Elikkä mistä sen tietää, onko hetero vai homo vai bi vai jotain muuta? Jos tuntee tunteita esim. samaa sukupuolta olevaa kohtaan, mistä tietää ovatko ne homoseksuaalisia tunteita? Mistä tietää, kenen kanssa haluaa harrastaa seksiä ja kenen kanssa ei?
Suuntauksen määrittely
28
833
Vastaukset
- Määrittelemätön!
Mä itse näen asian niin että määritelmät ei ole välttämättömiä. En määrittele itseäni minkään seksuaalisen suuntautumisen mukaan. Enkä tajua miksi pitäisikään.
Omalla kohdallani näen seksuaalisuuden niin vaihtelevana asiana että en edes yritä määritellä itseäni. Joskus kiinnostun naisista, joskus miehistä ja joskus vaikka transsukupuolisista! Ja luulen että aika harva ihminen on täydellisesti vain jonkin suuntautumisen edustaja. Etenkin naisilla ainakin joidenkin tutkimusten/kyselyiden mukaan suuntautuneisuus vaihtelee (on havaittavissa myös tällä palstalla!). Ihmiset taitaa usein olla itse asiassa aika epävarmoja suuntautumisestaan. Ja se on ihan okei.
Mulle on ollut helpotus luopua itseni määrittelemisestä (ahtaiden) mallien mukaan. Suosittelen!
Ilmoittautuminen jonkin seksuaalivähemmistön edustajaksi johtaa useasti siihen että ihmiset kohtelee sua jotenkin eri tavalla. Ihmiset monesti olettaa että seksuaalinen suuntautuminen (siis muilla kuin heteroilla!) määrittää myös ihmisen koko persoonallisuuden. Esimerkiksi homomiesten ja lesbojen kuvitellaan käyttäytyvän jatkuvasti eri tavalla kuin muiden ihmisten. Seksuaalivähemmistöihin liitetään edelleen paljon stereotypioita. Senkin vuoksi itse en pidä meteliä omasta suuntautumisestani.- jees2
Hyvin sanoit, juuri näin se on. Turhaan sitä alkaa miettimään mihin lokeroon kuuluu, on ja elää vapaana kaikista määritelmistä.
- 15+5
Jos joku kysyy seksuaalisuuttasi, niin mitä vastaat?
- Määrittelemätön!
15+5 kirjoitti:
Jos joku kysyy seksuaalisuuttasi, niin mitä vastaat?
"Miksi se sinua kiinnostaa?"
En kyllä ymmärrä miksi joku kysyisi suuntautumistani. Mitä se kuuluu kenellekään muulle kuin minulle? - 19+6
Määrittelemätön! kirjoitti:
"Miksi se sinua kiinnostaa?"
En kyllä ymmärrä miksi joku kysyisi suuntautumistani. Mitä se kuuluu kenellekään muulle kuin minulle?Ihmisiä voi, usko tai älä, kiinnostaa ihan vain, koska he välittävät sinusta ja haluavat tietää sinusta enemmän. Seksuaalinen suuntautuminen ei pitäisi olla asia, jota haluat peitellä, ja tuollainen suhtautuminen antaa sinusta vähän sellaisen kuvan. Aika naiivia, jos et ymmärrä miksi joku kysyisi suuntautumistasi.
- 4.6
19+6 kirjoitti:
Ihmisiä voi, usko tai älä, kiinnostaa ihan vain, koska he välittävät sinusta ja haluavat tietää sinusta enemmän. Seksuaalinen suuntautuminen ei pitäisi olla asia, jota haluat peitellä, ja tuollainen suhtautuminen antaa sinusta vähän sellaisen kuvan. Aika naiivia, jos et ymmärrä miksi joku kysyisi suuntautumistasi.
Kyllä ihmisiä kiinnostaa mutta he ovatkin typerän uteliaita. Ei kukaan peittele seks. suuntautumista, se on ominaisuus ihmisessä kuin mikä muu ominaisuus.
Miksi pitäisi huudella omia asioita ympäriinsä eihän ne salaisuuksia ole mutta henk. kohtaisia omia asioita. Huuteleeko joku myös poliittista kantaansa, rahojaan, syömisiään ym.
Miksi joku tuntematon kysyy seks. suuntautumista ja miksi pitäisi vastata.
Se on eri asia kertoa vaikkapa ihastukselleen. - Määrittelemätön
19+6 kirjoitti:
Ihmisiä voi, usko tai älä, kiinnostaa ihan vain, koska he välittävät sinusta ja haluavat tietää sinusta enemmän. Seksuaalinen suuntautuminen ei pitäisi olla asia, jota haluat peitellä, ja tuollainen suhtautuminen antaa sinusta vähän sellaisen kuvan. Aika naiivia, jos et ymmärrä miksi joku kysyisi suuntautumistasi.
En halua peitellä asiaa, mutta en vaan tajua että miksi jonkun olisi siitä tiedettävä. Poikkeuksena ehkä kumppani.
Vaikuttaa siltä että nykyään on jotenkin pakko olla aina avoin omista seksuaalisista haluistaan. En tajua sitä. Miksi emme kaikki voisi vain hiljaa hyväksyä sitä että intiimielämämme ovat erilaisia? Enkä nyt tarkoita sitä että asian pitäisi olla vaiettu tabu, vaan sitä että jotkut asiat on vaan hyvä pitää omana tietonaan. Ei minua kiinnosta toisten ihmisten seksielämät, miksi heitä kiinnostaisi omani? On ahdistavaa kun pitäisi alkaa selostaa yksityisasioitaan muulle maailmalle. Tiedän että joillekuille on helpotus kertoa asioista muille, mutta itse en kuulu siihen joukkoon.
Seksuaalisuus on aina ihmisille hiukan arkakin asia, sen vuoksi siitä puhuminen aiheuttaa niin ristiriitaisia tunteita. Yksi syy miksi en puhu suuntautumisestani on se, että esimerkiksi monet sukulaiseni ovat melko ahdasmielisiä. Tiedän että he alkaisivat kohdella minua oudosti jos tietäisivät seksuaalisesta suuntautumisestani, joten on vaan kaikkien kannalta helpompaa jos en siitä puhu. Eikä minulla ole mitään velvollisuutta kertoa asiasta. - 6+12
4.6 kirjoitti:
Kyllä ihmisiä kiinnostaa mutta he ovatkin typerän uteliaita. Ei kukaan peittele seks. suuntautumista, se on ominaisuus ihmisessä kuin mikä muu ominaisuus.
Miksi pitäisi huudella omia asioita ympäriinsä eihän ne salaisuuksia ole mutta henk. kohtaisia omia asioita. Huuteleeko joku myös poliittista kantaansa, rahojaan, syömisiään ym.
Miksi joku tuntematon kysyy seks. suuntautumista ja miksi pitäisi vastata.
Se on eri asia kertoa vaikkapa ihastukselleen.Ei se ole huutelua, jos vastaa toisen kysymykseen. Ja kuten sanoit, se on eri asia, jos kertoo vaikkapa ihastukselleen. Kysymykseni tarkoitus olikin, että jos olisit valmis vastaamaan tähän kysymykseen niin selittäisitkö suuntautumisesi pitkän kaavan kautta vai käytätkö muiden ihmisen kanssa helpommin termejä kuten biseksuaali tai panseksuaali.
- 4.6
6+12 kirjoitti:
Ei se ole huutelua, jos vastaa toisen kysymykseen. Ja kuten sanoit, se on eri asia, jos kertoo vaikkapa ihastukselleen. Kysymykseni tarkoitus olikin, että jos olisit valmis vastaamaan tähän kysymykseen niin selittäisitkö suuntautumisesi pitkän kaavan kautta vai käytätkö muiden ihmisen kanssa helpommin termejä kuten biseksuaali tai panseksuaali.
Minä vastaan edelleen että en vastaisi mitään koska sillä ei ole merkitystä kysyjälle.
Minä olen ja elän ihmisenä, naisena enkä ajattele kuuluvani mihinkään ryhmään tai määrittele itteäni, vaikka pidän naisista. Se ominaisuus minussa on eikä se ole sen kummempaa.
Minulle tulee mieleen tästä kysymyksestä Tanja Poutiainen, hän pti muutamia vuosia sitten lehdistötilaisuuden kertoakseen ettei ole lesbo. Ja ihmettelen miten nainen meni tuollaista tekemään hän on hieno urheilija ja suhtautuu elämään ja urheiluun myönteiseti. Kenties pitäisi paremminkin kysyä miksi joutui niin tekemään. Mitä oli takana. - Helppo homma
4.6 kirjoitti:
Minä vastaan edelleen että en vastaisi mitään koska sillä ei ole merkitystä kysyjälle.
Minä olen ja elän ihmisenä, naisena enkä ajattele kuuluvani mihinkään ryhmään tai määrittele itteäni, vaikka pidän naisista. Se ominaisuus minussa on eikä se ole sen kummempaa.
Minulle tulee mieleen tästä kysymyksestä Tanja Poutiainen, hän pti muutamia vuosia sitten lehdistötilaisuuden kertoakseen ettei ole lesbo. Ja ihmettelen miten nainen meni tuollaista tekemään hän on hieno urheilija ja suhtautuu elämään ja urheiluun myönteiseti. Kenties pitäisi paremminkin kysyä miksi joutui niin tekemään. Mitä oli takana.Ihmettelen kuinka voit sanoa ettei sillä ole kysyjälle merkitystä, kun sehän voi olla parisuhteen muodostuksessa yksi elämän tärkeimmistä kysymyksistä mahdollista jatkoa ajatellen. Lisäksi melko moni nykypäivänä leveilee rahoillaan, yrittää käännyttää poliittista suuntautumista ja varsinkin syömisistä puhutaan jatkuvasti mediassa ja muualla esim. karppauksen ja terveysintoilijoiden myötä. Kyseiset asiat eivät ole ollenkaan verrattavissa seksuaaliseen suuntautumiseen vai ovatko ne mielestäsi sellaisia ominaisuuksia, joiden kanssa synnytään tähän maailmaan, hmm! Toki seksuaalisuuskin voi muuttua matkanvarrella ja se on ollut aina olemassa jossakin muodossa, muttei samaan tapaan kuin edellä mainitut asiat.
- jotainsiltäväliltä
Itse olen yli 30-vuotias, herännyt vasta pari vuotta sitten siihen, että myös sama sukupuoli kiinnostaa. Pitkään mietin mikä ja kuka olen, naisista kun ei kuitenkaan ole kokemusta vielä yhtäkään. Lopulta kyllästyin siihen, että minun pitäisi olla yhtikäs mitään. Olen minä, kiinnostun ihmisestä enkä sukupuolesta. Määritelmä on muita varten, jotta ehkä olisi helpompi ymmärtää. Itse olen ihan ok näin millaisena olenkaan.
- Anna Bella
Hei, täällä toinen samassa iässä asian ymmärtänyt ja havainnut.
Olen kiinnostunut ihmisestä enkä sukupuolesta!
Seurustelu, joka tapahtui pitkän ystävyyssuhteen jälkeen, sekoitti
ajatukset ja moraalikäsitykset. Kaikki tapahtui kuin itsestään, omalla painollaan. Olin ylionnellinen ja erittäin tyytyväinen suhteeseeni.
Suhde vaikutti kaikkeen tekemiseen ja olemiseen. Kaikki oli elämässäni tasapainossa.
Hyvä suhde innoittaa, antaa energiaa, ei sido vaan antaa tilaa kasvuun, antaa turvallisuuden tunteen, luottamuksen ja täyttymyksen!
Sitten kirkko ja kristityt, ja heidän mielipiteensä, saivat minut tanssimaan tasapainottomana kiikkulaudalla joitakin vuosia! En syytä heitä sillä heillä on vahva totuus, jolle löytävät perustelut.
Myöskin totuus ja vahvat perustelut määrittelemättömälle löyty Raamatusta.
Lopultakin tajusin olevani Jumalan luoma yksilö, erityislaatuinen ja rakastettava juuri tällaisena kuin olen. Minulla on oikeus olla MINÄ.
Elämää nähneenä ja asioita miettien vuosikymmenten aikana on tapahtunut asian hyväksyminen, olen määrittelemätön.
Seestyminen tapahtui vuosien varrella. Unohdin useiksi vuosiksi
olevani määrittelemätön. Elin elämääni ja nautin näkemästäni ja kokemasatani ml. uudet ystävät ja tuttavuussuhteet. Platonisella tasolla
olen pysynyt uskomattoman pitkään. Muut vain ihmettelevät etten ole matkaani ketään kelpuuttanut! Siitähän ei ollenkaan kyse. Ottajia olisi ollut ja olisi vieläkin, vastakkaista sukupuolta!
Kyse on sitoutumisen pelosta ja siitä voinko olla kumppanille sitä mitä hän toivoisi, kun saatan ihastua Ystävättäriini - harvoin kylläkin mutta...
Se jokin on puuttunut, ja "kelvollisten joukko" on hyvin pieni!
Määrittelemätön ja kiltti, elämä ojennuksessa sekä sinut itsensä kanssa, jne..,jne....
Sitten kuin salamamaniskuna koin yllättäen tuttavuussuhteen kautta uudelleen tuon nuoruusvuosien tunteen!
Hänelle ilmaisin pitkäaikaisen kiintymykseni vihdoin viimein.
Ilmaisutapa oli kenties kankea ja tilanne oli jotenkin kiusallinen
Ajatuksissani ei ollut seurustelutoiveita vaan yksinomaan halua tutustua paremmin ja halu jakaa harrastuksia ja ajatuksia platonisella tasolla.
Hän suhtautui asiallisesti mutta toivoi äärimmäisyyksiin saakka menevää etäisyyttä!
En todellakaan tiedä johtaako ihastuminen kohdallani koskaan mihinkään muuhun, kuin platoniseen ystävyyssuhteeseen! Kiintymyksen ilmaiseminen on aikamoinen riskinotto tuttavuussuhteissa. Enpä taida enää uskaltaa, jos...
Tuntuu siltä etten oikein sovi mihinkään ryhmään!
Sitä ns. oikeaa elämänkumppania , joka uskaltaisi edes yrittää sitoutua osaksi
elämääni Ystävänä, odottelen kärsivällisesti.
- minun vastaus
Minä voin vastata näin, että mitä se kenellekään kuuluu. Jos minä tapaan ihmisen johon tunnen vetoa ja hän minuuun niin sitten keskustellaan yhdessä miten edetään eteenpäin.
- bikemisti
Näissä asioissa ei ole yhtä oikeaa määritelmää. Toiset ajattelevat seksuaaliseksi jo sitäkin, että kietoutuvat toisiinsa kiinni toisiansa silitellen ja toiset taas vaativat yhdyntää, että voidaan puhua seksuaalisesta.
- Pihalla.
Ymmärrän sen, ettei suuntausta tarvitse määritellä tarkasti. Kysymykseni pointti oli enemmänkin se, että mistä sen tietää, onko kiinnostunut jostain tyypistä "sillä tavalla" vai vain kaverina. On aika vaikea löytää kumppania itselleen, kun ei edes tiedä ketä pitäisi yrittää...
- ehdotus!
Eihän sitä tiedäkään muuta kuin kysymällä tietenkin jotain aavistuksia voi olla mutta varmuutta ei saa kuin kysymällä.
Se, sitten kysyykö ja miten sitä voi miettiä, toinen voi loukkaaantua kun tuollaista kyselee.
Ehkä pitäisi hienotunteisesti yrittää ja kenties ajan kanssa pikkuhiljaa jotain selviää. - Helppo homma
ehdotus! kirjoitti:
Eihän sitä tiedäkään muuta kuin kysymällä tietenkin jotain aavistuksia voi olla mutta varmuutta ei saa kuin kysymällä.
Se, sitten kysyykö ja miten sitä voi miettiä, toinen voi loukkaaantua kun tuollaista kyselee.
Ehkä pitäisi hienotunteisesti yrittää ja kenties ajan kanssa pikkuhiljaa jotain selviää.Ensin jankutetaan ettei tarvitse vastata kenenkään seksuaalista suuntautuneiusuutta koskeviin kysymyksiin ja sitten neuvotaan kysymään, joten tuntuu todella ristiriitaiselta...enpä enää ihmettele, että suurin osa saa odottaa niitä kokemuksia vaikka kuinka kauan, jos yleinen suhtautumistapa tällainen!!! Oma kanta kannattaa pitää vaikka väkisin, sillä mitä väliä muilla ihmisillä on varsinkin, kun joku rohkenee tehdä aloitteen pitkän pohdinnan jälkeen ja tuleekin täystyrmäys ettei mun tartte kenellekään avautua...toivon olevani väärässä!!!
- Do it all yourself
Go with the flow! Eli siis toimi jokaisessa tilanteessa sillä tavalla mikä tuntuu parhaimmalta. Tee aloitteita ja katso miten toinen reagoi ja miltä se tuntuu sinusta. Et voi tietää ennen kuin kokeilet!
- Pihalla.
ehdotus! kirjoitti:
Ehkä pitäisi hienotunteisesti yrittää ja kenties ajan kanssa pikkuhiljaa jotain selviää.Ei tässä ole puhe muiden ihmisten suuntautumisesta, vaan omasta! Siis että mistä ihminen itse tietää, kenestä on kiinnostunut ja kenestä ei.
En erittele tunteitani heterotunteiksi ja homotunteiksi. Minulla on vain tunteita ihmisiä kohtaan. Ehkä joskus nuorena tätä erittelyä teinkin, mutta en enää pitkään aikaan.
... ja kyllä sen tietää, kenen kanssa haluaa seksiä!- Todellakin..
Kyllä sen todellakin tietää. Ei sukupuolella ole merkitystä vaan sillä millainen se toinen on. Välillähuomaa kiihottuvansa kun näkee jonkun joka miellyttää silmää ja haluaisi tehdä vaikka mitä kaksin. . .
- minäsinähänmetehe
en jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi...mutta johan se on filosofian lähtökohta löytää käsite jokaiselle maailmassa ilmenevälle asialle. No, onkohan niin, että ihminen on jämähtänyt etsimään jo vallitsevista käsitteistä selkeimmät "helpottamaan" elämää.
Ikään kuin voisi muutamalla sanalla selittää ennestään tuntemattomalle ihmiselle oma seksuaalisen sekä emotionaalisen historiansa/tämän hetken. Ja kun seuraavana päivänä sama käsite ei täydellisesti sovikkaan, ollaan pattitilanteessa.
Meidän kylällä aikoinaan eleli persoonia, joista puhuttiin halvekksittavasti taikka salaa kadehtien mutta heitä ei määritelty. Oli nainen joka vinkkasi silmää muille naisille ja tämä tiedettiin. Hän oli sellainen, eikä sitä spekuloitu oliko hän lesbo, bi vai mikälie. Aina hänelle seuraa löytyi. Oli korkeassa virassa oleva nainen joka nukkui toisen naisen kanssa samassa sängyssä. Oli kauhistelijoita ja sellaisia jotka eivät sitä ajatelleet. Pointti on se, että he olivat persoonia ja ei kukaan tunkenut nokkaansa heidän asioihin tai jättänyt heitä paitsi mistään kylän riennoista.
Eikö nykyajan persoona kestä "erillaisena" oloa? Täytyykö löytyä jokin joukko, joka on hyväksytty ainakin suurelta osin, ennen kuin voi olla mitä on?
Ennen ehkä kunnioitettiin ihmistä ja annettiin enemmän tilaa, ainahan juoruilijoita on ollut, mutta ei heitäkään suuressa arvossa ole pidetty.
Itse olen vähemmistöä ja en osaa sanoa olenko homo, hetero vai bi mutta sen tiedän, että kunnioitan tunteitani ja haluan olla mysteeri niille keitä asia kiinnostaa. Kaikki ansaitsee kunnioitusta, ellei toisiaan kohtaan väärin tee. Jos joku ihminen on kiinnostunut minusta kumppanina...kyllä hän sen selville saa olenko minä hänestä. Ei elämä saa liian helpoksi mennä ;) Hyvää loppu kesää kaikille ja ollaan mitä ollaan sekä rakastetaan itseämme sekä muita!- minäsinähänmetehe
Niin ja nimimerkille "Pihalla" suuteleminen kertoo lähes kaiken tarvittavan tiedon. Jos kemiat kohtaavat tunnet hyvän olon aallot varpaissa asti.
- yllättynyt!
http://www.testaa.net/htesti.htm
käykää testaamassa seksuaalisuutenne! yllätyin koska olin tuon mukaan noin 92 % homoseksuaalinen. En kylläkään sano että toi sivusto olisi aina oikeassa, mutta vasta viimeviikolla yllätyksekseni sain selville olevani bi kun ihastuin yhteen ihanaan tyttöön. btw tilanne meijän välillä näyttää lupaavalta ;;)- einäin
Tuo testi oli aika random:D Miten mieluisin vaatte, väri tai huone voi kertoa omasta suuntautumisesta?
- kykyuk
Olet 90.26 %:n homoseksuaali
Diagnoosi:
Homoutesi on jo näkyvää. Et pysty peittelemään tunteitasi ja jos pystyt on se jo todella vaikeaa. Jos olet vielä kaapissa, niin nyt on aika tulla jo ulos. Muut jo tiedostavat homoutesi. Turhaa häpeät uusia tunteitasi.
Suositeltava lääke:
Tule ulos kaapista. "
Tuo testi taitaa antaa saman tuloksen vastaa mitä tahansa:D Itse en ole koskaan ihastunut tai rakastunut mieheen ja ajatuskin että heräisin aamulla miehen vierestä kuvottaa minua.- 2277
Oletko koskaan ajatellut että sinä voisit kuvottaa jotain miksi pitää sanoa miehestä niin sen olisi voinut jättää sanomatta kyllä miehenkin vierestä on mukava herätä.
- ...
Juu kokeilinkin tosi monilla erilaisilla vastauksilla testiä ja vain kerran tais tulle vähä alle 90 % et ei tohon oo mitää luottamista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302836- 1432696
- 1372227
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131910Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161781450Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891182Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138