Volvo Penta vanhempi, öljyssä ylimääräistä.

Öljymies

Hei
Lähdin kesäajelulle, kone alko vähän yskiin ja tarkistellin konepuolta kun ei lähtenyt enään kunolla käyntiin,sain kyllä vihdoin satamaan ajettua,kun käytin käynnistyssumuketta.Osaako joku expertti neuvoo mitä tohon öljyyn oikeen sekoittunut? oon itse vaihtanut öljyt, miten olisiko tullut liikaa laitettu öjyä.Kiitos vastauksista. Malli on Volvo Penta B30 (aquamatic)
Kuvia: http://tinypic.com/r/35165bb/5 ja http://tinypic.com/r/jb0ocm/5

30

4064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vettähän siinä öljyssä on, eli sinulla on todennäköisesti kansi puhki.

      Sen verran sinulla on siinä sitä vettä, että edessä on täydellinen laakeriremppa. Se, että kannattaako sitä tehdä, onkin eri asia....

      • öljymies

        ok! kiitos nopeasta vastauksesta, ennekuin alan viemään hautuumaalle ja krematööriin niin onko mitään tee-se-itse miehen keinoja selvittää onko laajempi remontti vai pienmpi remppa?


      • öljymies kirjoitti:

        ok! kiitos nopeasta vastauksesta, ennekuin alan viemään hautuumaalle ja krematööriin niin onko mitään tee-se-itse miehen keinoja selvittää onko laajempi remontti vai pienmpi remppa?

        Ekana kansi irti ja koeponnistukseen. Jos kansi on ehjä, niin tasohionta ennen takaisinasennusta. Kannen ollessa pajalla nostat moottorin ulos ja vaihdat laakeriliuskat.


      • malttiakin

        Ei tuollainen vika vielä välttmättä laakereita ole pilannut,on siellä öljyäkin ollut
        pohjalla. Öljytila vaan puhtaaksi ennen kuin uusia öljyjä laittaa Yläpää kuntoon vaan
        ensin ja menoksi.Yläpään remontti on vielä helpompi kuin koko koneremontti,se
        ei aina ole niin yksinkertaista kun veneestä on kysymys.Kun kansi on pois,voi sylintereiden kunnon nähdä,ja miettiä jatkotoimenpiteet.


      • järkipeli
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ekana kansi irti ja koeponnistukseen. Jos kansi on ehjä, niin tasohionta ennen takaisinasennusta. Kannen ollessa pajalla nostat moottorin ulos ja vaihdat laakeriliuskat.

        Mitä sitä kanta repimään ahtaissa paikoissa,nyt on veneestä kysymys ,eikä mistään maansiirtokoneesta.Koko kone kerralla ulos ja pöydällä purkuun jos kokoremontin
        meinaa tehdä.Ensin kyllä ottaisin kustannusarvion eri vaihtoehdoista,ja vasta sitten
        päättäisin mitä tehdä,haenko uuden myllyn vai korjaanko vanhan.Asiantuntija
        avuksi maalta eikä mistään "verkkopalvelusta" eikä mitään aurantakojaa.Jokaisella
        on aina tuttu joka tuntee tai tietää hyvän remonttimiehen alalta joka antaa kunnon
        neuvot mitä ja mitenkä kannattaa tehdä,ja tää on fakta.


      • öljymies
        malttiakin kirjoitti:

        Ei tuollainen vika vielä välttmättä laakereita ole pilannut,on siellä öljyäkin ollut
        pohjalla. Öljytila vaan puhtaaksi ennen kuin uusia öljyjä laittaa Yläpää kuntoon vaan
        ensin ja menoksi.Yläpään remontti on vielä helpompi kuin koko koneremontti,se
        ei aina ole niin yksinkertaista kun veneestä on kysymys.Kun kansi on pois,voi sylintereiden kunnon nähdä,ja miettiä jatkotoimenpiteet.

        koneella ajettu viime öljynvaihdosta muutaman kerran, lyhyen ajan.Joten varmaan ei ihan laakerit hajalla vielä.Saako tuon kannen tee-se-itse miehen työkaluilla auki?


      • Anonyymi

        Näin on, kun on peukalo keskellä kämmentä eikä mitään osaa tehdä lukuunottamatta kullin raapimista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, kun on peukalo keskellä kämmentä eikä mitään osaa tehdä lukuunottamatta kullin raapimista!

        Hyvähän sitä on rannalta huudella.
        Sinulle ei ilmeisesti mikään ole uutta eikä outoa. Osasit varmaan tuon raapimisenkin jo kohdussa.
        Varmasti ymmärrät, kunhan olet hetken miettinyt, että kaikki ovat joskus nuo moottorin korjaus ja huoltotyöt joutuneet opettelemaan - ne taidot eivät tule äidin maidon mukana.


    • arvuuttelisin

      Ei siihen öljyyn kovin montaa ainetta voi sekoittua,vettä tai polttoainetta.
      näyttää kyllä vedeltä,oiskohan kansipahvi mennyt,ja vesi pääsee öljyn sekaan.
      Vuoto ei aina välttämättä näy ulospäin,se ilmenee vaahtomaisena kosteutena venttiilikopassa ja öljymäärän vähäisenä lisääntymisenä,osa näet haihtuu jos ja kun kone käy.Liian paljon jos olet öljyä laittanut,niin se näkyy sinisenä savuna perässä ja
      öljyisenä usvana.Jos polttoainetta pääsee öljyn sekaan se ei haihdu niin helposti
      kuin vesi,ja näkyy reiluna lisääntymisenä yljyssä.Käyntihäiriöstä päätellen
      vesi on päässyt palamistilaan ja aiheuttaa ongelmia käynnissä. Tulppien kunnosta
      näkyy myös jos sylintereihin pääsee vettä.En tiedä minkälainen jäähdytys
      systeemi mootorissasi on,autossa se näkyisi paineena syylärissä.Mutta luultavasti
      voit päästä kansipahvin vaihdolla.Samalla kannatta venttilit tarkistaa ja myös
      kannen suoruus ja ettei kannessa ole muita vikoja halkeamia tai ms.

      • öljymies

        Ok! Kiitos viestistä. Ei erityisiä halkeamia, laitan kuvan missä löysin sitä harmaata öljymössöä. kahdesta kaasarin päältä ja öljytikkua jos katsoo niin ihan ylös asti siinä mössössä.Öljykorkin jos ottaa pois niin siinä sellaista keltaista-harmaata vaahtoa. Kuvalinkki: http://tinypic.com/r/2rrqx75/5


      • harkitusti
        öljymies kirjoitti:

        Ok! Kiitos viestistä. Ei erityisiä halkeamia, laitan kuvan missä löysin sitä harmaata öljymössöä. kahdesta kaasarin päältä ja öljytikkua jos katsoo niin ihan ylös asti siinä mössössä.Öljykorkin jos ottaa pois niin siinä sellaista keltaista-harmaata vaahtoa. Kuvalinkki: http://tinypic.com/r/2rrqx75/5

        Kyllä se todennäköisesti on vettä.Sitä kuinka kauan se on siellä muhinut
        ja kiusannut tiedät vain itse.Jos kone on vanha ja muutenkin huonokuntoinen,
        taikka veneeseen ei kannata uutta konetta hankkia,kannattaa harkita sellainen
        operaatio mikä on kustannuksiltaan järkevin.Aina kannattaa harkita ja miettiä
        eri vaihtoehtoja eikä lähteä suinpäin sotaan.


    • käyntihäiriön syytä on vaikea arvailla (vanha bensiini, vettä bensiinissä ? ), mutta sormenpäässä oleva töhnä on kylmälimaa.
      Sitä muodostuu venttiilikopan kanteen jäykäksi emulsioksi eri moottoreissa ja eri öljylaaduilla eri tavvalla, myös aivan terveeseen moottoriinkin jos käyttö on tilapäistä tai lä,pötila liian matala.

      Kuvan perusteella ei voi sanoa onko kyseessä moottori (kansi) vaurio.

      • No kyllä voi, juuri tuolta se näyttää kun öljyn seassa oleva vesi vaahtoontuu.


      • öljymies
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No kyllä voi, juuri tuolta se näyttää kun öljyn seassa oleva vesi vaahtoontuu.

        onko mahdollisuutta että joku putki/letku mennyt rikki talvisäilytyksessä ja se sekottaisi vettä öljyyn? mietin kun olen huomannut että ainakin pikkuhiljaa koneen pohjalle kertyy vettä.


      • öljymies
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No kyllä voi, juuri tuolta se näyttää kun öljyn seassa oleva vesi vaahtoontuu.

        kone kävi kyllä sen käynnistyksen jälkeen suht normaalisti, isommilla kierokksilla tuntu että ei ottanut kierroksia.


      • Katso ensin....
        öljymies kirjoitti:

        kone kävi kyllä sen käynnistyksen jälkeen suht normaalisti, isommilla kierokksilla tuntu että ei ottanut kierroksia.

        Onko oljy kokonaisuudessaan harmaata vesiemulsiota, vai onko limaa vain tikun reunoissa ja täyttökorkin seutuvilla.
        Ensimmäisessä tapauksessa on todennäköinen vaurio,jälkimmäisessä ei aihetta suurenpaan huoleen.
        Mikään muu letku tai putki ei lisää vettä öljytilaan kuin mahdollinen oljynjäähdytin.

        E.d.K.


      • raosta
        öljymies kirjoitti:

        onko mahdollisuutta että joku putki/letku mennyt rikki talvisäilytyksessä ja se sekottaisi vettä öljyyn? mietin kun olen huomannut että ainakin pikkuhiljaa koneen pohjalle kertyy vettä.

        Mitä tarkoitat koneen pohjalla?Koneen pohjalle kertyvää vettä ei näe muuten kuin
        vaahtona ventiilikopan korkissa ja huohotinkanavassa.Vesi pääsee öljyn sekaan
        vain lohkon halkeamista jotka ei välttämättä näy ulospäin,taikka kannentiivisteen
        viottuneesta kohdasta vesitilan ja sylinterin välistä,jos näin on,se aiheuttaa painetta
        vesitilaan.Ulkoinen vuoto näkyy konetilassa.Huolimaton talvisäilytys on pilannut
        monta konetta.Vesi kunnolla pois ja tilalle pakkasneste jonka voi ottaa talteen
        keväällä jos jäähdytykseen muuten käytetään ulkoista vettä.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No kyllä voi, juuri tuolta se näyttää kun öljyn seassa oleva vesi vaahtoontuu.

        Otetaas nyt hieman järkevämpi kanta asiaan.
        Dieselmoottoreissa kylmäliman muodostus on harvinaisempaa, bensiinimoottoreissa, varsinkin ikääntyneimmissä ohipuhallus sisältaa vettä niin paljon (1l bens >1Lvettä) että kylmäliman muodostus on mahdollista.
        Yleensä pahimpina on olleet moottorit joissa on ollut peltinen (teräs) koppa ja limanmuodostajista erottui erityisesti Shell.in tietyt öljylaadut.
        Kylmäliman kaapaisu täyttöaukon reunasta ei taatusti kerro mistään moottoriviasta, nesivuoto tai kansivika ei yleensä tee limaa kylmiin pintoihin, vaan emulsoi koko öljyn.


