Täällä kun lukee näitä juttuja, tulee mieleen, että ruokinko kissaani ihan väärin... Haluaisin kuulla kaikenlaisia kokemuksia kissojen ruokintaan liittyen!
Kysyn nyt myös ammattilaisilta, että miten he perustelevat kalliiden "eläinkaupan ruokien" paremmuuden vrt. esim normaaliin kotiruokaan?
Vanhemmillani on kissa jonka ruokavalio on jokseenkin tällainen: Silakka, muikku, munuainen, Latz -kuivaruoka (marketista siis!), hiiri ja joskus myös tavallinen ihmisten makkara, juusto jne. Kissa on 15-vuotias, eikä vanhuus näytä paljon painavan! Kissa on jossain elämänsä vaiheessa saanut myös kalliita eläinkaupan raksuja (Iams), mutta suurimmaksi osaksi se on syönyt edellä mainitsemani ruokalistan kaltaisesti.
Oma kissani taas syö Whiskas -kuivaruokaa ja annospusseja, Rainbow tonnikalaa ja kanaa sekä sardiinipaloja hyytelössä, joskus myös Latzin purkkiruokaa kuin myös Whiskasin. Joskus kissa saa myös katkiksia, ja näyttäähän tuo käyvän koiran ruokakupistakin herkuttelemassa..
Miten nuo MUNUAISET tulisi käsitellä, että se olisi oikein? Riittääkö pelkkä liotus ja kuinka kauan tulisi liottaa? Vai pitääkö niitä keittää..? Kuinka useasti viikossa niitä suositellaan annettavaksi?
Entä kala siis silakat tai muu kala, (enkä puhu nyt pakasteturskasta ja seistä!) Täytyykö ne keittää, kuulin vaan, että joku harrastaa sellaistakin.. Mutta eikö siitä häviä kaikki tarpeellinen..?
Kyllä tästä tuli nyt sekava, mutta kuten sanottu, PÄTEVÄÄ INFOA KISSAN RUOKINNASTA KAIPAISIN, ei mitään mutu -tietoa!!
KIITOS!
Pätevää INFOA tahtoisin!
12
1104
Vastaukset
- Iipuska
Noh, aloitetaan vaikka noista makkaroista. Suola ja nitriitti ei ole kissalle hyväksi. Pöh pöh. Meillä syödään makkaraa koska kissa siitä tykkää.
Markettien kuivaruuat sisältävät eniten viljaa ja vähän lihaa. Lisäksi niissä on väriaineita ja "muuta paskaa". Kissa voi saada vilja-allergian(entäs niin kauan kun ei saa?) ja kai niille väriaineillekin voi herkistyä. Lisäksi koska lihaa on vähän ei se ole mitään kunnon ruokaa. Meillä sydään myös Wiskasin pennunruokaa.¨
Juustossa on suolaa. Ja maitoa. Kissalla VOI olla laktoosi-intoleranssi. Ja se suolahan oli pahasta. Ei suolaa kissalle. Meidän kissa rakastaa Mozzarellaa.
Ei markettien märkäruuat niin pahoja ole, mutta lihapitoisuuksi pitäisi kai katsoa. Nuo Rainbown kalasäilyke jutut on ihan hyviä. Kamalan näköisiä mielestäni, mutta kissa syö pari purkkia kerralla silloin harvoin kun niitä saa. Vielä mieluummin syö ihmisten tonnikalaa. Sitää saa muutaman kerran kuussa kun minä sille päälle satun. Jääkaapista hakee usein itse leikkeleitä.
Munuaisista ja noista en tiedä, meidän kissa kun ei syö mitään kokolihaa.
NÄin meillä, kaikki kissat eläneet aikuisiksi terveinä ja hyväkuntoisina. Mutta entä sitten kun joku sairastuu plaa plaa plaa. Se sairastuu sitten. Voinhan minäkin saada diabeteksen.- Tabby
" Noh, aloitetaan vaikka noista makkaroista. Suola ja nitriitti ei ole kissalle hyväksi. Pöh pöh. Meillä syödään makkaraa koska kissa siitä tykkää. "
Ei aina voi syödä sitä mistä tykkää. Syötkö sinä karkkia joka päivä, koska se on hyvää? Yksi herkuttelukerta viikossa on ihan OK kissallakin, mutta jos makkaraa aletaan syöttää joka päivä ja lähestulkoon pääruokana, menee hommasta pointti ihan kokonaan.
"Markettien kuivaruuat sisältävät eniten viljaa ja vähän lihaa. Lisäksi niissä on väriaineita ja "muuta paskaa". Kissa voi saada vilja-allergian(entäs niin kauan kun ei saa?) ja kai niille väriaineillekin voi herkistyä. Lisäksi koska lihaa on vähän ei se ole mitään kunnon ruokaa. Meillä sydään myös Wiskasin pennunruokaa.¨ "
Viljaa on kaikissa kuivaruoissa, markettiruoissa sitä on kyllä prosentuaalisesti suurin osa, mutta markettiruoissa on vehnää, joka on erityisen allergisoivaa. Kissa ei siis välttämättä saa vilja-allergiaa, vaan vehnäallergian, jolloin se voi huoletta syödä niitä kuivaruokia, joissa on jonkin verran maissia tai riisiä nappuloiden koossa pysymisen takia. Ja väriaineille voi toki herkistyä. Meidän Laku ei kestä ollenkaan väriaineita ruoassa, vaan tulee heti todella kipeäksi ja saa ihottumaa pään alueelle. Whiskasin kuivaruoat tämän aiheuttivat, ja sen jälkeen yksikin nappula Latzia, Friskiesiä, Whiskasia tms. väriaineita sisältäviä kuivaruokia ja kissa on todella kipeä. Se siitä ja loput kirjeessä. Tyhmästä päästä saa kärsiä koko kroppa, ja meidän tapauksessamme minun ja mieheni tyhmistä päistä sai kärsiä viaton kissa. Kantapään kautta olen siis jotakin oppinut. Päivittäin syytä tästä itseäni.
"Juustossa on suolaa. Ja maitoa. Kissalla VOI olla laktoosi-intoleranssi. Ja se suolahan oli pahasta. Ei suolaa kissalle. Meidän kissa rakastaa Mozzarellaa. "
Lähes jokaisella aikuisella kissalla on laktoosi-intoleranssi. Juusto ei kuitenkaan yleensä laktoosi-intolerantikolle aiheuta oireita. Esim. minulla itselläni on todella paha laktoosi-intoleranssi, mutta juustoja voin syödä tulematta lainkaan sairaaksi. Tiedän monia kissoja, jotka rakastavat homejuustoa. Laku rakastaa sulatejuustoa. Juusto on todella hyvä herkku kissalle, mutta vain herkku. Juusto mm. kovettaa vatsaa, joten suurempi määrä juustoa aiheuttaa helposti ummetuksen.
En viitsi alkaa pitää mitään moraalisaarnaa, kunhan vain kerron, etten minä leiki kissojeni terveydellä enää hetkeäkään. Ne saavat vain ja ainoastaan eläinkaupan kuivaruokia ja purkkiruokia ja sen lisäksi sitä kissoille kaikkien luonnollisinta eli erilaisia lihoja raakana.
Leiki sinä kissasi terveydellä jos haluat, mutta muista syyttää itseäsi jos kissallesi käy niin huonosti että vääränlainen ruokinta aiheuttaa sairauksia.
- Pixxa
Mulla on katti, joka elää pussi ruualla. On hyvä, että kissasi syö kalaa ja muita sellaisia, kuiva muonaakin voi syöttää, mut mun tietääkseni kuiva muona ei ole hyvää kissalle pää-ruuaksi, mielummin jotain missä on enemmän nestettä! En oo ihan varma mut sitä mieltä oon. Katkarapuja kissa vois syyä aina! Ja vaikka kuinka paljon söis, nii kissaa ei saa syöttää liikaa! :D en oo mikään asiantuntija, mut mun mielestä asia on näin! hei hei!
- Firenzzia
Ei katkarapuja, kuin satunnaisena herkkupalana, niissä on liikaa suolaa ja ne eivät tee hyvää kissalle. Ja herkkupalanakin katkaravut kannattaisi liottaa.
Itselläni on kaksi siiamilaista kissaa. Syövät sekoitteena Royal Caninin Siameser-ruokaa ja kaupan Whiskasia. Raksut siis sekoitettu toisiinsa. Sitä on jatkuvasti tarjolla.
Lisäksi aamuisin ja illoin täysriisi-jauhelihasekoitus, ja kerran, kaksi viikossa porsaansuikaleita, kanaa tai naudan/siansydäntä.
Periaatteessa nykyaikaisissa raksuissakin alkaa olla siinämäärin ravinteita katsottu, että pelkällä niilläkin kissa elää. Vaihtelu on kuitenkin aina vain hyväksi.
- Tabby
Ensiksikin haluan sanoa, että eläinkaupan ruoat eivät ole kalliita. Normaaliin kotiruokaan verrattuna ne ovat siinä mielessä parempia, etteivät sairastuta kissaa. Kotiruoalla kun käsitän sen, mitä ihmiset syövät. Kotiruoassa on kissoille liikaa mausteita, muun muassa. Kissa on täydellinen lihansyöjä, ihminen taasen sekasyöjä. Tämän pitäisi jo soittaa hälytyskelloja niiden päissä, jotka ruokkivat kissoja ihmisten kotiruoalla.
Toinen oma kissani sairastui väriaineallergiaan Whiskasin kuivaruoasta. Toinen sairastui vehnäallergiaan viime viikolla Whiskasin purkkiruoasta. Nykyään ostan ihan tasan tarkkaan jokaisen kissanruokapaketin eläinkaupasta (niin purkki- kuin kuivaruoatkin) ja tutkin tuoteselosteet, etteivät ne sisällä väriaineita tai vehnää. That's it. Tyhmästä ihmisestä saivat kärsiä kaksi kissaa.
Pekun isoveli kuoli syötyään aikansa koiranruokaa, joka ei sisällä tarpeeksi eläinperäisiä rasvoja, eläinperäisiä valkuaisia ja lihaa kissalle. Kannattaa siksi tarkkailla, ettei kissa kovin usein sinne koiran ruokakupille pääse. Kissan- ja koiranruoathan ovat erikseen, ja karkeasti voidaan sanoa molempien sairastuvan vakavastikin syödessään toistensa ruokia.
Munuaiset liotetaan viillettyinä kylmässä vedessä yön yli. Munuaisiin siis tehdään terävällä veitsellä muutamia viiltoja. Kulhoon laitetaan niin kylmää vettä kuin vesihanasta tulee, munuaiset kulhoon ja kulho jääkaappiin. Vesi tulisi vaihtaa muutaman kerran. Tämä siksi, että munuaisten läpi kulkee mm. virtsa (huomaa kyllä munuaisten hajusta), joten ne eivät ole puhtainta mahdollista ruokaa. Munuaiset voi antaa raakana, keitettynä, höyrytettynä tai paistettuna. Vain kerta viikossa, kuten muidenkin sisäelinten kohdalla.
Silakan ja muikun kohdalla riittää pakastaminen. Ahven, kuha, hauki ja kiiski ovat matoisia kaloja, ja ne on paitsi pakastettava, myös keitettävä ennen kissalle tarjoilua. Niissä piilee aina lapamatovaara. Lapamato ei sitten olekaan mikään leikin asia.
On ihan totta, että kypsennettäessä lihasta ja kalasta häviää kaikki tarpeellinen. Siksi kypsennettyä ruokaa syövien kissojen pitääkin saada vitamiinit yms. tärkeät aineet vitamiinivalmisteista.
Broilerinsiivet (raakana, luineen kaikkineen) ovat todella arvokasta ravintoa, samoin raaka kananmuna. Raaka kalkkuna on myös hyvää sapuskaa. Jauhelihaa eivät kaikki kissat edes suostu syömään, sehän on periaatteessa pilaantunutta lihaa, koska sen pinta on rikottu jauhettaessa ja silloin siihen alkaa tarttua erilaisia bakteereita. Kissa ei ole raadonsyöjä, ja se onkin todella tarkka siitä, mitä suostuu syömään. Pienien kalojen ruodot voi antaa kissalle huoletta (raa'at), mutta suurten kalojen tai kypsennettyjen kalojen ruodot tulee poistaa. Myös kypsennetyn kanan luut ovat hengenvaarallisia, sen sijaan raa'an kanan luut ovat vain terveellisiä.- Dragonella
Tyhmä kysymys, mutta:
Miksi kypsennetyn kanan luut ovat huonosta, ja raa`an ei?
Meille on aina sanottu ettei kissoille tai koirille kanan luita?
Valista minua! :) - Tabby
Dragonella kirjoitti:
Tyhmä kysymys, mutta:
Miksi kypsennetyn kanan luut ovat huonosta, ja raa`an ei?
Meille on aina sanottu ettei kissoille tai koirille kanan luita?
Valista minua! :)Kypsennetyt kananluut sälöilevät, ja niistä tulee silloin neulanteräviä. Raakoina ne ovat sitkeitä, eivätkä sälöile. Siinä yksinkertainen ja lyhyt selitys =).
Kissoille ja koirille voi vallan mainiosti antaa raakoja broiskun luita. Broiskun siivet ovat meillä ja anoppilassa kissojen suurta herkkua. Anopin nuorimmainen kissa, 15-viikkoinen pentu, syö innolla broiskun siipiä niin että siivessä olevat luut vain rouskuvat =). Koirillekin broiskun siipiä voi antaa. Ovat verraten edullista (mutta sitäkin arvokkaampaa) ravintoa: 2,5 €/kg ainakin meidän vakkarieläinkaupassamme. - Dragonella
Tabby kirjoitti:
Kypsennetyt kananluut sälöilevät, ja niistä tulee silloin neulanteräviä. Raakoina ne ovat sitkeitä, eivätkä sälöile. Siinä yksinkertainen ja lyhyt selitys =).
Kissoille ja koirille voi vallan mainiosti antaa raakoja broiskun luita. Broiskun siivet ovat meillä ja anoppilassa kissojen suurta herkkua. Anopin nuorimmainen kissa, 15-viikkoinen pentu, syö innolla broiskun siipiä niin että siivessä olevat luut vain rouskuvat =). Koirillekin broiskun siipiä voi antaa. Ovat verraten edullista (mutta sitäkin arvokkaampaa) ravintoa: 2,5 €/kg ainakin meidän vakkarieläinkaupassamme.Meillä ei eläinkaupoista tuollaisia hienouksia löydy ;)
Kanaa on tehnyt mieli antaa, mutta ei olla vielä löydetty kauppaa jossa olisi maustamatonta (marinoimatonta) kanaa/broileria. Ollaan vähän ihmetelty, miksei ole. Ehkä ovat vain loppuneet, kun kauppaan päästään yleensä vasta neljän jälkeen. Itse käytetään "ihmisten" ruokaan marinoituja.
Pikkukaupungin kirouksia. :( Yritäpäs etsiä jotain erikoisempaa.. - Tabby
Dragonella kirjoitti:
Meillä ei eläinkaupoista tuollaisia hienouksia löydy ;)
Kanaa on tehnyt mieli antaa, mutta ei olla vielä löydetty kauppaa jossa olisi maustamatonta (marinoimatonta) kanaa/broileria. Ollaan vähän ihmetelty, miksei ole. Ehkä ovat vain loppuneet, kun kauppaan päästään yleensä vasta neljän jälkeen. Itse käytetään "ihmisten" ruokaan marinoituja.
Pikkukaupungin kirouksia. :( Yritäpäs etsiä jotain erikoisempaa..Juu noita marinoimattomia on tosiaan hieman turhankin hankala välillä löytää. Täällä olen huomannut, että Valintatalossa on usein marinoimattomia Chick Naturell kalkkunan filesuikaleita ja broilerin filesuikaleita ;). Myös Citymarkettien valikoimiin nämä kuuluvat. Itse syötän pääasiassa noita Chickin tuotteita, mutta välillä ostan myös Järvisuomen kalkkunan filesuikaleita tai Pirkka broilerin filesuikaleita. Marinoimattomia kaikki.
Löytyisikö marinoimattomia broilerin tai kalkkunan filepihvejä? Tai pakastealtaasta voisi myös löytyä kokonainen broileri/kana, ne ovat yleensä maustamattomia. Ainut hankaluus tällaisen "klöntin" kohdalla on se, että jos sen kerran sulattaa, sitä ei saa enää pakastaa uudelleen. Siitä on siis lohkaistava jäisenä sopivia paloja pakastettavaksi. En tiedä onnistuuko tämä ilman kirvestä ja isoa miestä, en ole koskaan kokeillut ;).
Monissa ruokakaupoissa on Kennelpakasteen lihatuotteita. Niitä voi antaa myös kissoille. Löytyisikö lähikaupasta tällaisia? Entäpä broilerin jauhelihaa? - etsinyt...
Tabby kirjoitti:
Juu noita marinoimattomia on tosiaan hieman turhankin hankala välillä löytää. Täällä olen huomannut, että Valintatalossa on usein marinoimattomia Chick Naturell kalkkunan filesuikaleita ja broilerin filesuikaleita ;). Myös Citymarkettien valikoimiin nämä kuuluvat. Itse syötän pääasiassa noita Chickin tuotteita, mutta välillä ostan myös Järvisuomen kalkkunan filesuikaleita tai Pirkka broilerin filesuikaleita. Marinoimattomia kaikki.
Löytyisikö marinoimattomia broilerin tai kalkkunan filepihvejä? Tai pakastealtaasta voisi myös löytyä kokonainen broileri/kana, ne ovat yleensä maustamattomia. Ainut hankaluus tällaisen "klöntin" kohdalla on se, että jos sen kerran sulattaa, sitä ei saa enää pakastaa uudelleen. Siitä on siis lohkaistava jäisenä sopivia paloja pakastettavaksi. En tiedä onnistuuko tämä ilman kirvestä ja isoa miestä, en ole koskaan kokeillut ;).
Monissa ruokakaupoissa on Kennelpakasteen lihatuotteita. Niitä voi antaa myös kissoille. Löytyisikö lähikaupasta tällaisia? Entäpä broilerin jauhelihaa?marinoimattomia broilerin siipiä?? Meidän isoissa marketeissakin (Helsingissä) myydään vaan Hornetin tulisia siipiä... Broilerin suikaleita olen kyllä löytänyt useastakin kaupasta.
- Tabby
etsinyt... kirjoitti:
marinoimattomia broilerin siipiä?? Meidän isoissa marketeissakin (Helsingissä) myydään vaan Hornetin tulisia siipiä... Broilerin suikaleita olen kyllä löytänyt useastakin kaupasta.
Eläinkaupasta löytää helpoiten maustamattomia broiskun siipiä. Ovat hinnaltaan edullisempiakin kuin kaupoissa (ainakin täällä).
- tietämätön
Tabby kirjoitti:
Eläinkaupasta löytää helpoiten maustamattomia broiskun siipiä. Ovat hinnaltaan edullisempiakin kuin kaupoissa (ainakin täällä).
Eikö kissoille sitten tule salmonellaa kun raakana syöttää kanaa?ainakin ihmisille tulee jos raakana syö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä3711675Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san334619Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie2492802Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1382539- 1051584
Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo81015- 82810
40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke
Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.203785- 10708
En luota sinuun
en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv59693