Pääsykoe takana

Kirstu7

Noh, mitä ihmiset vastasitte mihinkin? Miltä tuntui? Oliko liian helppo?

55

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaa8

      oli vähän erilainen ku viime vuosina, vaikka samaakin oli.

    • €42/

      Avoimet kyssärit oli kyllä mukavat! Vaikka just niitä etukäteen stressasin.

    • eaeae

      mikä se nash tasapaino oli

    • hakija2

      Mä vastasin nash-tasapainoon, et se on korkea-korkea. Mut en kyl tiedä, onko se oikein..?!

    • huolestunut hakija

      Mikä oli viides essee kysymys? muistan vain neljä ja pelkään, että jäi yksi jäi vastaamatta.

      Yksi oli yritysten hinnoittelustrategioista.
      Toinen yritysten sosiaalisesta vastuusta.
      Kolmas piti selittää M2 ja vaihtoehdollisuuskustannus(?).
      Neljäs oli nash-tasapaino.

    • 8880

      sosiaalinen vastuu

    • hakija2

      Se viides kysymys oli tilinpäätöksestä.

    • kirstu.

      hmmm.. miksi monivalinnoitten kysymys nro. 16 on oikea vastaus C ja D.
      Vastaus kuuluisi olla C. "kuinka paljon menoja TÄYTYY lisätä." ei ole kuin yksi oikea vastaus ja se on 5/(1-0,8) x 5mrd on 25mrd. = C

    • hakija2

      Mites se Nash-tasapaino, mikäs siinä oli oikea vastaus?

      • kirstu.

        Nash-tasapaino oli juurikin tilanteessa jossa molemmat yritykset valtsevat korkean tuotannon. Valitessaan korkean tuotannon tason muodostuvat voitot suuremmiksi kuin matalalla tasolla riippumatta toisen yrityksen valinnasta. Tästä tasapainotilasta ei kummankaan kannata yksipuolisesti poiketa.


    • bmj2

      tehtävän 16 oikea vastaus on c ja d, koska kysymyksessä on sana vähintään; "haluaa että kokonaistuotannon lisäyksen kertova kerroinvaikutus on VÄHINTÄÄN 25 miljardia euroa" eli oikea vastaus voi olla myös enemmän kuin 25 miljardia

    • bmj2

      ja se oikea laskukaavahan on 1/(1-0,8) x G = 25 eikä 5/(1-0,8) x 5 jos nyt pilkkua aletaan viilaamaan

    • kirstu.

      Jotta kerroinvaikutus on vähintään 25mrd. niin TÄYTYY elvyttää 5 miljardilla.
      Voin toki olla väärässä mutta mielestäni ei voi esim sanoa että "jotta kerroinvaikutus olisi vähintään 25 miljardia, TÄYTYY elvyttää kymmenellä miljardilla."
      10mrd tilalle voisi toki asettaa minkä tahansa luvun > 5mrd. Ja oikein korjattu laskukaava :) yritin vain laittaa sen muotoon jossa se vastaisi mahdollisimman simppelisti tehtävänantoa.

    • abc20

      Muistaako kukaan miten b-osassa pisteytys meni tehtävittäin ?

    • tais mennä näin

      Tehtävät 1-3 max. 5 p. (hintastrategiat, sosiaalinen vastuu, tilinpäätös)
      Tehtävä 4 max. 7 p. (m2 ja vaihtoehtoiskustannus)
      Tehtävä p. 8 p. (nash)

      • korjaus

        Siis tehtävä 5 max. 8 p. :D


    • abc20

      No siitä ei paljoo pisteit tuu :/ paljo saitte a-osast ? :)

    • hihh1

      mikä se yrityksen sosiaalinen vastuu oli ja piti sisällään?

    • bmj2

      "Maamme hallitus haluaa elvyttää taloutta, ja haluaa että kokonaistuotannon lisäyksen kertova kerroinvaikutus on vähintään 25 miljardia euroa. Kuinka paljon julkisia kulutusmenoja täytyy lisätä, jotta elvytystavoite täyttyy, kun kotitalouksien rajasäästämisalttius on 0.2?"

      jotta elvytystavoite täyttyy (eli vaikutus on vähintään se 25) niin kulutusmenoja täytyy lisätä vähintään se 5 tai enemmän. samanlainen "kompa" oli muistaakseni vuoden 2010 kokeessa. voithan reklamoida kokeen saatuasi, että se ei mielestäsi ole kieliopillisesti oikein ja yrittää näin saada lisäpisteen. mutta kompaa tässä siis yritettiin tehdä, oikea vastaus on kyllä se 5, mutta myös sitä suuremmat luvut ovat oikeita vastauksia.


      ja se sosiaalinen vastuu liittyi siihen, että yritys on yrityskansalainen. löytyy liiketoiminnan kirjasta s. 254 ne elementit (henkilöstön hyvinvointi, tuoteturvallisuus, hyvät toimintatavat ja suhteet lähiyhteisöihin).

    • majj1

      luuletteko et rajat nousee vai laskee?
      oliks ne hintastrategiat kustannustehokkuus, differointi ja fokusointi?

    • abc20

      Eikös nuo oo kilpailustrategiat. Ite laitoin siihe näit penetraatiohinnotteluu ja jne mut en tiiä menikö oikein :D

    • öäåp

      joo eiköhän noi kustannustehokkuus, differointi ja fokusointi oo niitä kilpailustrategioita

      oma veikkaus on, että rajat saattaa pikkusen nousta, koska hakijamäärät maat.metsikseen noussut, jolloin sekaan mahtuu myös todella osaavaa sakkia

      • kekki

        Mihin pääaineisiin ootte hakeneet ja mitä pisteitä ootte saaneet monivalinnoista? Itse hain kuluttajaekonomiaan ja laskeskelin, että oisin saanut 22 pistettä monivalinnoista..


    • anyone?

      Ainakin ympäristöekonomian matikan osio oli tänä vuonna haastava, oliko muut tätä mieltä?

    • peestä

      Meinaan ympärisöekonomian matikka oli haastavaa myös ainakin mulle, vaikka pitkän matikan opinnot takana... Lisäksi se nash-tasapainotehtävä oli aika peestä kun en ainakaan itse ollut aiemmin törmännyt tehtävään, jossa tasapaino voi olla sellainen, jossa toinen saa enemmän voittoa :( vastasin siihen väärin, vaikka tiesin mitä siinä haetaan, *ituttaa.

      Monivalinnoista ympäristöekonomiassa sain 20/30. Matikka oli siinäkin haastavaa ja aika loppui kyllä kokeessa kesken.

      Miten muilla tässä kokeessa olijoilla?

    • 0alt9

      mikä se nash-tasapaino sitten oli ja millä perustein? vieläkään en ole varma vastasinko oikein (korkea-korkea)?

    • korkea-korkea

      No sehän oli ilmeisesti se korkea-korkea. Mutta hyvin ilkeästi muodostettu taulukko oli... Nyt kun olen muistista pyöritellyt niitä päässä, niin silloin todella kummankaan ei kannata yksipuolisesti poiketa (vaikka silloin B yrityksellä onkin 1 miljoona vähemmän voittoa??!!)

      Mitä monivalinnoista?

    • 0alt9

      joo no näin siinä kokeessa itekin sitä pyörittelin, että korkea-korkea sen pitäisi olla. mutta kun ei oo ikinä tollasta tullu vastaan, missä toinen sais vähemmän, niin meni vähän riskipeliks :D

      monivalinnat meni ihan kivasti, 24 pistettä

    • Markkinoinnin hakija

      Mitäs on ihmiset mieltä kysymyksen 15. B-vaihtoehdosta? Nimittäin mielestäni "tilat" eivät ole minun eikä kirjan mukaan rakennepääomaa, eivätkä näin ollen myöskään yrityksen aineetonta pääomaa. Eikös tämä tekisi väitteestä väärän, vaikka tietojärjestelmät ja johtamisfilosofiat toki aineetonta pääomaa ovatkin.
      15. Mikä seuraavista ei kuulu yrityksen aineettomaan pääomaan? (s. 323)
      a. Rahoituspääoma eli esim. osakeomistukset, myyntisaamiset ja kassavarat.
      b. Rakennepääoma eli esim. tietojärjestelmät, tilat ja johtamisfilosofia.
      c. Suhdepääoma eli esim. sopimukset, suhteet sidosryhmiin ja organisaation imago.
      d. Inhimillinen pääoma eli esim. kokemus, koulutus ja luovuus

    • hakija2

      Minä muistaakseni vastasin b-vaihtoehdonkin tuohon kysymykseen 15, koska pohdin sen niin, että tilat eivät ole aineetonta pääomaa... mitäs muut ajattelee tästä?

      • Markkinoinnin hakija

        Samallailla itsekin.. Luin ton vielä kirjasta tarkkaan, enkä kyllä löytänyt rivien välistäkään mitään millä tuon "tilat" -sanan voisi perustella. Laitoin tiedekuntaan jo mailiakin asiasta, mutta vielä ei ole ainakaan mitään kuulunut.


    • bmj2

      vastasin tohon väärin, koska ajattelin myös niin, että "tilat" ei ole kyllä aineetonta.. mutta oisko se sitte tarkottanu jotain tilan suunnittelurakenteita tms mitkä ei ois konkreettisesti tilaa.. en tiiä, mutta tosi hämäävä lause, jos tietojärjestelmät ja johtamisfilosofiat on aineetonta ja tilat ei. eihän se sillon aineetonta ole ku puoliksi.

    • hakija2

      Ilmoittelepa tänne, kun saat tdk:sta vastauksen :) Kiinnostaa!

      • Markkinoinnin hakija

        Tällainen vastaus tuli:

        Kyseisessä kysymyksessä on selkeä tulkinnanvaraisuus ja tästä johtuen tiedekunnan valintalautakunta on päättänyt ettei kysymys vaikuta kokeen arvosteluun.


    • hakija2

      Kiitos vastauksesta! Toivottavasti ei jää sisäänpääsy yhdestä pisteestä kiinni.. ;)

    • bmj2

      jep, kiitos vastauksesta! :) hyvä näin.

    • bmj2

      Miksköhän sitä teht. 15 vastausta ei oo muutettu siellä missä on oikeet koevastaukset.. :S Luulis että olisivat laittaneet jonkin merkinnän, että tätä tehtävää ei oteta mukaan.

    • hmmh

      millon tulokset tulee?

      • kekki

        Veikkan, että tämän viikon lopulla. Jos on verrattavissa aikaisempiin vuosiin.


    • ei malta

      Tulis jo saakeli!

      • kekki

        Näköjään 1.7. tulevat tulokset.


      • Vasta?!
        kekki kirjoitti:

        Näköjään 1.7. tulevat tulokset.

        Itse näen vain deadline 16.7. kaikkialla.. Mistä sait edellisen tiedon? Viime vuonna tuli tulokset jo ennen heinäkuuta, kesäkuun viimeisellä viikolla..


      • kekki
        Vasta?! kirjoitti:

        Itse näen vain deadline 16.7. kaikkialla.. Mistä sait edellisen tiedon? Viime vuonna tuli tulokset jo ennen heinäkuuta, kesäkuun viimeisellä viikolla..

        http://www.helsinki.fi/mmtdk/opiskelijaksi/index.html

        Katso kohdasta ajankohtaista hakemisesta. En sitten tiedä tuleeko kirje samana aamuna vai jo aikaisemmin...


    • Kääk

      Kappas! Kunhan tajuaa skrollata alas, niin siellä se on! Muualla tuota tietoa ei missään mainitakaan...

    • markkinointiin

      Tuli odotettu kirje postissa. 56.75/60 ja syksyllä alkaa markkinoinopinnot :)

    • bmj2

      Täälläki on tänään onnenpäivä! :)

    • hakija21

      Höhöö, mä en päässy sisään :) onnea hyväksytyille! Mulle ei tullu kirjettä tänään, niin olisin utelias tietämään, mikä on ollu hyväksymisraja?

      • abi13

        Muistahan että yleensä kirjeet lähetetään kaikille - hyväksytyille ja ei-hyväksytyille? :) Jotenka sun kirje voi olla vain myöhässä ;)


    • abi13

      Täällä ois uus kotieläintieteitten lukija, muita? :) Tai no - pääsin toiseenkin yliopistoon, enkä ihan varma vielä ole kumman valitsen, mutta tällä hetkellä kotieläintieteet vetävät enemmän puoleensa ;) Mun hyväksymiskirjeessä ei kerrottu sisäänpääsyrajaa, niin kuin toisen yliopiston kirjeessä, oli vain omat tulokset. :o

    • hakija21

      www.yliopistohaku.fi - valitettavasti se kertoo tilanteen ;)

      • abi13

        Auts, sori, tää tyhmä ei tajunnu :( Mut ens vuonna sitten!! :)


    • MMTDK

      Onko kellään tietoa KEL:lin pisterajoista? Olisin kiitollinen jos joku saa rajat (ala- ja ylä) tietoonsa ja laittaisi tänne :)

      • No aijaa kiitos vaan

        Mä taas en tajua, että mulle tuli kirje, että olen varalla, mutta saakeli kun ei kerrottu millä sijalla! Aina ennen on kerrottu tämä kirjeissä tai sitten on tullut vain kirje että ei ole hyväksytty.. Onko muilla samoin, että ei tiedä varasijaansa? Tai sit olin niin huono et mulle ei riittänyt sijat mut olin niin säälittävä et toivoa piti antaa -.- Yliopistohaun sivustollakin lukee vain "varalla".


      • ällös huoli
        No aijaa kiitos vaan kirjoitti:

        Mä taas en tajua, että mulle tuli kirje, että olen varalla, mutta saakeli kun ei kerrottu millä sijalla! Aina ennen on kerrottu tämä kirjeissä tai sitten on tullut vain kirje että ei ole hyväksytty.. Onko muilla samoin, että ei tiedä varasijaansa? Tai sit olin niin huono et mulle ei riittänyt sijat mut olin niin säälittävä et toivoa piti antaa -.- Yliopistohaun sivustollakin lukee vain "varalla".

        Soittamalla valintatoimistoon saat tietää millä varasijalla olet!


    • Haluantietää

      Elintarvike-ekonomian pisteraja??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe