eturistiside leikkaus

tyttö 15.v

Moi ! mulla leikataan tänään eturistiside, ja haluisin tietää muiden kokemuksia kyseisestä leikkauksesta ? ja esimerkiksi kuinka kipee polvi oli pahimmillaan asteikolla 1-10 ? itselläni on korkea kipukynnys ja polvesta leikattu kierukka aikaisemmin, mutta silti leikkaus peloittaa tosi paljon, ja salibandya kun harrastan niin kuinka kauan menee suunnilleen että pystyn edes jotenkin treenaamaan,edes ihan hötsää? ja kuinka kauan olette joutuneet käyttämään keppejä, koska ajan nyt kesällä mopokortin ja aion ostaa skootterin niin miten sillä ajaminen onnistuu esimerkiksi 5vk päästä? koska eihän siinä jalkojen tarvitse olla kun paikallaan ? minkälaisia kokemuksia vaan kaivataan tähän epätietoisuuteen...?

9

1187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö 15.v

ja sitä piti vielä kysyä että millaisia käynnit fyssarilla on ? kun en ole aikaisemmin ikinä käynyt....

• polvirikkoinen

Morjens! Minulla leikattiin eturistiside ja poistettiin kierukasta 60% kolmisen vuotta sitten. Särjin oman polveni jalkapalloa pelatessa ja ennen leikkausta jalasta (varsinkin reidestä) ehti hävitä voimat ihan radikaalisti niin oli aikamoinen kuntoutusprosessi. Jos oikein muistan niin toinen päivä leikkauksen jälkeen oli vittumaisin (ekana päivänä varmaan viel sen verran tujut lääkkeet).. Eka viikko oli pahinta kipuilua.. 2vk leikkauksen jälkeen olis saanu alkaa jättää keppejä pois pikkuhiljaa mut voima oli tosiaan hävinnyt niin loppujen lopuksi meni 2kk kun pääsin kepeistä kokonaan eroon ja silloinkin tosi pientä ja vaikeaa kävelyä..

6kk kohdalla pystyin hölkkäämään ok mut silloin en olis voinu mitään ruveta pelaamaan vielä.. Vuosi leikkauksen jälkeen aloin olla jo hyvässä kunnossa ja n. 1,5 vuotta leikkauksesta voisin sanoa, että olin 98% kunnossa entiseen verrattuna.. Nyt teen siis kaikkia samoja juttuja kuin aiemmin.. Harmittaa kun aika ennen leikkausta meni väärien tietojen mukaan ja fysioterapian aloitus viivästyi, olis varmasti paljon nopeammin päässyt itsekin kuntoon.. Onneksi kuitenkin nyt tosiaan täysin kunnossa :)

Skootteria ajaessa ei tarvitse pitää jalkaa kuin tietyssä asennossa, mutta siinähän joutuu sitten varaamaan jalalle kun pysähtyy ja saattaa tulla nopeitakin tilanteita? Varsinkin jos sattuisit kaatumaan niin saattaisi vaikka pilata leikatun polven uudestaan.. En tiedä enkä haluais suunnitelmiasi pilata, mutta jos itsellä olisi nyt leikkaus niin jättäisin kyl tämän kesän skootteriajelut tekemättä, korkeintaan jossain hiljaisilla teillä voisin ajaa esim kavereiden luona käymään, mutten keskustaan lähtis tai vastaavaa.. Tsemppiä!

• tyttö 15. v

Kiitos pitkästä viestistä! Minulla tosiaan leikattiin eilen polvi sitten, eilinen päivä oli varmasti minun kohdallani kaikista pahin, nukutuksesta kun heräsin oli kipu niin valtava että sain sitten ehkä hiukan liikaa kipulääkettä ja meni koko kroppa ihan sekasin ja sen jälkeen ei sitten pysynytkään enään mitkään lääkkeet/ruuat sisällä ja sairaalassa jouduin olemaan ihan ilta myöhään asti. Leikkaus/ eilinen päivä oli kyllä sellaibeb kokemus että en sitä kellekkään toivoisi, nyt kun lääkkeet jo taas pysyvät sisällä niin kivun saa muuten paitsi leikkaus arpuen kohdalta jotenkin kuriin,ja nytt nukutun yön jälkeen jalka on mennyt ihan jäykäksi vaikka illalla sitä sai jo liikuteltua jonkun verran. Fysioterappeutiltakin vielä tuota skootterilla ajoa kysyin niin sanoi että noin 1,5kk jälkeen voi vähän ruveta ajamaan, onneksi asun niin pienessä kylässä että suurempia ja isompaa ruuhkaa täältä ei löydy, mutta skootterilla ajatessa se on kyllä pitkälti muista kiinni tuleeko äkki jarrutuksia jne, että saa nyt nähdä miten sillä kumminkaan uskallan ajella.

montas kertaa kävit fysioterapeutilla? Itselleni määrättiin heti 10kertaa eli kerran viikossa ja ensimmäiseen pitää mennä jo 7-10pvä leikkauksesta ja omatoiminen kuntoutus pitää aloittaa jo maanantaina,, tuntuuko se vaan vai onko se jo aika pian? Kyllähän fyssari sanoi että mitä aikasemmin sen nopeemmin mutta hullua ajatella että näin pian, kun kipukin on vielä varmaan silloin aaika suurta?

Onko sinulle jäänyt mitään pysyviäarpia polveen kun lääkäri eilen selitti että yli vuosi putäisi siinä jotain teippejä pitää ettei mitään jäisi ? Kun itselläni on vielä rippijuhlatkin heinäkuussa ja haluisin laittaa mekon mutta jos arpi on silloin viekä ns"kauhean" näköinen niin ostan sitten mekon mikä menee polvien alapuolelle ? Kun netistä googlettamalla ei oikein tälläisiä assioita löydä...kiitos vastauksesta jo etukäteen tää tiedottomuus on yksi kauheimmista asioista mitä tämän leikkauksen kohdalla voi olla...

• Polvikipuinen.
        tyttö 15. v kirjoitti:

Kiitos pitkästä viestistä! Minulla tosiaan leikattiin eilen polvi sitten, eilinen päivä oli varmasti minun kohdallani kaikista pahin, nukutuksesta kun heräsin oli kipu niin valtava että sain sitten ehkä hiukan liikaa kipulääkettä ja meni koko kroppa ihan sekasin ja sen jälkeen ei sitten pysynytkään enään mitkään lääkkeet/ruuat sisällä ja sairaalassa jouduin olemaan ihan ilta myöhään asti. Leikkaus/ eilinen päivä oli kyllä sellaibeb kokemus että en sitä kellekkään toivoisi, nyt kun lääkkeet jo taas pysyvät sisällä niin kivun saa muuten paitsi leikkaus arpuen kohdalta jotenkin kuriin,ja nytt nukutun yön jälkeen jalka on mennyt ihan jäykäksi vaikka illalla sitä sai jo liikuteltua jonkun verran. Fysioterappeutiltakin vielä tuota skootterilla ajoa kysyin niin sanoi että noin 1,5kk jälkeen voi vähän ruveta ajamaan, onneksi asun niin pienessä kylässä että suurempia ja isompaa ruuhkaa täältä ei löydy, mutta skootterilla ajatessa se on kyllä pitkälti muista kiinni tuleeko äkki jarrutuksia jne, että saa nyt nähdä miten sillä kumminkaan uskallan ajella.

montas kertaa kävit fysioterapeutilla? Itselleni määrättiin heti 10kertaa eli kerran viikossa ja ensimmäiseen pitää mennä jo 7-10pvä leikkauksesta ja omatoiminen kuntoutus pitää aloittaa jo maanantaina,, tuntuuko se vaan vai onko se jo aika pian? Kyllähän fyssari sanoi että mitä aikasemmin sen nopeemmin mutta hullua ajatella että näin pian, kun kipukin on vielä varmaan silloin aaika suurta?

Onko sinulle jäänyt mitään pysyviäarpia polveen kun lääkäri eilen selitti että yli vuosi putäisi siinä jotain teippejä pitää ettei mitään jäisi ? Kun itselläni on vielä rippijuhlatkin heinäkuussa ja haluisin laittaa mekon mutta jos arpi on silloin viekä ns"kauhean" näköinen niin ostan sitten mekon mikä menee polvien alapuolelle ? Kun netistä googlettamalla ei oikein tälläisiä assioita löydä...kiitos vastauksesta jo etukäteen tää tiedottomuus on yksi kauheimmista asioista mitä tämän leikkauksen kohdalla voi olla...

Oliko sulla siis eturistiside revennyt vai mennyt poikki vai miten? Mulla todettiin tähystyksessä, että se on osittain revennyt, mut eivät tehneet sille mitään. Tähystyksesta on jo 3kk, kivut jatkuu silti vieläkii polvessa.

Oliks sulla siis avoleikkaus eli ei tähystys? :)

• tyttö 15.v
        Polvikipuinen. kirjoitti:

Oliko sulla siis eturistiside revennyt vai mennyt poikki vai miten? Mulla todettiin tähystyksessä, että se on osittain revennyt, mut eivät tehneet sille mitään. Tähystyksesta on jo 3kk, kivut jatkuu silti vieläkii polvessa.

Oliks sulla siis avoleikkaus eli ei tähystys? :)

Siis minulla oli koko eturistiside kokonaan poikki ja leikattiin eilen ja tähystyksellä tehtiin mutta 2pienempää aarpea ja yksi 5cm pitkä arpipolven alaosaan siitä jäi...

• UrheilijaTyttö15v

Moi!
      Mullakin leikattu eturistiside, siitä on aikaa nyt jo 6kk ja 2 viikkoa.
      Itekin just sillo mietin miten arvet ehtii rippijuhliin toipuu, mun tapauksessa onneks aika hyvin kun aikaa on kulunu jo kuitenkin niin kauan. Arvet on nyt jo aika siistit, mutta tummat vielä..
      Ja tsemppiä oikeesti sulle, aika menee tosi nopeesti kun muistaa vaan sitkeesti kuntouttaa polven loppuun asti! :)
      Omalla kohalla pahin epätoivo oli just siinä 3kk kohdalla ku tuntu että polvi olis jo valmis muttei kumminkaa mitää saanu oikee vielä tehä.
      Nyt kun oon päässy juoksemaa nii oon niiin kiitollinen itelleni että jaksoin puurtaa sillonki ku ei ollu niin helppoo.
      Tsemppiä siis! ; )

• tyttö 15.v

Kiitos vastauksesta ja toivotaan että ollaan ns.mekkokunnossa polven takia :D muuttuuko kuntoutus ohjelma paljon koko ajan? Kun vaihtelu ei ehkä sitä turhautumista ruokkis niin paljoo kun sitä on jo nyt kun pystyn jo käveleen ilman keppejä jne mikä on kyllä iso ihme :D mutta eka fysioterapeutin aika meni viikon päähän maanantaille ja olisin halukas tietämään asiasta :D ?

• kuntoutusonparasta

Mulla leikattiin polvi about kuukausi sitten, eturistiside kokonaan poikki.
      Itselläni ei juuri kipuja ollut ja turvotuskin katosi nopeasti,mutta viisaammilta kysyisin että mihin aikoihin saisi alkaa taas juoksemaan? nyt pystyisin jo hölkätä mutta sitä riskiä en tule ottamaan.

• 16v nuar miäs

Itselleni tuosta mopolla ajamisesta sanottiin että ei sen takia koska jos tulee tarve laittaa leikattu jalka äkillisesti maahan vauhdista niin se voi rikkoa sitä uudestaan. Itellä nyt 2kk kyseisestä eturistisideleikkauksesta ja pystyn jo hölkkäämään tosi hyvin (:

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1107
    2. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1077
    3. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      47
      1002
    4. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      999
    5. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      892
    6. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      827
    7. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      87
      791
    8. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      787
    9. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      105
      689
    10. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      46
      687
    Aihe