. Ihan naurettavaa väittää, että räiskintäpelit tekevät samantien lapsista kouluampujia. Kyllä ne ongelmat on ihan jossain muualla,kun niissä peleissä. Täytyy olla jo muutenkin psyykkisesti sairas,jos alkaa oikeasti toisia ihmisiä ampumaan. Siinä vaiheessa ei ole mitään eroa,onko pelannut sotapelejä vai ei.

    • KALLE KELLO

      Joskus mietin tätä ikärajatouhua, kun nämä jeesustelijat kieltää kaikki. Ihan sama vaikka ostaisit, tuota sotapeliä tulee tuutin täydeltä tunnin välein joka kanavalta ihan faktana. Nämä sotapelit on nimetty vain "uutisiksi". Nekin pitäisi sitten kieltää vahingollisina

    • "Jussi"

      Hanki pois, mut jos josain vaiheessa lapsesi käyttäytyy agressiivisesti tai hänestä tulee rikollinen, sinulla ei ole mitään oikeutta puolustautua, KUN TIEDÄT MITÄ TEET. Siinä tilanteessa joutuukin myöntämään, kumpi on helpompaa, jättää peli ostamatta vai myöntää myöhemipii virhe ? Mieti sitä, älkä sitä, mitä naapurilla on .

      • hohhoijaa

        Pelit ei synnytä rikollisia. Syyt moisiin löytyy varmasti aivan muualta. Järki käteen ja tule pois sieltä kuplastasi missä elelet.


    • Dirty Harry

      Peli on hyväksi. Elämä on ankaraa eloonjäämistaistelua ja työelämässä tarvitaan häikäilemättömyyttä ja teräviä kyynärpäitä. Kykyä lyödä heikommat lyttyyn!

      Kynnysmatoista tulee luusereita.

    • 3+13

      Lapset kehittyvät hurjan erilailla. Toinen voi olla jo 12-vuotiaana todella kypsä, kun taas toista järkyttää pienetkin asiat vielä 16-vuotiaanakin. Lapsen vanhemmat varmaan tuntevat lapsen parhaiten ja osaavat arvioida tilanteen.

      Painotan kuitenkin, että on ihan TODELLA tärkeää perehtyä pelin sisältöön vähän enemmän kuin että on kyseessä sotapeli. Noissa peleissä on todella paljon sisällöllistä eroa vaikka samaan genreen kuuluisivatkin. Vaikka itse ei pelaisikaan, niin esim. pelin wikisivut kertovat usein paljon. MW2:sessa esim. tämä saisi ainakin itseni harkitsemaan pelin sopivuutta lapselle: http://callofduty.wikia.com/wiki/No_Russian

      Sille, joka vertasi pelikokemusta uutisiin: siinä on valtava ero seuraatko tapahtumia sivusta vai oletko itse toimivassa roolissa. Vaikka itse ihan aikuinen pelaaja olenkin, niin tuo ylempänä linkkaamani kohta MW2:sesta jäisi todennäköisesti pelaamatta.

    • grgrgg

      Ihmisiä on kahta lajia: väkivallan tekijöitä ja uhreja.

      Kumpaan ryhmään haluat lapsesi kuuluvan?

    • 11+20

      Enemmän minä huolestuisin siitä, että annat pelata netissä ja pidät sitä vähemmän huolettavana asiana. Juuri nuoria tyttöjä syrjitään ja haukutaan nettipeleissä erittäin paljon, useimmiten niin paljon, että tuloksena on kaulakiikku.

      • MW+FMA

        Hei, olen juuri se 12 vuotias tyttö joka haluaa MW2:n, siis tämän viestiketjun aloittaneen lapsi. Minä olen monien mielestä ikätasoistani fiksumpi. Enkä ole ikinä ajatellut yrittää tuota "kaulakiikkua". Ja minua on aina kehuttu peleissä tosi hyväksi.
        Ja olen kokenut myös tuon kiusaamisen, mutta olin tuota kiusaajaa järkevämpi, eli laitoin vain asiallisia viestejä, kun taas se haukku, kiroili ja kaikkee tommosta.

        Ja se tehtävä "No Russian"ei kiinnosta minua yhtään, eikä koko yksinpeli osio.
        Vaan nettipeli kiinnostaa.


    • KANNUSTA

      KOKEMUSTA ON.TYTÖLLÄNI ON MONIA SOTAPELEJÄ.HÄN PÄRJÄÄ HYVIN PIHAPIIRISSÄ MUIDEN KANSSA.
      MITÄ NYT MUUTAMIA KERTOJA POLIISIT ON TUONUT KOTIIN(TYTÄR ON 12V).SOSIAALIPUMMI JA RIKOLLINEN SIITÄ TULEE KUMMINKIN.

      • toivot ei linnaa

        Jep meillä pojat on jo ajanut autoa kaupungilla vaikka ikää vasta 16 ja 17 ei sitä autoakaan kortilla ajeta ja tuolaasia pelejä ovat jo pelaneet 7-9vuotiaina.
        Tupakkiakin ovat saaneet kioskilta ja vanhempi jopa kaljaa.
        Se niistä ikärajoista ja luvista.


    • Miksi.

      Et ostaisi lapsellesi Afrikan tähteä? Onko pelien oltava aina väkivaltaisia? Kannattaa vanhempana miettiä, millaisia pelejä lapsilleen hankkii.

      • ;D;D

        Afrikan tähdessäkin tulee vastaan pyssyä osottava rosvo joka väkivaltaisella tavalla ryöstäen vie sun kaikki rahat.


    • sjgfr

      Hanki mielummin Rachet & Clankit tai lego-pelisarjaa jos on Xbox

      • Speznaz

        Sillä on jo kaikki Ratchetit.


      • sjgfr
        Speznaz kirjoitti:

        Sillä on jo kaikki Ratchetit.

        Entäs Jak and Daxterit? Huumori ja toiminta on vastaavanlaista.


      • Speznaz
        sjgfr kirjoitti:

        Entäs Jak and Daxterit? Huumori ja toiminta on vastaavanlaista.

        Sillä on jo kaikki Jak pelit, ja paljon lasten pelejä.


      • sjgfr
        Speznaz kirjoitti:

        Sillä on jo kaikki Jak pelit, ja paljon lasten pelejä.

        Unchartedit?


      • Speznaz
        sjgfr kirjoitti:

        Unchartedit?

        Mun lapsi vihaa niitä.


    • ansu1969

      Mielipiteet jaukautuvat ja jokainen vanhempi toimii niinkuin parhaimmakseen näkee. Itse en osta lapsilleni kuin ikätasosuositusten mukaisia pelejä. K18 pelejä ehtivät pelata sitten lopun ikänsä mikäli niistä kiinnostuvat.

    • ääliöitä vanhempina

      Alaikäiselle ostamisesta/pelaamisluvasta voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus (siis joku joka näkee hänen pelaavan tms.).
      Laki on laki, joten miksi et noudattaisi sitä?

    • ostavaan

      Yllätä lapsesi ja osta, nousee pisteet hänen silmissään :).

      • ..................

        Nimenomaan, senhän voi polttaa suoraan levylle =) Modpiiri on hyvä juottaa paikalleen, ennekuin lataa verkosta =) (Se on kyllä semmoista kärpäsen paskaa juottaa paikalleen) =/


    • ....................

      No tottakai, eikö hän osaa ladata sitä verkosta ? =) Ei tarvitse maksaa kauppiaalle...

    • tarpuli

      Hän ilahtuisi varmaan jos ostaisit mw3 tai black ops 2

      Kaikki ne on samalta tekijältä

    • 12vaanei18

      Jokainen lapsi perustelee pyyntönsö sillä että muillakin on. Keillä muilla? Kannattaisi kysyä nimet ja osoitteet.
      Itsekin lapsena yritti vedota siihen, että KAIKKI muut saavat jonkun toivomani asian, paitsi minä.
      Jos ohje on 18, niin mikä on ongelma? Odota kunnes täytät 18, niin sitten, jos vielä edes kiinnostaa.
      Lapsi oppii noudattamaan sääntöjä vain jos vanhemmatkin noudattavat.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe