Marimekko -- minkä vahingon teki

työntekiän -taidevarkaus -- nyt onkin selittelyn paikka -- niitä muitakin kopioituja kankaiden kuvioita on löytynyt -
Minä aina Suomessa käydessäni olen pitänyt tapana ostaa jotain Marimekosta --ja sitä onkin kertynyt minun huusholliini aika lailla .
Jo ne isokukalliset verhot ostin v 55 uuteen kotiini . Ja mukia on joka lähtöö. 2v sitten ostin Sadetakin -- joka oli tosi kallis --ilman vuoria -- mutta on ollut hyvään tarpeeseen -- Täälä kyllä huomataan jos on marimekkoo päällä On minulla Talvitakkikin Joka on ollut minu Tyttärellä --ja hän luopui siittä --olin tosi onnellinen .
Ja nyt taidan seuraavalla kerralla kun käyn marimekon kaupassa hesassa . lyön koko kalliit rojut tiskiin --ja sanon --näitähän saa halvemmallakin -- Taitaa olla piraatti tuotteita .. niin että siinä sen Sadun loppu - Potuttaa-

48

689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisu-liisa

No on kai aika häpeällistä, että Maija Isolan tytär, Kristiina Isola tunnustaa, tieten tahtoen kopioineensa Maria Primatshenkon maalausta.
      Hän sairasti polion, Maria.
      Mutta jospa siksi hän osasi kuvata luontoa ja maailmaa, niin, että täälläkin joku sitä ihannoi?

• isoäiti*

Just luin uutisen lehdestä - potuttaa täälläkin - Ullamirjami

Olen ollut Marimekon ihailija ja ostaja sen alkumetreiltä lähtien. Armin luovuus vavahdutti tornadon tavoin meitä nuoria taideopiskelijoita ja avasi silmämme uuteen maailmaan. Elämässä oli virtaa, luovuutta ja uusia oivalluksia imimme marimekkolaisuudesta. Kultaista nuorutta parhaimmillaan.

Hiljattain olin Marimekko-näyttelyssä, mitä kritiikkikin kiitti. Siellä nostalgisena muistelin opettajiani Kaj Frankia ja muita ja muistot kulkivat kuvanauhoina mielessän. Niissä kirmasimme saariston kallioilla maripaidoissamme tai tanssimme paljain jaloin suviyössä tietyssä tavaramerkissä tottamaar.

Suomen visiitin matkamuistot ovat yleensä marimekkoa. Kassit täynnä jokapoikaa, maripaitaa, unikkoa, tunikaa, imeväisistä vaariin, jokaiselle jotakin.
      Etelä-Amerikassakin jokapoikapaita tunnettiin Kaurismäen lisäksi, kiitos Armin.

Plagiointia sinällään ei aina ole helppo havaita, vaikka tässä tapauksessa se näyttää aivan selvältä.
      Marian syytöksiin en osaa ottaa kantaa sillä ginkgo eli neidonhiuspuu on hyvin suosittu koristekuvio monessa, jopa tapeteissakin sitä tapaa.
      Jos googlaa ginkgo in art, niin johan löytyy.

• Niin , Kristiina isola ---on pyytänyt anteeksi -- mutta se ei riitä , olen varma että korvauksia on maksettava . Ehkä meni työpaikka -- ja mielestäni maine taiteiliana kärsi eniten .

• Matamimimmi

Minä taas en ole Marimekon ihailija pätkääkään. Mitä luovuutta ja erinomaisuutta niissä nyt on. Rätti kuin rätti. Hinta ja nimi saa ihmiset ostamaan ja leuhkimaan "hyvllä, kallilla maullaan".
        Armi vainaa vielä jotenkin menetteli, mutta poikansa Risto-Matti on suunnittelijana mielestäni mitäänsanomaton. Ratsastaa äitinsä kuuluisalla nimella ja "suunnittelee" sellaisia laukkuja, joita minä osaisi takuuvarmasti tehdä. Kuitenkaan nimeä ja tuotemerkkiä ei mennä varastamaan, kuten saimme kuulla.

• Maja Iisola

Kristiina Isolan koulutuksesta en löytänyt mitään tietoa. Opintoja Helsingin vapaassa taidekoulussa, mutta ei ammattia tai tutkintoa. Hän itse suunnitellut: vain nämä kaksi kopiota. Myös tuo ginko on selvä kopio. Aika rohkea antaa maalauttaa kopion Finnairin kylkeen ja suureen julkisuuteen!
      NO, kohta tämä unohtuu, kuten Jemenin kaappauskin ; )

• Erittäin valitettava juttu Marimekon palkkaaman taiteilijan plagiointijuttu. Aivot lipsahti narikkaan, paha paha.

Kokonaan toisenlainen "taidevarkaus". Presidentti Kekkosen Irakista lahjaksi saatuja esineitä on pyydetty antamaan takaisin Irakin museoihin. Ei käy, muuten kävis; esineet on saatu Suomeen jo 1980 luvulla, evättiin meillä.

• -------

Onhan hän suunnitellut kankaita jo vuodesta 1964, joten kai niihin mahtuu omiakin.

• Matamimimmi
        ------- kirjoitti:

Onhan hän suunnitellut kankaita jo vuodesta 1964, joten kai niihin mahtuu omiakin.

Suunnitellut ja suunnitellut.
        Monet snobbit tahtovat kahvipöytäänsä liinan, jonka kupeessa lukee Marimekko.
        Minullakin on jotain, lahjaksi saatua, mutta en missään nimessä keikoilisi millään tuotemerkillä;(

• Makriina ek
        Matamimimmi kirjoitti:

Suunnitellut ja suunnitellut.
        Monet snobbit tahtovat kahvipöytäänsä liinan, jonka kupeessa lukee Marimekko.
        Minullakin on jotain, lahjaksi saatua, mutta en missään nimessä keikoilisi millään tuotemerkillä;(

Marimekon pitää huolehtia hyvästä maineestaan maailmalla!
        Yhtä tunnettu alkaa olla kuin Nokia aikoinaan.
        Japani on innostunut Marimekosta ja Muumeista.
        Ne ovat meidän aarteemme, ja siksi niistä on huolehdittava viimeseen asti.

Meillä on ollut huippunimiä malleja suunnittelemassa. Ei ole mitään syytä antaa jonkun keskinkertaisuuden mennä pilaamaan mallistoa.

• Rupesin jo aatteleen että oliskoos tää mainostemppu -- Tehdäänhän sitä kaikenlaista että paremminhuomattais .. mutta tuntuu kullä vahvalle sekin

On ainakin minusta ollut sellanen tuntuma että Marimekolla rupes meneen hyvin se Ihamuotilan jälkeen .

• eikö ideoita riitä

Armi A ei kai kääntyile haudassaan tuon vakavan ajattelemattomuuden takia, mutta kyllähän tuossa melkoiset laput silmillä ajettiin. Japanisssa plagiointi huomioitiin näyttävästi.
        Edesmenneen ukrainalaistaiteilijan perilliset ovat aikoneet vaatia korvauksia Marimekolta, mutta saa nähdä hyytyykö juttu ja riittääkö anteeksipyynnöt - taas kerran.

• ?????????
        eikö ideoita riitä kirjoitti:

Armi A ei kai kääntyile haudassaan tuon vakavan ajattelemattomuuden takia, mutta kyllähän tuossa melkoiset laput silmillä ajettiin. Japanisssa plagiointi huomioitiin näyttävästi.
        Edesmenneen ukrainalaistaiteilijan perilliset ovat aikoneet vaatia korvauksia Marimekolta, mutta saa nähdä hyytyykö juttu ja riittääkö anteeksipyynnöt - taas kerran.

Missä niin sanotaan?

"Ukrainalaistaiteilijan perillinen ei vaadi korvauksia"

http://www.hs.fi/kulttuuri/Ukrainalaistaiteilijan perillinen ei vaadi korvauksia/a1369813202730

• yöllä myöhään
        eikö ideoita riitä kirjoitti:

Kuka on Armi A, Marimekon perusti Armi Ratia.

• Olisihan se parempi ratkaisukin jos marimekko laillisesti ottaa tämänkin kuvion käyttöönsä --ja pääsee varmasti halvemmalla kun sopii kaupasta sovinnolla .. Pisnes , se on joka taidemaailamssakin vetää pisimmänkorren . Ja kaikki ovat tyytyväisiä-
      Ihamuotila J on viisas mies, onneksi hän on nyt johtajana Marimekossa.

• kielikello

VOI voi,nythän yhdessä rikastuvat,,rahaa tulee ovista ja ikkunoista.

• Marimekkohan ei voinut tietää, että aihe oli suora kopio venäläisestä maalauksesta, josta oli käytännöllisesti katsoen vain jätetty rotat pois. Tekijänoikeusvarkauden tehnyt Kristina Isola on syyllinen - ja saa siitä nyt Marimekkokin kärsiä pidemmän aikaa. Marimekon olisi ollut miltei täysin mahdotonta keksiä, että suunnittelija kopioi toista taiteilijaa, jota ei maassamme isommin edes tunneta.
      Sama ongelma sopii kirjallisiin varkauksiin, ne selviävät, kun joku lukija sattumoisin tunnistaa tekstin. Kukaan ei voi tietää jokaikisen kuvan tekijän töitä eikä jokaista kirjoitettua tekstiä.
      Todella sitä vain ihmettelen, miten jollakin on todella ollut otsaa kopioida selkeästi toisen työ kysymättä luvatta ja omiin nimiinsä ottaen! Tuleehän tällainen asia tarkoin tiedetyksi jo taideoppilaitoksessa opiskeluaikoina, tietämättömyydellä ei voi mitenkään puolustaa selkeää varkautta. Aivan käsittämätöntä!

• ||||

Ukrainalaisen taiteilijan teos oli kyseessä, jos ihan eksakteja ollaan.

Nykyisenä tietokoneaikanahan on julkistunut, kuinka akateemisia töitä on suoraan kopioitu netistä.
        Ylhäällä joku kyseli Kristina Isolan opiskelujen perään.

• |||| kirjoitti:

Ukrainalaisen taiteilijan teos oli kyseessä, jos ihan eksakteja ollaan.

Nykyisenä tietokoneaikanahan on julkistunut, kuinka akateemisia töitä on suoraan kopioitu netistä.
        Ylhäällä joku kyseli Kristina Isolan opiskelujen perään.

Totta, ukrainalaisesta taiteilijasta tosiaan oli kysymys. :)

Harjoitustyönä itsekin olen maalannut oppiakseni lisää tekniikasta kopioimalla jonkun arvostamani tunnetun taiteilija työn, mutta olen sen myös selkeästi ilmoittanut, sen ja sen mukaan, ja liittänyt maalauksen taakse vielä tulostamani kuvan alkuperäisestä teoksesta. No, en ole niistä rahallisesti yrittänytkään hyötyä, koska en tuotoksiani edes myy, joten se siitä ja harjoituksena se meni. Tekemällä kun oppii - jos ylipäätään oppii. :)

• Tehdäänhän tohtorinväitöskirjojakin kopioimalla jonkun aikaisempaa tutkimusta käytetään joka on julkaistu ja ja näin saadaa todistettua kopiointi.
      Tilaisuus tekee varkaan -
      Nyt olen jostain lukenut ,että tämän taiteilian perikunta ei vaadi korvausta .
      Ehkä asia on korjattu --,ettei tule enempää harmia Marimekolle .

• tinat

Marimekon pettymystä ja harmia minäkin lähinnä suren. Ihana Suomi.kuvan kirkastaja aina ollut. Ja Armi Ratian perintö on äärimmäinen arvokas meille ja Marimekon kuvan tahraaminen suututtaa ihan oikeasti.
        Taiteilija itse vastatkoon mokailustaan, minun on aika vaikea tuntea pienintäkään sääliä hanta kohtaan, sillä kyllä hän on TIENNYT tekevänsä väärin.

• Makriina ek
        tinat kirjoitti:

Marimekon pettymystä ja harmia minäkin lähinnä suren. Ihana Suomi.kuvan kirkastaja aina ollut. Ja Armi Ratian perintö on äärimmäinen arvokas meille ja Marimekon kuvan tahraaminen suututtaa ihan oikeasti.
        Taiteilija itse vastatkoon mokailustaan, minun on aika vaikea tuntea pienintäkään sääliä hanta kohtaan, sillä kyllä hän on TIENNYT tekevänsä väärin.

Muitakin melkein samanlaisia malleja on hänen jäljiltään löytynyt, nyt kun on ruvettu syynäämääm. Espanjan lipun värit ja raidatkin presiis, ja jokin ruudutus värityksineen, mutta kuten arvostelijatkin sanovat, raidat ja ruudut eivät ole kenenkään omaisuutta. Ei myöskään värit.

Jossakin artikkelissa sanottiin, että itse asiassa jokainen taiteilija "plagioi" muita käsitellessään samoja asioita: maisemia, ihmisiä, kirkollisia kuvia, kuten Madonnaa ja lasta, jne. Niinhän se on. Sama maailma on ympärillämme, mutta ei sitä voi niin tarkkaan nähdä toisen silmin kuin kohun herättäneessä metsämaisemassa!

Toivottavasti asia kuitenkin herättää niin taiteilijat kuin mallisuunniottelijatkin miettimään enemään käsisään lähteviä töitä. Varmasti voi käydä niinkin, että jokin muoto tai linja jää taiteilijan alitajuntaan ja hän plagioi kolleegaansa tietämättään.
        Musiikissa siitä on esimerkkejä.

• Matamimimmi
        Makriina ek kirjoitti:

Muitakin melkein samanlaisia malleja on hänen jäljiltään löytynyt, nyt kun on ruvettu syynäämääm. Espanjan lipun värit ja raidatkin presiis, ja jokin ruudutus värityksineen, mutta kuten arvostelijatkin sanovat, raidat ja ruudut eivät ole kenenkään omaisuutta. Ei myöskään värit.

Jossakin artikkelissa sanottiin, että itse asiassa jokainen taiteilija "plagioi" muita käsitellessään samoja asioita: maisemia, ihmisiä, kirkollisia kuvia, kuten Madonnaa ja lasta, jne. Niinhän se on. Sama maailma on ympärillämme, mutta ei sitä voi niin tarkkaan nähdä toisen silmin kuin kohun herättäneessä metsämaisemassa!

Toivottavasti asia kuitenkin herättää niin taiteilijat kuin mallisuunniottelijatkin miettimään enemään käsisään lähteviä töitä. Varmasti voi käydä niinkin, että jokin muoto tai linja jää taiteilijan alitajuntaan ja hän plagioi kolleegaansa tietämättään.
        Musiikissa siitä on esimerkkejä.

Voi taivahan talikynttilät!
        Onko Marimekossa todellakin muuta erinomaista kuin nimi joka myy?
        Jotenkin olen taipuvainen kallistumaan siihen suuntaan, missä ollaan mieltä, että snobbailu asiassa kuin asiassa on inside.
        Luulen, että tärkeilijöitten aatemaailmaa. Kertokaahan nyt, edes joku, mikä siinä Marimekossa on hyvää, muukin kuin nimi!

• Hinta! Kaikki teke-
        Matamimimmi kirjoitti:

Voi taivahan talikynttilät!
        Onko Marimekossa todellakin muuta erinomaista kuin nimi joka myy?
        Jotenkin olen taipuvainen kallistumaan siihen suuntaan, missä ollaan mieltä, että snobbailu asiassa kuin asiassa on inside.
        Luulen, että tärkeilijöitten aatemaailmaa. Kertokaahan nyt, edes joku, mikä siinä Marimekossa on hyvää, muukin kuin nimi!

leet on kaksin- tai kolminkertaisissa hinnoissa siihen nähden, mitä ovat.

• Kyllä kankaiden kuviointi on lyönyt läpi, niin maailmalla kuin kotimaassakin. Unikko, Ananas kuuluvat omiin suosikkeihini. Monet raitakankaatkin raikkailla väreillään.

Mekkojen ja asusteiden mallitkin on monen mieleen, itse en ole niitä mekkoja ostanut, mutta pöytäliinan vein tuliaisiksi Italiaan :Sitruuna: jossa sitä oli ihasteltu etukäteen lehdistöstä.

Ei pelkkä nimi ilman t-u-o-t-e-t-t-a, voi menestyä missään!

Rehellinen mielipiteeni tässä ilman mitään tärkeilyä:D

• Makriina ek

Olen aina kannattanut Marimekkoa. Sillä oli 50-luvulla sekundakangasmyymälä Tunturikadulla. Kävin ostamassa jo silloin verhot ja kesämekkokankaita. On se aina ollut erilainen. Jotenkin niin "suomalainen".

"Iloinen takki" kymmenine taskuineen on jo varmaan pian 60 v. ikäinen malli.
        Kyllitätihän sitä käytti tv:ssä.
        Sitä tehdään jokaiselle ikäkaudelle ja kokonumeroille samoilla kaavoilla.

• Minä en enää

unikkoa siedä.

• tinat ek
        Makriina ek kirjoitti:

Olen aina kannattanut Marimekkoa. Sillä oli 50-luvulla sekundakangasmyymälä Tunturikadulla. Kävin ostamassa jo silloin verhot ja kesämekkokankaita. On se aina ollut erilainen. Jotenkin niin "suomalainen".

"Iloinen takki" kymmenine taskuineen on jo varmaan pian 60 v. ikäinen malli.
        Kyllitätihän sitä käytti tv:ssä.
        Sitä tehdään jokaiselle ikäkaudelle ja kokonumeroille samoilla kaavoilla.

Marimekon tuotteet ovat laadukkaita ja arvostan Marimekon suunnittelijoita, vaikka itselläni ei juurikaan Marimekko-tuotteita ole, esim. vaatteita en koe itseni tyylisinä, mutta ei se arvostustani vähennä. Kankaissa on upeita malleja ja värejä. Toisille vaatteetkin näyttävät sopivan vallan mainiosti. Toki tuotteissa on hintaa, joten eivät ne halpahallien valikoimissa ole, mutta ei niitä sinne ole suunniteltukaan.
        Systerini käytti "iloista taskutakkia" aivan loputtoman kauan, kun se oli aina yhtä hyvässä kunnossa ja aina yhtä kivannäköinen.
        Kaikki ihmiset nyt eivät vain ole Marimekko-ihmisiä ja hyvä niin, antaa vain erilaisten kukkien kukkia. :) Tarjontaa on joka makuun. Kukaan tässä ei liene ainoana oikeassa.

• Makriina ek
        Minä en enää kirjoitti:

unikkoa siedä.

Minulle taas on käynyt päinvastoin. Aluksi unikkokuosi ei minua lainkaan innostanut, mutta viie vuosina ole tottunut näkemään sitä joka puolella.
        Itsellänikin on nyt tyynynpällisiä unikkokankaasta. Hyvin nukuttaa.

Mutta tämä jälkimäinen plagiointi, joka tuli esiin pari päivää sitten saa minut kyllä jo pörhistymään. Vaikea on ymmärtää, ettei ko. taiteilija olisi ottanut mallia lastenkirjan kuvituksesta.
        Teoriassa voisi ajatella, ettähän on nähnyt kuvat lapsena ja unohtanut näkemänsä. Alitajunta on sitten herättänyt kuviot henkiin myöhemmin.

• LIIOITTELETTEmokomaa

Se kuva on vielä naivistinen kuin lapsen tekemä, typerå kuva lentokoneen kyljessä varsinkin,
      älkää nyt tehkö siitä niin valtavasti liioiteltua rikosta, pelkkää typeryyttä. Ei se murha ole.

• Mika Ihamuotila nä-

kee asian mitättömyyden. Ei mitään kannetta mokomasta.
        Suurentelette, teette numeron, räävitte. Miksi? Ettekö itse ole ikinä tehneet yhtäkään virhettä?

• !!!!
        Mika Ihamuotila nä- kirjoitti:

Suurentelette, teette numeron, räävitte. Miksi? Ettekö itse ole ikinä tehneet yhtäkään virhettä?

Tieten tahtoen tehtyä tekoa ei kutsuta virheeksi!!

• Omistaja on
        !!!! kirjoitti:

Tieten tahtoen tehtyä tekoa ei kutsuta virheeksi!!

oikeassa, nää hörhöt tekee kärpäsestä härkäsen.
        Sopikoon hinnasta asianomistajan kanssa. Sillä siisti.

• nääs saipuaa lisää
        Mika Ihamuotila nä- kirjoitti:

Juuh. Ei tuo moka mikään maanpetosjuttu ole, vaikka nyt plagiointia olikin. Edesmenneen taiteilijan omaiset tuskin muhkeita korvausrahoja saavat. He vaativat Marimekolta nääs korvauksia.

• kaisu-liisa

Maria Primatšenko oli naivistinen ukrainalainen taiteilija. Ei se silti anna mitään oikeutusta häntä plagioida.
      Plagiaatio voi olla tahaton tai tahallinen.
      Tässä tapauksessa ei ikinä tahaton, jokainen kuvia verrannut sen näkee.
      Kunnia hälle, jolle kunnia kuuluu, ei muille.

• tinat ek

Jokainen kuvataiteilija, jos vähänkin on saanut taidekoulutusta, takuulla tietää, että plagioinnista joutuu hankaluuksiin, jos se huomataan. Tahattomuudestahan ei tässä tapauksessa voi todellakaan puhua, kun puut ovat miltei yksi yhteen. Edelleen ihmetyttää tuon plagioinnin röyhkeys!
        Mutta eihän tällaiset tapaukset tavattomia ole. Marimekon unikkoahan joku vuosi sitten plagioitiin Italiassa muistaakseni ...

• ei tarvita
        tinat ek kirjoitti:

Jokainen kuvataiteilija, jos vähänkin on saanut taidekoulutusta, takuulla tietää, että plagioinnista joutuu hankaluuksiin, jos se huomataan. Tahattomuudestahan ei tässä tapauksessa voi todellakaan puhua, kun puut ovat miltei yksi yhteen. Edelleen ihmetyttää tuon plagioinnin röyhkeys!
        Mutta eihän tällaiset tapaukset tavattomia ole. Marimekon unikkoahan joku vuosi sitten plagioitiin Italiassa muistaakseni ...

mitään taidekoulutuksia kun näkee plagioinnin. Taidetta voi ymmärtää ilman että on koulutettu siihen ja näkemykset ovat varmasti tuoreempia ja aidompia. Samoin tuotokset, jossain kansalaisopistossa sutimiskurssilla muka taidekoulutusta.

• jjoutava

Turhaan tuohon nyt kieriskelemään jää. Tyttöystävä sanoi aikoinaan "tuon värikkäämpää elä enää osta" kun Maripaita oli shokkiväreissä mutta minä tykkäsin ja ostanki taasen sellaisen jos löyän.

• tinat ek

Hopi hopi sitten Marimekko-myymälään, ainakin Helsingissä niitä löytyy ja shokkiväreissäsikin. :)

• Olen myös
        tinat ek kirjoitti:

Hopi hopi sitten Marimekko-myymälään, ainakin Helsingissä niitä löytyy ja shokkiväreissäsikin. :)

työelämän aikana eräitä kertoja silitellyt sokkiväristä paitapuseroa by Marimekko, Tunturikadulta ostettua, samoin lukuisia miesten ja pojan maripaitoja, yhtään en kaipaa.

• Olen myös kirjoitti:

työelämän aikana eräitä kertoja silitellyt sokkiväristä paitapuseroa by Marimekko, Tunturikadulta ostettua, samoin lukuisia miesten ja pojan maripaitoja, yhtään en kaipaa.

Joillekin maripaidat yms saavat aikaan nostalgisia fiiliksiä ja muistoja, Itse muistan käyttäneeni tunikapituista t-paitaa, jossa oli punaisella pohjalla pienehköjä valkoisia palloja. Pidin sen todella loppuun. Mutta nyt saattaisin jo ostaa samanlaisen, vaikka koko ja näkö alkaa olla selkeästi isonumeroisempia. :)

• artfart

Tämä Moorhousen tapaus on mielestäni yhtä selkeä plagio kuin se aiempikin. Kun puun jokainen oksa on samanlainen, niin mistä muusta on kyse kuin puhtaasta kopioinnista. Vaikka värimaailmaa on muutettu ja pari omppua lisätty samalla tavalla sommiteltuun puuhun, niin se ei tee sitä sommittelua vähemmän plagioiduksi.
      Yhtään ei muuten yllättänyt tieto, että tämän(kin) suunnittelijan äiti on joku intendentti. Taitaa nykyään enemmän suhteilla päästä kiipeilemään taidemarkkinoilla kuin millään oikealla osaamisella. Jos "taiteilija" sortuu näin ilmeisiin plagiointeihin, niin kyllä aika säälittävällä tasolla on oma ammatillinen, taiteellinen osaaminen.
      Ainahan taiteilijat on toisistaan vaikutteita ottaneet, mutta kukaan älykäs ei ikinä kopioisi näin härskisti toisen työtä omiin nimiinsä

• selvä kopio

Kyllä on kopio. Ei voi väittää, ettei olisi. Ei ihmiset ole sentään sokeita. Ja vaikuttaa imagoon, miksi ei vaikuttaisi.

• selvä kopio kirjoitti:

Kyllä on kopio. Ei voi väittää, ettei olisi. Ei ihmiset ole sentään sokeita. Ja vaikuttaa imagoon, miksi ei vaikuttaisi.

Kuinka ihmeessä on ylin johto antanut noiden selvien kopiointien mennä läpi painatukseen ja markkinoille?

Marimekkokin on lähtenyt samoille linjoille, kuin kiinalaiset Fiskarstuotteiden kopioimisessa!
        Tuota on on esiintynyt kilpailussa aiemminkin, mm. Italialiassa lasiteollisuudessa on aikanaan kopioitu Wirkkalan jäälasia härskisti, mutta paheksuttavaa se on aina ollut.

Lisätä myyntiä noin halpamaisesti toimimalla, vei uskottavuuden toiminimeltä Marimekko! Yks'hailee enää samankaltaisten joukossa,...

• lapset taiteilemaan

Joa Marimekko käyttäisi maamme lapsia, mistä tahansa leikki- ja ala-asteen koulusa löytyy taiteellista osaamista, eikä synny kopioita.

Kun katselin kesälläkin erään koulun kolmasluokkalaisten piirustuksia koululuokan seinällä, voin rehellisesti sanoa, että tulipa mieleeni Marimekon kuvioinnit.

Jos taiteilija ottaa suuret korvaukset suunnittelustaan ja se onkin selkeä kopio, ei sellaista voi suunnittelijaksi sanoa.

Marimekko on menettänyt kasvonsa.
      Kaikki taiteilijat ulos ja julkiset kilpailut taiteellisesti suunnitelluista kuvioista painokankaisiinsa.
      Syntyy varmasti samaa tasoa ja aitoa.

Ei ole minulla Marimekkoa, eikä tule. Kallilla myy, eikä mitään erikoista.

• (((((0)))))

Kiva että ollaan nostettu tämä aikaisempi samasta aiheesta -- edellinenkin on kai vielä korvaamatta --kuka tietää.
      Luulisin että Ei Itse marimekko nimenä menetä mitään -- Marimekko on senverran jo kuuluisaksi maailmalla päässyt ette tällainen taitaa nytyään vaaan olla plussaa . . Kun seuraa Maailman menoa -- ei oikeista koko kansaan vaikuttavista tosi rikoksista saa kun kunniamaininnan ja taas on Italiankin Berkusinni vauhdeiissa -- eikä meinaa lopettaakkaan -

Niinhän ne kaikki jotka Suomessakin ovat tehneet virheitä politiikallaan eivät tunnusta yhtään mitään -- Päätöksen tekiöitä kun Ovatkin olleet ne Konsultit -- ei ole ketään joka itse olistehnyt virhettä, Ei jää historiaan muutakun uroteot --ja ne on harvassa . Ei kansa nykyään näekään mitään,. kansa on silmälaput silmillä.
      Herätkää Laki muutetaan niin että sitä on vaikea tulkita .

• Ei se nyt ihan noin ole! Turhaa yleistämistä,..vääryys on aina tuomittavaa!
      Tekijänoikeuslaki on olemassa sitä varten! Ja pysyy!

Mutta aina on kopioinnit halvempia kuin originaalit! amerikkaan ja kiinaan marimekko nyt pyrkiikin, siellä riittää markkinoita halpakrääsään, alamäkeä menee aitous että vinkuu

• todella surku tapaus

marimekko on tehny suuren tyhmyyden plakioidessaan muitten kuvioita,
      suomalisena häpeän tekoa,
      kuinka on kehdannu tehdä noin kamalan teon,
      marimekko on menettäny monen suomalisen arvostuksen tuotteisiinsa,
      eikö enään ole omaa mielikuvitusta marimekon suunittelijoilla,
      eipä uskois,
      maalikkona uskoisin että jokaikisellä on senverran mielikuvitusta ettei tarvi kopioda kenekään muitten kuvioita,
      vaika mitä kuviota väkertäisi, kuhan se on omasta itsestä lähtöisin
      olisi paljon parempi kuin plakiointi,,,

• hyihyih

kauheita rääsyjä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe