Voiko tämä olla episepsiaa vai jotain muuta?

syntynytneljäviisi

Minulla on todettu lapsena (4-vuotiaaana) epilepsia, johon olen saanut lääkityksen (Barbiphenyyliuä 0,025 x 2) Silloin minulla on ollut lyhyitä "poissaolokohtauksia". MInua on hoidettu Helsingissa Lastenklinikalla. Ensimmäiset kohtaukset ovat tulleet nukkumaan mennessä. Myöhemmin kohtauksia myös päivällä 2-3 kpl "suu vääntyy vinoon, hengitys tihenee, heiluttelee käsiään".

Nyt olen 67 vuotias. Kärsin yöhikoilusta. Herään yöllä 2-3 kertaa ja kohta on hiki. Olen miettinyt voisiko nämä olla epileptisiä kohtauksia. Kuulin, että isäni serkulla on kohtaukset olleet yöllä. En tiedä millaisia ne ovat. Isäni veli sairasti epilepsiaa ja kuoli, kun kaatui polkupyörällä verirapakkoon kohtauksen saadessaan ja hukkui.

Onko jollain ollut tällaista hikoilua. Siis hiki ei ole päällä silloin kuin herään vaan tuleeheräämisen jälkeen. Lääkärit pitävät tätä vaihdevuosien kuumina aaltoina, mutta ku eivät ala hellittää!!!

4

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain ...

Minulla oli murrosiässä samoja oireita, joten kyllä on Barbiphenylin sivuvaikutus. Saat varmimman tiedon siitä, onko kyseessä epilepsiakohtaukset vai ei, kun pyydät lähetteen EEG:hen.

Kun minulla tuli kohtauksia, ne alkoivat aina yöllä. Herätessäni havaitsin purreeni kieleen ja/tai poskiin. Barbiphenyl oli minulle väärä lääke.

Luulisi vaihdevuosioireiden jo hellittäneen, kun niitä pidetään 50-55-vuotiaiden oireina. Gyne antaa varmimman tiedon asiasta.

• ll34

Verikokeinhan voidaan mitata onko ne oireet vaihdevuosioireita vai ei. Onko sinulla lääkityksiä jotka voivat aiheuttaa yöhikoilua? Kauanko sitä on kestänyt ja onko muita oireita? Yöhikoilu kun voi olla muutaman pikaisesti poissuljettavan sairauden oire.

Eli varailemaan aikaa lääkärille, mieluiten gynekologille, lähettää sitten tarpeen mukaan eteenpäin otatettuaan verikokeita.

• syntynytneljäviisi

Enpä tuotakaan tiennyt, että verikokeella saa tietää johtuuko hikoilu vaihdevuosista! Minulla ei ole mitään muuta lääkitystä kuin osteopenian hoitoon määrätty CalsiposD. Olen kertonut hikoilusta gynekologille, joka lohdutti, että kuumat aallot voivat kestää lopun ikää, siis vaikka satavuotiaaksi.
        Sitä tässä mietin, että entäpä jos hikoilu todella johtuu jostain todellisesta sairaudesta? Muita oireita tai sellaiseksi kuvittelemiani ei ole paitsi joskus iskee väsymys päivällä lounaan jälkeen. Silloin menen varttitunnin nokisille ja asia korjaantuu. Tässä iässä kai on ihan normaalia, että väsyy?
        Hikoilun kestoa en osaa sanoa. Olen ollutb eläkkeellä 7 vuotta ja ainankin sen ajan olen hikoilusta kärsinyt. Hikoilen joskus päivälläkin, mutta yöllä se häiritsee kovasti, kun ei voi nukkua illasta aamuun yhtäjaksoisesti.
        Pitäisi kai mennä lääkäriin, mutta minne?

• 12+12
        syntynytneljäviisi kirjoitti:

Enpä tuotakaan tiennyt, että verikokeella saa tietää johtuuko hikoilu vaihdevuosista! Minulla ei ole mitään muuta lääkitystä kuin osteopenian hoitoon määrätty CalsiposD. Olen kertonut hikoilusta gynekologille, joka lohdutti, että kuumat aallot voivat kestää lopun ikää, siis vaikka satavuotiaaksi.
        Sitä tässä mietin, että entäpä jos hikoilu todella johtuu jostain todellisesta sairaudesta? Muita oireita tai sellaiseksi kuvittelemiani ei ole paitsi joskus iskee väsymys päivällä lounaan jälkeen. Silloin menen varttitunnin nokisille ja asia korjaantuu. Tässä iässä kai on ihan normaalia, että väsyy?
        Hikoilun kestoa en osaa sanoa. Olen ollutb eläkkeellä 7 vuotta ja ainankin sen ajan olen hikoilusta kärsinyt. Hikoilen joskus päivälläkin, mutta yöllä se häiritsee kovasti, kun ei voi nukkua illasta aamuun yhtäjaksoisesti.
        Pitäisi kai mennä lääkäriin, mutta minne?

Toki hormoniarvot voidaan mitata verikokein. Varaa aika gynekologille ja pyydä verikokeet. Kannattaa otattaa sitten sokeriarvot ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe