Ujona vaihtoon ulkomaille

Olen siirtymässä kesän jälkeen opiskelemaan toista vuotta koulussani. Tulisi tehdä piakkoin päätöksiä sen suhteen, että tahdonko mennä vaihtoon tai harjoitteluun ulkomaille. Ulkomaille lähtö kiinnostaisi minua todella paljon. Ongelma tosin on, että olen ujo ja hyvin hiljainen. Minua ahdistaa sosiaaliset tilanteet jo suomeksi, saatika sitten vieraalla kielellä. Osaan useita kieliä, mutta englanninkielen taitoni on sellainen, minkä kanssa uskaltaisin ehkä lähteä ulkomaille kokeilemaan. Ongelma kuitenkin on, että jos en osaa sanoa jotain vieraalla kielellä niin jään mykäksi. En osaa keksiä korvaavia sanoja tai mitään. Se ajatus ahdistaa.

Lisäksi pelkään, että en tykkäisikään olla ulkomailla. Minulla on Suomessa vain yksi ystävä enkä ystävysty ihmisiin helposti. Lisäksi väsyn sosiaalisissa tilanteissa. En jaksa tavata koko ajan ihmisiä ja käydä kahvittelemassa. Enkä edes oikein tule toimeen muiden naisten kanssa. En jaksa puhua jostain yhden illan panoista tai ihmissuhdeongelmista. Teini-iän saavuttua en ole enää kokenut tulevani toimeen ikäisteni tyttöjen kanssa. Lapsena vaan leikittiin iloisesti porukassa, mutta nyt aikuisena naiset ovat vaan jotenkin juonittelevia tai muuten vaan kiinnostuksen kohteet ja puheenaiheet eivät sovi yhteen.

Onko minun mitään järkeä lähteä ulkomaille tämän ujouden ja epäsosiaalisen luoteeni vuoksi? Toki yrittäisin tutustua ihmisiin, mutta jos se ei onnistu minulla Suomessa, niin miten ihmeessä ulkomaillakaan. En kuitenkaan ole mikään täysin epäsosiaalinen yksilö, sillä en myöskään kestä olla täysin yksin. Mutta en vaan tunnu löytävän helpolla samankaltaista seuraa, jonka kanssa voisin olla täysin oma itseni.

11

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maailma odottaa

Mene vaan.

• Jamppa292

Serkkutyttö on tai ainakin oli erittäin ujo, kun lähti vaihto-oppilaaksi Saksaan. Se vissiin haettiin melkeen kädestä pitäen muiden joukkoon. Ulkomailla on paljon helpompi ystävystyäkin ihmisten kanssa, kun siellä on normaalimpaa puhua tuntemattomillekin ihmisille, kuin esim. täällä Suomessa :D.

Minä itse olen koulussa ulkomaalaisten kanssa, vaikka englannintaitoni on erittäin huono (lukion ka. 4,86/7kurssia), mutta tullaan juttuun kumminkin. Toki välillä on kommunikaatio ongelmia englannin kanssa, mutta onneksi osaavat myös jonkin verran Suomea :D.

Ihan varmasti sut tultais vaihto-oppilaana ottamaan hyvin vastaan. Ihmiset kiinnostuu, kun olet muualta kotoisin... näin se vain menee... Rohkeasti vaan! :D

• Muumimamma^^

Argh mulla on ihan sama tilanne!!! Mennäkö vai eikö mennä... En ole itsekään sosiaalinen ja kumminkin siitä saa jotain 10000e pulittaa... Katoin just yhen ohjelman, jossa kerrottiin vaihto-oppilaista joista ei oltu pidetty huolta ja jotka oli jätetty täysin heitteille, uskaltaako sitä lähteä?? Ja mitä jos tulee järkky koti-ikävä ja haluukin pois!!!

• nanna......

Itselläni sama juttu, lähdin vaihtoon ja aluksi meni hyvin ja ihmiset olivat kiinnostuneita, mutta eivät ne ihmiset loppujenlopuksi niin erilaisia ulkomailla ole kuin Suomessakaan, joten pikkuhiljaa he menettivät mielenkiintonsa minuun ja loppuvuodesta huomasin ettei minulla ole yhtään ystävää, vaikka yritin kysellä muilta aika ajoin kuulumisia ja päästä mukaan rientoihin.

• vitun paskaujot

Meen vaan. Ujot v*ttuun Suomesta, saadaan tästä maasta parempi paikka kaikille.

• iljböji

mitäs pahaa ujot ovat tehneet? vai onko sulla muuten vaan niin paha olo että jotain täytyy päästä haukkumaan?

• åäåäåä

ehdottomasti ulkomaille! itsekin olen todella ujo ja hiljainen mutta altistan itseni tällaiselle "shokkihoidolle" ulkomailla, olen nyt menossa piakkoin jo toiseen vaihtooni elämäni aikana, nyt kahdeksi kuukaudeksi keski-eurooppaan. kyllä muuten tulet erilaisena ihmisenä takaisin. kaikesta sosiaalisesta selviytyy kun ei ole muita vaihtoehtoja. kadut myöhemmin jos et mene.

• Mene ihmeessä

Vaihtoon kannattaa lähteä. Ujous ei mihinkään katoa, mutta kokemus sosiaalisista tilanteista karttuu, mikä helpottaa selviämistä myös kotona. Mene sellaiseen paikkaan, jossa on muitakin vaihtareita, sillä heihin tutustuu helpoimmin.

• mene mene mene

Men mene mene !!!!!!!!!!
      Täysin vieraassa ympäristossä kukaan ei tiedä että sinä olet ujo. Voit aivan nyvin jättää tuon ujouden kaavun koneen lähtoportille jo Vantaan kentällä! :)

Muualla maailmassa ihmiset ovat samanlaisia kuin sinä, he puhuvat kun tulee sanottavaa, muuten ovat hiljaa. Uteliaita kun haluavat tietää jostain, muuten seuraavat tilannetta. Ovat yksin kun saavat seurasta tarpeekseen ja kun tuntevat että nyt yksinolo riittää, kapuavat muiden seuraan.

Aivan suotta huolehdit kieleitaidostasi. Se kasvaa nopeamminkuin ikinä osaisit uskoa! Varsinkaan kun et kuule suomea. Eikä kukaan ymmärrä suomea.

Sinä siis todellakaan et olisi mikään kummajainen . Ellet tee sitä itsestäsi.

• matkailija2332

Suosittelen ehdottomasti. Itse olen hyvin ujo, mutta silti opiskeluaikoina olin jopa kahdesti vaihdossa (Aasiassa ja Euroopassa). Eräänlainen "shokkihoito" auttoi omalla kohdallani ujouteen ja vaikka minua ei vieläkään missään nimessä voi sanoa "sosiaaliseksi" niin olen saanut itseluottamusta ja en jännitä puhumistilanteita enää niin paljon.

• blyg

Minä en vielä lukiossa uskaltanut lähteä vaihtoon, mutta nyt ammattikorkeassa olin Aasiassa 3kk. Nyt haluan opiskelemaan ulkomaille :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3316
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe