Raapiiko vetokoukkusi Tallinnan laivoilla ramppia?

Hämmmentynyt

Hei!

Tallinnan laivoilla olemme havainneet ongelmaksi, että oman automme vetokoukku kolahtaa ramppiin jo neljän hengen kuormalla alas ajaessa, jos ei ole mahtunut sisäänajokannelle, vaan on joutunut ajamaan ylemmäksi. Kolahdukseen ei siis tarvita paräkonttiin mitään lisäkyormaa, sillä tosin kolahdus on tietysti tukevampi, kun alusta on matalammalla.

Olen havainnut samoin käyvän muillekin siinä alas tullessa. Automme on suhteellisen tuore, mutta tapapyörien takana on takaylitystä jonkun verran ja kiintelä koukun tukirakenne melkoisen alhaalla.

Kerroin asiasta varustamolle, mutta laivat on kuulemma valmistettu n. 7 vuotta sitten standardien mukaan, joten ei toimenpiteitä ja KUKAAN muu ei ole asiasta kertonut. Ei siinä auttanut mitään se, että tuolla neljän hengen porukalla havainnoimme alas tullessamme useita vetokoukun paukahduksia edellä ajaneista autoista. Sama asia tapahtui kumpaankin suuntaan laivasta ulos ajettaessa.

Onko muilla samoja kokemuksia?

t. laivamatkailija

11

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 vaihtoehtoa

      Joko takajouset on loppu, tai takana istuvat liian lihavia.

    • Kolisee norskissa

      Onko se autosi sellainen matala bluemotion versio?

      Norjan lautoilla on paikoin aika jyrkät rampit.

    • automatkailija123543

      Samoja kokemuksia.

      Itse laitan ennen laivalle menoa reilut rengaspaineet, polttoaineluukussa tai kuskin ovenpielessä usein merkittynä suosituspaineet tyhjälle autolle ja täyteen kuormatulle autolle.

      Takarenkaisiin tulee laittaa paljon suurempi ilmanpaine kuin eteen, kun auto on täynnä ihmisiä ja tavaraa.

      Ja rampin kohdalla hidastan reilusti vauhtia ja ajan varovasti, mahdollisuuksien mukaan vähän sivusuunnassa jos pääsee ajamaan rampin niin aina parempi..

    • Konsteja olisi...

      Suomalainen on semmonen, että oma vika se on, kun on ostanut liian matalan auton ja laittaa vielä pari boksia kaljaa takakonttiin. Häpeää vaan, kun kolisee rampilla. Jos olisi minun firmani, niin palveluun kuuluisi ottaa huomioon ajan kuluminen ja tekaista pieni otanta siinä purkausvaiheessa siitä, miten monella vetokoukut napsuu ja... suunnitella pikaisesti joku pieni korjaus siihen saumakohtaan. Tulee mieleen monia ratkaisuja, miten asian voisi hoitaa. Koukulliset alakertaan, pieni loivantava lämiskä alastulorampin ja kannen kohtaamispisteeseen jne... Autot on tarkoitettu ajettaviksi maksimihenkilömäärälläkin, joten voisi olettaa, että varustamot hieman ajattelisivat myös nykypäivää... Ehkäpä muutamassa vuodessa on tapahtunut jotain autojen takaylityksille ja maavaroille. Joku vanha 60-luvun limousine jäisi varmaan kokonaan kiinni perästään noihin virityksiin...

    • Ukki60

      Heh... Otinpa yhteyttä Tallink-Siljaan ja... Todellakin - heidän laivoissaan (Star ja Superstar), joista heille kerroin ei ole mitään vikaa. No ei varmaan olekaan, kun ei se täkkipelti pahemmin kärsi kolhuista!

      Yhtiön kannasta voi suoraan tehdä johtopäätöksen, että kun ei ole laivoissa korjattavaa, niin autoissa on! Siispä kaikki kolisteklevat automerkit vaan pajalle ja takajousien korotus, että voi matkustaa Helsngin ja Tallinnan väliä ja tiedoksi autotehtaille, että Tallinkin laivoja varten suunnttelu uusiksi ;-)

      Täytyy ihmetellä asiakaspalvelun surkeutta, ettei oteta aivan selvää asiaa käsittelyyn niin, että sille tehtäis jotakin, kun on täysin selvä ongelma olemassa. Yksi pomoäijä seisomaan puoleksi tunniksi purkauksen aikaan autokannelle rampin alapäähän, korvat auki ja tukkimiehen kirjanpidolla selviää, kuinka monella paukkuu. Kansimies laskee, montako tulee alas ja pomo kolahdukset.

      Tallink-Siljalla varmaan ajatellaan, että autoihin aletaan tehdä muutoksia. Meidänkin automme on ollut vuosia Suomen top-3 myyntilistalla ja edessä kolisteli viimeksi kaksi muuta automerkkiä, joten autopajoille tulee töitä? Voisi ottaa Tallink-Silja yhteyttä esim.VW-konserniin, koska kaksi autoista oli viimeksi sen konsernin valmistamia.

      • Että sillai

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.


      • Kronkwagen
        Että sillai kirjoitti:

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.

        Raapi jo mennessä, vaikka peräkontti oli tyhjä?
        Mutta teeäm varmaan keksii tähänkin jonkin jutun että tuollainen liika mataluus on asiakkaan parhaaksi.


      • Että sillai
        Kronkwagen kirjoitti:

        Raapi jo mennessä, vaikka peräkontti oli tyhjä?
        Mutta teeäm varmaan keksii tähänkin jonkin jutun että tuollainen liika mataluus on asiakkaan parhaaksi.

        Kyllä vaan mutta otin ehkä pikkasen liikaa vauhtia ylämäkeen...


      • Juuuuuuuuuuuuuuuu
        Että sillai kirjoitti:

        Minulla uusi VW-konsernin auto vetokoukulla ja peräylityksellä. Eckeröllä sisään ajettaessa otti koukku kiinni mutta tästä viisastuneena ajoin ulos sivusuunnassa eikä mitään ongelmaa. Autossa oli 4 henkeä ja takakontti täynnä viinaa..
        Siispä.... = opi ajamaan.

        Mahdotonta? Sisäänajaessa, ei kai sinne peruuteta?


      • Ramppikuume
        Juuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Mahdotonta? Sisäänajaessa, ei kai sinne peruuteta?

        Rampissa lienee sama kokonaiskulma, ajaa sitten ylös tai alas... ylösajaessa kolahtaa lattialevyyn ja alasajaessa ramppiin...


    • Jeppe,,,

      Ei raavi, autoni edistyksellinen jousitus pitää perän vakiokorkeudella myös lastattuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1701
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1442
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      109
      963
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      936
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      41
      773
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      708
    7. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      671
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      661
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      31
      636
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      613
    Aihe