liikaa kaloja?

minna

mulla on 80 litranen akvaario.
kalastoon kuuluu 2 pientä partamonnia
3 rubiinitetraa
2 hunajarihmaa (pariskunta)
10 neontetraa
4 täplämonnista
3 platya 3 poikasta jotka
ovat poikasaltaassa
Onko liikaa, ja vääriä kaloja samassa akvassa?
kalat näyttävät viihtyvän tosi hyvin.Ei levä ongelmia ja vesiolosuhteet ovat normaalit. Olisin kiitollinen vastauksista.

10

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fisunen

Mitkä ovat normaalit vesiolosuhteet?

Rubiinitetroja on vaan 3, parven minimikoko on kuitenkin 6.
      Hunajarihmat vaativat lämpimämmän veden kuin muut asukaat.
      Neontetrat ovat ok, parvikokokin on hyvä.
      täplämonnisiakin saisi olla vähintään 6 kpl.
      Niin, ja partamonnit, tämän kokoiseen altaaseen ehdottomasti vaan yksi! Vaikka ovatkin pieniä niin ne kasvavat ja ovat reviirikaloja.
      Platyt vativat kovan ja emäksisen veden, muut taas pehmeän ja happaman.
      Tässä olisi yksi ehdotus:

10 neintetraa
      6 rubiinitetraa
      8 täplämonnista
      1 partamonni

Enempää ei altaaseen mahtuisi edes ja tosiaan rubiinitetrat tarvitsevat parven.

• minna

Olen mitannut vesitestereillä veden sopivin väliajoin, siinä näkyy ph, kovuus, nitraatit, nitriitit jne.. ne on kyllä kaikki ok.? veen lämpö on 25 astetta..Sain kaverilta vuosi sitten yhden rubiinitetran, mutta se tosiaan oli niin surkee ,että ostin pari lisää.En ole ottanut enempää,koska mielestäni siinä oli aivan liikaa kaloja.Liekö siinä nytkin liian paljon kaloja?

• Fisunen
        minna kirjoitti:

Olen mitannut vesitestereillä veden sopivin väliajoin, siinä näkyy ph, kovuus, nitraatit, nitriitit jne.. ne on kyllä kaikki ok.? veen lämpö on 25 astetta..Sain kaverilta vuosi sitten yhden rubiinitetran, mutta se tosiaan oli niin surkee ,että ostin pari lisää.En ole ottanut enempää,koska mielestäni siinä oli aivan liikaa kaloja.Liekö siinä nytkin liian paljon kaloja?

Mikä on veden kovuus, entä ph? Ne ovat aika tärkeä seikka, juuri siksi kun esim. platyt viihtyy erilaisessa vedessä kuin tetrat.

Miltä se kalastoehdostukseni vaikutti?

Jos vesi ei ole tetroille sopivaa niin sitten se on sopivaa platyille, miljoonakaloille yms.

25 asteen lämpö on aika paljon monnisille, kun taas rihmakaloille hiukan liian vähän.

Kerroppa että mitä kaloja haluaisit pitää? On helpompi lähteä kokonaisuutta suunnittelemaan jos olisi yksi sellainen laji mikä oisi ehdoton.

Ja tosiaan, se ph-arvo ja kovuus.

• Miimu
        minna kirjoitti:

Sellaista vettä joka olisi OK kaikille lajeillesi, ei ole olemassakaan. Jokainen kala vaatii tietynlaisen ph, kh ja lämpötila-arvon vedelleen jossa elää ja lajien väliset vaihtelut ovat aika suuria.

Vesi jossa lakritsigurami nauttii olostaan on tuskallista molleille. Esimerkiksi.

• minna

mä en muista nitä lukuja, kun mulla on semmonen testeri,mikä näyttää värillä kaikki, mut pitäs olla ok. Eläinkaupassa kysyttyäni kalavalinnoistani he sanoivat että ok...mut taas se nähtiin.( On niin paljon liikkeellä eri juttuja. eri kaloista)
        eiks täplämonnisten veen lämpötila oo n. 20-26? ja hunajien 24-28, platy 22-25 astetta, noin pienten lämpötilaerojen ei kuulema pitäs haitata mitään? Eikai akvassa mitään vikaakaan voi olla, kun platyt tekee poikasia ja rihma-herra alkanut rakentaa pesää? Että pitäisikö mun nyt tehä niitä testejä ja kattoo lukuja, vai katsoa miten kalat oikeesti voivat?
        Vielä semmonen, että onko akvassani nyt kuitenkin liikaa kaloja? pitäisikö poistaa jotain? muuta kuin se partamonni..? Jos mä antasin ne rubiinit pois?

• Bachini

Suomessa kasvatetut platyt pärjäävät aivan mainiosti pehmeässä ja happamemmassa vedessä. Sinuna luopuisin kuitenkin platyista ja toisesta partamonnista. Neonit ja rihmulit ovat kyseenalainen yhdistelmä lämmön kannalta, kannattaisi vaihtaa neonit kardinaaleihin tai luopua kokonaan ja kasvattaa rubiinien määrää.

• heidi

noin pieneen akvaarioon ottaisin partiksen sijasta katinkultamonneja 1 kasvaa liian isoksi.

• minna
        heidi kirjoitti:

noin pieneen akvaarioon ottaisin partiksen sijasta katinkultamonneja 1 kasvaa liian isoksi.

tuota, jos mun akva on liian pieni yhelle partikselle,niin sittenhän se vasta kaloja täynnä onkin,jos ottasin niitä katinkultamonneja (niitähän pitää olla parvessa n.6 kpl.) Ne syö miekkakasveja, joita mulla on akvassa) ääh,menee liian vaikeeksi... (en haluu olla tympee,mut kuulostaa jännältä...)

• Fisunen
        minna kirjoitti:

tuota, jos mun akva on liian pieni yhelle partikselle,niin sittenhän se vasta kaloja täynnä onkin,jos ottasin niitä katinkultamonneja (niitähän pitää olla parvessa n.6 kpl.) Ne syö miekkakasveja, joita mulla on akvassa) ääh,menee liian vaikeeksi... (en haluu olla tympee,mut kuulostaa jännältä...)

Mieleistäni tuonne juuri ja juuri mahtuu yksi partis.

• Miimu
        minna kirjoitti:

Akvaariostasi ei tule partikselle yhtään sen isompi, vaikka se olisi siellä yksinään.

Tavallaan tilanne liian ison kalan kanssa on sama kuin jos koittaisit saada 20 hiirtä ja yhden norson pahvilaatikkoon. Norsu ei mahdu, vaikka hiiret jättäisi poiskin.

Noh, kyllä se yksi partamonni niukin naukin sinne menee, josko vaikka harkitsisit vähän isomman altaan ostoa tulevaisuudessa.

Katinkultamonneja ei tarvitse olla kuin kolme, miekkakasveihin ne eivät koske, jos ovat aitoja. Paremmin ne tuonne kuitenkin mahtuisivat kolmestaan, kuin tuo yksi partis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe