Uutiset | Kotimaan uutiset
Huolimattomuus huijaa kuluttajaa:
Alehinnoittelu ei päädy aina kassalle asti
Sunnuntai 26.05.2013 klo 15:25
Hinta on kassalla joskus ilmoitettua korkeampi.
Hyllyyn merkitty alennus ei aina päädy kassan tietoon. MARKKU HAAPIO
Olet tarttunut kaupan hyllyssä ilmoitettuun hintatarjoukseen. Kassalla vingutat korttia, ja tarjotun kassakuitin heität liukuhihnan takaiseen roskikseen. Ei kannattaisi. Vilkaisu kuittiin kenties kertoisi sinun maksaneen yli luvatun hinnan.
Isoissa marketeissa vilisee ”Osta enemmän, maksa vähemmän”-lipareita, alehintoja ja miinusprosentteja. On hyvä asia sinänsä, että entistä keskittyneempi kauppakin kokeilee hintajoustoa kysynnän lisäämiseksi.
Hintatarjous on kuluttajakaupassa yhtä kuin sopimus, jonka tulisi päteä myös rahastettaessa. Näin ei aina ole, kun tietoa hinnan alennuksesta ei ole koodattu kassajärjestelmään. Asian valvonta on näin vain valppaiden kuluttajien varassa.
Onneton kassaneiti joutuu pahaan välikäteen asiaa setvittäessä. Ruuhka-aikana kassajono venyy, kun soitellaan takahuoneisiin ja korjataan kuittia. Pahimmassa tapauksessa äkäinen asiakas sättii ongelmaan syytöntä työntekijää.
Valpas asiakas puolestaan joutuu vihaisten katseiden kohteeksi tai joutuu palaamaan kauppaan ja uhraamaan aikaansa asiakaspalvelun jonossa kenties muutaman sentin ja periaatteen vuoksi.
Viranomaisvalvonta ei ulotu kassalle
Hintojen oikeellisuutta valvovat aluehallintovirastot eli avit.
- Meille asti valituksia virheellisistä hintamerkinnöistä tulee harvakseltaan, koska asiat yleensä selvitetään kaupassa. Valvomme kyllä hintamerkintöjen säädösten mukaisuutta, esimerkiksi yksikköhintojen ilmoittamista, sanoo Itä-Suomen avin tarkastaja Olavi Juutilainen.
Hänen mukaansa virastolla ei ole resursseja tehdä koeostoksia tarkistaakseen hinnan pitävyyttä myös rahastustilanteessa.
- Meitä tarkastajia esimerkiksi Itä-Suomessa on vain kolme, ja joudumme keskittymään haastavimpiin tapauksiin, esimerkiksi huoltoasemiin ja varaosaliikkeisiin.
Juutilainen kehottaa asiakasta aina tarkistamaan kuitin. Hänen mielestään kaupan puolelta olisi kohtuullista hyvittää virheestä aiheutuneet kohtuulliset matka- ja muut kulut asiakkaalle.
Lakimies: Ei ekstrahyvitystä
Kilpailu- ja kuluttajavirastoon virhehinnoista tulee tietoa säännöllisesti, mutta harvakseltaan.
- Kun kärry on täynnä tavaraa, kuka enää kassalla muistaa yksittäisen tuotteen hintaa hyllyssä, arvelee ilmoitusten vähäisyyttä viraston lakimies Mika Hakamäki.
Hän on kuitenkin myös itse törmännyt ongelmaan kassalla ja pitää huonona selityksenä sitä, että alennettua hintaa ei ole ehditty koodata kassajärjestelmään.
- Valitettavasti laki ei velvoita kauppiasta antamaan mitään ekstrahyvitystä, jos asiakkaalle koituu ylimääräistä kulua tai vaivaa asian oikaisusta, Hakamäki sanoo.
Kuluttajansuojalaissa joka tapauksessa kielletään ostopäätökseen johtavat harhaanjohtavat tiedot, joita ilman kuluttaja ei tarjoukseen tarttuisi. Pykälän rikkomisesta ei kuitenkaan yleensä koidu rangaistusseuraamuksia.
Näin huolimaton hinnoittelu tekee kaupalle tiliä, kunnes joku tarkkanokka keksii siitä valittaa.
STT
KAUPAT
38
961
Vastaukset
- myyjä
kiireessä unohtuu
- huuuhaa
Niinkö?
- ............
On se kumma, että vain Anjalankoskella tällaista tapahtuu.
- iiiito
Niin eihän Anjalankoskea ole olemassakaan
- cicibn
tapahtuuko?
- mieoonkotkastamutta
iiiito kirjoitti:
Niin eihän Anjalankoskea ole olemassakaan
Anjalankoski on olemassa ja sillä siisti käyttäkää vain niitä entisten Kuntienne nimiä yhä edelleenkin niin tietää mistä PÄIN Kouvolaa olette.
- niih3
cicibn kirjoitti:
tapahtuuko?
K-Marketissa päivittäin
- Suomenmieli
mieoonkotkastamutta kirjoitti:
Anjalankoski on olemassa ja sillä siisti käyttäkää vain niitä entisten Kuntienne nimiä yhä edelleenkin niin tietää mistä PÄIN Kouvolaa olette.
Hyppää koskeen! ANJALA/SIPPOLA
- 3456234
Kaikenlaista keinottelua
- kuitti
oo-koo kuitit mukaan ja kuittien tarkistus.
- <<<<<zzzzzz
" Huolimattomuus huijaa kuluttajaa"
- myöskotkassasalessa
Kyllä tätä tapahtuu muuallakin kannattais kassa kuitti tarkastaa jo heti kaupassa kun tavaroita pakkaa hyvin yleistä on että alennus hinnat ei tule .Tämä on muuten totta
- huon muisti
Sen lisäksi, että ale hinnat jätetään koodaamatta kassoihin niin samaa tapahtuu myös vaakojen kohdalla.
- sopimus=!
"Hintatarjous on kuluttajakaupassa yhtä kuin sopimus, jonka tulisi päteä myös rahastettaessa. Näin ei aina ole, kun tietoa hinnan alennuksesta ei ole koodattu kassajärjestelmään. Asian valvonta on näin vain valppaiden kuluttajien varassa."
- Marianne18
Tähän on törmätty useasti Kouvolan kaupoissa käydessä. Alehinnat eivät ole koodattuja kassoille mutta jos tuon virheen nyt itse on huomannut niin kyllä aina on korjattu mukisematta.
- Kuponkitarjoukset
Taitaa olla K-ketjun toimintaa. Myös kotipitsan kuponkien kanssa kannattaa olla tarkkana. Pari kertaa on yritetty ottaa ylihintaa kun on useamman pitsan ostanut kerralla. Myyjä syötti ostokset kahteen kertaan tarkistaakseen lopputuloksen ja lopulta laski taskulaskimella. Rahat sai kyllä takaisin mutta varmaan menee monelta huomaamatta.
- kai.kai
Kuponkitarjoukset kirjoitti:
Taitaa olla K-ketjun toimintaa. Myös kotipitsan kuponkien kanssa kannattaa olla tarkkana. Pari kertaa on yritetty ottaa ylihintaa kun on useamman pitsan ostanut kerralla. Myyjä syötti ostokset kahteen kertaan tarkistaakseen lopputuloksen ja lopulta laski taskulaskimella. Rahat sai kyllä takaisin mutta varmaan menee monelta huomaamatta.
Kyllä taitaa samaa olla myös S-ryhmässä.
- näin hyvä!
En ole huomannut, että Lidissä olsi vastaava tapahtunut. Aina on kassa ja kassan yhteydessä oleva vaaka antaneet tuotteille oikean hinnan. Koodaukset tehdään asiallisesti ja oikein. Näin ei muilla kaupoilla aina ole.
- äläöppll
Siellä ei koodaukset " kiireessä unohdu."
- zxzxzxkkij
Saa ne kaupat olla huolimattomia.
- Tyhjiä kauppoja
MYLLYKOSKEN "pääkadulla", eikä asemaa (VR).
- pykälät
ketkujen metkut lihottavat kaupan tiliä, ja keventävät asiakkaiden tilejä
- en hyväksy
Euro tuhannelta asiakkaalta on tonni ylimääräistä kaupanhoitajan taskuun.
Onko se paljon vai vähän asiakkaan kannalta ?
Luottamuksen voi menettää vain kerran.
- ääääääääää
voi paha
- bbbashjfllvpsl
Eikö kauppojen pääpanppujen pitäisi kehitellä myynnin menestymiseen keinoja, eikä niin että tavallinen myyjänmössykkä kehittelee outoja keinoja.
- Suomenmieli
Ympyrän ja ympäristön yhdistyttyä sutelan prisman hintavirheet ainakin kymmenkertaistuivat. Ehkä yhteensattuma, mutta itse uskon aina todennäköisyyksiin.
- toistuu
Jos hintavirheet ovat toistuvia ja huomautuksista huolimatta tilanne ei muutu niin heittää järjettömän suuren epäilyksen siihen suuntaan, että kassa/vaaka virheet olisivat vahinkoja.
- Suomenmieli
toistuu kirjoitti:
Jos hintavirheet ovat toistuvia ja huomautuksista huolimatta tilanne ei muutu niin heittää järjettömän suuren epäilyksen siihen suuntaan, että kassa/vaaka virheet olisivat vahinkoja.
..... ja taas kerran neuvonnan kautta! Edellisestä olikin jo melkein kaksi viikkoa (prisma). Hokasin vasta nyt, että kassan virheitä (jotka harvinaisempia ja vain asiakaskohtaisia) pyydetään aina anteeksi, mutta suurempia mokia jotka kertautuvat monelle asiakkaalle ei.(moni maksanut huomaamattaan korkeampaa hintaa). Paska valuu todellakin VAIN alas.
- pate-.
onhan noihin hintavirheisiin törmätty
- tieto*
"Huolimattomuus huijaa kuluttajaa." Sen lisäksi, että "hyllyyn merkitty alennus ei aina päädy kassan tietoon," niin aina EI myöskään "hyllyyn merkitty alennus" päädy vaakojen tietoon.
- Tehdaslainen
===== & Töissäkäyvänä se on aina olevinaan niin tavattoman kiire, eikä tässä ole tullut seurattua vaakojen hintalappuja eikä liiemmin kassakuitteja, sitä vaan sokeasti luottaa.
=====& Nyt parannan tapani, ja varaan hitusen aikaa tarkastaakseni nuo lippuset ja lappuset.
- nikenakke
todellakin, todellakin, todellakin, todellakin,,Aiiivan.
- Kassakuitti haitat
Kassakuiteista mm.. Lihavuutta
http://www.iltalehti.fi/terveys/2014031118113050_tr.shtml- myyjä
minä olen ihmetellytkin, että miten tätä läskiä kertyy, no nyt se selvisi
- Pullanpopsijat
myyjä kirjoitti:
minä olen ihmetellytkin, että miten tätä läskiä kertyy, no nyt se selvisi
- oioi
Ihana Nainen taas lidlissä. Ilman pikkareita.
- ==00000===
Vartijapomo paljastaa: Takaoven kautta pöllitään eniten
Suomen Myymäläturvan toimitusjohtaja Mikko Hyvärinen.
Myymälävarkaudet ovat iso ongelma, mutta yrityksille kertyy vielä suurempi hävikki henkilökunnan rikoksista. Suomen Myymäläturvan toimitusjohtaja Mikko Hyvärinen toteaa, että takaoven kautta viedään moninkertaisesti verrattuna myymälävarkauksiin ja -näpistyksiin. Sisäisissä rikoksissa tekijöinä ovat yleisimmin naistyöntekijät.
–·Etenkään pienissä yrityksissä ei mielletä tarpeeksi hyvin, että rikollisia on myös omassa henkilökunnassa.
Kierre lähtee yleensä hyvinkin pienestä. Ensin lainataan kassasta ja maksetaan summa takaisin tilipäivänä, jos pystytään.
–·Usein näihin tapauksiin liittyvät riippuvuudet. Jollakin alkoholi, toisella huumeet ja joku on jäänyt koukkuun shoppailuun. Aluksi anastetaan pikkusummia ja kun huomataan, ettei siitä jää kiinni, summat kasvavat.
Hyvärinen kehottaa esimiehiä seuraamaan kassajärjestelmien tuottamaa tietoa.
–·Ihmiset luulevat, että kassajärjestelmiä voi huijata, mutta kyse on ennemmin siitä, että esimiehet eivät ehdi tai osaa tulkita tietoja.
Hyvärisen mukaan ketjukauppiaat ovat pieniä kauppoja paremmassa asemassa, koska ketjuilla on omat riskienhallintayksiköt, jotka kouluttavat kauppiaita ja ohjaavat valvonta-asioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418