Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä tehdä?

rumala humala

Äitini on nuorekas ja liki 80 vuotias. Pärjää omillaan. Kuitenkin huolettaa yhä enenevissä määrin hyvin runsas alkoholin käyttö. Hänellä on myös alkoholinkäyttöön massiivisia riitoja miesystävänsä kanssa humalassa, jolloin mummo kiroaa. Joi myös ajokorttinsa- vakava rattijuopumustuomio tuli alkukeväällä. Hänen paras ystävänsä juo myös usein, mutta on huomattavasti nuorempi. Äiti saattaa myös esimerkiksi lähteä humalassa ajamaan.. Tilanne pahenee kokoajan. jos sanon asiasta, minua ei uskota. Äitini välttelee sukulaisiaan nyt jo hieman, kun muutkin on alkaneet herätä huomaamaan saman. En esimerkiksi ole tervetullut, tai kun ei puhelimeen vastata tiedän jo syyn. Umpikänni. Äiti hyväksyy enää vanhimman sisareni, sillä tämä on ainut joka ei huomauta asiasta.

Asia on melko tuore, juominen on lisääntynyt salakavalasti kokoajan 6-7 vuotta. Harmittaa, silä hänellä olisi vielä monta(kymmentä) tervettä vuotta edessä.. 70 vuotiaana hän otti vain kohtuudella..

12

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----->>

      Kukaan tässä maailmassa ei ole toista ihmistä raitistanut pysyvästi.
      Raittius tai kohtuukäyttö lähtee vain itse juomarista, tai sitten ei.
      Et voi tehdä mitään.

    • kysyyjavastaa

      Lakkaa huomauttelemasta???

    • Vanamo Linnea

      Auto pitäisi ottaa mummolta pois, koska sillä hän vaarantaa myös ulkopuolisten hengen ja terveyden. Muuten hänen ryyppäämisensä ei muille kuulu, vanhusten holhoaminen on vastenmielistä. Hän on täysivaltainen ihminen siinä missä nuoremmatkin ja saa pilata terveytensä juuri niin kuin itse haluaa. Sukulaisten marmatus vain pahentaa asiaa.

      Takana voi olla alkava dementia, jota alkoholi todennäköisesti pahentaa. Hoitolaitoksessa viimeistään on pakko raitistua, mutta niin kauan kuin hän elää itsenäisesti, ei hänen tekemisiään kukaan pysty valvomaan.

    • raitis stina

      Mitään et voi tehdä ellei hän itse ole valmis ottamaan apua vastaan.Voimia paljon!

    • rumala humala

      Lähinnä mietin ja huolehdin tuota äidin terveyspuolta, en ole asiasta "marmattanut" vaan pariin kertaan koettanut sanoa, kuten moni muukin. Rouva ei asiaa hyväksy ja tosiaan välttelee omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan nykyään.. Tyttäreni 18 vuotiset yms juhlat on pienessä sievässä, selvänä ei ole vuoteen näkynyt missään..illalla viimeistään korkkaa pullon. En minä hänelle voi puhua, siksi marmatankin täällä, sillä olen melkoisen huolissani, ja harmissani siitä että ennen niin hyvät ja läheiset välimme on menneet pilalle..juomisensa/ko myötä..?

      Alkavaa dementiaa itsekkin hiukan epäilen koska on valittanut lähimuistin heikkenemistä ja pienessä sievässä on "piru irti" niin usein että käytös on muuttunut, jopa koko persoona. En tiedä sitten onko masennus, vaiko dementia vaiko delerium..

      Sinulle joka sanot ettei "juominen muille kuulu" niin takuulla kuuluu, se huuuto ei voi olla kuulumatta naapuriin ja muualle..putkassakin kävi, kun korttinsa menetti..puhumattakaan omansa ja muiden hengen vaarantamisista, ja häiriökäytöksestä. PLus mielipaha, huoli yms..

    • raitis stina

      Tietenkin jokainen itse vastaa elämästään ja tekee niinkuin itse haluaa.Nyt kuitenkin on kyseessä vanhus,kohta 80v.Iän tuomia sairauksia plus runsasta juomista.Voi vitsi :(.Monet ovat tuossa iässä holhouksen alaisina tai laitoshoidossa.
      Kuulostan varmasti joidenkin mielestä kylmältä mutta kyllä voisi kokeilla edunvalvojaa.Ratkaisun tekee käräjäoikeus,käsittely kestää muutaman kuukauden kylläkin.Maistraateista saa paperit kotiin.
      Kyllä rattijuopumus varsinkin hänen iällään on merkki ettei elämänhallinta ole kunnossa.Runsaan juomisenkin voitte kaiketi todistaa.Hänelle soisi seesteisempää vanhuutta joka ei nyt toteudu.Mä näen hänen käytöksen jopa itsetuhoisena.
      Voisit soittaa terveyskeskukseen ja kertoa tilanne mitään salaamatta.Neuvovat sieltäkin sinua eteenpäin.
      Jos ihminen on vaaraksi itselleen tai ympäristölleen on mahdollisuuksia muutaman päivän pakkohoitoon.Sen muutaman päivän jälkeen hän on vapaa lähtemään jos lääkäri ei toisin päätä.
      Nämä "rajuja"puuttumiskeinoja.Joku näistä voisi toimia hänelle,ehkä.Tietty on vaara että meno vain yltyy..
      Jos edunvalvoja tulee kuvioihin niin silloin valvojan tehtävä on vahtia äitisi perään ja huolehtia hyvinvoinnista.
      Sinä olet huolestunut tytär ja ymmärrän sua.
      Siirrä asia viranomaisten hoitoon.
      Voimia ja hali!

      • Anonyymi

        Vie äidillesi metsän henki, maksaa noin 17 e, selventää muorin pään ainakin hetkellisesti.


    • Anonyymi

      Anna äitisi elää. Kohta se kuolee.
      Pidä itsesi erossa hänestä. Oot vasta elämän alaluokilla etkä ymmärrä. Kyllä se ymmärrys vastaan tulee sullekin. Voi tulla vaikka aika piankin.

    • Anonyymi

      No kuoliko se jo?

    • Anonyymi

      Aloittaja itse on pimee ja jo vanha.

    • Anonyymi

      Miksi tuo asia vaivaa sua. Hänen. Oma. Elämä.

    • Anonyymi

      Itse luovutin kun läheisilla on tätä liikajuopottelua, en vaan jaksa ja rahaa vain pummasivat. Äidin rakkaus kyllä säilyy, vaikka en enää hyysää. Ihana oma elämä viimeinkin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe