Olen huolissani teinistä

Onko tämä normaalia

Hei,

minulla on vuosimallia -99 oleva tyttö, on nyt siis seitsemännellä luokalla, menee siis ensisyksynä kahdeksannelle luokalle. Olen huolissani hänestä, koska hän ei kestä minkäänlaisia syömisenääniä, alkaa aina vääntelehtiä ruokapöydässä ja näyttää kuin kärsisi, oltiin sitten kylässä (huomaa kyllä, että yrittää olla normaalisti) tai kotona. Muutenkin on kovin hiljainen ja ei kestä kovia ääniä. Tyttö kuulee myös esim. mökillä hiirenkarkottimen äänen, jota itse en ole koskaan kuullut. Lisäksi lastani on koko kouluaika kiusattu, itse sain tästä tietää vasta muutama kuukausi sitten. Tytöllä on myös lastenreuma todettu syksyllä ja sen takia tullut ylipainoa, yrittämme siis laihduttaa sitä pois. Isosisko on aina ollut aivan erilainen, sosiaalinen ja 'normaali'. Emme mieheni kanssa tiedä miten suhtautua tähän, yleensä kylässä ennen sinne menoa vannotan teinille, että on kohtelias ym. ja jos oireita ilmenee potkaisen häntä pöydän alla jalkaan. Syö mieluiten omassa huoneessa kotona, enkä enää ole sitä jaksanut kieltää. Koulussakaan ei käy syömässä. Oireista ei teini itse ikinä puhu. Emme myöskään ole ikinä ottaneet lääkäriin yhteyttä. Muuten teini on yllättävän 'helppo', joskus saa raivareita ja koulussa pärjää hyvin.

8

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko tämä normaalia

      hei auttakaa nyt joku ! en tiiä pitäskö olla vihane ja pitää käytöskoulu vai jotain muuta !

    • 3wr4egdrgdbergdb

      On melkein mahdotonta sanoa mitään koska tuo teksti on kuintenkin vanhemman näkökulmasta eikä henkilön itsensä suusta. Voin kirjoittaa vain omaa spekulaatiotani joka voi mennä täysin metsään.

      Syömis äänistä ärsyyntyminen voi olla vain sitä että teini kokee olonsa epämukavaksi kun syö muiden seurassa. Siis perheen tai tuttavien kanssa samassa pöydässä. Voi siis olla vain sitä perus teini vitutusta.

      Toi ääni juttu meni vähän ohi. Oliko toi äänien häiritseminen kertaluontoinen vai onko se sitä aina? Voipi tuo olla että tyttö kuulee paremmin. Itse olen 24vuotias ja kuulen myös huomattavasti vanhempiani paremmin ja joitakin ääniä he eivät kuule joita itse kuulen.

      Kiusaaminen on todella vakava juttu. Jos lapsi pelkää joka päivä kouluun menoa niin siitä voi tulla pitemmällä aikavälillä jopa traumoja. Kiusaamiselle ei oikein voi muuta kuin jutella lapsen kanssa ja ehkä ottaa yhteys kouluun mutta ongelma on siinä että hän saattaa pelätä maineensa takia tai kiusaaja saattaa saada siitä vain lisää virtaa ja jatkaa kahta kauheammin. Ei kannata varmaan painostaa tuosta vaan kysyä normaalisti tai tarkkailla.

      En tiedä millaiset välit teillä on lastesi kanssa mutta kuulostaa ihan tavallisilta teini ongelmilta. Tosin onhan ne varmasti vaikeita kaikille teineille. Kaikki toi omaan rauhaan vetäytyminen on sitä perus teiniä. Itsekin söin aina omassa rauhassa. Jos lapsi on koko ajan yksin niin sitten voi olla ihan eri juttu. Kannattaa varmaan sopia että tyttö syö vaikka hedelmän tai kaksi jossain vaiheessa jos ei halua mennä ruokalaan. Itsekin vihasin koulun ruokalaa nuorempana ja monet eivät menneet syömään paitsi kaikkein nälkäisimmät. Kannattaa vaikka yrittää sopia että lapsi söisi just vaikka jonkin hedelmä salaatin tai voileipiä välitunnilla.

    • Ahistunu

      Mulla itselläni on erinäisistä neurologisista syistä aistiyliherkkyyksiä. En ole mikään psykiatri, mutta toi kuulostaa tutulta. Jotain aistärsykkeitä ei kerta kaikkiaan vaan siedä. Valot, äänet, epämiellyttävät hajut ja esim. merkkilaput vaatteissa ja villa.

      Kannattaa ihan ehdottomasti ottaa lääkäriin yhteyttä. Mulla AS ja ilmeisesti myös ADHD on pistäny elämän välillä aika sekasin. Diagnoosi ja tietosuus asiasta auttaa hirveesti. Itsestään tämmöset jutut ei häviä vaikka ne voi oppia piilottamaan.

      Äläkä ole vihainen äläkä syyllistä. Jos kyseessä mahollisesti on neurologinen juttu, sille ei oikeesti itsekään voi mitään. Siinä tapauksessa se ei missään nimessä ole mitään tahallista ärsyttämistä tms.

    • Antaa menn'ä

      " jos oireita ilmenee potkaisen häntä pöydän alla jalkaan."

      Niin sitä pitää! Näin tytölle varmasti syntyy hyvä itsetunto ja hän kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi! Löy siellä mökillä myös. Eipä enää inise turhasta!

    • 12+6

      Minulla alkoi samassa iässä etten kestänyt syömis ääniä. Se on yhtä tuskaa.. Mutta ajan myötä (lääkkeinä ollut neuroleptejä välissä jos on vaikuttanut?) mennyt hiukan ohitse mutta välillä kun menee päälle tämä "syömisärsytys" on pakko sulkea korvat tai häipyä joskus jopa refleksinomaisesti ärähdän toiselle ihmiselle että söisi äänettömästi. Tietyt suun liikkeet myös on jotain mitä ei kestä. Samoin kun muut ihmiset raapii itseään tai heiluttaa jalkaa..

    • Meitä moneksi

      Mun pojalla on myös kyseinen sairaus ja kuntoutuksessa käy, aika hyvin sen kanssa pärjätään. On myös as joten on nämä ahdistavat äänet, tuntemukset ja hajut tulleet tutuiksi. Mitkään vaatteet ei saa puristaa eikä hiertää, kovat äänet tekee pahaa, pienikin kosketus tuntuu voimakkaana ja pahat hajut iljettävät ihan hirveästi. Neurologi tätä tutkinut ja aistiyliherkkyydeksi ristittiin.

      Noista syömisen äänistä, että isäni ei kestänyt ruokapöydässä mitään syömisen mussutusääniä. Ei siitä nyt traumoja meille lapsille tullut, mutta huomaan itse edelleen syöväni mahdollisimman hiljaa vaikka aikuinen jo olenkin. On näitä siis muitakin.

    • tibialis

      tytölläsi saattaa olla Asperger jonka yhteydessä aistiyliherkkyyttä...

      Ruokapöydässä olisi pidettävä "turpaansa" kiinni..niitä ääniä ei

      tulisi kenenkään sietääkään!!!

      Menee kuuntelemaan miten siat ääntelevät syödessään......jonka
      jälkeen älyää miksi ruokapöydässä yritetään eroittua Sioista

      Tätä tapaa ei ikävä kyllä monet vielä ole oppineet

      tosissasi et voi olla että pitäisi olla vihainen?

      Millä menetelmällä hän laihduttaa??

    • teenagerwhitprob

      Kerro lapsellesi joka päivä että rakastat häntä juuri sellaisena kuin hän on. Painota, että sisin on se mikä merkitsee. Puhu hänen kanssaan, vaikka tuntuisi kuinka omituiselta sinusta/tyttärestäsi. Ota varovaisesti nuo ongelmat esille, ja laita lapsesi tajuamaan ja kertomaan syy niihin. Luultavasti tuo ylipaino? Nykymaailmassa varmasti todella vaikea asia lapselle. Opeta hänelle terveelliset ruokailu tavat. Muuta en osaa kertoa, mutta tässä 19vuotiaan mielenterveys ongelmaisen nuoren vinkit. Asioita vain mitä luulen että olisi minulla auttaneet. Ihana huomata että haluat auttaa tytärtäsi, bless!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe