Olen jo kohta 10v kärsinyt jännityksestä. Minulle on tehty myös stressihermon salpaus. Se auttoi jonkun verran, nyt ei kaikista pikku asioista rupea panikoimaan. Olen muutenkin aika sosiaalinen ihminen. Nyt alkoi opiskelu ja ongelma on siinä, että en kertakaikkiaan pysty pitämään esitelmiä enkä edes lukemaan ääneen luokassa. Iskee niin paha paniikki, että en saa suustani ääntä. Auttaisiko joku lääkitys tai onko muita hyviä neuvoja olemassa? Jotain pitäisi keksiä olen jo tarpeeksi kärsinyt tämän ongelman takia enkä jaksa enää pakoilla kouluja ym.
Apua pelkoon
8
1471
Vastaukset
- samoja ongelmia
mulla on kans samoja ongelmia. jännitän kaikkee ihan älyttömästi. ihan pienen kappaleenkin lukeminen saa pulssin kohoomaan.
kannattaa varata aika lääkärille ja pyytää resepti betasalpaajaan, esim. propal. laskee pulssia, vähentää jännityksen fyysisiä oireita. tärinää ym. ei oo psyykelääke, eikä aiheuta riippuvuutta. kokeile! - Ovidiu
Lääkäri saattaa ehdottaa myös jotakin SSRI-lääkettä (vars. masednnuslääkkeitä) oireisiisi. Vaikutus alkaa hitaasti, mutta ovat todetut tehokkaaksi hoitomuodoksi. Propranololia voi pyytää tarvittaessa otettavaksi lääkkeeksi. Mikäli sairastat astmaa, tullee kyseeseen jokin mieto rauhoittava lääkitys propranololin sijaan.
- Pelkääjä
Voiko asiasta mennä keskustelemaan ihan tavallisen lääkärin kanssa vai pitääkö mennä psyykkisten ongelmien osastolle? Ja annetaanko lääkkeitä tuosta vain vai passitetaanko samalla johonkin terapiaan? Kertokaa myös onko ollut apua lääkityksistä jännitykseen!
- samoja ongelmia
Pelkääjä kirjoitti:
Voiko asiasta mennä keskustelemaan ihan tavallisen lääkärin kanssa vai pitääkö mennä psyykkisten ongelmien osastolle? Ja annetaanko lääkkeitä tuosta vain vai passitetaanko samalla johonkin terapiaan? Kertokaa myös onko ollut apua lääkityksistä jännitykseen!
mulle ittelle määrättiin propral 10 mg, on siis kaikista miedoimpia. mutta niitähän on myös esim. 20mg ja 40 mg. lääkäriltä saa tosi helposti reseptin, kyselee vaan vähäsen jotain. se yleensä antaa alkuun noita mietoja ja jos ei auta, niin sit kannattaa mennä keskusteleen voimakkaammasta lääkityksestä, tai muista hoitomuodoista. mee vaan rohkeesti lääkärille! turha pitkittää jännittämisongelmaa.
mulla propral ainakin auttaa, rentouttaa eikä enää jännitä niin. mutta jokainenhan on yksilöllinen. ja huom, lue palstan muitakin kirjoituksia niin löydät vinkkejä!!!
- Etsijä
Hei!
Onko sinulla ollut mitään haittavaikutuksia stressihermon salpauksen jälkeen? Itse ajattelin varata ajan lääkärille. Mulla ongelmana on se, että mistään ei saa luotettavaa tietoa leikkauksen hyödystä.- Jatkoa
Ei nyt mitään hirveitä haittavaikutuksia tullut. Kesällä tosin jos on oikein kuuma päivä niin selkä on kyllä hiestä märkä. Eli vartalo hikoilu lisääntyy.
- Etsijä
Jatkoa kirjoitti:
Ei nyt mitään hirveitä haittavaikutuksia tullut. Kesällä tosin jos on oikein kuuma päivä niin selkä on kyllä hiestä märkä. Eli vartalo hikoilu lisääntyy.
Edelleen tästä stressihermon salpauksesta... Tekeekö lääkärit jotain testejä ennen operaatiota? Onko sinulla parempi olla esim. kokouksissa tämän operaation jälkeen? Millainen vaikutus punastumiseen?
- suvi
Etsijä kirjoitti:
Edelleen tästä stressihermon salpauksesta... Tekeekö lääkärit jotain testejä ennen operaatiota? Onko sinulla parempi olla esim. kokouksissa tämän operaation jälkeen? Millainen vaikutus punastumiseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal253202- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792633- 351718
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801660- 281487
- 151455
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231444- 271415