Raapiiko vetokoukkusi Tallinnan laivoilla ramppia?

Hämmmentynyt

Hei!

Tallinnan laivoilla olemme havainneet ongelmaksi, että oman automme vetokoukku kolahtaa ramppiin jo neljän hengen kuormalla alas ajaessa, jos ei ole mahtunut sisäänajokannelle, vaan on joutunut ajamaan ylemmäksi. Kolahdukseen ei siis tarvita paräkonttiin mitään lisäkyormaa, sillä tosin kolahdus on tietysti tukevampi, kun alusta on matalammalla.

Olen havainnut samoin käyvän muillekin siinä alas tullessa. Automme on suhteellisen tuore, mutta tapapyörien takana on takaylitystä jonkun verran ja kiintelä koukun tukirakenne melkoisen alhaalla.

Kerroin asiasta varustamolle, mutta laivat on kuulemma valmistettu n. 7 vuotta sitten standardien mukaan, joten ei toimenpiteitä ja KUKAAN muu ei ole asiasta kertonut. Ei siinä auttanut mitään se, että tuolla neljän hengen porukalla havainnoimme alas tullessamme useita vetokoukun paukahduksia edellä ajaneista autoista. Sama asia tapahtui kumpaankin suuntaan laivasta ulos ajettaessa.

Onko muilla samoja kokemuksia?

t. laivamatkailija

11

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 vaihtoehtoa

      Joko takajouset on loppu, tai takana istuvat liian lihavia.

    • Kolisee norskissa

      Onko se autosi sellainen matala bluemotion versio?

      Norjan lautoilla on paikoin aika jyrkät rampit.

    • automatkailija123543

      Samoja kokemuksia.

      Itse laitan ennen laivalle menoa reilut rengaspaineet, polttoaineluukussa tai kuskin ovenpielessä usein merkittynä suosituspaineet tyhjälle autolle ja täyteen kuormatulle autolle.

      Takarenkaisiin tulee laittaa paljon suurempi ilmanpaine kuin eteen, kun auto on täynnä ihmisiä ja tavaraa.

      Ja rampin kohdalla hidastan reilusti vauhtia ja ajan varovasti, mahdollisuuksien mukaan vähän sivusuunnassa jos pääsee ajamaan rampin niin aina parempi..

    • Konsteja olisi...

      Suomalainen on semmonen, että oma vika se on, kun on ostanut liian matalan auton ja laittaa vielä pari boksia kaljaa takakonttiin. Häpeää vaan, kun kolisee rampilla. Jos olisi minun firmani, niin palveluun kuuluisi ottaa huomioon ajan kuluminen ja tekaista pieni otanta siinä purkausvaiheessa siitä, miten monella vetokoukut napsuu ja... suunnitella pikaisesti joku pieni korjaus siihen saumakohtaan. Tulee mieleen monia ratkaisuja, miten asian voisi hoitaa. Koukulliset alakertaan, pieni loivantava lämiskä alastulorampin ja kannen kohtaamispisteeseen jne... Autot on tarkoitettu ajettaviksi maksimihenkilömäärälläkin, joten voisi olettaa, että varustamot hieman ajattelisivat myös nykypäivää... Ehkäpä muutamassa vuodessa on tapahtunut jotain autojen takaylityksille ja maavaroille. Joku vanha 60-luvun limousine jäisi varmaan kokonaan kiinni perästään noihin virityksiin...

    • Ukki60

      Heh... Otinpa yhteyttä Tallink-Siljaan ja... Todellakin - heidän laivoissaan (Star ja Superstar), joista heille kerroin ei ole mitään vikaa. No ei varmaan olekaan, kun ei se täkkipelti pahemmin kärsi kolhuista!

      Yhtiön kannasta voi suoraan tehdä johtopäätöksen, että kun ei ole laivoissa korjattavaa, niin autoissa on! Siispä kaikki kolisteklevat automerkit vaan pajalle ja takajousien korotus, että voi matkustaa Helsngin ja Tallinnan väliä ja tiedoksi autotehtaille, että Tallinkin laivoja varten suunnttelu uusiksi ;-)

      Täytyy ihmetellä asiakaspalvelun surkeutta, ettei oteta aivan selvää asiaa käsittelyyn niin, että sille tehtäis jotakin, kun on täysin selvä ongelma olemassa. Yksi pomoäijä seisomaan puoleksi tunniksi purkauksen aikaan autokannelle rampin alapäähän, korvat auki ja tukkimiehen kirjanpidolla selviää, kuinka monella paukkuu. Kansimies laskee, montako tulee alas ja pomo kolahdukset.

      Tallink-Siljalla varmaan ajatellaan, että autoihin aletaan tehdä muutoksia. Meidänkin automme on ollut vuosia Suomen top-3 myyntilistalla ja edessä kolisteli viimeksi kaksi muuta automerkkiä, joten autopajoille tulee töitä? Voisi ottaa Tallink-Silja yhteyttä esim.VW-konserniin, koska kaksi autoista oli viimeksi sen konsernin valmistamia.

      • Että sillai

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.


      • Kronkwagen
        Että sillai kirjoitti:

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.

        Raapi jo mennessä, vaikka peräkontti oli tyhjä?
        Mutta teeäm varmaan keksii tähänkin jonkin jutun että tuollainen liika mataluus on asiakkaan parhaaksi.


      • Että sillai
        Kronkwagen kirjoitti:

        Raapi jo mennessä, vaikka peräkontti oli tyhjä?
        Mutta teeäm varmaan keksii tähänkin jonkin jutun että tuollainen liika mataluus on asiakkaan parhaaksi.

        Kyllä vaan mutta otin ehkä pikkasen liikaa vauhtia ylämäkeen...


      • Juuuuuuuuuuuuuuuu
        Että sillai kirjoitti:

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.

        Mahdotonta? Sisäänajaessa, ei kai sinne peruuteta?


      • Ramppikuume
        Juuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Mahdotonta? Sisäänajaessa, ei kai sinne peruuteta?

        Rampissa lienee sama kokonaiskulma, ajaa sitten ylös tai alas... ylösajaessa kolahtaa lattialevyyn ja alasajaessa ramppiin...


    • Jeppe,,,

      Ei raavi, autoni edistyksellinen jousitus pitää perän vakiokorkeudella myös lastattuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      90
      2055
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      1845
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      49
      1470
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1425
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      144
      1364
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1314
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      144
      1244
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1106
    9. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      25
      1014
    10. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      101
      1003
    Aihe