Toivon seurakunta

ePaimen

Olen huolissani, missä määrin saaralla ystävineen on yhteyksiä Turussa vaikuttavaan Toivon seurakuntaan, jonka pastorina toimii Kalle Vihonen.

http://www.toivonseurakunta.fi/index.php?p=1_3_Toivonseurakunta

Huolissani siksi, että Toivon seurakunnan piirissä liikkuu esikoislestadiulaisuuden taustaltakin tulevia uskovia. Jos yhteyksiä on, kuinka pitkälle saaran täällä edustama opillinen villiytyminen on ulottunut heidän pariinsa?

Huhtikuussa Toivon seurakunnassa oli käymässä vierailija Australiasta

"Toivonseurakunnassa lauantaina, sunnuntaina 20.-21.4 sekä keskiviikkona 24.4, Marie Licciardo profetaalinen julistaja australiasta. Tilaisuudet la-su kello 16.00 sekä 18.00 ja keskiviikkona kello 18.00. "

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=20036

42

8704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ePaimen

      Toivon seurakunnan kanssa yhteistyössä toimii rakkaudellinen Agape koti.

      Agape sanaa käytetään alkuseurakunnassa yhteisen aterian nimenä, johon liittyi lopuksi sitten ehtoollinen - rakkauden ateria.

      • Yksi usko

        Samallainen porukka näyttää olevan kuin kaikki muutkin; kerjäläisjoukko, josta jo Kalle Luomakin aikoinaan puhui. Sivulta löytyi tiliyhteystiedot ja puhelinnumero, johon soitto maksaa n.10€.

        Vaikka esikoisia haukutaan, väärästä vanhurskauttamisopista, niin siellä ainoastaan neuvotaan autuutta kaipaavaista uskomaan Jeesukseen syntien sovittajana. Muualla pyydetään rahaa, käsketään rukoilemaan ja lukemaan.


      • vcde3

        Ei ehtoollinen o ollut rakkauden ateria vaan seurasi sitä


      • Kaunis kiitos huolenpidosta! En olekaan kuullut tuollaisista paikoista, pitää vilkaista linkit! :))))))))))


    • Pitäs tietää kans

      Mistä sinä tiedät että esikoislestadiolaistaustaisia on kyseisessä seurakunnassa?

      • ePaimen

        Meinaatko, että lehdistön tulisi paljastaa lähteensä?

        Jolla on korvat, se kuulee kyllä. Kysymys on, kenen joukoissa seisot. Tässä tilanteessa kysymys on sangen vakava.


      • Näkökohta

        Sivullisena puutun asiaan. Katsoin tietoja tilaisuuksista. Ainakin siellä oli saman niminen, kuin on esikoisuudesta lähteen, eri porukoissa viihtyvän,vankilatyötä tekevän miehen poika.

        Monet esikoisuudessa lähteneet, oman ryhmän perustaneet, tai toisiin joukkoihin menneet, ovat lähteneet, koska heidän puhujalahjoja ei ole huomioitu. Omissa joukoissaan he ovat päässeet puhumaan.


      • Näkökohta kirjoitti:

        Sivullisena puutun asiaan. Katsoin tietoja tilaisuuksista. Ainakin siellä oli saman niminen, kuin on esikoisuudesta lähteen, eri porukoissa viihtyvän,vankilatyötä tekevän miehen poika.

        Monet esikoisuudessa lähteneet, oman ryhmän perustaneet, tai toisiin joukkoihin menneet, ovat lähteneet, koska heidän puhujalahjoja ei ole huomioitu. Omissa joukoissaan he ovat päässeet puhumaan.

        Näkökohta kaikki pitää paikkansa. Minun poikani nimi on Toivonseurakunnan ohjelmassa mukana.

        Itse sain Jumalan kutsun noin 30 vuotiaana, mutta se astui voimaan vasta 27 vuotta myöhemmin.. Olisitko itse jaksanut odottaa niin kauan. Minä tunnustan, minulla on saarnatauti, jota pääsen hoitamaan silloin ja tällöin siellä ja täällä.

        Hiljalleen olen ajatellut, että olisi hirveää, jos puhetoimi perustuisi pelkästään esiintymishaluun, koska siinä voisi johtaa ihmisiä harhaan. Ja sillä on kaameat seuraukset.

        Nyt olen toiminut vankilalähettinä kohta neljätoista vuotta ja nyt jo tiedän minkälaista on saarnata. Tiedän minkälaista on saarnata, kun on tuntuva voitelu, jolloin se on helppoa. Tiedän mmyös, että olen joutunut koetuksiin niin, että voitelua ei ole tuntunut ja silloin se on vaikempaa, kun ei tiedä seuraavaa sanaa juurikaan.

        Tehdäämpä mielikuvaharjoitus: Sinä istut pöydän takana ja näet syntien rasittamia ihmisiä edessäsi ja sinun pitäisi evankeliumilla hoitaa heitä. Paistattelisitko mielelläsi siinä julkisuuden valokeilassa, vai tulisiko paniikki. Herra, jos et nyt auta, en osaa antaa heille yhtään m itään.

        Raamatussa on useita henkilöitä, jotka sanoivat mm Jesaja: Tässä olen lähetä minut.
        Mutta nyt se on tullut suurimmaksi pahaksi. Kysyn, ollaanko vielä raamatun kristittyjä silloin?


      • Anonyymi
        ePaimen kirjoitti:

        Meinaatko, että lehdistön tulisi paljastaa lähteensä?

        Jolla on korvat, se kuulee kyllä. Kysymys on, kenen joukoissa seisot. Tässä tilanteessa kysymys on sangen vakava.

        Ei esikoislestadiolaisia kielletä olemasta paikalla, eikä ketään muitakaan. Mutta jos esikoislestadkiolaisen opin perään haikailet, niin varmaankin sitten heikäläisten jumalanpalvelushuoneistoon on sun etsiydyttävä.


    • ePaimen kirjoittaa:
      " Olen huolissani, missä määrin saaralla ystävineen on yhteyksiä Turussa vaikuttavaan Toivon seurakuntaan "

      Yhteyksiä pitää olla moneen suuntaan, vuorovaikutteista kanssakäymistä. Muutoin seuraa eristäytyneisyyttä ja pimeyttä.
      En tiedä, mitä ePaimen tarkoittaa "saaralla", itselläni on kantavia "yhteyksiä" niin Toivonseurakunnassa kuin Agape-kodissa, mutta en koe, että siellä kytättäisiin ja kyräiltäisiin, mikä tausta kelläkin on. Semmoinen ei sovi uudenliiton seurakuntaan.

      Mainitset esikoislestadiolaisen taustan. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Esikoislestadiolaisuus )Pidätkö pahana asiana sitä, jos joku lähtee pois esikoislestadiolaisuudesta tai ainakin vierailee vapaammassa yhteisössä? En tiedä, tarkoitatko "saaralla" jotakuta esikoislestadiolaista, mutta jos joku jossain seurakunnassa alkaisi kovasti taustoistaan kertoa, niin silloinhan hän mainostaisi sitä.

      Et esitä mitään perusteluja huolestuneisuuteesi. Eivät uskovaiset niin kovin galatalaisia enää nykyään ole, että lain orjuuden ikeeseen aivan huomaamatta uudelleen menisivät, jos jotain sellaista tarkoitat.
      Kyllä Toivonseurakunnassa ja Agape-Kodissa osataan iloita vapaudesta Kristuksessa ja pyritään vakuuttamaan "yhteyksissä" olevat tuon Paavalin viitoittaman tien erinomaisuudesta.
      Nytpä on niin, että jopa synti-taustaiset ovat enemmän kuin tervetulleita.
      Gal. 5:1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.

      Jos kahdella kristityllä on joka asiasta samat näkemykset, niin toinen heistä on turha. On kyettävä rakastamaan, vaikka lukuisissa yksittäisissä asioissa mielipiteiden hajaannus on varsin yhtenäisessäkin kristikunnassa ja seurakunnassa aivan valtava.

      Katsoin mainitsemasi "saaran" kommentteja erinäisiin asioihin ja hänhän näyttää olevan kovasti raamatullinen. Niin että kyllä täytyy lähteä kuulemaan, missä hän sitten vaikuttaakin. Ehkä koetan ehdottaa häntä vierailevaksi puhujaksi Toivonseurakuntaan.
      http://www.suomi24.fi/yhteisö/saara-.-

      Kenties kommenttini meni aivan metsään syystä että en varmuudella tiedä, mistä on kyse huolestuneisuusaloituksessasi, ePaimen, mutta niin joka tapauksessa on, että meidän on tutustuttava itse henkilöön ja sitten vasta arvioida henkilö, jos sittenkään.

      antti

      • Rauhaa Antti! Sulla on näkemystä!


      • Anonyymi

        Hyvä kommentti Antti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti Antti!

        Terv. Jukka-pekka Siltala


    • .ePaimen

      Hei Antti
      viittaukseni Toivon seurakuntaan ja Agape yhteisöön ovat osana keskustelua esikoislestadiolaisuudesta ja tämän forumin luonteesta.

      huolissani olin silloin monista lestadiolaisuus-palstalle ilmaantuneista kirjoituksista, joiden taustaa forumin aktiivit eivät selvästikään huomanneet vaan omaksuivat "raamatullisena" monenlaista outoa virvatulta.

      huoleni kyllä kerroin mainiten Toivon seurakunnan ohjelmasta, jossa Marie Licciardo Australiasta oli kutsuttu puhujaksi.

      keskustelut myöhemmin taisivat osoittaa hyvinkin selvästi, että huoleni lestadiolaiset forumin linjoista olivat aiheellisia.

      toivottavasti tämä selventää kirjoitukseni yhteyksiä ja tavoitetta, pientä uskonpuhdistusta suomi24 forumilla.

      • Vanhana sheriffinä sanoisin sinulle, että täällä ei ole ollut eikä tule olla mitään virallista linjaa, koska tämä ei ole minkään linjan pää.äänenkannattaja. Täällä on ainakin aiemmin saanut keskustella lestadiolaisuudesta ja sen liepeillä olevista asioista.


      • vihne kirjoitti:

        Vanhana sheriffinä sanoisin sinulle, että täällä ei ole ollut eikä tule olla mitään virallista linjaa, koska tämä ei ole minkään linjan pää.äänenkannattaja. Täällä on ainakin aiemmin saanut keskustella lestadiolaisuudesta ja sen liepeillä olevista asioista.

        Nykyisenä luotsina sanoisin, että edelleen saa keskustella kristinuskosta, lestadiolaisuudesta ja sen liepeillä olevista asioista.

        Täällä ei tarvitse tunnustaa lestadiolaisuutta eikä edes kristinuskoa, kunhan käyttäytyy ihmisiksi.

        Toinen asia joka ei liity luotsin tehtäviin mitenkään, on palstalla kirjoittavien ihmisten yleinen linja. Se ei nähdäkseni liity ePaimeneen eikä hänen mainitsemiinsa lestadiolaisuus-palstan opillisiin omalaatuisuuksiin, vaan esikoislestadiolaisuuden sisällä tapahtuvaan myllerrykseen. Kohta on taas kovat piipussa puolin ja toisin, ja tämä lähes kestämätön skismaattinen asetelma heijastuu tottakai tännekin ulkopuolisten pällisteltäväksi.


      • mieluusti asiaan

        Virvatuliin eivät vastanneet palstallamme keskustelevat lestadiolaiset.
        Me torjumme kaiken hurmahenkisyyden syntinä.

        JOs sopii, niin tehdään aina uudet avaukset jos aihetta on. Avaus oli suunnattu henkilöön joka ei ole vakaumukseltaan esikoislestadiolainen, vaikka juuret liikkeeseen ovatkin hyvin vahvat, suvussa on mm useita es.lest. saarnaajia.

        Mieluummin siis aiheesta, kun nimimerkeistä. Yksilötasolla jokainen meistä on omanlaisensa, ja saa ollakin. Se mitä yksilöinä olemme ja uskomme, ei tarkoita esikoislestadiolaisuutta. Virtallinen johto kieltäystyy kokonaan keskustelemasta sosiaalisessa mediassa.
        Vähän samaan tapaan siis, jos joku liikkeen jäsenistä alkaa esittää vaikeita kysymyksiä. Johto vaikenee. Saarnatuoleista tulee sitten
        "totuus" perästä päin tällaisille kysyjille.


      • ePaimen: [][]Olen huolissani, missä määrin saaralla ystävineen on yhteyksiä Turussa[][]

        Olen vain huolissani ja tahdon varoittaa - noin tekopyhyys naamioi mustamaalaamistoimensa. Siksi en tuonkalaisia kommentteja ota vakavasti. Sitäpaitsi pidän rankkana syntinä sitä, että joku veli koettaa eristää jonkun sisaren hyvistä yhteyksistä. Aivankuin itselleen yrittäisi omia. On parempi, ettei seurakuntaan tai yhteisöön tulevan taustoja tiedetä. Taustoja ei voi enää muuttaa, mutta kontaktissa osapuolet hiovat toisiaan.

        ePaimen[][] eivät selvästikään huomanneet vaan omaksuivat "raamatullisena" monenlaista outoa virvatulta. [][]

        Tuollainen retorinen vihjailu ei kuulu kristinuskoon. Voi hyvinkin olla, että syyttelijällä tässä on itsellään outoja oppeja. Sitäpaitsi "lestadiolaistaustainen" tarkoittanee sitä, että on päässyt eroon lestadiolaisuudesta, vapaammille laitumille ravintoa nauttimaan. Minä aina riemuitsen siitä, että kohtaan lestadiolaistaustaisen, sillä aavistan sellaisen päässeen esikois- tai vanhalestadiolaisuuden ahtaasta portista - ulos. Ulos hyväksymään muutakin kuin oma pikku piiri.
        LivetsOrdin UlfEkman lähti ulos omasta poppoosta, roomalaiskatolilaisuuteen. Rohkeaa avartumista molemmin puolin! Paavali 2. Kor. 6:13
        "Antakaa vastalahja -- puhun kuin lapsilleni -- avartukaa tekin!"

        Kun mainitset Marie Licciardon toistuvat puhujavierailut Toivonseurakunnassa, lukijalle ei selviä, tuomitsetko vaiko kiittelet. Minä henkj.koht. en oikein jaksa kuunnella Licciardoa, mutta en tiedä mitään opillista harhaakaan häneltä, hänessä. Marie kutsutaan laidasta laitaan Suomen Siionissa opettamaan. Mm. 2.5.2014 ihan perusluterilaiseen kirkkoon. http://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat/vuosaari/toiminta/kuninkaanillat.html

        Joh. 7:24
        Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."
        Antti V Kantola


      • piip piip piip
        AnttiVKantola kirjoitti:

        ePaimen: [][]Olen huolissani, missä määrin saaralla ystävineen on yhteyksiä Turussa[][]

        Olen vain huolissani ja tahdon varoittaa - noin tekopyhyys naamioi mustamaalaamistoimensa. Siksi en tuonkalaisia kommentteja ota vakavasti. Sitäpaitsi pidän rankkana syntinä sitä, että joku veli koettaa eristää jonkun sisaren hyvistä yhteyksistä. Aivankuin itselleen yrittäisi omia. On parempi, ettei seurakuntaan tai yhteisöön tulevan taustoja tiedetä. Taustoja ei voi enää muuttaa, mutta kontaktissa osapuolet hiovat toisiaan.

        ePaimen[][] eivät selvästikään huomanneet vaan omaksuivat "raamatullisena" monenlaista outoa virvatulta. [][]

        Tuollainen retorinen vihjailu ei kuulu kristinuskoon. Voi hyvinkin olla, että syyttelijällä tässä on itsellään outoja oppeja. Sitäpaitsi "lestadiolaistaustainen" tarkoittanee sitä, että on päässyt eroon lestadiolaisuudesta, vapaammille laitumille ravintoa nauttimaan. Minä aina riemuitsen siitä, että kohtaan lestadiolaistaustaisen, sillä aavistan sellaisen päässeen esikois- tai vanhalestadiolaisuuden ahtaasta portista - ulos. Ulos hyväksymään muutakin kuin oma pikku piiri.
        LivetsOrdin UlfEkman lähti ulos omasta poppoosta, roomalaiskatolilaisuuteen. Rohkeaa avartumista molemmin puolin! Paavali 2. Kor. 6:13
        "Antakaa vastalahja -- puhun kuin lapsilleni -- avartukaa tekin!"

        Kun mainitset Marie Licciardon toistuvat puhujavierailut Toivonseurakunnassa, lukijalle ei selviä, tuomitsetko vaiko kiittelet. Minä henkj.koht. en oikein jaksa kuunnella Licciardoa, mutta en tiedä mitään opillista harhaakaan häneltä, hänessä. Marie kutsutaan laidasta laitaan Suomen Siionissa opettamaan. Mm. 2.5.2014 ihan perusluterilaiseen kirkkoon. http://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat/vuosaari/toiminta/kuninkaanillat.html

        Joh. 7:24
        Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."
        Antti V Kantola

        Antti Kantola sano Marie Licciardosta: "en tiedä mitään opillista harhaakaan häneltä".

        Tämä lausahdus paljasti hengellisen sokeutesi.

        "Parantaja-profeetta" Licciardo on kuten Benny Hinn ja muut rahastavat kaatokokous huijarit. Toiminta perustuu psykologiaan.


        Sanoi aloittaneensa evankeloinnin heti saatuaan Pyhän Hengen kasteen. Mitä Raamattu opettaa tästä ?
        Kukahan hänet muuten on virkaansa asettanut?


      • piip piip piip kirjoitti:

        Antti Kantola sano Marie Licciardosta: "en tiedä mitään opillista harhaakaan häneltä".

        Tämä lausahdus paljasti hengellisen sokeutesi.

        "Parantaja-profeetta" Licciardo on kuten Benny Hinn ja muut rahastavat kaatokokous huijarit. Toiminta perustuu psykologiaan.


        Sanoi aloittaneensa evankeloinnin heti saatuaan Pyhän Hengen kasteen. Mitä Raamattu opettaa tästä ?
        Kukahan hänet muuten on virkaansa asettanut?

        Olisko nyt vähän kohtuutonta käydä Antin kimppuun. Oletko itse ottanut asioista selvää vai oletko vain sellainen roiskerappari joka heittää kuraa sinne ja tänne?


      • piip piip piip kirjoitti:

        Antti Kantola sano Marie Licciardosta: "en tiedä mitään opillista harhaakaan häneltä".

        Tämä lausahdus paljasti hengellisen sokeutesi.

        "Parantaja-profeetta" Licciardo on kuten Benny Hinn ja muut rahastavat kaatokokous huijarit. Toiminta perustuu psykologiaan.


        Sanoi aloittaneensa evankeloinnin heti saatuaan Pyhän Hengen kasteen. Mitä Raamattu opettaa tästä ?
        Kukahan hänet muuten on virkaansa asettanut?

        Marie Licciardo Helsingissä luterilaisessa Vuosaaren seurakunnassa opettamassa.
        http://www.helsinginseurakunnat.fi/uutisetjatapahtumat/tapahtumat/kuninkaanilta-kristusmeiss65533.html.stx

        Mutta nimim. "piip piip piip" herjaa Licciardoa parantavaksi huijariksi. Mitäs pahaa siinä on, jos Licciardo aloitti, kuten piip piip piip toteaa, evankelioinnin heti saatuaan Hengen kasteen? Niinhän kaikkien tulee tehdä koko olemuksellaan. Ja apostoliseen aikaan kaikki mys paransivat ja profetoivat ja lausuivat synninpäästön sitä haluaville.
        1. Kor. 14:31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta.
        40 Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä.

        Kumpi on helpompaa, antaa synnit anteeksi vai parantaa? Niinpä niin. Mutta että omantunnon tuskissa kiemurteleva voisi uskoa anteeksi, tarvitaan selvää näyttöä myös parantumisista, omalla kohdalla tai toisen. Jeesus sen sanoo Matt.9:1-8.

        "Piip piip piip" sanoo Antin olevan sokea, kun ei näe huijaukseksi Licciardon toimintaa. Mutta Licciardon tilalle voitaisiin laittaa mikä tahansa nimi ja piip piip piip sanoo huijariksi, koska piipiltä puuttuu usko, että Jumalalla olisi kyky tai halu jotain todellista näkyvää tehdä. Piip piip piip lienee jehovantodistaja. Niinpä kehottaisin häntä lukaisemaan Jes.11. luvun ja kysyn, eikö sisällä terveeksitekemistä.

        Mutta kaikki muut, tervetuloa 3.5. klo 14 ja 4.5. klo 16 Toivoon kuulemaan Licciardoa, ellette pääse 2.5. sinne Vuosaareen.

        Tänään saatiin Toivossa iloita, silminnähden moni sai terveyttä vuosia kestäneistä vaivoista. Hermes Falcao Jr. Brasiliasta, opetti korottamaan Jeesus-nimeä. Suomi-kierros ja vaki tv-ohjelmat. http://www.tv7.fi/vod/player/?program=21683

        Mitä tulee palestiinalaispoikaan Benny Hinniin, niin ei hän ainakaan rahan tai julkisuuden kipeydestä aherra parantumiskokouksia, sillä ei hän köyhä tuntemattomuus ole. Jos olisit joskus Bennyn kokouksessa ollut mukana, et huijariksi sanoisi.
        Mutta sinunlaisesi pitävät roistoina kaikkia, jotka ottavat Sanan ihan tosissaan eikä vain uskonnollisena harrastuksena.

        antti


      • MalmivaaranGunnar

        Esikoislestadiolaisuus on syvässä opillisessa umpikujassa
        Neuvon tutustumaan Tunnustuskirjoihin ja luterilaista uskoa selittäviin teoksiin.
        Lapin hurmahenkisyydestä ei kannata siirtyä toiseen hurmahenkisyteen.


    • teu,

      Herra siunatkoon heitä ja varjelkoon meitä' . Herra valistakoon kasvonsa
      meidän päällemme , ja olkoon meille armollinen . Herra kääntäköön ksa-
      vonsa meidän puoleemme ja antakoon meille Iankaikkisen rauhan , Isän ja
      Pojan ja Pyhön Hengen nimeen , Aamen ,.

      • *sisar*

        Shalom...

        Siunausta ja varjelusta ja Herran tuntemista kaikille.


        Runsain siunauksin...

        Ylistys ja valta ja voima ja kaikki kunnia Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

        Amen.


    • .ePaimen

      Suomi24 lestadiolaisuus palsta on avoin kaikille, kuten sekä entinen että nykyinen sheriffi alleviivaavat, eikä kenelläkään muulla kirjoittajalla kuin heillä - minut lukien - ole sensuuriin oikeutta rajoittamaan tätä vapautta.

      Vapaus johtaa keskusteluissa helposti sekavuuteen, kuten kävi varoituksen kirjoitamisen aikaan.

      Toivon seurakunta edustaa toisenlaista hengellistä perintöä kuin esikoislestadiolaisuus ja saa Suomen lakien ja kristityn vapauden nimissä niin tehdä. Näin saa ja pitääkin olla ja hyvä, että Kristusta saarnataan joen molemmin puolin monin tavoin!

      Kenen lippua kannat?

      Antti V Kantola kirjoittaa reippaasti suorastaan omalla nimellään. Toivon seurakuntaan yhteyksiä omaava nimimerkki Vihne kantaa omaa lippuaan rehellisesti. Kertoohan Kerberos olevansa agnostikko, mikä suuresti selkeyttää joskus vaikeiden tekstiensä lukemista ja ymmärtämistä.

      Huomasin ilman lippua liehuttavia puheenvuoroja, joissa vahva hengellinen sisältö ei mielestäni ollut selkeästi taustasta kertoava, ja joita kommentoitiin ja luettiin omana. Näiden viestien sisällöstä halusin osaltani palstan keskustelijita julkisesti varottaa ja tähän linjaukseen liittyy mainintani Toivon seurakunnasta.

      Antille ja muille mielensä pahoittaneille esitän vilpittömän anteeksipyyntöni, että en osannut asiaani hyvin tuoda esiin, vaan aiheutin huolta ja hämmennystä.

      Tarkoitukseni ei ollut eikä ole millään tavoin mustamaalata tai vähätellä tätä kristittyjen ryhmää vaan muistuttaa s24 palstan esikoislestadiolaisille uskoville, että sinänsä kauniin yhteiskristillisyyden tausta on toinen kuin Pohjolan pasuunan ääni.

      • .ePaimen

        Lipunkantajista vielä, Antti V Kantola on herättänyt suomi24 palstoilla hieman keskustelua menneinä vuosina, että mihin hän kuuluu. Kysyn, mahdatko itse olla Toivonseurakunnan aktiiveja? Ei ole mikään pakko vastata!


      • .ePaimen kirjoitti:

        Lipunkantajista vielä, Antti V Kantola on herättänyt suomi24 palstoilla hieman keskustelua menneinä vuosina, että mihin hän kuuluu. Kysyn, mahdatko itse olla Toivonseurakunnan aktiiveja? Ei ole mikään pakko vastata!

        Hei, ePaimen! Olet innokas taustapaimen:
        [][]sinänsä kauniin yhteiskristillisyyden tausta on toinen kuin Pohjolan pasuunan ääni.[][]
        En tosin kykene käsittämään, mihin pyrit tai mitä tarkoitat mm. tuossa eri taustoilla. Hengellisten yhteisöjen perässään vetämät perinneopit jäävät nykyisin todellakin taustalle ja seurakunnan hegemonia muodostuu siitä, miten siellä niinsanotusti eletään. Minä henk.koht. tahdon unohtaa taustat, nähdä henkilöt sellaisinaan, ilman taustoja. Mainitsit esikoislestadiolaisuuden pohjolan pasuunana ja siitä, muuten, löytyy vielä eräskin hyvä taustakirja :
        http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=897698

        [][]Antti V Kantola on herättänyt suomi24 palstoilla hieman keskustelua menneinä vuosina, että mihin hän kuuluu. Kysyn, mahdatko itse olla Toivonseurakunnan aktiiveja?[][]

        Taustatiedusteluihin on pakko vastata, sillä muutoin luottavaisetkin lukijat menevät hämmennyksiin ja sitten ei ole mitään tehtävissä.

        KYLLÄ TAUSTOJA LÖYTYY

        Synnyin SLEY-pitäjässä lapsenuskoon. Muutin aikuisena Turkuun. KRS:n Tapio Aaltosen ja Kalevi Lehtisen avulla tein uskonratkaisun. Siirryin Helluntaihin 10 vuodeksi, mutta toimin evlutin Katulähetyksessä. Avioitumisen myötä siirtotdistuksella baptisteihin, joista sittemmin takas evlutiin, josta toistamiseen erosin, mennen mukaan perustamaan Elämän Sanaa, jossa elin 10 vuotta. Palasin evlutiin, josta en enää aio erota.

        Pääasiallisesti toimin Toivonseurakunnassa. Vihosen Kallen kanssa yhteistyössä ollut kymmeniä vuosia. Mitä tulee kysymykseen aktiivisuudestani, niin toivonseurakuntalaiset voinevat vahvistaa, että toistaiseksi olen ollut hävettävän epäaktiivinen. Päiväkeskuksen keittiöhommissa hieman enemmän kunnostautunut. Lisäksi toimin Kristillisessä työväenyhdistyksessä, mm. myllyköörissä siellä.
        Varissuon kirkossa hieman mm. raamattupiirissä. Sivumennen sanoen, Elämän Sanan nuorempi pastori Jonatan Westergård tuurasi pappina pariinkin otteeseen Katariinan seurakunnassa, Varissuolla.

        Adv.palstalla lähinnä kiusaa tehden jotkut väittävät minua katoliseksi, toiset adventistiksi. No, Livets Ordin Ulf Ekmanhan siirtyy keväällä roomalaiskatoliseksi, minä en. En adventistiksikaan, vaikka olen iloinen sen terveeseen suuntaan menemisestä. Taannoin 7 vuotta jyrkästi arvostelin adventismia palstalla, mutta vihdoin tutustuttuani muutamalla raamattuleirillä hieman heidän ihaniin avoimiin johtajiin ja jäseniin, aloin kyetä siunaamaan ja yhteistyö on mahdollista. Kristittyjen on pidettävä yhtä - juuri se motivoi Ulfinkin siirtymään rakentamaan yhdessä roomalaiskatolisten kanssa. Hän ei hylkää perustamaansa Livets Ordia.
        Mutta minä - kuulun siis luterilaiseen seurakuntaan ja lisäksi Toivonseurakunnassa olen ollut perusamiskokouksesta asti. Toivottavasti se ei pilaa Toivon seurakunnan mainetta.
        Lisäkysymyksiä?

        antti


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        Hei, ePaimen! Olet innokas taustapaimen:
        [][]sinänsä kauniin yhteiskristillisyyden tausta on toinen kuin Pohjolan pasuunan ääni.[][]
        En tosin kykene käsittämään, mihin pyrit tai mitä tarkoitat mm. tuossa eri taustoilla. Hengellisten yhteisöjen perässään vetämät perinneopit jäävät nykyisin todellakin taustalle ja seurakunnan hegemonia muodostuu siitä, miten siellä niinsanotusti eletään. Minä henk.koht. tahdon unohtaa taustat, nähdä henkilöt sellaisinaan, ilman taustoja. Mainitsit esikoislestadiolaisuuden pohjolan pasuunana ja siitä, muuten, löytyy vielä eräskin hyvä taustakirja :
        http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=897698

        [][]Antti V Kantola on herättänyt suomi24 palstoilla hieman keskustelua menneinä vuosina, että mihin hän kuuluu. Kysyn, mahdatko itse olla Toivonseurakunnan aktiiveja?[][]

        Taustatiedusteluihin on pakko vastata, sillä muutoin luottavaisetkin lukijat menevät hämmennyksiin ja sitten ei ole mitään tehtävissä.

        KYLLÄ TAUSTOJA LÖYTYY

        Synnyin SLEY-pitäjässä lapsenuskoon. Muutin aikuisena Turkuun. KRS:n Tapio Aaltosen ja Kalevi Lehtisen avulla tein uskonratkaisun. Siirryin Helluntaihin 10 vuodeksi, mutta toimin evlutin Katulähetyksessä. Avioitumisen myötä siirtotdistuksella baptisteihin, joista sittemmin takas evlutiin, josta toistamiseen erosin, mennen mukaan perustamaan Elämän Sanaa, jossa elin 10 vuotta. Palasin evlutiin, josta en enää aio erota.

        Pääasiallisesti toimin Toivonseurakunnassa. Vihosen Kallen kanssa yhteistyössä ollut kymmeniä vuosia. Mitä tulee kysymykseen aktiivisuudestani, niin toivonseurakuntalaiset voinevat vahvistaa, että toistaiseksi olen ollut hävettävän epäaktiivinen. Päiväkeskuksen keittiöhommissa hieman enemmän kunnostautunut. Lisäksi toimin Kristillisessä työväenyhdistyksessä, mm. myllyköörissä siellä.
        Varissuon kirkossa hieman mm. raamattupiirissä. Sivumennen sanoen, Elämän Sanan nuorempi pastori Jonatan Westergård tuurasi pappina pariinkin otteeseen Katariinan seurakunnassa, Varissuolla.

        Adv.palstalla lähinnä kiusaa tehden jotkut väittävät minua katoliseksi, toiset adventistiksi. No, Livets Ordin Ulf Ekmanhan siirtyy keväällä roomalaiskatoliseksi, minä en. En adventistiksikaan, vaikka olen iloinen sen terveeseen suuntaan menemisestä. Taannoin 7 vuotta jyrkästi arvostelin adventismia palstalla, mutta vihdoin tutustuttuani muutamalla raamattuleirillä hieman heidän ihaniin avoimiin johtajiin ja jäseniin, aloin kyetä siunaamaan ja yhteistyö on mahdollista. Kristittyjen on pidettävä yhtä - juuri se motivoi Ulfinkin siirtymään rakentamaan yhdessä roomalaiskatolisten kanssa. Hän ei hylkää perustamaansa Livets Ordia.
        Mutta minä - kuulun siis luterilaiseen seurakuntaan ja lisäksi Toivonseurakunnassa olen ollut perusamiskokouksesta asti. Toivottavasti se ei pilaa Toivon seurakunnan mainetta.
        Lisäkysymyksiä?

        antti

        ePaimen:
        [][]Lipunkantajista vielä, Antti V Kantola - - Kysyn, mahdatko itse olla Toivonseurakunnan aktiiveja? [][]

        En tiedä, mitä lippua sinä kannat, ePaimen, e-etuliite viittaisi esikoisiin, mutta tunnut olevan ennemminkin uus-. Kenties pidät lippua korkealla jossain muussa yhteisössä. Niin tai näin, minä etsin ihmistä, kuten varmaan sinäkin, vaikka yhteisöt toki on tärkeitä ja joku pitää omaksua.

        "Lipunkantaja"-sanasi on hyvä paljonpuhuva ilmaisu. Minä tahdon olla yksi Toivonseurakunnan lipunkantajista. Seurakunnan roolista jos puhutaan, niin se ei pyri omimaan muualla aktiivisesti toimivia, vaan antaa mahdollisuuden aktivoitua. Niinkuin turkulainen taisteleva helluntaitoivo, helluntaiveteraani Taisto Toivola sanoisi, että "työ pitää lämpimänä". Taisto on eräs aktiivinen seurakuntien välisen yhteistyön uranuurtaja.
        Kiitos Jumalalle Taiston osuudesta mm. Elämän Sanan hyväksytyksi tulemisessa. Miten olisi ePaimen, voisitko ajatella joskus tulla puhumaan Toivonseurakuntaan ja Kristilliseen Työväenyhdistykseen? Että maailma uskoisi . . .

        Joh. 17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

        Matt.20:6 Ja kun hän lähti ulos yhdennentoista hetken vaiheilla, tapasi hän vielä toisia siellä seisomassa; ja hän sanoi heille: 'Miksi seisotte täällä kaiken päivää joutilaina?'
        7 He sanoivat hänelle: 'Kun ei kukaan ole meitä palkannut'. Hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani'.

        1. Kor. 3:6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.

        antti


    • lestadiolaisuudessa

      Toivon seurakunnille ja muille anabaptisteille on omat palstansa, kiitos.

      • Anonyymi

        "Toivon seurakunnille ja muille anabaptisteille" -- Hmm, Toivonsrk suosittelee kastetta ja perustelee sen Raamatulla. Mutta anabaptismissa vaadittiin painokkaasti kaste. Mitä minuun tulee, niin löydän lapsikasteelle yhtä hyviä perusteluja kuin jo tunnustaviksi kristityiksi tulleiden upotuskasteelle. Asiasta kolmanteen ... ei ole viisasta miettiä vaikkapa parisenkymmentä vuotta sitten eri seurakuntien oppikäytäntöjä. Toki voi kevyesti hymähdellen niitä muistella, mutta kaikki on ratkaisevasti muuttunut esim 70-luvulta 90-luvun loppuun ja siitä sitten eteenpäin. Erityisesti käytännön asenteet ja eri liikkeiden vuorovaikutussuhteet.


    • Niin, se tausta on raamatusta. Kun herätykset syntyvät ja Jumala herättää ihmisiä, syntyy hyvin tiiviitä ryhmiä. Kuitenkin käytäntö osoittaa, että sellaisen ryhmän elättäminen muun kristikunnan ulkpuolella on vähintäänkin ongelmallista.

      Toivon seurakunta on ollut seurakunta itsenäisesti vasta vähän aikaa eikä ole mitään syytä kenenkään puhua jostain anababtisteista. Toivo on nimenomaan sellainen, johon uskaltaa tulla epäonnistuneet ja heistä pidetään siellä huolta kokonaisvaltaisesti. Eli Toivon seurakunta seuraa raamatullista konseptia, jossa kaikenaisia ihmisiä otetaan vastaan ja hoidetaa luonnollisella ja hengellisellä ruualla.

      Toivo oli aiemmin Ruotsistakäsin johdettu kokouspiste, mutta siellä ajat muuttuivat ja tilanne on nyt tällaninen. Minulla henkilökohtaisesti onyhteyttä sillä tavalla, että käyn satunnaisesti siellä ja pidän Toivon pastoria ystävänäni. Samoin tunnen Antti V Kantolan ja kohtaamme eri yhteyksissä.

    • ePaimen!
      Rauhaa sinulle, tässä ei ole tapahtunut mitään väärää. Me kaikki omistamme mielipiteitä asioista ja koitamme tuoda niitä ymmärrettävästi julki.

    • antti.v.kantola

      Ei mikä tahansa srk saa vierailevaksi puhujaksi messiaanista rabbia saati että ei mikä tahansa srk huoli semmoista. Mutta Toivonseurakuntaan luotetaan. Tämä Benjamin on vieraillut useasti ja jälleen mm. 23.1.2017 https://www.youtube.com/watch?v=Lsj_A-8qAGk

    • ohionohi

      Mitä täällä vainajien aloituksia jatketaan, tästä vainajasta ei jäänyt seurakunnalle todistusta.

    • Anonyymi

      Jos Jeesusta Kristusta julistetaan ainoana syntien sovittajana, ei pitäisi tällaisia karsina ajettelua jatkaa. Vaikka kateudesta tätä julistaisi, sanoi Paavali.
      Jos jonkun mielestä huulipuna ei sovi, kannattaisi miettiä, että mitä muuta niin "tärkeää" koet ilosanoman ja pelastuksen esteeksi.
      Ei kai meidän ahdasmielisyytemme saa olla esteenä. Ajat muuttuvat, mutta Jumalan armo Kristuksessa ei muutu.

    • Anonyymi

      Saaralla (vl) on ihan toinen palsta, älkää tänne tuoko edesmenneiden ihmisten avauksia enään. On tämä härskiä keskustelupalstan väärinkäyttöä.

    • Anonyymi

      Te ootte täysiä kusettajia kaikki. Rahastatte köyhillä,eikä se kalle mikään pappi edes ole poliisit teidän perään pitää laittaa.

    • Mistähän tämäkin tähän pompsahti ja missä tarkoituksessa? Mainostahan kaikki on ja kiitos siitä.

      • Anonyymi

        voi lauri lauri niin paljosta sinä...
        ai juu vedän takaisin


    • Anonyymi

      Joo, tuntuu pahalta kun olen käynyt erään tähän avaukseen kirjoittaneen nimimerkin haudalla.😢

    • Anonyymi

      Toivon seurakunta on Jeesus-keskeinen srk, sillä siellä armon evankeliumia julistetaan kuuluvasti, yksin armosta. Ja teot seuraa armahdettua sitten, kenen kautta enemmän, kenen vähemmän. Mun kautta luullakseni vähemmän. Monipuolista, periaatteessa raitista julistusta. Eikä sidota raskaisiin ikeisiin, vaan vapautta Kristuksessa korostetaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      174
      5068
    2. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4959
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      91
      4414
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      118
      2723
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      139
      2708
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2237
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2154
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      227
      1908
    9. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1836
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1821
    Aihe