opiskelu/hakeminen Oxfordiin tai Cambridgeen

crecerelle

Olisin kovasti kiinnostunut hakemaan jompaan kumpaan tai vaikka molempiin Oxbridge-yliopistoon. Nyt kaikki kommentit ja kokemukset peliin! Onko noihin paikkoihin mahdotonta/epätodennäköistä päästä suomalaisena opiskelemaan? Miten haku toimii, onko haastattelu aina edessä? Minkälaista opiskelu Englannissa on? Jos ovet eivät noihin aukene, voitko suositella jotain muuta tasokasta brittiyliopistoa?

Kaikki vinkit otetaan suurella kiitollisuudella vastaan! :)

9

6654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex- Londoner

Jos sulla on pätäkkää kaikkiin huippuyliopistoihin aukeavat ovet, kunhan olet yliopilas (jos olet upporikas, ei tarvitse olla edes ylioppilastutkintoakaan). Sitten jos ei ole pätäkkää, sinun pitää olla lahjakas ja huippuälykäs. Tavalliset taatelintallaajat eivät huippuyliopistoihin pääse. Brittiläinen systeemi ei ole mikään tasa-arvoinen skandinaavinen maailma. Sitä vastaan ei kannata kapinoida. ONNEA YRITYKSEEN!
      Englantilaiseen tavisyliopistoon on helppo päästä sisään - no problem. Bristol on arvostettu yliopisto ja mielestäni mainettaan parempi. Lisäksi kannattaa tutustua Kentissä sijaitseviin yliopistoihin.
      Toivottavasti en tyrmännyt innostustasi, sillä suomalaisia opiskelee sekä Oxfordissa että Cambridgessä.

• Takku

Molempiin et voi samalla kertaa hakea. Raha ei auta haussa yhtaan.

www.isory.org on hyva sivu. Joku foorumissa kayva on juuri aloittamassa opiskelut Oxfordissa.

• ...

Oletko ihan tosissasi? Pääseekö sinne ihan oikeasti muka pelkästään rahalla sisään? Aika korruptoitunut systeemi jos näin on!

• crecerelle
        ... kirjoitti:

Oletko ihan tosissasi? Pääseekö sinne ihan oikeasti muka pelkästään rahalla sisään? Aika korruptoitunut systeemi jos näin on!

Ehei, kyllä sen verran jo tiedän, ettei rahalla todellakaan ole merkitystä. Oxford ja Cambridge eivät ole sen kalliimpia kuin muutkaan Britannian yliopistot. Lukukausimaksu on molemmissa noin 1 100 puntaa, eli ihan normaalia tasoa, eikä muita maksuja peritä.

Arvosanat oma pää ratkaisevat.

• ...
        crecerelle kirjoitti:

Ehei, kyllä sen verran jo tiedän, ettei rahalla todellakaan ole merkitystä. Oxford ja Cambridge eivät ole sen kalliimpia kuin muutkaan Britannian yliopistot. Lukukausimaksu on molemmissa noin 1 100 puntaa, eli ihan normaalia tasoa, eikä muita maksuja peritä.

Arvosanat oma pää ratkaisevat.

mee oxfordii, se on aivan ihana kaupunki... olin viime keväänä kolme kukautta siel työharjottelus yliopiston keittiöllä!! kapunki täynnä nuoria ympäri maailmaa!!!

• sivustaseurannut

Hae vaan niin Oxfordiin kuin muihinkin. Opintosuuntauksesihan vaikuttaa siihen, mitä yliopistoja kannattaisi harkita. Lontoossa on myös King's College, jossa myös opiskelee suomalaisiakin. Väittäisin, että ekaksi tutkitaan paperit ja jos niiden perusteella pääsee jatkoon, niin edessä on aina haastattelu. Haastattelussa myös tutkaillaan englanninkielen tasoasi ja tarvittaessa joudut käymään läpi tasokokeen ennen opiskelemaan pääsyä. UK on kallis maa asua ja opiskella; Suomesta saa tukea opiskeluun ja UK yliopistot myöntävät myös jonkinlaista tukea (vanhempien varallisuudesta riippuen). Onnea matkaan! ;)

• oxbridge

Aiemmin kysyttiin samaa (löytyy edelliseltä sivulta) ja vastailin siihen. Jos on vielä muuta opiskeluun tai kaupunkiin liittyvää niin kysy pois, olen opiskellut Oxfordissa.

Yo-todistuksella hausta multa ei kannata kysyä, tein lukioni muualla. Mutta yleisiä kysymyksiä voi esittää ja vastaan parhaani mukaan.

• crecerelle

Hienoa, vihdoinkin joku, joka tietää mistä puhuu! Tässä muutama kysymys ensi hätään...

Jouduitko hakiessasi haastatteluun? Millainen se oli? Onko opiskelu kovatahtista? Entäpä opiskelijaelämä, millainen Oxford on paikkana, löytyykö seuraa helposti? Voitko suositella ulkomaille lähtöä ylipäätään? Oliko Oxfordin papereista todella hyötyä töitä hakiessa?

Kiitos, jos jaksat vastailla!

• oxbridge
        crecerelle kirjoitti:

Hienoa, vihdoinkin joku, joka tietää mistä puhuu! Tässä muutama kysymys ensi hätään...

Jouduitko hakiessasi haastatteluun? Millainen se oli? Onko opiskelu kovatahtista? Entäpä opiskelijaelämä, millainen Oxford on paikkana, löytyykö seuraa helposti? Voitko suositella ulkomaille lähtöä ylipäätään? Oliko Oxfordin papereista todella hyötyä töitä hakiessa?

Kiitos, jos jaksat vastailla!

Kaikki näistä ei sovellu mun tilanteeseen, mutta vastaan mihin osaan.

1/ Katso lisää opiskelusta tästä linkistä:

http://www.admissions.ox.ac.uk/studying/

Kannattaa lukea nettisivut hyvin, ne on asiaa vaikka voi tuntua ajoittain puisilta. Jos haluat lisää tietoa opiskelijaelämästä lue vaikka netistä opiskelijalehtiä, kuten "Cherwell"-lehteä, josta saa ihan omanlaisensa perspektiivin elämään Oxfordissa. En tiedä kuuluuko Oxfordin opiskelijanettiradio enää, mutta jos kuuluu, niin sekin voisi olla kiinnostava ikkuna elämään sielläpäin.

Luennot: ovat joskus pieniä (esim. 20 henkeä) ja joskus isoja (peruskurssit, satoja opiskelijoita.) Tärkeä osa opiskelua on viikottaiset tuutoritapaamiset, joita varten kirjoitetaan esseitä. Tunnit voi olla joko hienoja kokemuksia tai hiuksianostattavia, se riippuu. Joskus opettaja pyytää esim. lukemaan esseen ääneen ja siitä keskustellaan seuraava tunti. Toisinaan opettaja lukee sen etukäteen ja siitä keskustellaan tunnilla. Jotkut proffat (tutor)ovat hyvin "opettajamaisia" ja "esseet" ovat joukko lyhyitä kysymyksiä, joiden aihealuetta sitten käydään liitutaululla opettajan työhuoneessa läpi. Nämä tapaamiset ovat joskus kahden oppilaan ja opettajan tai pelkästään opettajan ja oppilaan välisiä. Työpaikka on opettajan toimisto. Opettaja voi olla muussa collegessa kuin missä opiskelija itse opiskelee, mutta se tarkoittaa vain liikkumista kaupungin sisällä, ei mikään matkoja kilometritolkulla jonnekin.

Jos sua kiinnostaa, niin paras opiskelukokemus mulle oli se kun opettaja (maailmankuulu spesialisti alallaan) kehui mun esseetä loistavaksi (hieno fiilis!) ja pahin oli se kun toinen professori (taas kerran maailmankuulu spesialisti alallaan) sanoi että olin ymmärtänyt väärin - enkä vain osaa kysymyksestä vaan koko aiheen (vau, tuntui kuin olisin ollut futispallo joka iskeytyi naulaan!) Istuin siinä sitten nenäkkäin kahdestaan proffan kanssa seuraavan tunnin ja yritin vastailla kysymyksiin aiheesta jonka siis olin ymmärtänyt perusteellisen väärin, niin että hän kritisoi joka vastausta ankarasti. Huh. Traumoja ei silti jäänyt, aika kultaa muistot. Ja opiskelu oli usein tosi hauskaa.

Kirjastot ovat myös ihan hyviä. Yliopiston iso kirjasto Bodleian on valtava (ks. netistä) ja collegeilla on myös omat kirjastot. Riippuen collegen varoista, kirjasto voi olla suppea tai iso, yleensä se on kuitenkin aina hyvä ja rauhallinen lukupaikka.

Opiskelu voi olla aika kovatahtista. Siinä mielessä se on Suomen kanssa samanlaista että opiskelu on aika vapaata, toisin kuin esim. USA:ssa, missä on yleensä esim. läsnäolopakko luennoilla.

2/ Opiskelijaelämä oli ihanaa. Siellä on mahtava tunnelma. Ihmisiin on helppo tutustua collegessa ja ympäri yliopistoa. Paljon kerhoja/seuroja, urheilumahdollisuuksia yms. Ja ainahan on Lontoo, bussilla matka on lyhyt. Ja se kaupunki on aivan äärettömän kaunis ja historiallinen.

3/ Suosittelen kaikille kiinnostuneille ulkomaille lähtöä. Hyvä kielitaito on tietysti edellytys. Toisaalta se kehitys mitä tapahtuu kielitaidossa yms. on usein huiman nopeeta.

4/ Töihin hakiessa Oxford on tietysti oma brändinsä. Ehkä se on tavallaan leima "ok, tämä ihminen on opiskellut paikassa mikä on suht haastava" (kun kuitenkin joka paikka voi olla haastava!!) Mutta ei sellainen ole mikään ratkaiseva juttu ollenkaan, ja toisin kuin halutaan uskoa, niin ei se ole niin tärkeetä. Tärkeintä on nauttia opiskelusta ja osata hommansa. Jos ei osaa, niin se kyllä selviää heti kun työt alkaa eikä sitä voi peitellä oli tutkinto mistä opistosta hyvänsä. Neuvon olemaan ajattelematta liikaa sitä koko brändiasiaa. Pidä aina mielessä mistä itse pidät ja mikä sua inspiroi. Esim. teoriassa näin: jos pidät vaikka Skotlannista, niin älä mene siksi Oxfordiin että saat sen brändin vaan mene Edinburghiin - mene ihmeessä sinne mikä kiehtoo. Äläkä pistä turhaa painoarvoa sille mitä työnantajat tai muut ympärillä on mieltä.

Siinä mielessä voin ehkä silti olla huono puhumaan, että itselleni Oxford oli vähän kuin lapsuuden haave ja kun se toteutui olin todella onnellinen. Aika jonka siellä vietin oli hienoa - tunsin todella olevani juuri oikeassa paikassa. Se oli juuri sitä mitä odotin ja oikeastaan vielä parempaa.

5/ Haastatteluasioista en ole paras henkilö puhumaan. Enkä paljon kavereiden kanssa jutellut pyrkimisasioista, lieneekö ollut kilpailuhenkeä vai mitä, mutta meidän kesken niitä asioita pidettiin aika yksityisinä. Mun lukioaikana käytössä oli hakukokeet, pääsykokeissa mitattiin yleistietoa yms. Niitä ei käytetä enää.

Toivottavasti näistä oli sulle apua. Muista etsiä laajalti netistä tietoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4598
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4426
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3612
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2987
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2794
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2143
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      117
      1332
    Aihe