Koivu sairastaa?

rva koivuhuoli

Pihamme komistus, vanha (-30-luvulta?) koivujätti, pudottaa lehtiänsä heti lehtisilmujen avauduttua. Ensin putoavat lehdet ovat pieniä ja vihreitä. Lehtien kasvettua alkaa koivu pudotella osittain kellastuneita lehtiä. Niitä nytkin (toukouun lopussa!) piha kirjavanaan. Tämä on nyt viides kesä keltaisten koivunlehtien "koristamana". Liekö koivu vain vanhaksi tullut vai olisiko joku tauti iskenyt? Itse olisin jo halukas koivun kaadattamaan mutta perheen herra vastustaa. Asumme melko tiuhaan rakennetulla omakotitaloalueella joten minusta vanha (ja sairas?) iso koivu on pelottava kun ei se mihinkään mahtuisi vaurioita tekemättä kaatumaan esim. myrskyssä. Neuvot, opastus ja vinkit tervetulleita!

15

4347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaatohommia tiedossa

• poltinkarva

Koivu saattaa olla laho sisältä, kaatakaa.

• betuliini

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ollut monta liian kuivaa kesää, jotka näkyvät koivun kunnossa vasta viiveellä. Koivuanne näkemättä on vaikea sanoa kuinka huonossa kunnossa se on. Kellastuvat ja putoavat lehdet eivät ole ongelma, ne johtuvat yleensä kirvoista. Jos koivussa ei ole kolhuja eikä siinä näy kääpäsieniä, lahovaurio on epätodennäköinen. Jos lehdet ruskettuvat ja jäävät oksiin kiinni, eivät varise, se voi kertoa kuivuusongelmista.
        Todennäköisesti koivunne kestäisi vielä vuosikymmeniä pihanne ja koko seutunne komistuksena. Suurin uhka sille ovat nuo edellisten vastaajien kaltaiset himokaatajat sekä heidän ruokkimansa turha pelko.

• poltinkarva
        betuliini kirjoitti:

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ollut monta liian kuivaa kesää, jotka näkyvät koivun kunnossa vasta viiveellä. Koivuanne näkemättä on vaikea sanoa kuinka huonossa kunnossa se on. Kellastuvat ja putoavat lehdet eivät ole ongelma, ne johtuvat yleensä kirvoista. Jos koivussa ei ole kolhuja eikä siinä näy kääpäsieniä, lahovaurio on epätodennäköinen. Jos lehdet ruskettuvat ja jäävät oksiin kiinni, eivät varise, se voi kertoa kuivuusongelmista.
        Todennäköisesti koivunne kestäisi vielä vuosikymmeniä pihanne ja koko seutunne komistuksena. Suurin uhka sille ovat nuo edellisten vastaajien kaltaiset himokaatajat sekä heidän ruokkimansa turha pelko.

Mikähän kuiva kesä oli viime vuonna? Eipä keväällä yleensä ole kirvalaumoja. Pitääkö kasvattaa omalla pihalla toisten silmäniloa? Koivu on yleinen rikkakasvi pihoilla. Vain tyhmä jättää kaatamatta. Koivu kuivattaa ja köyhdyttää koko pihan. Lopulta koivu saattaa kaatua rakennusten päälle. Täytyy muistaa, että koivu on myös vaaraksi kaatajille. Itse kaadoin pihakoivuni. Sain tilaa neljälle omenapuulle.

• betuliini
        poltinkarva kirjoitti:

Mikähän kuiva kesä oli viime vuonna? Eipä keväällä yleensä ole kirvalaumoja. Pitääkö kasvattaa omalla pihalla toisten silmäniloa? Koivu on yleinen rikkakasvi pihoilla. Vain tyhmä jättää kaatamatta. Koivu kuivattaa ja köyhdyttää koko pihan. Lopulta koivu saattaa kaatua rakennusten päälle. Täytyy muistaa, että koivu on myös vaaraksi kaatajille. Itse kaadoin pihakoivuni. Sain tilaa neljälle omenapuulle.

Puissa kasvukausien vaikutus näkyy viiveellä, kuten kaikki? tietävät.
        Kirvalaumat lisääntyvät nimenomaan keväällä, kuten kaikki? tietävät.
        Siis kaikki, jotka edes joskus katsovat ympärilleen, eivätkä vain hävitä katsomatta.
        Ja kyllä, asemakaava-alueella myös myös maisema on otettava huomioon, kuten jokaisen kiinteistönomistajan tulisi tietää.

• poltinkarva
        betuliini kirjoitti:

Puissa kasvukausien vaikutus näkyy viiveellä, kuten kaikki? tietävät.
        Kirvalaumat lisääntyvät nimenomaan keväällä, kuten kaikki? tietävät.
        Siis kaikki, jotka edes joskus katsovat ympärilleen, eivätkä vain hävitä katsomatta.
        Ja kyllä, asemakaava-alueella myös myös maisema on otettava huomioon, kuten jokaisen kiinteistönomistajan tulisi tietää.

Kaikkihan sen tietävät ettei, keväällä ole kirvalaumoja. Betuliini, olet pelkkä taajamatonttu. Koivu on yksinkertaisesti kasvanut liian isoksi, eikä vettä ja ravinteita riitä. Kenenkään järkevän ihmisen ei kannata kuunnenna betuliinin neuvoja.
        Jos tuo koivu kaatuu rakennuksen, auton tai muun omaisuuden päälle, niin onko se nyt ihan varmaa, että vakuutus korvaa? Eikä tuo koivun ikä ole mitenkään kummoinen. Minulla taitaa olla vanhempia herukkapensaitakin.

• rva koivuhuoli

Kiitos! Mietintä jatkuu, koivu vielä pystyssä. Sammalta siinä tyvessä kasvaa reilusti, kuulunee asiaan tai sitten ei. Rungossa kaikenlaisia, jo parantuneita, viotuksia vuosikymmenien varrelta. Pitää kai vain sanoa "en mie tiijä". :)

• tee näin

Jos aiot kaataa koivun (suosittelen), kannattaa hommaan tilata alan ammattilainen. He osaavat kaataa puun pätkinä latvasta alkaen. Heillä on vakuutukset ja tarvittavat vermeet puiden kaatoon. Suurikin puu asutuksen keskellä tulee niin turvallisesti kaadetuksi.

• tee näin
        tee näin kirjoitti:

Jos aiot kaataa koivun (suosittelen), kannattaa hommaan tilata alan ammattilainen. He osaavat kaataa puun pätkinä latvasta alkaen. Heillä on vakuutukset ja tarvittavat vermeet puiden kaatoon. Suurikin puu asutuksen keskellä tulee niin turvallisesti kaadetuksi.

Itselläni on juuri tällainen puiden kaatoon erikoistunut yhden miehen firma, mutta keskustelupalstallahan ei saa mainostaa. Mielipiteeni on kyllä täysin puolueeton.

• betuliini

Sammal ja jäkälä puun rungolla ovat täysin erillisiä eliöitä eivätkä liity mitenkään puun kuntoon

• rva koivuhuoli
        tee näin kirjoitti:

Jos/kun koivu kaadetaan (keskustelu kotona jatkuu) niin se nimenomaan kaadatetaan. On se niin hurjan iso.

• kaadoin itse

vanhan pihakuusen.Ostin turvavaljaat ja kiipesin puuhun ensin latva poikki sitten alaspäin ja karsin oksia ja taas pölky alas.>

• teinsenitse

Teistä omatoimimiehistä saa usein lukea lehdistä:
        "Vaimo palasi kotiin ja löysi iäkkään miehensä roikkumassa puussa pää alaspäin. Mies vietiin sairaalaan, mutta hän kuoli tulematta tajuihinsa."

• KummaIlmiöJota

Mietin miksi koivu pudottaa lehtensä kesällä juuri kun on ne saanut valmiiksi ja siis vihreinä ja kohta sitten taas kasvattaa uudet lehdet???

• Vallu2

Meillä koivu joka sisältä aivan mätä.mikä tauti kyseessä.koivu sisältä kuin olisi sammakon kutua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe