Olen ensi kesää veneilijänä ja kysyisinkin onko tämän loppukesän säät olleet jotenkin poikkeuksellisen tuulisia? Tuntuu olevan kovantuulen varoitus lähes jokapäiväistä.
Syyskesän veneilysäästä
18
3768
Vastaukset
- 25m/s
Kyllähän se tuppaa syksyä kohden nuo tuulet ruveta puuskittelemaan.
- Pauli
Muistan kun itse ostin ensimmäisen purjeveneeni vuosia sitten niin ekana kesänä tuuli koko aika niin pirun lujaa. Vaimon kanssa sitä ollaan muisteltu että silloin oli todella kovat kelit ja tuulet lähestyivät hirmumyrsky olosuhteita melkein joka päivä. Jostain kumman syystä tuulet ovat niistä päivistä lähtien pienentyneet kohtuulliseen mittakaavaan. Tosin samassa suhteessa on myös purjehdustaito lisääntynyt. Löytyyköhän tuosta mitään korrelaatiota ;-)
Pauli
PS: sori vaan että en vastannut alkuperäisen kysyjän kysymykseen ...
- Purjehtija
Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus: Syksyllä on usein kovia tuulia. Asia vaihtelee joka vuosi; joskus syysmyrskyjä ei tule lainkaan ja joskus on useita. Elokuun puolen välin jälkeen on mielestäni on ollut tavanomaisempaa kovempia tuulia. Myrskyjähän ei ole vielä ollut. Varsinaiset syksykelit alkavat vasta syyskuussa.
- JRxxx
...on minusta ollut normaalia kovatuulisempi, noin fiiliksen mukaan. Eteen ei ole osunut yhtään sellaista kaunista täyspläkäpäivää (onhan niitä voinut olla, en vain ole silloin ollut merellä ;((
Ihmettelin vähän, kun jossain, taisi olla Vene-lehdessä, väitettiin turhia tuulivaroituksia olleen paljon, minun tuntumani on ollut se, että tuuliennusteet ovat olleet rivosti alakanttiin ainakin Forecalla. - Myös aloittelija
eilen oli muuten hieno ilma, mutta tuuli oli kyllä siinä ja siinä...Eestiluodolle ei ollut meidän botskilla ( tuulilasivene, 17 jalkaa )mitään asiaa joten saimme luvan tyytyä sisäreiteille...eikä siinä sinänsä mitään pahaa mutta ainakin eilinen tuuli oli jo otettava oikeasti huomioon reitinvalinnassa...
- Tuleva purjehtija
Tulin ensimmäistä kertaa 36- jalkaisella purjeveneellä lännestä päin ja voin sanoa
että oli sopivat tuulet. Aion varmasti ostaa
purjeveneen, oli niin hieno kokemus syksyisestä
viikonlopusta. Nyt meni moottorivene myyntiin ! - Yrjö
Tuleva purjehtija kirjoitti:
Tulin ensimmäistä kertaa 36- jalkaisella purjeveneellä lännestä päin ja voin sanoa
että oli sopivat tuulet. Aion varmasti ostaa
purjeveneen, oli niin hieno kokemus syksyisestä
viikonlopusta. Nyt meni moottorivene myyntiin !Eilen menetti kovassa tuulessa yksi purjevene mastonsa Harmajan luona ja sitä oli pelastamassa luotsit ja merivartiosto.
- Sailori
Yrjö kirjoitti:
Eilen menetti kovassa tuulessa yksi purjevene mastonsa Harmajan luona ja sitä oli pelastamassa luotsit ja merivartiosto.
ei kuitenkaan ollut maston kaatumisen syy. Jos vene on kunnossa, ei tuuli mastoa kaada.
- JRxxx
Sailori kirjoitti:
ei kuitenkaan ollut maston kaatumisen syy. Jos vene on kunnossa, ei tuuli mastoa kaada.
Saivartelua, sanoisin. Maston katkeaminen ei ehkä johdu suoraan tuulen välittömästi aiheuttamasta paineesta, mutta jokseenkin varmasti olosuhteista yleensä (tuuli ja tuulen nostattama aallokko yhdessä). Jos ei olisi tuulta, ei olisi pahemmin aallokkoakaan (unohdetaan nyt ns. vanha maininki sivuseikkana) ja masto pysyisi melko lailla varmasti katkeamatta.
Muuten, kun olen tässä vuosien varrella seuraillut näitä uutispalasia ja kuunnellut muiden kokemuksia, on minulle alkanut syntyä sellainen tunne, ettei purjeveneellä edes merelle uskaltaisi. Mastoja katkeilee yms. alvariinsa... Alan epäillä, että jos matkaveneiden kokoluokassa karsittaisiin ensin tilastosta puhtaat tunaroinnit (polttoaine lopussa), niin purkkarit johtaisivat merihätälistaa sekä absoluuttisesti että suhteellisesti! Tietysti tähän saattaa olla looginen syy: moottoriveneellä sekä pääsee keliä karkuun että luultavasti useimmiten jättää lähtemättä pahaan keliin, joten pahan kelin ongelmat keskittyvät purkkareille. - Sailori
JRxxx kirjoitti:
Saivartelua, sanoisin. Maston katkeaminen ei ehkä johdu suoraan tuulen välittömästi aiheuttamasta paineesta, mutta jokseenkin varmasti olosuhteista yleensä (tuuli ja tuulen nostattama aallokko yhdessä). Jos ei olisi tuulta, ei olisi pahemmin aallokkoakaan (unohdetaan nyt ns. vanha maininki sivuseikkana) ja masto pysyisi melko lailla varmasti katkeamatta.
Muuten, kun olen tässä vuosien varrella seuraillut näitä uutispalasia ja kuunnellut muiden kokemuksia, on minulle alkanut syntyä sellainen tunne, ettei purjeveneellä edes merelle uskaltaisi. Mastoja katkeilee yms. alvariinsa... Alan epäillä, että jos matkaveneiden kokoluokassa karsittaisiin ensin tilastosta puhtaat tunaroinnit (polttoaine lopussa), niin purkkarit johtaisivat merihätälistaa sekä absoluuttisesti että suhteellisesti! Tietysti tähän saattaa olla looginen syy: moottoriveneellä sekä pääsee keliä karkuun että luultavasti useimmiten jättää lähtemättä pahaan keliin, joten pahan kelin ongelmat keskittyvät purkkareille.mitään saivartelua. Jos vene ei ole kunnossa, on se vastaavaa tunarointia, kuin jos polttoainetankki ei ole täysi.
Merihätätilastojen johtajat selviävät vakuutuyhtiöiden tilastoista. Vertaa mottoriveneiden ja purjeveneiden vakuutusmaksuja.
Ihmetyttää vain se, että vähän kun tuulee, niin missä te moottoriveneilijät lymyätte? Ei teitä ainakaan merellä näy. No, itse kun liikun sekä purjeveneellä, että moottoriveneellä, niin tiedän vastauksen... - JRxxx
Sailori kirjoitti:
mitään saivartelua. Jos vene ei ole kunnossa, on se vastaavaa tunarointia, kuin jos polttoainetankki ei ole täysi.
Merihätätilastojen johtajat selviävät vakuutuyhtiöiden tilastoista. Vertaa mottoriveneiden ja purjeveneiden vakuutusmaksuja.
Ihmetyttää vain se, että vähän kun tuulee, niin missä te moottoriveneilijät lymyätte? Ei teitä ainakaan merellä näy. No, itse kun liikun sekä purjeveneellä, että moottoriveneellä, niin tiedän vastauksen...Minun määritelmäni (moottoriveneilijänä) vähäiselle tuulelle on sellainen 3-5 m/s. Olen lähtenyt usein ja tulen jatkossakin lähtemään ulos alle 10 m/s tuuleen, joten ignoraan epätotena väitteesi, ettei moottoriveneilijöitä näkisi. 13-15 m/s on tullut sekin nähtyä muutaman kerran, mutta siihen tuuleen en kokemuksen valossa lähtisi enkä olisi lähtenyt niilläkään kerroilla, jos sääennusteet olisivat pitäneet paikkansa (jokaisella niistä kerroista on luvattu alle 10 m/s...) Ei se ainakaan minun veneelläni vaarallista ole, mutta ei myöskään enää mukavaa. Veneilyn pitää olla kivaa ja mukavaa eikä mitään extreme-elämystä.
- Sailori
JRxxx kirjoitti:
Minun määritelmäni (moottoriveneilijänä) vähäiselle tuulelle on sellainen 3-5 m/s. Olen lähtenyt usein ja tulen jatkossakin lähtemään ulos alle 10 m/s tuuleen, joten ignoraan epätotena väitteesi, ettei moottoriveneilijöitä näkisi. 13-15 m/s on tullut sekin nähtyä muutaman kerran, mutta siihen tuuleen en kokemuksen valossa lähtisi enkä olisi lähtenyt niilläkään kerroilla, jos sääennusteet olisivat pitäneet paikkansa (jokaisella niistä kerroista on luvattu alle 10 m/s...) Ei se ainakaan minun veneelläni vaarallista ole, mutta ei myöskään enää mukavaa. Veneilyn pitää olla kivaa ja mukavaa eikä mitään extreme-elämystä.
kaikki 10 m/s ja alle sen on normaalia kesätuulia. Kun vähän tulee, tarkoittaa minun (purjehtija) termistössäni yli 10 m/s aina tuonne 15 m/s, jolloin tuuli alkaa mielestäni olla kovaa. Eli kun tuuli on alle 10 m/s ei se mielestäni ole edes mainitsemisen arvoista.
Purjehdus on hauskaa yli 10 m/s tuulessa. Tuulihan ei purjeveneessä tunnu, vaan aallot ja niitä ei suojaisessa saaristossamme mainittavasti esiinny, siis purjeveneen kannalta. Liukuvan moottoriveneen kannalta tilanne on hieman toinen, ainakin oman kokemukseni mukaan.
Kuten itsekkin mainitsit, et lähde yli 10 m/s tuuleen. Tuulen yltyessä yli 10 m/s, niin moottoriveneet 99 % häviävät esim. saaristomereltä. Karsii myös arimmat purjehtijat, mutta kyllä siellä purjeveitä riittää vielä kovemmassakin tuulessa. itse olen oppinut käyttämään tuuliset päivät hyväksi matkanteossa, silloin matka taittuu myös purjeveneellä mukavasti. Tuollainen alle 5 m/s sivumyötäisenä tai myötäisenä alkaa monelle purjehtijalle olla tuskaisen kevyt tuuli. Ja vaikka kippari jaksaikin lilliä 2-4 solmun nopeudella, alkaa ainakin perhepurjehtijan gasti hermostua ja vaatia peltigenuaa.
- Juuso
Elokuun loppupuolella on mielestäni tuullut normaalia enemmän. On syksyllä vielä tyyniä ja aurinkoisiakin päiviä.
- AKO
Tämä matalapainekesä on selkeästi ollut
tuulisempi edellisiin kesiin verrattuna tuosta
ymmärrettävästä syystä. Mieleen jäi heinäkuun
yksi ilta ja yö Hangon Portissa (Smultrongrundet),
kun lounas puski luokkaa 18-21 ms Tulliniemessä.
Piti suojan puolella saaressa viritellä köysiä,
kun lännenpuoleinen salmi pumppasi sen verran
voimakkaasti satamaan ! - hoh
AKO kirjoitti:
Tämä matalapainekesä on selkeästi ollut
tuulisempi edellisiin kesiin verrattuna tuosta
ymmärrettävästä syystä. Mieleen jäi heinäkuun
yksi ilta ja yö Hangon Portissa (Smultrongrundet),
kun lounas puski luokkaa 18-21 ms Tulliniemessä.
Piti suojan puolella saaressa viritellä köysiä,
kun lännenpuoleinen salmi pumppasi sen verran
voimakkaasti satamaan !........miten kaupungin laiturissa keikutti? Itämeren Porttihan on aika suojainen satama, mutta rannan laituri on aika avoin lounaan- ja kaakonpuoleisille tuulille.
- AKO
hoh kirjoitti:
........miten kaupungin laiturissa keikutti? Itämeren Porttihan on aika suojainen satama, mutta rannan laituri on aika avoin lounaan- ja kaakonpuoleisille tuulille.
ja olin iloinen, että olin suojassa vaikkakin
paikavalintani läntisen salmen viereen vaati
köysivirityksiä, että sai jotenkin nukutuksi
pumppauksessa !
- Katsastusmies
http://www.fmi.fi/saa/tilastot_20.html
Tilastojen valossa ei näyttäisi ihme kyllä kesä 2004 olleen kovatuulisempi kuin 2002 tai 2003 Isosaaressa (kts. Tuulipäivät 2002-2004 ja keskiarvo).
Samoin näyttäisi myrskypäivien lukumäärä olevan laskussa paitsi vuonna 2003. Tässä tilastossa ei ole 2004 vielä mukana ja tilasto on koko vuodelta, ei kuukausittain.
Eli tuossa materiaalia selvitettäväksi.- hoh
........tilastojen mukaan heinäkuu olleen keskiarvoa tuulisempi. Odotellan elokuun lukuja. Oman tuntumani mukaan elokuu on ollut tuulinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708