KAUPAT

kaupat <->

Uutiset | Kotimaan uutiset

Huolimattomuus huijaa kuluttajaa:
Alehinnoittelu ei päädy aina kassalle asti
Sunnuntai 26.05.2013 klo 15:25
Hinta on kassalla joskus ilmoitettua korkeampi.

Hyllyyn merkitty alennus ei aina päädy kassan tietoon. MARKKU HAAPIO
Olet tarttunut kaupan hyllyssä ilmoitettuun hintatarjoukseen. Kassalla vingutat korttia, ja tarjotun kassakuitin heität liukuhihnan takaiseen roskikseen. Ei kannattaisi. Vilkaisu kuittiin kenties kertoisi sinun maksaneen yli luvatun hinnan.

Isoissa marketeissa vilisee ”Osta enemmän, maksa vähemmän”-lipareita, alehintoja ja miinusprosentteja. On hyvä asia sinänsä, että entistä keskittyneempi kauppakin kokeilee hintajoustoa kysynnän lisäämiseksi.

Hintatarjous on kuluttajakaupassa yhtä kuin sopimus, jonka tulisi päteä myös rahastettaessa. Näin ei aina ole, kun tietoa hinnan alennuksesta ei ole koodattu kassajärjestelmään. Asian valvonta on näin vain valppaiden kuluttajien varassa.

Onneton kassaneiti joutuu pahaan välikäteen asiaa setvittäessä. Ruuhka-aikana kassajono venyy, kun soitellaan takahuoneisiin ja korjataan kuittia. Pahimmassa tapauksessa äkäinen asiakas sättii ongelmaan syytöntä työntekijää.

Valpas asiakas puolestaan joutuu vihaisten katseiden kohteeksi tai joutuu palaamaan kauppaan ja uhraamaan aikaansa asiakaspalvelun jonossa kenties muutaman sentin ja periaatteen vuoksi.

Viranomaisvalvonta ei ulotu kassalle

Hintojen oikeellisuutta valvovat aluehallintovirastot eli avit.

- Meille asti valituksia virheellisistä hintamerkinnöistä tulee harvakseltaan, koska asiat yleensä selvitetään kaupassa. Valvomme kyllä hintamerkintöjen säädösten mukaisuutta, esimerkiksi yksikköhintojen ilmoittamista, sanoo Itä-Suomen avin tarkastaja Olavi Juutilainen.

Hänen mukaansa virastolla ei ole resursseja tehdä koeostoksia tarkistaakseen hinnan pitävyyttä myös rahastustilanteessa.

- Meitä tarkastajia esimerkiksi Itä-Suomessa on vain kolme, ja joudumme keskittymään haastavimpiin tapauksiin, esimerkiksi huoltoasemiin ja varaosaliikkeisiin.

Juutilainen kehottaa asiakasta aina tarkistamaan kuitin. Hänen mielestään kaupan puolelta olisi kohtuullista hyvittää virheestä aiheutuneet kohtuulliset matka- ja muut kulut asiakkaalle.

Lakimies: Ei ekstrahyvitystä

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon virhehinnoista tulee tietoa säännöllisesti, mutta harvakseltaan.

- Kun kärry on täynnä tavaraa, kuka enää kassalla muistaa yksittäisen tuotteen hintaa hyllyssä, arvelee ilmoitusten vähäisyyttä viraston lakimies Mika Hakamäki.

Hän on kuitenkin myös itse törmännyt ongelmaan kassalla ja pitää huonona selityksenä sitä, että alennettua hintaa ei ole ehditty koodata kassajärjestelmään.

- Valitettavasti laki ei velvoita kauppiasta antamaan mitään ekstrahyvitystä, jos asiakkaalle koituu ylimääräistä kulua tai vaivaa asian oikaisusta, Hakamäki sanoo.

Kuluttajansuojalaissa joka tapauksessa kielletään ostopäätökseen johtavat harhaanjohtavat tiedot, joita ilman kuluttaja ei tarjoukseen tarttuisi. Pykälän rikkomisesta ei kuitenkaan yleensä koidu rangaistusseuraamuksia.

Näin huolimaton hinnoittelu tekee kaupalle tiliä, kunnes joku tarkkanokka keksii siitä valittaa.

STT

38

1194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyjä

      kiireessä unohtuu

      • huuuhaa

        Niinkö?


    • ............

      On se kumma, että vain Anjalankoskella tällaista tapahtuu.

      • iiiito

        Niin eihän Anjalankoskea ole olemassakaan


      • cicibn

        tapahtuuko?


      • mieoonkotkastamutta
        iiiito kirjoitti:

        Niin eihän Anjalankoskea ole olemassakaan

        Anjalankoski on olemassa ja sillä siisti käyttäkää vain niitä entisten Kuntienne nimiä yhä edelleenkin niin tietää mistä PÄIN Kouvolaa olette.


      • niih3
        cicibn kirjoitti:

        tapahtuuko?

        K-Marketissa päivittäin


      • Suomenmieli
        mieoonkotkastamutta kirjoitti:

        Anjalankoski on olemassa ja sillä siisti käyttäkää vain niitä entisten Kuntienne nimiä yhä edelleenkin niin tietää mistä PÄIN Kouvolaa olette.

        Hyppää koskeen! ANJALA/SIPPOLA


    • 3456234

      Kaikenlaista keinottelua

    • kuitti

      oo-koo kuitit mukaan ja kuittien tarkistus.

    • <<<<<zzzzzz

      " Huolimattomuus huijaa kuluttajaa"

    • myöskotkassasalessa

      Kyllä tätä tapahtuu muuallakin kannattais kassa kuitti tarkastaa jo heti kaupassa kun tavaroita pakkaa hyvin yleistä on että alennus hinnat ei tule .Tämä on muuten totta

      • huon muisti

        Sen lisäksi, että ale hinnat jätetään koodaamatta kassoihin niin samaa tapahtuu myös vaakojen kohdalla.


    • sopimus=!

      "Hintatarjous on kuluttajakaupassa yhtä kuin sopimus, jonka tulisi päteä myös rahastettaessa. Näin ei aina ole, kun tietoa hinnan alennuksesta ei ole koodattu kassajärjestelmään. Asian valvonta on näin vain valppaiden kuluttajien varassa."

    • Marianne18

      Tähän on törmätty useasti Kouvolan kaupoissa käydessä. Alehinnat eivät ole koodattuja kassoille mutta jos tuon virheen nyt itse on huomannut niin kyllä aina on korjattu mukisematta.

      • Kuponkitarjoukset

        Taitaa olla K-ketjun toimintaa. Myös kotipitsan kuponkien kanssa kannattaa olla tarkkana. Pari kertaa on yritetty ottaa ylihintaa kun on useamman pitsan ostanut kerralla. Myyjä syötti ostokset kahteen kertaan tarkistaakseen lopputuloksen ja lopulta laski taskulaskimella. Rahat sai kyllä takaisin mutta varmaan menee monelta huomaamatta.


      • kai.kai
        Kuponkitarjoukset kirjoitti:

        Taitaa olla K-ketjun toimintaa. Myös kotipitsan kuponkien kanssa kannattaa olla tarkkana. Pari kertaa on yritetty ottaa ylihintaa kun on useamman pitsan ostanut kerralla. Myyjä syötti ostokset kahteen kertaan tarkistaakseen lopputuloksen ja lopulta laski taskulaskimella. Rahat sai kyllä takaisin mutta varmaan menee monelta huomaamatta.

        Kyllä taitaa samaa olla myös S-ryhmässä.


    • näin hyvä!

      En ole huomannut, että Lidissä olsi vastaava tapahtunut. Aina on kassa ja kassan yhteydessä oleva vaaka antaneet tuotteille oikean hinnan. Koodaukset tehdään asiallisesti ja oikein. Näin ei muilla kaupoilla aina ole.

      • äläöppll

        Siellä ei koodaukset " kiireessä unohdu."


    • zxzxzxkkij

      Saa ne kaupat olla huolimattomia.

    • Tyhjiä kauppoja

      MYLLYKOSKEN "pääkadulla", eikä asemaa (VR).

    • pykälät

      ketkujen metkut lihottavat kaupan tiliä, ja keventävät asiakkaiden tilejä

      • en hyväksy

        Euro tuhannelta asiakkaalta on tonni ylimääräistä kaupanhoitajan taskuun.

        Onko se paljon vai vähän asiakkaan kannalta ?

        Luottamuksen voi menettää vain kerran.


    • ääääääääää

      voi paha

    • bbbashjfllvpsl

      Eikö kauppojen pääpanppujen pitäisi kehitellä myynnin menestymiseen keinoja, eikä niin että tavallinen myyjänmössykkä kehittelee outoja keinoja.

    • Suomenmieli

      Ympyrän ja ympäristön yhdistyttyä sutelan prisman hintavirheet ainakin kymmenkertaistuivat. Ehkä yhteensattuma, mutta itse uskon aina todennäköisyyksiin.

      • toistuu

        Jos hintavirheet ovat toistuvia ja huomautuksista huolimatta tilanne ei muutu niin heittää järjettömän suuren epäilyksen siihen suuntaan, että kassa/vaaka virheet olisivat vahinkoja.


      • Suomenmieli
        toistuu kirjoitti:

        Jos hintavirheet ovat toistuvia ja huomautuksista huolimatta tilanne ei muutu niin heittää järjettömän suuren epäilyksen siihen suuntaan, että kassa/vaaka virheet olisivat vahinkoja.

        ..... ja taas kerran neuvonnan kautta! Edellisestä olikin jo melkein kaksi viikkoa (prisma). Hokasin vasta nyt, että kassan virheitä (jotka harvinaisempia ja vain asiakaskohtaisia) pyydetään aina anteeksi, mutta suurempia mokia jotka kertautuvat monelle asiakkaalle ei.(moni maksanut huomaamattaan korkeampaa hintaa). Paska valuu todellakin VAIN alas.


    • pate-.

      onhan noihin hintavirheisiin törmätty

    • tieto*

      "Huolimattomuus huijaa kuluttajaa." Sen lisäksi, että "hyllyyn merkitty alennus ei aina päädy kassan tietoon," niin aina EI myöskään "hyllyyn merkitty alennus" päädy vaakojen tietoon.

      • Tehdaslainen

        ===== & Töissäkäyvänä se on aina olevinaan niin tavattoman kiire, eikä tässä ole tullut seurattua vaakojen hintalappuja eikä liiemmin kassakuitteja, sitä vaan sokeasti luottaa.
        =====& Nyt parannan tapani, ja varaan hitusen aikaa tarkastaakseni nuo lippuset ja lappuset.


    • nikenakke

      todellakin, todellakin, todellakin, todellakin,,Aiiivan.

    • Kassakuitti haitat
    • oioi

      Ihana Nainen taas lidlissä. Ilman pikkareita.

    • ==00000===

      Vartijapomo paljastaa: Takaoven kautta pöllitään eniten
      Suomen Myymäläturvan toimitusjohtaja Mikko Hyvärinen.

      Myymälävarkaudet ovat iso ongelma, mutta yrityksille kertyy vielä suurempi hävikki henkilökunnan rikoksista. Suomen Myymäläturvan toimitusjohtaja Mikko Hyvärinen toteaa, että takaoven kautta viedään moninkertaisesti verrattuna myymälävarkauksiin ja -näpistyksiin. Sisäisissä rikoksissa tekijöinä ovat yleisimmin naistyöntekijät.

      –·Etenkään pienissä yrityksissä ei mielletä tarpeeksi hyvin, että rikollisia on myös omassa henkilökunnassa.

      Kierre lähtee yleensä hyvinkin pienestä. Ensin lainataan kassasta ja maksetaan summa takaisin tilipäivänä, jos pystytään.

      –·Usein näihin tapauksiin liittyvät riippuvuudet. Jollakin alkoholi, toisella huumeet ja joku on jäänyt koukkuun shoppailuun. Aluksi anastetaan pikkusummia ja kun huomataan, ettei siitä jää kiinni, summat kasvavat.

      Hyvärinen kehottaa esimiehiä seuraamaan kassajärjestelmien tuottamaa tietoa.

      –·Ihmiset luulevat, että kassajärjestelmiä voi huijata, mutta kyse on ennemmin siitä, että esimiehet eivät ehdi tai osaa tulkita tietoja.

      Hyvärisen mukaan ketjukauppiaat ovat pieniä kauppoja paremmassa asemassa, koska ketjuilla on omat riskienhallintayksiköt, jotka kouluttavat kauppiaita ja ohjaavat valvonta-asioissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      21
      3600
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      30
      3413
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      50
      3371
    4. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      51
      3045
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      122
      2849
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      21
      2608
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      114
      2332
    8. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2145
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1737
    10. IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!

      "Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk
      Maailman menoa
      134
      1370
    Aihe