      • öljymies
        e.d.k kirjoitti:

        Otetaas nyt hieman järkevämpi kanta asiaan.
        Dieselmoottoreissa kylmäliman muodostus on harvinaisempaa, bensiinimoottoreissa, varsinkin ikääntyneimmissä ohipuhallus sisältaa vettä niin paljon (1l bens >1Lvettä) että kylmäliman muodostus on mahdollista.
        Yleensä pahimpina on olleet moottorit joissa on ollut peltinen (teräs) koppa ja limanmuodostajista erottui erityisesti Shell.in tietyt öljylaadut.
        Kylmäliman kaapaisu täyttöaukon reunasta ei taatusti kerro mistään moottoriviasta, nesivuoto tai kansivika ei yleensä tee limaa kylmiin pintoihin, vaan emulsoi koko öljyn.

        minun tapauksessa siis on tuota harmaata öljyä melkoisesti,eli koko mittatikku harmaassa öljyssä ja öljytäyttöaukossa kun katsoo se on sellaista puoliksi harmaata öljyä ja sitten normaalia.täytyy varautua ilmeisesti pahimpaan.Kiitoksia vastauksista.


      • öljymies
        raosta kirjoitti:

        Mitä tarkoitat koneen pohjalla?Koneen pohjalle kertyvää vettä ei näe muuten kuin
        vaahtona ventiilikopan korkissa ja huohotinkanavassa.Vesi pääsee öljyn sekaan
        vain lohkon halkeamista jotka ei välttämättä näy ulospäin,taikka kannentiivisteen
        viottuneesta kohdasta vesitilan ja sylinterin välistä,jos näin on,se aiheuttaa painetta
        vesitilaan.Ulkoinen vuoto näkyy konetilassa.Huolimaton talvisäilytys on pilannut
        monta konetta.Vesi kunnolla pois ja tilalle pakkasneste jonka voi ottaa talteen
        keväällä jos jäähdytykseen muuten käytetään ulkoista vettä.

        ulkoista vuotoa ei näy, täytyy tarkistella tuota vesitilan ja sylinterin väliä.tarkoitin että kun katsoo minun "konehuoneeseen" niin siinä moottorin alapuolella on vettä,eli siis jostain moottori tiputtaa.


      • raosta kirjoitti:

        Mitä tarkoitat koneen pohjalla?Koneen pohjalle kertyvää vettä ei näe muuten kuin
        vaahtona ventiilikopan korkissa ja huohotinkanavassa.Vesi pääsee öljyn sekaan
        vain lohkon halkeamista jotka ei välttämättä näy ulospäin,taikka kannentiivisteen
        viottuneesta kohdasta vesitilan ja sylinterin välistä,jos näin on,se aiheuttaa painetta
        vesitilaan.Ulkoinen vuoto näkyy konetilassa.Huolimaton talvisäilytys on pilannut
        monta konetta.Vesi kunnolla pois ja tilalle pakkasneste jonka voi ottaa talteen
        keväällä jos jäähdytykseen muuten käytetään ulkoista vettä.

        Olet tosi veikeä tyyppi. Vastaatko ihan perus copypeistauksella, vai miksi nuo vastausten rivitykset eivät vastaa muiden vastaajien vastauksia???


      • pulputtamista
        e.d.k kirjoitti:

        Otetaas nyt hieman järkevämpi kanta asiaan.
        Dieselmoottoreissa kylmäliman muodostus on harvinaisempaa, bensiinimoottoreissa, varsinkin ikääntyneimmissä ohipuhallus sisältaa vettä niin paljon (1l bens >1Lvettä) että kylmäliman muodostus on mahdollista.
        Yleensä pahimpina on olleet moottorit joissa on ollut peltinen (teräs) koppa ja limanmuodostajista erottui erityisesti Shell.in tietyt öljylaadut.
        Kylmäliman kaapaisu täyttöaukon reunasta ei taatusti kerro mistään moottoriviasta, nesivuoto tai kansivika ei yleensä tee limaa kylmiin pintoihin, vaan emulsoi koko öljyn.

        Otetaanpa nyt vähän asiallisempi kanta kysymykseen mistä kaikki alkoi.Kysehän
        oli,mitä tuohon öljyyn on sekoittunut? Ei siihen mitään kusta tai paskaa ole voinut
        sekoittua,vettä tai polttoainetta korkeintaan.Moporassaajanakin älyän että
        vesihän siellä pahoja tekee,kun mopossa ei koskaan vastaavaa ilmiötä näe.
        Vikahan on helppo todeta,jos kone saa vettä palotilaan,se aiheuttaa painetta
        jäähdytys järjestelmään,kun järjestelmän korkin avaa (jos mahdollista) siellä näkyy liikettä jota ei normaalisti siellä ole.Ei normaalisti kulunut kone mitään vaahtoa
        kehitä ympäri moottoritilaa,se ilmenee ja kertyy venttiilikopassa ja huohotus
        kanavassa.Jos vesi vähenee ja öljymäärä lisääntyy, yhteys on ainakin minulle
        selvä.Pensakoneestahan tässä on kysymys,joka on herkenpi käyntihäiriöille.


      • Mopomiehelle tiedoks
        pulputtamista kirjoitti:

        Otetaanpa nyt vähän asiallisempi kanta kysymykseen mistä kaikki alkoi.Kysehän
        oli,mitä tuohon öljyyn on sekoittunut? Ei siihen mitään kusta tai paskaa ole voinut
        sekoittua,vettä tai polttoainetta korkeintaan.Moporassaajanakin älyän että
        vesihän siellä pahoja tekee,kun mopossa ei koskaan vastaavaa ilmiötä näe.
        Vikahan on helppo todeta,jos kone saa vettä palotilaan,se aiheuttaa painetta
        jäähdytys järjestelmään,kun järjestelmän korkin avaa (jos mahdollista) siellä näkyy liikettä jota ei normaalisti siellä ole.Ei normaalisti kulunut kone mitään vaahtoa
        kehitä ympäri moottoritilaa,se ilmenee ja kertyy venttiilikopassa ja huohotus
        kanavassa.Jos vesi vähenee ja öljymäärä lisääntyy, yhteys on ainakin minulle
        selvä.Pensakoneestahan tässä on kysymys,joka on herkenpi käyntihäiriöille.

        Jos vuoto on palotilaan, puhallus on vesitilaan päin, käyntiin se ei vaikuta paljoakaan, eikä öljy emulgoidu, merivesijäähdytteisessä ei paljon korkin aukaisukaan kerro mitään.
        Jos vesivuoto on kampikammioon, se ei käyntiin vaikuta, öljy emulgoituu , mutta muodostaa vaahtoa vasta kun pinta nousee niin korkealle että yltää kammen liikkuviin.

        Kylmiin osiin kertyvä kylmälima, jota voi olla tosi paksultikin on eri asia , se ei välttämättä johdu mistään vuodosta, vaan ohipuhalluksesta (huohotuksesta), kuten joku taisi jo kertoa, ja kyse on juuri bensiinimoottorista joka harvemmin sekään vaahdottaa öljyään ulospäin.


      • B-20
        Mopomiehelle tiedoks kirjoitti:

        Jos vuoto on palotilaan, puhallus on vesitilaan päin, käyntiin se ei vaikuta paljoakaan, eikä öljy emulgoidu, merivesijäähdytteisessä ei paljon korkin aukaisukaan kerro mitään.
        Jos vesivuoto on kampikammioon, se ei käyntiin vaikuta, öljy emulgoituu , mutta muodostaa vaahtoa vasta kun pinta nousee niin korkealle että yltää kammen liikkuviin.

        Kylmiin osiin kertyvä kylmälima, jota voi olla tosi paksultikin on eri asia , se ei välttämättä johdu mistään vuodosta, vaan ohipuhalluksesta (huohotuksesta), kuten joku taisi jo kertoa, ja kyse on juuri bensiinimoottorista joka harvemmin sekään vaahdottaa öljyään ulospäin.

        Minulla venessä volvo B-20,viime syksynä rupes käymään huonosti, kone oli täynnä vettä.Kannen tiiviste rikki näkyi selvästi,mäntä oli puti puhdas verrattuna muihin.Uusi tiiviste ja pari kertaa öljy vaihto.


      • Anonyymi
        Katso ensin.... kirjoitti:

        Onko oljy kokonaisuudessaan harmaata vesiemulsiota, vai onko limaa vain tikun reunoissa ja täyttökorkin seutuvilla.
        Ensimmäisessä tapauksessa on todennäköinen vaurio,jälkimmäisessä ei aihetta suurenpaan huoleen.
        Mikään muu letku tai putki ei lisää vettä öljytilaan kuin mahdollinen oljynjäähdytin.

        E.d.K.

        öljytilaan voi päästä vedet myös vesipumpun akselin stefa vaurion kautta... tsori, jos tietämyksesi ei ollut nyt ihan täydellinen! tämän vaurion voi todentaa, jos vesipumpun juorureiästä tulee vettä on stefat pettänyt ja päästää akselia pitkin vettä koneeseen. myös huonokuntoinen käyttöakseli aiheuttaa uudetkin stefat koville, joten korjausarja on ihan hyvä. tämä pätee silloin, kun on vanhempi vesipumppu ei laakereilla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        öljytilaan voi päästä vedet myös vesipumpun akselin stefa vaurion kautta... tsori, jos tietämyksesi ei ollut nyt ihan täydellinen! tämän vaurion voi todentaa, jos vesipumpun juorureiästä tulee vettä on stefat pettänyt ja päästää akselia pitkin vettä koneeseen. myös huonokuntoinen käyttöakseli aiheuttaa uudetkin stefat koville, joten korjausarja on ihan hyvä. tämä pätee silloin, kun on vanhempi vesipumppu ei laakereilla!

        Meillä pääsi vettä öljyn sekaan rikkoutuneitten pakosarjojen kautta.Nestettä tuli ulos noin 11 L.Öljyä siitä oli 4L.Lopulta nestettä oli niin paljon että kone ei enää pyörinyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        öljytilaan voi päästä vedet myös vesipumpun akselin stefa vaurion kautta... tsori, jos tietämyksesi ei ollut nyt ihan täydellinen! tämän vaurion voi todentaa, jos vesipumpun juorureiästä tulee vettä on stefat pettänyt ja päästää akselia pitkin vettä koneeseen. myös huonokuntoinen käyttöakseli aiheuttaa uudetkin stefat koville, joten korjausarja on ihan hyvä. tämä pätee silloin, kun on vanhempi vesipumppu ei laakereilla!

        Vesipuolen stefan alkaessa vuotamaan vesi tulee ulos juorureiästä ja öljypuolen stefa pitää edelleen öljyt koneessa ja vedet ulkona. Sori vaan, jos tietämyksesi ei ollut nyt ihan täydellinen, vaikka sitä esittääksesi oli kaivettava kahdeksan vuotta vanha juttu esille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesipuolen stefan alkaessa vuotamaan vesi tulee ulos juorureiästä ja öljypuolen stefa pitää edelleen öljyt koneessa ja vedet ulkona. Sori vaan, jos tietämyksesi ei ollut nyt ihan täydellinen, vaikka sitä esittääksesi oli kaivettava kahdeksan vuotta vanha juttu esille.

        Mistä sä tiedät, tai siis luulet tietäväsi, kumpi stefa oli pettänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sä tiedät, tai siis luulet tietäväsi, kumpi stefa oli pettänyt?

        Yritä nyt itsekin päätellä jotakin.


    • Anonyymi

      Ehkä tuo kaveri vain tahtoi olla avuksi. Hyvistä keskusteluista on viime aikoina ollut pulaa D.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe