Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pihasudet kuriin

Petoyhdyshenkilö

Minä olen meidän alueen metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö ja tehtävänäni on välittää metsästäjiltä saatua oikeaa tietoa susien määrästä viranomaisten tietoon, olla siis tavallaan välikätenä ja asiantuntijana. Minä käyn tunnistamassa epäilyttävät jäljet susien jättämäksi, ja kaikista epäilyttävistä jäljistähän yli 95% on osottautunut susien jättämiksi. Tämän jälkeen viranomaiset tekevät omat johtopäätöksensä ja minä annan toimeksiannon metsästäjäporukalle, joista lähes kaikki ovat hyviä ystäviäni. Myöskin minä harrastan metsästystä. Pihasudet ovat tämän päivän ongelma. Niitä on aina vaan enemmän ja ne vaanivat kaikkialla. Ne ovat aina vaan röyhkeämpiä eivätkä enää pelkää ihmistä kuten aiemmin. Ne ovat tosi pelottavia ja vaanivat lastasi. Se ei ole normaalia, että susi ei pelkää ihmistä. Se on petoeläimen epänormaalia lajikäyttäytymistä. Me metsästäjät tiedämme susien lukumäärän tarkalleen, koska meillä on oikeat laskentamenetelmät. Lisäksi pihojen lähettyviltä löydetyistä jäljistä olemme pystyneet päättelemään pihasusien osuuden kaikista susista. Tulokset ovat tosi huolestuttavia. Pihasusia on aina vaan enemmän eivätkä ne enää pelkääk ihmistä mikä ei ole normaalia vaan epänormaalia. Siksi pihasudet on poistettava. Me kaikki haluamme olla pihoillamme lapsinemme turvassa ja siksi vaadimme pihasusien poistoa. Metsästäjillä on tähän välineet. Nyt vaan viranomaiset aina vaan vähättelevät susien ja pihasusien määrää. Siksi tappolupia ei ole annettu tarpeeksi, vaikka pihasusia ja muitakin susia on kaikkialla, ihan joka paikassa. Ne vaanivat ja kyttäävät. Tässä juuri tuleekin petoyhdyshenkilön tärkeä tehtävä esille. Me olemme tavallaan metsästäjien luottohenkilöitä ja myöskin arvostavat meitä asiantuntemuksemma ansiosta. Lisäksi tarvitaan sosiaalista kypsyyttä ja keskustelutaitoa. Minä tiedän kuinka vaarallinen susi voi olla ja tiedän myös sen että pihasusi voi olla erittäin varallinen ja arvaamaton. Lapsesi ja lemmikkieläimesi ei ihan varmasti ole turvassa. Ne ovat jatkuvasti vaaravyöhykkeellä omalla pihallasi pihasusien vuoksi. Nämä pedot eivät enää pelkää ihmisen hajua ja ovat aina kyttäämässä mahdollista uhria, pedon luonne on sellainen. Tarkoitin tuossa äsken että myöskin viranomaiset arvostavat meitä petohdyshenkilöitä asiantuntemuksemme ansiosta. Painotan vielä että nyt tämä asia pitää ottaa eriittäin vakavasti ja tutkia perusteellisesti Kaikille on tehtävä selväksi susien todellinen lukumäärä ja se että kuinka vaarallinen susi voi olla, varsinkin pihasusi. Jos siis löydät epäilyttäviä jälkiä jostakin niin vie lapsesi turvaan ja ota yhteyttä pelähimpään petoyhdyshenkilöön. Sitä kautta prosessi lähtee eteen päin kulkemaan. Suurin osa epäilyttävistä jäljistä on siis oikeasti osoittautunut susien jäljiksi. Tämä johtuu siitä että susia on tosi paljon. Varsinkin pihojen ympäristöt ovat täynnä pihasusien jälkiä. Olen toiminut kainuun petoeläinyhdysmiehenä vuositolkulla joten meriittiä riittää, turha tulla maistereitten selittään mitään, tunnen metsästäjät ja eläinten jäljet. Nyt jos ajatellaan sutta, niin jälkiä on kaikkialla, raadeltuja poroja ja syötyjä koiria. pihasusista on joka päivä havaintoja. Pihasusi on tosi paha kun se ei pelkää ihmistä. Suden tulee pelätä ihmistä, siksi pihasusi pitää poistaa. Moni väittää että metsästäjä ei osaa laskea ja ei osaa ymmärtää että susi liikkuu kymmeniä kilometriä yössä ja siksi muka jälkiä olisi paljon. Minä tiedän monta sutta jo tässä lähistöllä. Susi kuuluu luontoon ja siksi pihasusi on poistettava, se ei pelkää ihmistä. Suden pitää pelätä ihmistä. Minua on monesti pyydetty asiantuntijaksi löydettäessä pororaatoja, koiravainaita taikka jotain jälkiä ja 95% näistä tapauksista on osoittatunut susien jättämiksi. Miksi siis joku väittää, että susi ei olisi tosi paljon. Virallisesti suomessa väitetään olevan satakunta sutta mutta kun minä olen laskenut niitä olevan jo sata tässä meidän lähettyvillä. Niin paljon on jälkiä ja jäljet lisääntyvät koko ajan. Minä kuiteskin olen petoyhdyshenkilö ja minä tiedän susista sitä sun tätä. Nyt pitää saada jämäkkyyttä tämän maan petopolitiikkaan. Pihasusista on päästävä eroon. Suden pitää pelätä ihmistä, mutta pihasusi on aina vaan röyhkeämpi ja niitä on aina vaan enemmän ja kaikkialla. Ei ole normaalia, että susi ei pelkää ihmistä.

36

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JATKOA1

      Siis se ei ole normaalia suden käyttäytymistä, jos se ei pelkää ihmistä. Suden kuuluu pelätä ihmistä. Pihasusia on aina vaan enemmän ja ne muuttuvat koko ajan röyhkeämmiksi. Siksi pihasudet on poistettava. Minä olen metsästäjien valitsema petoyhteyshenkilö ja tiedän mistä puhun. Susien paikka ei ole talojen pihoilla, se on epänormaalia ja se ei ole normaalia, jos susi ei pelkää ihmistä. Ja pihasusi on juuri sellainen susi, se ei pelkää ihmistä siten kuin suden pitäisi pelätä. Siksi se on poistettava ja se on metsästäjien tehtävä. Jo pihasusia on kaikkialla ja sitten vielä jos otetaan huomioon metsissä olevat sudet. Kyllä siinä hirvipopulaatiota tulee harvennettua raskaalla kädellä tuommoisilla susimäärillä. Ei ole mitään satua jos mainitsin jo pelkästään meilläpäin asustelevan noin satakunta sutta. Tässä on mukana pihasudet ja muut sudet. Susihan on koko ajan työntymässä kohti pihoja. Sei ei pelkää enää ihmistä siinä määrin kuin sen tulisi pelätä. Tällainen suden käytös ei olekaan normaalia. Se on epänormaalia suden käyttäytymistä. Siksi nämä pihasudet on poistettava. Sama laki pätee myös pihakarhuihin. Ne on poistettava, tästä on keskusteltu useaan otteeseen metsästäjien kanssa. Ei ole normaalia, että karhut pöyrivät pihapiireissä ja tonkivat roskiksia pelkäämättä ihmistä. Karhun tulisi kulkea syvällä metsässä, se on karhun mormaalia lajikäyttäytymistä. Susi ja karhu ovat molemmat petoeläimiä, jotka normaalisti välttelevät ihmistä. Nyt niitten käyttäytymismalli on kuitenkin muuttunut ja ne tulevat koko ajan lähemmäksi ihmisasutusta pelkäämättä ihmistä. Tämä ei ole normaalia. Olemme metsästyspiirissämme olleet viime aikoina huolestuneita myöskin ilvesten määrän kasvusta. Ilvekset käyvät myöskin koko ajan röyhkeämmiksi ja vaanivat kotieläimiä ja jopa pikkulapsia aivan ihmisasumusten lähettyvillä ja pihoilla. Tähän ei ole olemassa kuin yksi lääke. Nämä röyhkeät ja vaaralliset pihailvekset on poistettava. Ei ole normaalia, että ilvekset ovat pihoillamme. Se on epänormaalia petoeläimen käyttäytymistä ja ihmisen on silloin puututtava asiaan. Pihailvekset ja pihasudet on saatava poistettua. Ei niiden kuulu kulkea pihoilla, se ei ole normaalia. Minä olen metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö ja minulle raportoidaan jatkuvasti havaintoja pihasusista ja karhuista. Olen tarkastanut jälkiä, raadeltuja poroja ja koiria ja noin 95 % kaikista havainnoista on susien tai karhujen jäljiltä. Nykyään vaan pihasusien tekemiset lisääntyvät jatkuvasti. Niitä on aina vaan enemmän ja ne ovat entistä röyhkeämpiä. Ne vaanivat kaikkialla ja olemmekin todenneet yhdessä äänin että niistä on päästävä eroo. Ne pitää poistaa. Ei ole normaalia että sudet käyttäytyvät tuolla lailla. Lapsen pitää saada turvallisesti leikkiä omalla pihalla. Meillä Kainuussa aina kun jälkiä on havaittu, soitetaan petoyhdyshenkilölle , joka tarkastaa havainnon. Minun havainnoista n. 95 % on osoittautunut susien jättämiksi. Tähän jos lasketaan vielä pihasudet, niin aika kaamealle näyttää. Ensiksi on päästävä eroon pihasusista lapsiemme turvallisuuden tähden ja sitten harvennettava metsissä olevaa susipopulaatiota. Ei Rtkl:n herrat mitään tiedä. Minulla on hyvät suhteet metsästäjiin ja heillä on ammattitaitoa. Me ei millään tietokoneella näitä hommia tehdä vaan hiihtämällä ja laskemalla jälkien määrää. Ei ole normaalia suden käyttäytymistä kun se pyrkii pihoille. Siksi pihasudet on poistettava.

    • JATKOA2

      Turha tässä on alkaa leikkiä laskemaan. Pihasudet ja pihakarhut ovat oikeasti vaarallisia ihmiselle. Jos pedot eivät enää pelkää ihmistä ja työntyvät lähelle asutusta, niin vaaratilanteita syntyy aivan varmasti. Ja muistapas vielä että pihasusien määrä on viime aikoina jatkuvasti vaan lisääntynyt, niitä on ihan joka puolella ja ne ovat aina vaan röyhkeämpiä. Jos näet jotain jälkiä omalla pihallasi, niin kannattaa ottaa yhteyttä petoyhdyshenkilöön. Meillä on ammattitaitoa ja hyvät yhteydet metsästäjiin. Ajattele aina ensimmäisenä lastesi turvallisuutta ja ole sitä kautta hyvä ihminen. Kyllä minäkin metsästelen, mutta minä olen metsästäjien valitsema meidän alueen petoyhdyshenkilö. Jos jollakin on ongelmia esim. pihasusien kanssa niin minuun kannttaa ottaa yhteyttä. Ensiksi käyn toteamassa että kyseessä on tosiaan susi ja sen jälkeen otan henkilökohtaisesti yhteyttä metsästäjäporukkaan tilanteen selvittämiseksi. Joskushan on voinut olla epäselviä tilanteita, kun tavallinen ihminen ei välttämättä erota suden ja koiran jälkiä toisistaan. Kaikista minulle annetuista tapauksista 95 % on osoittautunut susien tekemisiksi. Onhan pihoilla myöskin koirien jälkiä, mutta pihasusien osuus on nykyaikana kasvanut huomattavasti. Susien jälkiä on aina vaan lähempänä ulko-ovia ja lasten vaunuissa ulkosalla nukkuvia pienokaisia. Tällainen kehitys on huolestuttavaa. Kyllä pihasusista on aika päästä jo lopullisesti eroon. Tekeehän ne RKTL:n tutkijat omia johtopäätöksiään, mutta susien todellisesta määrästä niillä ei ole mitään hajua. Metsästäjät ja me petoyhdyshenkilöt tiedämme asian oikean laidan. Yksi petoyhdyshenkilön tehtävistä on välittää oikeaa tietoa myöskin tutkijoille. Ainahan ei oikeaa kuvaa saa pelkästään tietokonetta tuijottaessa. Metsästäjät liikkuvat luonnossa, monesti hiihtäen ja ovat siksi hyvin perillä asioista. Tässä tulee ilmi juuri tämä yhteyshenkilön merkitys. Minä en ollenkaan liiottele kun sanon meillä päin jo olevan noin satakunta sutta. Näistä suurin osa on vieläpä pihasusia. Nämä röyhkimykset käyvät aina vaan vaarallisemmiksi. Siksi minä ehdotankin että eri puolella Suomea olevat petoyhdyshenkilöt voisivat tehdä jonkinasteista yhteistyötä toimintamme tehostamiseksi. Eri pulilta saadut kokemukset ovat arvokasta oppimateriaalia. Susi on varmasti pirullisen ovela eläin, mutta meillä pitää olla vielä ovelampia. Yhdistämällä voimamme saamme varmasti poistettua vaaralliset pihasudet viimeistä myöten. Jos jonkinlaista koordinaattoria tähän tehtävään tarvittaisiin niin minä voisin kyllä siihen vaikka alkaa, kokemusta ja tietotaitoa on karttunut aika paljon kun olen ollut tekemisissä metsästäjien ja viranomaisten kanssa. Yhteispelillähän nämä hommat hoituu. Pihasusien aika alkaa varmasti olla piakkoin ohi!!!! Minä otan hyvin vakavasti työtehtäväni. Jotenkin minusta tuntuu että teillä päin ei pihasusia ole saatu kuriin. Jos ette tee asialle mitään, niin jonain päivänä aivan varmasti jonkun pikkulapsi joutuu suden suuhun. Tässä kohtaa vielä painotan metsästäjien, petoyhdyshenkilöitten ja viranomaisten yhteistyötä. Pihasudet saadaan poistettua kun yhdistämme voimamme. Ei yksikään susi poistu tunnuslukuja nettiin syöttämällä. Keskity sinäkin hyvä virkaveli olennaiseen asiaan ja mieti keinoja pihasusien ja pihakarhujen poistamiseksi. Niitä on aina vaan enemmän jos asialle ei tehdä mitään. Monilla paikkakunnilla ei lapsia enää uskalleta päästää koulutaipaleelle. Marjojakaan ei tahdo moni enää uskaltaa poimia. Onko tämä oikein? Tarttisko tehdä jotain? Ottakaapa nyt teidänkin metsästysyhdistyksessä itseänne niskasta kiinni ja pitäkää aluksi vaikka hätäpalaveri aiheesta pihasusien hävittäminen. Jos ajatellaan koko yhteiskuntaa, niin on tosi merkittävä seikka jo se kun lasten ja nuorten koulunkäynti häiriintyy susien takia. Poissaolot koulusta aiheuttavat negatiivista kehitystä koulumenestykseen. Poissaoloja kertyy kun susien takia ei uskalleta koulumatkalle lähteä. Lisäksi talouden kannalta on merkittävää kun marjat mätänevät metsiin. Kuka nyt uskaltaisi susilaumojen takia enää marjoja poimia. Nyt vaan RKTL.n tutkijat eivät vieläkään ymmärrä susien todellista määrää. Tässä astuu kuvaan meidän petoyhdyshenkilöitten tärkeä tehtävä. Meillä ja metsästäjillä on asiantuntemusta ja sitä pitää saada välitettyä eteenpäin. Kuka nyt haluaa omia lapsiaan syöttää susille? Varmaan joku viherpiiperö voisi näinkin tehdä hashispölyissään. Mutta me metsästäjät ja petoyhdysmiehet olemme jämäkkä veljeskunta ja yhdessä rintamassa ja yhteistuumin poistamme vaaralliset pihasudet.

    • JATKOA3

      Onhan meitä yhdyshenkilöitäkin monen tasoisia. Ensinnä tulee mieleen Ruokolahdella aikoinaan ollut tapaus kun petoyhdyshenkilö vahvisti epäilyttävien jälkien olevan leijonan jälkiä. En toivoisi sinun olevan tätä luokkaa. Ei metsissämme ja pihoillamme leijonia ole vaan ne ovat täynnä susia ja karhuja joita pitää saada harvennettua omamme ja lastemme turvallisuuden takia. Äläkä enää kehtaa udella käyttäjätunnuksiani. Niitä en sulle todellakaan anna. Ja minä olen metsästänyt jo pikkupojasta lähtien, myöskin isäni, isoisäni, isoisoisäni jne....Siksi minut on varmaan valittukin petoyhteyshenkilöksi. Enpä oikein pysty ymmärtämään kun tässä joku herjasi tätä meidän hienoa ammattikuntaamme. Hän kyseenalaisti minun tietotaitoni ja yritti udella minulta jotain tunnuslukuja. Minä ainakin tunnen suurta ylpeyttä saadessani olla metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö. Tämä on tärkeä tehtävä olla välikätenä metsästäjien ja viranomaisten välillä, välittää tietoa puolelta toiselle. Metsästäjien tiedossa on mm tarkat susimäärät ja pihasusien osuus noista susista. Metsästäjät tietävät myös karhujen ja ilvesten todellisten määrän. Nämä kaikki lukumääräthän ovat huomattavasti virallisia lukuja suurempia. Meidän tehtävänä onkin välittää tätä todellista tietoa viranomaisten suuntaan. Myöskin pihasusien vaarallisuutta on jatkuvasti korostetettava. Pihasusia on aina vaan enemmän ja muuttuvat koko ajan röyhkeämmiksi. Tämä seikka on myöskin tehtävä selväksi viranomaisten suuntaan. Olen raudanluja ammattilainen ja hyvin ylpeänä, mutta nöyränä suoritan minulle annettua tehtävää. Petoyhdyshenkilöön voi aina luottaa. Sen sijaan pihasusiin ja pihakarhuihin ei tule koskaan luottaa. Ne ovat erittäin vaarallisia ja arvaamattomia eläimiä. Ne ovat tottuneet ihmisen hajuun eivätkä enää pelkää ihmistä kuten aiemmin. Se ei olekaan enää normaalia että susi ja karhu eivät pelkää ihmistä. Siksi ne pitää poistaa. Ainoastaan metsästäjät ovat selvillä siitä kuinka paljon tässä maassa todellisuudessa on susia ja karhuja. Niitä on paljon enemmän kuin mitkään viralliset tilastot osoittavat, niitä moninkertainen määrä. Niitä on metsissä sekä pihojemme lähettyvillä, lähempänä kuin arvaatkaan. Niitä on kaikkialla. Minä tunnen henkilökohtaisesti paljon metsästäjiä ja metsästän myös itse. Olen siis hyvin tietoinen tästä susista ja karhuista johtuvasta vaaratilanteesta. Lisäksi olen tavallaan metsästäjien luottomies, koska he itse ovat valinneet minut tähän tehtävään. Eihän se välttämättä ole sama susi mutta voi olla sama susi. Jos jollakin alueella on epäilyttäviä jälkiä niin ensin petoyhdyshenkilö käy toteamassa ne susien jättämiksi. Ainakin 95% epäilyttävistä jäljistä on tosiaan susien jättämiä.Tämän jälkeen kartoitetaan ja lasketaan jälkien kokonaismäärä ja otetaan huomioon susien liikkuvuus. Tästä kaikesta voidaan sitten päätellä susien kokonaismäärä tietyllä alueella. Sudethan kyllä pystyvät liikkumaan paljon, mutta se ei tarkoita sitä että ne olisivat jatkuvasti liikkeessä. Tätä juuri viranomaiset eivät ymmärrä ja siksi he vähättelevät susien määrää. Me petoyhdyshenkilöt ja metsästäjät sen sijaan otamme kaikki seikat huomioon laskuissamme ja siksi tiedämme tarkalleen susien oikean kokonaismäärän. Se on huomattavasti suurempi kuin virallinen taho raportoi. Moninkertainen määrä.

    • JATKOA 5

      Minut tuntee petoyhteyshenkilön univormusta.
      Minulla on ilvesviitta ja supihattu päässä. Rinnassa lukee petoyhdyshenkilö ja sen alla on iso karhun jäljen kuva.

      • Petoyhdyshenkilö

        Ei yhdyshenkilöt millään univormuilla eikä hatuilla koreile. Minut on rehdit suomalaiset metsästäjät tähän hommaan valinneet ja pukeutumiseni on sen mukaista, hyvin maanläheistä. Metsästelen kyllä itsekin, mutta nykään suurin osa ajastani menee epäilyttävien jälkien tutkimisessa ja toteamisessa susien jättämiksi. Pihasuia ja metsäsusia on joka puolella. Niitä on paljon enemmän kuin viranomaiset antavat ymmärtää. Me metsästäjien kanssa tiedämme asioitten oikean laidan.


    • suurmetsästäjä

      Kylläpä mies puhuu jämäkkätä asiaa. Minäkin äänestäisin sinua petoyhdyshekilöksi, jos vaikuttaisit alueellamme. Jatka samaan malliin.

    • et ole oikea

      Kyllä petoyhdyshenkilöllä on kuvatunlainen univormu. Nyt se kävi selväksi, sinä et ole oikea petoyhdyshenkilö

    • petohehdysynkilö

      Tämä Petoyhdyshenkilö on tahattoman komiikan mestari.

    • noita riittää

      Aivan eikä ole edes mikään petoyhdyshenkilö, joku kylähullu vain.

    • Tutkiskelija
      • Tutkiskelija

    • höpön pöppöä vaan

      Ei se ole kukaan, jos ette satu tietämään, netissä voi sanoa mitä tahansa ja vastuu on kuulijalla. Ei täällä kukaan petoyhdyshenkilö pehmeitä viitsi kirjotella.
      Palstahan on tullut tunnetuksi häiriköistä, joilla ei kaikki ole ihan kohdillaan.

      • Petoyhdyshenkilö

        Kyllä ne häiriköt ovat niitä pihasusia, niitähän yleensä kutsutaankin häirikkösusiksi. Ne ovat hyvin arvaattomia ja vaarallisia, ne eivät pelkää ihmistä ja hyökkäävät hyvin hanakasti varsinkin lasten ja vanhusten kimppuun. Lapset eivät enää uskalla monissa pitäjissä koulutaipaleelle lähteä ja marjat ja sienet mätänevät metsiin susien takia. Ne kyttäävät ja vaanivat joka puolella. Mutta me petoyhdyshenkilöt ja metsästäjät yhdessä olemme jämäkkä veljeskunta. eillä on tietotaitoa ja sellaiset vehkeet että ongelma saadaan hallintaan. Ja ongelma on tietysti niin pihasudet kuin myös metsäsudet. Nyt ei kenelläkään enää kannata uskoa RKT:n ja ministeriöitten ilmoittamia susimääriä, vaan kannatta kysyä suoraan metsästäjiltä ja petoyhdyshenkilöiltä susimääristä. Sitä kautta saa varmasti oikeaa ja ajankohtaista tietoa. Meillä on oikeat laskentamenetelmät. Varsinkin petoyhdyshenkilön ohjeita ja neuvoja tulee kuunnella erityisen tarkkaan. Petoyhdyshenkilöltä vaaditaan monipuolista osaamista ja sosiaalisen kanssakäymisen taitoa. Yhdyshenkilöthän viestittävät ajankohtaista tietoa myöskin viranomaisten suuntaan. Viranomaiset siten kyllä tietävät hyvinkin tarkkaan susien kokonaismäärän, mutta tätä määrää vähätellään jatkuvasti. Kansalaisille suorastaan valehdellaan susimääriä, ettei hysteria lisääntyisi. Tässä on se ongelma, kun ihmiset luulevat ettei lähistöllä ole susia ja kulkevat siten huolettomasti ulkosalla ja lapsia pidetään pihoilla. Tosiasiassa sudet vaanivat joka puolella. Niitä on aivan hirveästi. Tällaisesta toiminnasta ei aiheuda mitään muuta kuin hirvittävää tuskaa. Aivan varmasti tulee ihmisuhreja, jos metsästäjien ja petoyhdyshenkilöiden varoituksia ei oteta todesta. Heillä on ammattitaitoa hoitaa tätä ongelmaa.


    • kontrooli kalle

      Minkäslainen se sun uniformu olikaan ?

    • naureskelija1

      Kylläpäs taas suojuntteja kyykytetään.

      Ei voi kuin naureskella.

    • töttöröö

      Annetaankohan tuollaisille "petohenkilöille" aseenkantolupa?

    • kurissa ovat jo

      lehtien mukaan alkavat sudet olla jo kurissa, kerran viitisenkymmentä ammutaan salaa vuosittain.

      • Petoyhdyshenkilö

        Ei viiskymmentä poistettua sutta vuodessa poista pihasusiongelmaa. Nythän viranomaiset puhuvat koko maan susimäärän olevan noin sataviisikymmentä sutta. Mutta jo meidän lähialuella metsästäjät ja petoyhdyshenkilöt ovat saaneet susien määräksi toistasataa sutta ja niistäkin suurin osa on pihasusia, siis entistä röyhkeämpiä ja häikäilemättömämpiä susia jotka eivät pelkää ihmistä sillä lailla kuin suden kuuluisi pelätä, tämä ei olekaan enää normaalia suden käyttäytymistä. Ja tämä siis vaan meidän pihapiirissä, niin mietipä kuinka hirveästi susia on koko maassa ja jos niistä suurin osa on pihasusia, niin kuinka hirvittävä määrä tässä maassa on ihmistä pelkäämättömiä pihasusia. Ei se oikein että pienet lapset eivät enää uskalla pihoillansa leikkiä. Onko kohta sisälläkään turvallista jos ikkuna tai ovi jää auki, pihasudet kun ovat aina vaan röyhkeämpiä ja varmasti jo kohta tunkevat sisälle ovista ja ikkunoista, ei ne enää pelkää ihmisen hajua kuten aiemmin. SUSIEN KÄYTTÄYTYMINEN ON MUUTTUNUT VIIME AIKOINA JA TÄMÄ ON HUOLESTUITTAVAA.


    • töttöröö

      No paljonko niitä susia on koko Suomessa tämän petohenkilön mielestä?
      Jos sudet tulevat jo ikkunoista sisälle, niin missä kerroksessa on turvallista asua kerrostalossa?

      • Petoyhdyshenkilö

        Nyt on tärkeää ymmärtää että pitäisi olla turvallista asua kaikissa taloissa eikä vaan kerrostalossa. Susia ja varsinkin pihasusia on niin paljon, että näin ei ole asian laita kaikkialla. Sudet ovat aina vaan röyhkeämpiä eivätkä pelkää enää ihmistä kuten aiemmin. Minun tehtäviini kuuluu tunnistaa löytyvät jäljet suden taikka jonkin muun petoeläimen jättämiksi ja näitä jälkiä on joka puolella, varsinkin pihojen lähettyvillä. Ei siis ole mikään ihme jos susi tunkeutuu ikkunasta sisään kun se ei muutenkaan enää pelkää ihmistä ja tämä ei missään tapauksessa ole suden normaalia käyttäytymistä, senhän kuuluisi pelätä ihmistä ja ihmisen hajua. Suden lajiominaisuuteen kuuluu, että se etsii helppoa saalista ja sängyssä nukkuva pieni ihmislapsi on tosi helppo saalis. Me metsästäjät ja petoyhdyshenkilöt emme missään tapauksessa halua syöttää lapsiamme susille, se olisi ihan hirveätä.


    • että tunnetaan sut

      Kerroppas vähän siitä petoyhdyshenkilön univormusta. Minkämoinen se olikaan ?

      • Petoyhdyshenkilö

        Vaatetus on ihan sivuseikka, nyt puhutaan paljon tärkeämmästä asiasta. Nyt puhutaan suden ja muidenkin petoeläinten käyttäytymisestä ja lukumääristä. Pitää muistaa, että karhut ja ilveksetkin ovat hyvin vaarallisia ja arvaamattomia, varsinkin pihakarhut ja pihailvekset ovat erittäin vaarallisia eivätkä ne enää pelkää ihmisen hajua kuten aiemmin ja uskaltavat siten tunkeutua aina vaan lähemmäksi pihojamme, et ole enää turvassa edes omassa kodissani. Lisäksi susia, karhuja ja ilveksiä on moninkertainen määrä verrattuna viranomaisten ilmoittamiin lukumääriin. Metsästäjät ja petoyhdyshenkilöt kyllä tietävät oikeat lukumäärään. Muista, että minä olen meidän alueen metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö ja Tomin välikätenä metsästäjien ja viranomaisten välillä. HARRASTAN TOKI ITSEKIN METSÄSTYSTÄ JA OLEN SUORITTANUT HYVÄKSYTYSTI LÄPI METSÄSTÄJÄTUTKINTOKOKEEN


      • sevusta siuraava
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Vaatetus on ihan sivuseikka, nyt puhutaan paljon tärkeämmästä asiasta. Nyt puhutaan suden ja muidenkin petoeläinten käyttäytymisestä ja lukumääristä. Pitää muistaa, että karhut ja ilveksetkin ovat hyvin vaarallisia ja arvaamattomia, varsinkin pihakarhut ja pihailvekset ovat erittäin vaarallisia eivätkä ne enää pelkää ihmisen hajua kuten aiemmin ja uskaltavat siten tunkeutua aina vaan lähemmäksi pihojamme, et ole enää turvassa edes omassa kodissani. Lisäksi susia, karhuja ja ilveksiä on moninkertainen määrä verrattuna viranomaisten ilmoittamiin lukumääriin. Metsästäjät ja petoyhdyshenkilöt kyllä tietävät oikeat lukumäärään. Muista, että minä olen meidän alueen metsästäjien valitsema petoyhdyshenkilö ja Tomin välikätenä metsästäjien ja viranomaisten välillä. HARRASTAN TOKI ITSEKIN METSÄSTYSTÄ JA OLEN SUORITTANUT HYVÄKSYTYSTI LÄPI METSÄSTÄJÄTUTKINTOKOKEEN

        Sähän ymmärrät mettästyksestä yhtä vähä, ku sika pohojantähärestä!!


    • kylähullu olet vain

      Hah,hah, etpä ole oikea petoyhdyshenkilö, kun et tiedä edes niiden virkapuvusta mitään.

      • Petoyhdyshenkilö

        Viimeksi tänä aamuna kävin tunnistamassa kyläkaupan takapihalta löytyneet jäljet susien jättämiksi, kyseessä oli kaksi sutta. Tämänlaatuisia tehtäviä saan jatkuvasti suoritettavakseni. Nyt olemme jo keskustelleet paikallisten metsästäjien kanssa noista jäljistä ja tarkoitus on tehdä jotain tilanteen ratkaisemiseksi. Ensi alkuun olemme suunnitelleet vahtivuorojärjestelmää että ihmiset voivat turvallisesti käydä kaupassa. Metsästäjä aseineen kyllä pitää sudet loitolla kaupan läheisyydestä ja minä tunnen henkilökohtaisestai lähes kaikki meidän alueen metsästäjät, kuulunhan itsekin metsästäjäporukkaan. Juuri näitten kontaktieni ja sosiaalisten taitojeni vuoksi minut varmaan on valittukin meidän alueen petoyhdyshenkilöksi. Merkitsin myös tämän aamuiset jäljet Tassu-järjestelmään, että myöskin viranomaiset pysyvät ajan tasalla. Petoyhdyshenkilön tehtävähän on yleensäkin merkitä kaikki petoeläinten jälet Tassu-järjestelmään.


      • Petoyhdyshenkilö
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Viimeksi tänä aamuna kävin tunnistamassa kyläkaupan takapihalta löytyneet jäljet susien jättämiksi, kyseessä oli kaksi sutta. Tämänlaatuisia tehtäviä saan jatkuvasti suoritettavakseni. Nyt olemme jo keskustelleet paikallisten metsästäjien kanssa noista jäljistä ja tarkoitus on tehdä jotain tilanteen ratkaisemiseksi. Ensi alkuun olemme suunnitelleet vahtivuorojärjestelmää että ihmiset voivat turvallisesti käydä kaupassa. Metsästäjä aseineen kyllä pitää sudet loitolla kaupan läheisyydestä ja minä tunnen henkilökohtaisestai lähes kaikki meidän alueen metsästäjät, kuulunhan itsekin metsästäjäporukkaan. Juuri näitten kontaktieni ja sosiaalisten taitojeni vuoksi minut varmaan on valittukin meidän alueen petoyhdyshenkilöksi. Merkitsin myös tämän aamuiset jäljet Tassu-järjestelmään, että myöskin viranomaiset pysyvät ajan tasalla. Petoyhdyshenkilön tehtävähän on yleensäkin merkitä kaikki petoeläinten jälet Tassu-järjestelmään.

        TÄRKEÄ LINKKI !!!!

        http://www.petonetti.net/yhdys.asp


    • lööperin laskija

      Ei uskota, kerran et osaa kuvailla edes virkapukuasi

      • Petoyhdyshenkilö

      • Petoyhdyshenkilö

      • Petoyhdyshenkilö

      • Petoyhdyshenkilö
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        TÄMÄ ON TÄRKEÄ:

        http://taajamasusi.com/kansanedustajat/102-suurpetohavaintoja-koskevat-tiedot-julkisiksi

        Siis jos jotain jälkiä löytyy, niin petoyhdyshenkilö (esim. minä) käy toteamassa ne suden taikka jonkin petoeläimen jättämiksi ja petoyhdyshenkilö merkitsee ne Tassu-järjestelmään. Sitten metsästäjien ja viranomaisten kanssa yhdessä pohdiskellaan, miten tilanne ratkaistaan ja hoidetaan. Petoyhdyshenkilö toimii tässä välikätenä metsästäjien ja viranomaisten välillä, on tavallaan luottohenkilö molempiin suuntiin.


      • Petoyhdyshenkilö
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Siis jos jotain jälkiä löytyy, niin petoyhdyshenkilö (esim. minä) käy toteamassa ne suden taikka jonkin petoeläimen jättämiksi ja petoyhdyshenkilö merkitsee ne Tassu-järjestelmään. Sitten metsästäjien ja viranomaisten kanssa yhdessä pohdiskellaan, miten tilanne ratkaistaan ja hoidetaan. Petoyhdyshenkilö toimii tässä välikätenä metsästäjien ja viranomaisten välillä, on tavallaan luottohenkilö molempiin suuntiin.

        Otetaanhan petoyhdyshenkilöt lääkkeet säännöllisesti.


      • Petoyhdyshenkilö
        Petoyhdyshenkilö kirjoitti:

        Lisää luettavaa:

        http://yle.fi/uutiset/karhu_liikkuu_honkajoen_keskustan_tuntumassa/6660387

        "Paikalla on POLIISIPARTIO ja PETOYHDYSHENKILÖ"

        Huomatkaa tässä kun olen puhunut petoyhdyshenkilöitten ja viranomaisten välesestä yhteistyöstä ja tietojen vaihdosta, niin petöyhdyshenkilö toimii yhteistyössä POLIISIN kanssa. Lisäksi esim. minulla on monelaisia kontakteja erilaisiin ministeriöihin, kansalaisjärjestöihin, komiteoihin, metsästäjäseuroihin, aseharrastajiin yms. Tällainen onkin ihan arkipäivää petoyhdyshenkilöitten elämässä. Toki metsästäjien kanssa meillä erittäin läheiset ja lämpimät ystävyyssuhteet, itsekin harrastan metsästystä.


    • hah hah haah

      Kun et pysty kuvailemaan virkapukua, niin olet vain huijari.

    • hilipatihippali

      Saisko vielä vähän lisää perusteluja esittämällesi asialle, että tulisi varmasti selkoa väitteisiisi? Ehkä muutama metri lisää?

      • Petoyhdyshenkilö

        Enkö muka olet perustellut tarpeeksi hyvin? Täyttä puppua tuommonen väite. Sudet eivät tosiaankaan kuulu pihoille eikä karhut ja ilvekset. Nyt kuitenkaan lapset eivät enää uskalla leikkiä pihoilla ja aikuisillakin pelottaa, sudet ja karhut kun vaanivat joka puolella. Ne eivät enää pelkää ihmistä kuten aiemmin ja se ei olekaan normaalia petoeläimen käyttäytymistä. Susien ja karhujen käyttäytyminen on muuttunut viime aikoina. Ne tulevat aina vaan röyhkeämmiksi ja vaanivat aina vaan lähempänä pihapiiriä mahdollisia uhreja. Petoyhdyshenkilö toimii välikätenä metsästäjien ja viranomaisten välillä että tähän asiaan saataisiin jotain järkeä. Ei ole oikein että ihmisillä täytyy jatkuvasti olla peloissaan. Marjatkin mätänevät metsiin kun niitä ei enää uskalleta lähteä poimimaan, susia ja karhuja kun on niin paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe