Koko tutkinto ulkomailla

Chihiro

Eli. Olisi hieman peruskysymyksiä koskien tutkinnon suorittamista ulkomailla (USA). Eli pitääkö siis suorittaa TOEFL tai jokin muu vastaava testi? Ja jos pitää,niin mikä olisi paras mahdollinen Jenkkeihin tähdättäessä? Ja voiko testiä korvata millään muulla, esim. jollain kurssilla?

Haluaisin vielä varmistaa, että miten se koulujärjestelmä menee siellä. Eli college on 2 vuotta eikä siellä voi vielä suorittaa tutkintoa? Ja University on 4 vuotta ja se sisältää alemman korkeakoulututkinnon? Valaiskaa vielä miten asia menee jos olen ihan hakoteillä. Onko ulkomailla suoritettu tutkinto arvostettu, eli kannattaako sen hankkiminen? Ja vielä viimeiseksi, että kuinka aikaisin hakuprosessi (siis kaikki järjestelyt omista valinnoista alkaen) pitäisi aloittaa? Tiedän tietysti, että kaikki nämä asiat löytyvät muualta netistä, mutta haluaisin erityisesti kyseisen asian itse kokeneen näkökulmaa. Kiitos kaikille, jotka vaivautuvat vastaamaan.

6

842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chihiro

Vielä tuli mieleen se rahallinen puoli, eli pitäisi saada tietää hieman jotain suuntaa kuinka paljon kustannuksia tulee, että voisi edes harkita hakemista. Käsittääkseni joitain stipendejäkin on mahdollisuus hakea mutta... Ja se kielitaito. Olen aina rakastanut englantia ja pyrin aina puhumaan sitä kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Koulussakin on ollut lähinnä sitä 9 luokkaa, mutta tein tuossa yhden testin EF:n sivuilla ja sen mukaan olen keskitasoa. Mahtaako riittää?

• Enya

TOEFL on pakollinen, eikä sitä voi korvata kurssilla. Ainoa tapa päästä TOEFLsta eroon, on että opiskelet vuoden pari englanninkielisessä maassa, esim. Briteissä. Tai jos sulla on esim. high school -ajalta vaihto-opiskeluvuosi jenkeissä, saatat ehkä päästä TOEFLsta eroon, mutta sekään ei ole varmaa. Toinen pakollinen on SAT-testi,graduate schooliin GRE. Testi on tismalleen sama amerikkalaisille hakijoille.

Suosittelen 4-vuotista yliopistotutkintoa, niin saat BAn kasaan neljässä vuodessa. Yhdysvaltalainen tutkinto on kv. arvostettu, jos on hyvästä koulusta. Mihinkään kaikkein halvimpaan ruppakouluun ei siis kannata mennä USAankaan. Yliopistot rankataan vuosittain, netistä löytyy listauksia.

Tsekkaa www.fulbright.fi - siinä yksi rahoitusmahdollisuus. Itse tulin tänne Fulbrightilla.

• Chihiro
        Enya kirjoitti:

TOEFL on pakollinen, eikä sitä voi korvata kurssilla. Ainoa tapa päästä TOEFLsta eroon, on että opiskelet vuoden pari englanninkielisessä maassa, esim. Briteissä. Tai jos sulla on esim. high school -ajalta vaihto-opiskeluvuosi jenkeissä, saatat ehkä päästä TOEFLsta eroon, mutta sekään ei ole varmaa. Toinen pakollinen on SAT-testi,graduate schooliin GRE. Testi on tismalleen sama amerikkalaisille hakijoille.

Suosittelen 4-vuotista yliopistotutkintoa, niin saat BAn kasaan neljässä vuodessa. Yhdysvaltalainen tutkinto on kv. arvostettu, jos on hyvästä koulusta. Mihinkään kaikkein halvimpaan ruppakouluun ei siis kannata mennä USAankaan. Yliopistot rankataan vuosittain, netistä löytyy listauksia.

Tsekkaa www.fulbright.fi - siinä yksi rahoitusmahdollisuus. Itse tulin tänne Fulbrightilla.

Isekkin juuri selailin kyseisiä sivuja ja luin opiskelemaan yhdysvaltoihin-opasta. Vaikuttaa ihan hyvältä. Itselläni ei ole takan yhtään kokemusta ulkomailla yksin olemisesta, koska olen vasta lukiossa (2. vuosi). Mutta kun olen kuullut, että aikaa tarvitaan paljon järjestelyihin, niin päätin aloittaa aikaisessa, ihan vain noin alustavasti. Aina on ollut kova hinku päästä ulkomaille, lähes millaisissa merkeissä tahansa, milloin vapaaehtoistyötä milloin kielikursseja. Mutta olen ollut niin nuori ja rahaakaan ei aina ole tarpeeksi, niin se on jäänyt. Nyt ajattelin kerrankin pistää hösseliksi ja ihan oikeasti toteuttanut pitkäaikaisen unelmani. Jos ei pääse koko tutkintoa suorittamaan, niin ainakin yksi vuosi ulkomailla pitäisi toteutua. Luulenpa vaan että se kustannuskysymys tulee muodostumaan korkeimmaksi kynnykseksi, kun opiskelut näyttävät olevan aika hinnakkaita.

• Enya
        Chihiro kirjoitti:

Isekkin juuri selailin kyseisiä sivuja ja luin opiskelemaan yhdysvaltoihin-opasta. Vaikuttaa ihan hyvältä. Itselläni ei ole takan yhtään kokemusta ulkomailla yksin olemisesta, koska olen vasta lukiossa (2. vuosi). Mutta kun olen kuullut, että aikaa tarvitaan paljon järjestelyihin, niin päätin aloittaa aikaisessa, ihan vain noin alustavasti. Aina on ollut kova hinku päästä ulkomaille, lähes millaisissa merkeissä tahansa, milloin vapaaehtoistyötä milloin kielikursseja. Mutta olen ollut niin nuori ja rahaakaan ei aina ole tarpeeksi, niin se on jäänyt. Nyt ajattelin kerrankin pistää hösseliksi ja ihan oikeasti toteuttanut pitkäaikaisen unelmani. Jos ei pääse koko tutkintoa suorittamaan, niin ainakin yksi vuosi ulkomailla pitäisi toteutua. Luulenpa vaan että se kustannuskysymys tulee muodostumaan korkeimmaksi kynnykseksi, kun opiskelut näyttävät olevan aika hinnakkaita.

Hyvä kun aloitat ajoissa. Yksi mahis olisi pyrkiä Suomessa yliopistoon ja tehdä yksi vaihtovuosi jenkeissä.

• Chihiro
        Enya kirjoitti:

Hyvä kun aloitat ajoissa. Yksi mahis olisi pyrkiä Suomessa yliopistoon ja tehdä yksi vaihtovuosi jenkeissä.

Se onkin ollut toinen vaihtoehto. Itse asiassa se tuli mieleeni ennen ajatusta koko tutkinnon suorittamisesta. Tai kenties jopa työharjoitteluun, varsinkin jos haen Suomessa ammattikorkeaan. Mutta homma vähän paisui. Ja mikäs siinä, ihan hyvä ideahan sekin. Olen myös tässä ajatellut, että mikäli USA muodostuu varsinkin rahallisesti ongelmaksi, niin lähempänä oleva vaihtoehto olisi Irlanti, muta se on kyllä vasta toisella sijalla tällä hetkellä.

• Enya
        Chihiro kirjoitti:

Se onkin ollut toinen vaihtoehto. Itse asiassa se tuli mieleeni ennen ajatusta koko tutkinnon suorittamisesta. Tai kenties jopa työharjoitteluun, varsinkin jos haen Suomessa ammattikorkeaan. Mutta homma vähän paisui. Ja mikäs siinä, ihan hyvä ideahan sekin. Olen myös tässä ajatellut, että mikäli USA muodostuu varsinkin rahallisesti ongelmaksi, niin lähempänä oleva vaihtoehto olisi Irlanti, muta se on kyllä vasta toisella sijalla tällä hetkellä.

Voisithan myös SUomen yliopistoihin ja AMKhin hakiessasi tiedustella, millaisia vaihto-ohjelmia heillä on ulkomaille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      20
      12478
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      9
      11230
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      178
      5141
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      35
      3770
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3584
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3237
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2934
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2598
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      56
      2200
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      2005
    Aihe