toimimaton ruokatorvi

ida

En tiedä onko tämä oikea palsta kysellä ruokatorven ongelmista, mutta toivottavasti joku vastaisi tai kertoisi paikan, mistä löytäisi kohtalotovereita.

Minulla on todettu ruokatorven painemittauksissa, että ruokatorvi ei toimi kunnolla, gastroskopia sen sijaan oli ok. Kurkkua ja nielua ikään kuin polttaa lähes päivittäin. Olen yrittänyt seurata mitä syön, mutta mitään selkeää syy-yhteyttä tiettyihin ruoka-aineisiin en ole huomannut. Mistä tällainen polttaminen voisi johtua ja mistä siihen saisi avun?

7

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Ite asiassa justiinsa nuo ruokatorven alueen vaivat ovat itseni kohdalla erityisasemassa, koska sairastan ruokatorviperäistä vaivaa.
      Siis siinähän voi olla monenlaista vikaa, mutta itselläni on tämä:
      -palleatyrä, joka sitten väljistää ruokatorve sulkijamekanismia eli "mahanporttia" ja hapot pääsee ruokatorveen. On katkuvaa närästystä, korvennusta ja polttelua aiemmin oli ruokatorven alueella ja kurkussa , nykyisin oikeastaan katarri- tyyppipsenä mahalukussa polttelee ja on paha olo. Minulla oireita hillinee kuitenkin tähystyksen jälkeen saadut happolääkkeet ja muut lisälääkkeet, joitaolen käytänny jo vuosia.

      Mietin vaan, että voi olla sellainenkin kuin gastroesofegeaalinen refluksisairaus, jossa se mahanesteitten virtaus on ikäänkuin pielessä ja siitä voisi tulla kanssa ne polttelut ja korvennukset sinne ruokatorveen ja kurkkuun. Semmoinen sulla voisi olla.

      Koska sulla on ollut gastriscopia ok, niin ei sulla sitten ainakaan palletyrää pitäisi olla, eikä mahakatarria tms.

      Yksinkertaisesti sulla voi olla toisaalta se (tämä on aika useallakin havaittu nykyaikana), eli se ruokatorvensulkijamekanismi ei vaan jostain syystä toimi kunnolla ja päästää hapoa ruokatorveen. Tähän ei yleensä liity sitä tyrää.
      vaivaa voi hoitaa happolääkkeillä tai mutta tietääkseni vaivan poistava keino on vaan leikkausmenetelmä, jossa mekanismi kurotaan tiukemmalle, samalla idealla tyräkin leikataan, joskin se on hiukkasen monimutkaisempi leikkaus. peusidealtaan kuitenkin samat. tyrähän ei itsessään ole se ongelma, mutta se kun se väljentää ruokatorven sulkijan siten, että hapot pääsee virtaamaan päinvastaiseen suuntaan eli ylöspöin, vaikka suunta pitäsi olla alaspäin eli ohutsuoleen.

      Sit niistä ruoka-ainesita:

      kannattaa vältellä tällaisia aineita:
      1.kahvi, tee, cola-juomat ja alkoholi. (noi kaikki närästää ja runsas alkoholi väljentää mahanportin toimintaa)
      2.sitrushedelmiä ja vihanneksista ainakin tomaattia ja kurkkua, sekä paprikaa.
      3.suklaata ja piparkakkuja sekä pullaa ja muita leivonnaisia
      4.liiallista suolaa sekä sokeria

      Mitä kannattaa lisätä:
      1. veden juontia päivittäin
      2. esim. sellaisen "kauralimaseoksen" juomista, jossa laitetaan kaurahiutaleita esim. tyhjään litran mansikkapurkkiin vähän yli puli purkkia. Sitten lisätään vettä, annetaan olla aineksen jääkaapissa 1 vuorokauden ja juodaan sitä 1-2 lasillista päivässä.
      ja aina kun on juonut lasillisen, niin lisää purkkiin uutta vettä, että vesimäärä pysyy siinä täytenä.
      Seos kannattaa vaihtaa ainakin 4 päivän välein, ettei happane.
      Tämä kauraseos vahvistaa mahan limakalvoja, mutta ei välttämättä auta kaikissa mahavaivoissa. Mutta ei se haitaksikaan ole.
      3. ja käyttää mahalääkkeitä, jotka vähentää hapon määrää mahassa.
      2.

      • ida

        Kiitos neuvoistasi. Tuosta sulkijalihasvaivasta en tiedä onko sitä, mutta täytyy kysyä seuraavalla käynnillä. Happamia röyhtäyilyjä mulla ei oikeastaan tule kuin hyvin harvoin ja polttelua taas on usein eli onko niin, että ne eivät liity toisiinsa ja tuo sulkijalihasvaiva voi silti olla, vaikka niitä röyhtäilyjä ja pahoja makuja ei tulekaan suuhun vai pitäisikö niiden vatsahappojen tuntua jotenkin ruokatorvessa? Anteeksi nämä typerät kysymykset, mutta nää on mulle ihan uusia juttuja eikä ole minkäänlaista käsitystä.

        Nuo ruokavinkit oli tosi hyviä. Kahvia ja alkoholia en juo, mutta yrttiteetä menee päivittäin pari mukillista. Taitaa olla yhtä huono vaihtoehto kuin tavallinen tee? Jotenkin tuli sellainen tunne, että mitä nyt enää voin syödä, kun tykkään kovasti syödä juuri vihanneksia ja hedelmiä ja tietty suklaa makeat herkut maistuu aina :) Täytyy varmaan lisätä aamupuuron syömistä useampaan kertaan päivässä. Kai se neljän viljan puuro on yhtä hyvää kuin kaurapuuro? Entä ruisleipä vai vaalea leipä? Onko väliä onko päällä kinkkua tai juustoa?

        Olen saanut kokeiltavaksi sekä Lanzoa että Primperania, mutta kummastakaan ei ole ollut selvää apua. Onkohan nuo happolääkkeet jotain muita?

        Onkohan näistä vaivoista olemassa jotain nettisivuja, mistä saisi tietoa?

        Kiitos jo etukäteen!


      • minä
        ida kirjoitti:

        Kiitos neuvoistasi. Tuosta sulkijalihasvaivasta en tiedä onko sitä, mutta täytyy kysyä seuraavalla käynnillä. Happamia röyhtäyilyjä mulla ei oikeastaan tule kuin hyvin harvoin ja polttelua taas on usein eli onko niin, että ne eivät liity toisiinsa ja tuo sulkijalihasvaiva voi silti olla, vaikka niitä röyhtäilyjä ja pahoja makuja ei tulekaan suuhun vai pitäisikö niiden vatsahappojen tuntua jotenkin ruokatorvessa? Anteeksi nämä typerät kysymykset, mutta nää on mulle ihan uusia juttuja eikä ole minkäänlaista käsitystä.

        Nuo ruokavinkit oli tosi hyviä. Kahvia ja alkoholia en juo, mutta yrttiteetä menee päivittäin pari mukillista. Taitaa olla yhtä huono vaihtoehto kuin tavallinen tee? Jotenkin tuli sellainen tunne, että mitä nyt enää voin syödä, kun tykkään kovasti syödä juuri vihanneksia ja hedelmiä ja tietty suklaa makeat herkut maistuu aina :) Täytyy varmaan lisätä aamupuuron syömistä useampaan kertaan päivässä. Kai se neljän viljan puuro on yhtä hyvää kuin kaurapuuro? Entä ruisleipä vai vaalea leipä? Onko väliä onko päällä kinkkua tai juustoa?

        Olen saanut kokeiltavaksi sekä Lanzoa että Primperania, mutta kummastakaan ei ole ollut selvää apua. Onkohan nuo happolääkkeet jotain muita?

        Onkohan näistä vaivoista olemassa jotain nettisivuja, mistä saisi tietoa?

        Kiitos jo etukäteen!

        Mullakin on , varsinkin kun käytän mahalääkkeitä, että välttämättä ei tule suuhun asti noita happamia röyhtäisyjä, mutta polttelu ja paha olo ovat yleisiä.
        tosin noitten vaivojen pitäis periaatteessa kulkea käsi kädessä, tosin onhan sanottu, että toisilla happo nousee enemmän suuhun asti, toisilla vähemmän. Jokatapauksessa ne hapot nousee, jos plttelua kuitenkin tuntuu ruokatorvessa ja esim. korventavaa polttelua rintalastan takana. Tosin en mene väittämään sitäkään, eikö semmoinen sulkijalihasvaiva voisi olla ilman noita oireitakin tai ainakin pahempia oireita, mutta yleensä niihin liittyy se närästys melkosen varmasti. Oikeastaan voisi sanoa, että närästys on niitä tyypillisimpiä siinä...mutta senhän ei tarvitse nostaa hapanta mahanesteen sisältöä suuhun asti ja se on sittenkin närästystä nimeltään, vaikka se tuntuisi vaan ruokatorvessa.

        yrttitee luultavasti kanssa ei mikään paras mahdollinen mahalle, mutta koita rakentaa ruokavalioita kokeilun ja erehdyksen kautta....tosin voihan suklaatakin ja muuta ottaa, mutta kun muuttaa itseään vähän askeettiseksi ja ottaa niukin naukin tai vaihtaa sitten johonkin korvikemakeiseen tms. kokeilee vaihtoehtoja. Tosin, tiedän ja ymmärrän se on hankalaa :)
        Puurot on hyviä, neljän viljankin lähes yhtä hyvä....ainoa jota kannattaa ehdottomasti varoa, on ruisleipä, se närästää. Elikkä vaihda vaaleaan leipään. Toki voi jokusen ruisleipäpalasen tai ruis-sihtipalsen sillon tällön ottaa, mutta miueluimmin ei ollenkaan....ja oman mahan sietokyvyn mukaan :)

        primperania mullakin oli joskus, se taitaa rauhottaa pahaa olo ja hillintä mahan toimintaa. Se ei merkittävästi auttanut minuakaan.
        lanzoa mulla ei ole ollu, mutta se on vanhimpia noista nykyisistä happolääkkeistä.

        Seuraavia lääkevaihtoehtoja voisit kysellä lääkäriltäsi, että kokeilisitko niitä:
        esim Losec (omepratsol Ratiopharm) on se vaihtoehtohintainen lääke, nimi erilainen, muuten sama lääke
        2. Nexium
        3. Somac tai sitten Zantac, näistä en ole varma ovatko juuri ihan pääpiiretissään ruokatorviperäisiin ongelmiin.
        Mutta nexium ja Losec/Omepratsol ainakin ovat.
        niiikään voisit kysellä lääkkeen nimeltä "Librax" käytöstä visitko saada, se auttaa hillitsemään mahan toimintaa. Novaluzid- magnesiamaitoa voi käyttää aputuotteena jos närästää, mutta kysy siitäkin lääkäriltä, etä mikä olisi sopivin ja paras yhdistelmä.
        Itselläni on 2 kertaa vrk:ssa Omepratsol Ratiopharm 40mg, Librax 2-3 kertaa vrk:ssa ja tarvittaessa magnesiamaito Novaluzid 2-3 rkl päivässä.
        Mulla on vaiva aika pahan ja näittenkin läpi vaiva oireilee juuri paraillaan, pitänee ehkä jossain vaiheessa miettiä leikkausvaihtoehtoa. :(

        ja niitä osoitteita:

        http://www.gastrolab.net/welcomef.htm .skrollaa alaspäin sivua ja kohdan "potilasohjeet" alapuolella on tietoa ruokatorvijutuista :9

        http://www.vatsaonline.com/tee_testi.htm, tuossa sellainen närästystesti...ehei paljoa tietoa antava sivu.

        http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Ruuansulatuselinten_sairaudet.shtml/? en tiedä toimiiko tämä sivu, mutta kokeile. vai oisko näin: http:www.mtv3.fi/poliklinikka/

        http://www.tohtori.fi/terveysuutiset/faq.php3?uutiset=760

        Jos ei toimi noista mikään tai suurin osa ei toimi, niin ilmottele, koitan ratkoa pulman :))

        ja kysellä saa edelleen, jos on kysymyksiä, yritän vastailla parhaani mukaan ja olla avuksi, jos vaan voin. :)

        Toivottavasti vaivasi selviää ja saat oikean hhoidon siihen.


      • Sid
        minä kirjoitti:

        Mullakin on , varsinkin kun käytän mahalääkkeitä, että välttämättä ei tule suuhun asti noita happamia röyhtäisyjä, mutta polttelu ja paha olo ovat yleisiä.
        tosin noitten vaivojen pitäis periaatteessa kulkea käsi kädessä, tosin onhan sanottu, että toisilla happo nousee enemmän suuhun asti, toisilla vähemmän. Jokatapauksessa ne hapot nousee, jos plttelua kuitenkin tuntuu ruokatorvessa ja esim. korventavaa polttelua rintalastan takana. Tosin en mene väittämään sitäkään, eikö semmoinen sulkijalihasvaiva voisi olla ilman noita oireitakin tai ainakin pahempia oireita, mutta yleensä niihin liittyy se närästys melkosen varmasti. Oikeastaan voisi sanoa, että närästys on niitä tyypillisimpiä siinä...mutta senhän ei tarvitse nostaa hapanta mahanesteen sisältöä suuhun asti ja se on sittenkin närästystä nimeltään, vaikka se tuntuisi vaan ruokatorvessa.

        yrttitee luultavasti kanssa ei mikään paras mahdollinen mahalle, mutta koita rakentaa ruokavalioita kokeilun ja erehdyksen kautta....tosin voihan suklaatakin ja muuta ottaa, mutta kun muuttaa itseään vähän askeettiseksi ja ottaa niukin naukin tai vaihtaa sitten johonkin korvikemakeiseen tms. kokeilee vaihtoehtoja. Tosin, tiedän ja ymmärrän se on hankalaa :)
        Puurot on hyviä, neljän viljankin lähes yhtä hyvä....ainoa jota kannattaa ehdottomasti varoa, on ruisleipä, se närästää. Elikkä vaihda vaaleaan leipään. Toki voi jokusen ruisleipäpalasen tai ruis-sihtipalsen sillon tällön ottaa, mutta miueluimmin ei ollenkaan....ja oman mahan sietokyvyn mukaan :)

        primperania mullakin oli joskus, se taitaa rauhottaa pahaa olo ja hillintä mahan toimintaa. Se ei merkittävästi auttanut minuakaan.
        lanzoa mulla ei ole ollu, mutta se on vanhimpia noista nykyisistä happolääkkeistä.

        Seuraavia lääkevaihtoehtoja voisit kysellä lääkäriltäsi, että kokeilisitko niitä:
        esim Losec (omepratsol Ratiopharm) on se vaihtoehtohintainen lääke, nimi erilainen, muuten sama lääke
        2. Nexium
        3. Somac tai sitten Zantac, näistä en ole varma ovatko juuri ihan pääpiiretissään ruokatorviperäisiin ongelmiin.
        Mutta nexium ja Losec/Omepratsol ainakin ovat.
        niiikään voisit kysellä lääkkeen nimeltä "Librax" käytöstä visitko saada, se auttaa hillitsemään mahan toimintaa. Novaluzid- magnesiamaitoa voi käyttää aputuotteena jos närästää, mutta kysy siitäkin lääkäriltä, etä mikä olisi sopivin ja paras yhdistelmä.
        Itselläni on 2 kertaa vrk:ssa Omepratsol Ratiopharm 40mg, Librax 2-3 kertaa vrk:ssa ja tarvittaessa magnesiamaito Novaluzid 2-3 rkl päivässä.
        Mulla on vaiva aika pahan ja näittenkin läpi vaiva oireilee juuri paraillaan, pitänee ehkä jossain vaiheessa miettiä leikkausvaihtoehtoa. :(

        ja niitä osoitteita:

        http://www.gastrolab.net/welcomef.htm .skrollaa alaspäin sivua ja kohdan "potilasohjeet" alapuolella on tietoa ruokatorvijutuista :9

        http://www.vatsaonline.com/tee_testi.htm, tuossa sellainen närästystesti...ehei paljoa tietoa antava sivu.

        http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Ruuansulatuselinten_sairaudet.shtml/? en tiedä toimiiko tämä sivu, mutta kokeile. vai oisko näin: http:www.mtv3.fi/poliklinikka/

        http://www.tohtori.fi/terveysuutiset/faq.php3?uutiset=760

        Jos ei toimi noista mikään tai suurin osa ei toimi, niin ilmottele, koitan ratkoa pulman :))

        ja kysellä saa edelleen, jos on kysymyksiä, yritän vastailla parhaani mukaan ja olla avuksi, jos vaan voin. :)

        Toivottavasti vaivasi selviää ja saat oikean hhoidon siihen.

        Tuosta primperanista, sen vaikutusmekanismi on paketin mukaan se, että se vahvistaa ruokatorven alempaa sulkijalihasta ja estää näin mahansisällön pääsyä takaisin ruokatorveen sekä nopeuttaa mahalaukun tyhjenemistä. Auttaa myös pahoinvointiin. Lääkkeiden vaikutushan on aina vähän yksilöllistä, minulle tuosta primperanista on ollut apua. Lisäksi syön sitten kuuriluontoisesti Nexiumia.

        Minä olisin kyllä sitä mieltä, että se yrttitee ei ole niin paha juttu. Ainakaan jos vertaa kahviin tai tavalliseen teehen, joissa on kofeiinia, yrttiteessähän kofeiinia ei kai yleensä ole. Mutta itseään kuulostelemalla löytää ne "huonot" ruoka-aineet, joita pyrkii sitten välttelemään. Itse sorrun kyllä välillä suklaaseen, vaikka se vaivoja aiheuttaakin =)


      • minä
        Sid kirjoitti:

        Tuosta primperanista, sen vaikutusmekanismi on paketin mukaan se, että se vahvistaa ruokatorven alempaa sulkijalihasta ja estää näin mahansisällön pääsyä takaisin ruokatorveen sekä nopeuttaa mahalaukun tyhjenemistä. Auttaa myös pahoinvointiin. Lääkkeiden vaikutushan on aina vähän yksilöllistä, minulle tuosta primperanista on ollut apua. Lisäksi syön sitten kuuriluontoisesti Nexiumia.

        Minä olisin kyllä sitä mieltä, että se yrttitee ei ole niin paha juttu. Ainakaan jos vertaa kahviin tai tavalliseen teehen, joissa on kofeiinia, yrttiteessähän kofeiinia ei kai yleensä ole. Mutta itseään kuulostelemalla löytää ne "huonot" ruoka-aineet, joita pyrkii sitten välttelemään. Itse sorrun kyllä välillä suklaaseen, vaikka se vaivoja aiheuttaakin =)

        ...yrttitee kovin pahaa vatsalle tekee, yrttiteehän tunnetusti esim. auttaa keskittymiskykyä ja muistia, pitää vireänä.
        ja ei sitä tosiaan voi johonkin Liptonin teehen verrata :)

        Mullakin oli primperania, määrättiin pahoinvointiin...mutta itsellä kun on ruokatorviperäinen vaiva, niin varmasti auttoi myös siihen mahanportin sulkijalihakseen. Suklaa on kyllä kieltämättä hyvää, ei sille voi mitään...tosin...nyt en ole käyttänyt sitä muutamiin kuukausiin. Mulle sanoi ravitsemusterapeutti, että "voithan suklaatakin syödä, mutta on eri asia otatko sitä muutaman palan kerrallaan vai syötkö koko levyn/laatokollisen" :) No juu, todellakin sen huomaa sitten närästyksenä ja muina mahaongelmina :(
        No, kokeilemallahan sitä löytää ne parhaat ruokavaliot ym. ja onneksi nykyajan lääkkeet ovat melko vahvoja ja toimivat :)


      • Olli
        ida kirjoitti:

        Kiitos neuvoistasi. Tuosta sulkijalihasvaivasta en tiedä onko sitä, mutta täytyy kysyä seuraavalla käynnillä. Happamia röyhtäyilyjä mulla ei oikeastaan tule kuin hyvin harvoin ja polttelua taas on usein eli onko niin, että ne eivät liity toisiinsa ja tuo sulkijalihasvaiva voi silti olla, vaikka niitä röyhtäilyjä ja pahoja makuja ei tulekaan suuhun vai pitäisikö niiden vatsahappojen tuntua jotenkin ruokatorvessa? Anteeksi nämä typerät kysymykset, mutta nää on mulle ihan uusia juttuja eikä ole minkäänlaista käsitystä.

        Nuo ruokavinkit oli tosi hyviä. Kahvia ja alkoholia en juo, mutta yrttiteetä menee päivittäin pari mukillista. Taitaa olla yhtä huono vaihtoehto kuin tavallinen tee? Jotenkin tuli sellainen tunne, että mitä nyt enää voin syödä, kun tykkään kovasti syödä juuri vihanneksia ja hedelmiä ja tietty suklaa makeat herkut maistuu aina :) Täytyy varmaan lisätä aamupuuron syömistä useampaan kertaan päivässä. Kai se neljän viljan puuro on yhtä hyvää kuin kaurapuuro? Entä ruisleipä vai vaalea leipä? Onko väliä onko päällä kinkkua tai juustoa?

        Olen saanut kokeiltavaksi sekä Lanzoa että Primperania, mutta kummastakaan ei ole ollut selvää apua. Onkohan nuo happolääkkeet jotain muita?

        Onkohan näistä vaivoista olemassa jotain nettisivuja, mistä saisi tietoa?

        Kiitos jo etukäteen!

        Moi !
        Jos sulla sitten todetaan refluksitauti vaivojesi perusteella, sekä suositellaan leikkausta. Mieti tarkasti asiaa, ennen kuin menet leikattavaksi. Epäonnistumisriski on olemassa. Tällöin koet ehkä saman kohtalon jonka osalliseksi minä jouduin...nyt ei nimittäin mene ruoka enää alas. Muualla maailmalla ovat lopettaneet ko fundoplikaatioiden teon kokonaan, mutta jostain syytä suomessa niitä vielä tehdään...ei tämä pakkolaihdutuskaan ole kivaa !


      • Anonyymi
        Olli kirjoitti:

        Moi !
        Jos sulla sitten todetaan refluksitauti vaivojesi perusteella, sekä suositellaan leikkausta. Mieti tarkasti asiaa, ennen kuin menet leikattavaksi. Epäonnistumisriski on olemassa. Tällöin koet ehkä saman kohtalon jonka osalliseksi minä jouduin...nyt ei nimittäin mene ruoka enää alas. Muualla maailmalla ovat lopettaneet ko fundoplikaatioiden teon kokonaan, mutta jostain syytä suomessa niitä vielä tehdään...ei tämä pakkolaihdutuskaan ole kivaa !

        Minulle tehtiin fundoplikaatio v.93 joka osittain epäonnistui,ruokatorvi tulehtui leikkaus kohdassa ja umpeutui kiinni mutta onneksi parani itsestään ja pystyin taas syömään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2545
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1907
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1651
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1568
    8. 75
      1479
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      111
      1396
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe