Poikani, kielenkäyttö ja äidin halveksinta!

Väsynyt äiti

Olen, 51. vuotias, yksinhuoltaja äiti. vanhimmat lapseni jo maailmalla. Elelemme nuorimman lapseni, kanssa kahden. Poikani on pian jo 17 vuotias.
Meillä on asuntona, kerrostalo kolmio, omistus asunto, josta maksan lainaa, joka kuukausi, niinkuin moni muukin suomalainen.
Palkkani ei ole suurensuuri, laskujen, yhtiövastikkeen ja lainan maksun jälkeen, rahaa jää, juuri sen verran, että pärjäämmme seuraavaan tilipäivään, kun mitään turhia hankintoja, ei tehdä. Kaikesta huolimatta,olen yrittänyt hankkia, pojalleni läppärit, kitarat (hän harrastaa kitaransoittoa), maksaa, musiikin opiskelun, joka ei ole ihan halpaa. Hänellä on myös oma tv, pelikonsolit, sähkörummut, puhelimet...mielestäni, kaikkea mitä vain olla voi.

Jatkuvasti, hän kuitenkin, toitottaa minulle:" Me ollaan, niin vitun köyhiä! Sulla on niin vitun huono, palkka,,eikö sua hävetä, kun nuoretkin saa kesätöistään enemmän palkkaa, kuin sinä! Mua ainakin hävettäis!"

Olen itse masennuksen takia, sairaslomalla ja juuri nyt tuntuu siltä, etten ala toipua ollenkaan, kun en jaksaisi enää, kuunnella solvauksia...
Poikani tulee selkäni taakse istumaan ja hokee: " Sää oot niin, vitun tylsä ihminen. Me asutaaan tämmöisesssä, vitun slummissa"
Nyt, kun asiat ovat siinä pisteessä,että perhetyöntekijät ovat tulleet, tukemaan minua vanhempana, koska isääkään perheessämme ei ole, poikani sanoi viimeksi eilen," jos ne vitun huorat tulee tänne, mää tapan ne! Tai mää vedän itseni hirteen, joten sulla äiti on kaksi vaihtoehtoa, joko minä tai ne"

Kuitenkaan ilman apua en jaksa. Noita itsensä tappamis juttuja tulee toistuvasti, kun hän ei esimerkiksi saa jotain, mitä haluaisi ja kun, hän tietää että, voi tuollaisilla puheilla satuttaa minua.
Kavereidensa kuullen, hän uhmaa minua, ja puhuu hyvin halveksittavasti, kirosanojen säestyksellä.
Mitään kotitöitä, hän ei tee, ei edes tyhjennä ruuan tähteitä lautaselta, tai kuivaa kylpyhuonetta suihkun jäljiltä. Mutta rahaa pitäisi, olla koko ajan, antamassa.
Pelkään riitoja, hänen kanssaan, hän on jo miehen kokoinen, ja joskus 12 vuotiaana, tulli ja hakkasi mahaan. Reilu vuosi sitten iski nyrkillä oman televisionsa ,ruudun rikki ja nytkin suuttuessaan paiskoo ovia, potkii seiniä jne.
Kuitenkin hän on minulle TODELLA RAKAS! Envain tiedä miten jaksan ja mitä teen! Eilen illalla taas, kun haukkui minua, huomasin ajattelevani, tämä loppuu, kun vedän purkillisen pillereitä. Onneksi järki voitti tällä kertaa.
Olisiko teillä, rakkaat kanssa ihmiset, minkäänlaisia, neuvoja antaa minulle ja tilanteeseemme?

16

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauheaa luettavaa

      Provohan tämä, ei kukaan pilkuta noin huonosti.

      • toivon kaikkea hyvää

        Mene jonnekkin kouluun höpöttämään pilkuista. Tässä aloituksessa on paljon tärkeämpiä asioita kuin jotku pilkut !! :/


      • väsynyt äiti

        Lukija, on ilmeisesti...ÄIDINKIELEN OPETTAJA! Opettajalle...Hyvää kesälomaa!


      • väsynyt äiti
        väsynyt äiti kirjoitti:

        Lukija, on ilmeisesti...ÄIDINKIELEN OPETTAJA! Opettajalle...Hyvää kesälomaa!

        Tarkoitan tätä, joka ekana vastasi kirjoitukseeni, ("Kauheaa luettavaa")


    • toivon kaikkea hyvää

      Kannattaisi ottaa ammattilaisiin yhteyttä ja selvittää tuo tilanne. Yhdessä keskustelemalla ehkä poikakin ymmärtää paremmin. Oli niin kurja lukea tuosta elämäntilanteestasi. Tuli niin paha mieli. :(

      Oletko yrittänyt keskustella rauhassa poikasi kanssa ? Koita selittää hänelle asiat ja kerro, että sinä kyllä yrität parhaasi ja kerro myös se, että hänen käytöksensä saa sinut pahoille mielin.

      Koita jaksaa... Olisiko muuten hänen sisaruksistaan apua tässä tilanteessa ?

      • väsynyt äiti

        Kiitos sinulle, kaiken hyvän toivotuksesta!

        Olen yrittänyt keskustella, täytynee vielä yrittää!
        Sisarukset asuvat kaukana, joten ei heistä apua ole!

        Kaunista kesää, sinulle ja kiitos kun, jaksoit kannustaa.


      • toivon kaikkea hyvää
        väsynyt äiti kirjoitti:

        Kiitos sinulle, kaiken hyvän toivotuksesta!

        Olen yrittänyt keskustella, täytynee vielä yrittää!
        Sisarukset asuvat kaukana, joten ei heistä apua ole!

        Kaunista kesää, sinulle ja kiitos kun, jaksoit kannustaa.

        Kiitos. Toivottavasti kaikki järjestyy. Tunnen erään toisen nuoren, joka käyttäytyy aika lailla samalla tavalla. On se kumma nykyään, että nuoret eivät ymmärrä kuinka hyvin heillä loppujen lopuksi on asiat.


    • 4+4

      Voit laittaa jätkän pihalle heti kun täyttää 18 vuotta. Jos haluaa edelleen jatkaa asumista "slummissa" sun - tylsän ihmisen - kanssa, niin valmistautuu maksamaan asumisestaan vuokraa / muutoin osallistumaan menoihin. Tämän ilmoitat kylmän rauhallisesti, etkä provosoidu itsemurhauhkauksista. Vuosi enää, jaksat kyllä!

    • n34-

      Se on todella hienoa että olet hankkinut harrastusvälineitä ja muuta, se varmasti auttaa ja hän on myöhemmin aikuisena kiitollinen. Teininä, oma vanhempi tuntuu aina tylsälle ja ahdistavalle - joillakin ahdistushäiriöön saakka jos vanhempi nalkuttaa tai ylisuojelee. Ja slummi on tosiasia, mutta poikasi voisi muuttaa pian muualle omaan asuntoon. Ja sitten opiskelu? Ilta tai päivä?

      Minusta teidän EI pitäisi asua enää yhdessä lainkaan. Poikaa harmittaa vieraat työntekijät talossa. Hänen on aika saada oma asunto... Sinä voit mennä itse perhetyöntekijöiden luokse, ei heidän ole kai pakko tulla teidän kotiinne nyt. Itse en ottaisi kotiini yhtään ulkopuolisia ellei ole pakko. Mutta erilleen pian, sillä pojan puheet ovat väkivaltaan viittaavia tai ainakin vihaisia.... Hän on stressaantunut ehkä ja pelkää holhoamista, lässyttämistä perhetyöntekijöiden taholta. He eivät saa pojan luottamusta koskaan, älkää edes kuvitelko. Ainoastaan omalla kohdallasi voi toimia.

      Sinun pitäisi aikuisena tajuta että hän on edelleen murrosiässä (tai aikuisuuden kynnyksellä) tai onko hermostuneen käytöksen esimerkki sinulta vai isältä, kaverilta? Jos viestität aina vain epätoivoisia, negatiivisia, marttyrimaisia (kun sä et mua rakasta -tyylisiä), itkeviä ja/tai hemostuneita asioita, ne heijastuvat toisen käytökseen. Hän ei voi luottaa sinuun kaikissa asioissa (et saa luottamusta enää - ehkä myöhemmin elämässä sitten), eikä voi olla ehkä oma positiivinen itsensä. Koska olet positiivisesti tukenut häntä ja ollut vaan aito? -Epäaidon ystävällisen käytöksen taas nuori tunnistaa kilometrien päähän. Hän on väsynyt asumaan kanssasi. -Kyllä hän omassa asunnossa pärjää, saa tukia jatkossa ja muutaman satasen sinulta. Rahaa hän saa itse muualta työstä tai tuet, kun päästät hänet menemään. Älä riitele hänen kanssaan. Olet tehnyt väärin äitinä, kun olet lähtenyt riitelemään koskaan erityisesti, keskustelu on oikea tie tai anna olla. Tuossa iässä on liian myöhäistä keskustellakaan, hän päättää jo itse. Et voi määrätä häntä. En tiedä minkälainen kasvatus oli lapsena.

      Murrosiässä halveksitaan joskus vanhempaa ja torjutaan, koska se on normaali itsenäistymisvaihe. Kaikkea ei tarvitse kuunnella eikä lähteä riitelemään. Menkää erilleen, masennuksesi pitäisi hoitaa kuntoon. Et voi ottaa henkilökohtaisesti hänen juttujaan ja masentua, hän on NUORI vielä. ÄLÄ RAKASTA VÄKISIN ja tukahduta häntä. Hän voi hakea pois muutettuaan vihaisuuteensa ja impulssikontrolliin apua jostain, jos siltä tuntuu. Hän tajuaa tv:n arvon myöhemmin, nuori voi olla impulsiivinen kiukuspäissään. Kuka tahansa. Nuorilla on paineita koulutukseen, harrastukseen ja moniin asioihin, myös kumppania etsitään. Monet asiat mietityttävät nuoria, ja aivot kehittyvät vielä kolmekymppiseksi saakka. Hän voi olla erilainen kolmekymppisenä.

      TOISTAN: MUUTTAKAA ERILLEEN. Se on pätevä neuvo! Missään nimessä yhteiseloa ei pidä jatkaa. Kysy mistä poika haluaa asunnon (ota selvää ensin missä niitä on), ettei se ole sitten "slummissa". Keskusta, vai lähiö? Vai opiskelun perään muuttaa isompaan kaupunkiin, ellei ole jo kaupungissa? Korosta ettei se ole kiinni rakkauden puutteesta, vaan sano että haluat vaan hoitaa masennuksen kuntoon ja asiat menevät varmasti positiivisesti. Kehitä itsetuntoasi, ei aikuisen pidä masentua NUOREN sanoista, eihän nuori ole kypsä aikuinen vielä. Ja aikuisissakin on kypsyviä vielä. Laita ne pilleripurkit pois ja lopeta riitely.

      Masennuskin voi tarttua nuoreen ja ahdistus, eli kannattaa olla purkamatta tuntemuksiaan nuoreen. Eikä syytöstä, painostusta ja riitelyä. Asiat toki voi sanoa kauniisti. Ja joskus puhelimessa. Hänellä ei ole pakko olla avainta kotiisi enää. Voitte sopia erikseen tapaamiset muualla tai viereilut jos siltä tuntuu. 10 vuoden kuluttua tilanne on parempi. Hän ei ole syyllinen tilanteeseen. Jos rakastat häntä, niin anna hänelle tilaa, asutte liian ahtaasti.

      Olen itsekin ollut nuorena törmäyskurssilla vanhemman kanssa ja nähnyt sellaisia tilanteita joissa aikuinen ei tajua yhtään nuorta. Ja nuori ahdistuu ja tulee vihaiseksi. Toki mt ongelmat ovat oma juttunsa perheissä ja väkivaltaisuudet, mutta ne selviävät myöhemmin.

      • ja niin

        Ja yleensä jos vanhempi hermostuu ja masentuu helposti, kokee itsensä avuttomaksi itsetunto menee alas, lapsesta voi tulla vihainen (koska vanhampi reagoi helposti hermostuen). Vanhempi voi monessa kohtaa reagoida väärin (negatiivisesti), ellei tunne psykologiaa, tai ole tilanteen tasalla (positiivisesti). Ja jos vanhempi ei jousta yhtään, pitää oman kantansa ainoana oikeana, nuori ei koe että kukaan ymmärtää häntä. Sitä mitä hän yrittää sanoa. Olkoonkin että ikään sopiva mielipide tulee nuorelta, myöhemmin se aikuisena muuttuu erilaiseksi. Hermostunut esimerkki voi siirtyä sukupolvelta toiselle, jos riidellään vaan koko ajan. Ei kannata. Ei pidä olla missään nimessä marttyyri, vaikka kuinka toivoisi rakkautta tai välittämistä takaisin. Se tulee sitten myöhemmin jos tulee. Joskus kemiat eivät vaan kohtaa perheissä syystä tai toisesta, mutta siitä ei kannata masentua lopullisesti, voit löytää muualtakin välittämistä. En kuitenkaan usko että siitä on kyse, parin vuoden päästä on paremmin.

        Sano että okei tämä on slummi, mutta hei sun ei ole pakko asua täällä loputtomasti. Ja onhan niitä asuntoja aina muuallakin. Ja sano että tavoitteesi on tienata hyvin, mutta siihen tarvitaan koulutusta ja niitä hyviä työpaikkoja. Niitä ei ole helposti tarjolla tietyillä paikkakunnilla ja masennuskin estää joskus ihmisiä. Sano että poika voi tuoda rahaa sinulle, kun alkaa itse tienaamaan paljon. Pilke silmäkulmassa. Sano että hän voi itse tehdä niin, miten haluaa muiden tekevän. Eikä neuvo sinua, koska olet jo aikuinen. Asumisasia on myös omasi aina. Mitä hyviä puolia olet löytänyt asuinpaikastasi.


    • niin.

      Itseäkin on mollattu eikä se kivalta tunnu, vaan kauhealle. Mutta eri asia jos sen tekee joku aikuinen (pahempi), kuin se että asialla on alle 24 -vuotias (epäkypsyyttä ilmassa ehkä). Kyllä aikuisena tajuaa, että ei se oikein ollut. Nuorena sitä vaan hämmästelee, arvostelee ja arvioi monia asioita, kun ei ole kokemusta. Muiden asuminen ja elämäntyyli mukaan lukien. Vanhempi voi tuntua kivikautiselle ja tylsälle. Nuori hakee uutta itse, ehkä hän löytää ne muualta, kuten pitääkin.

      Usein nuoret voivat kokea kaikki itseään vanhemmat ihmiset tylsiksi, syystä tai toisesta. Itselläni esim vaatetus on tavanomainen, eikä trendikäs. Ei minullakaan ole rahaa pukeutua/laittaa. Moni nuori varmaan kauhistelee ulkona sitä. Ei pitäisi minua liikauttaa kuitankaan liikaa, mitä mieltä joku on siitä. Enkä ostele asuntoja noin vaan.

    • 10+5

      Ole hyvä, siinä nyt on kasvatustyösi tulos.

      Tuossa vaiheessa sinulla nyt tilanne on se, että koita jaksaa vielä hetki. Kieroon on kundi kasvanut.

      Ihmettelen kyllä suuresti, että vanhemmat lapsesi eivät asialle tee mitään? Minulla on samanikäinen äiti ja veli, jotka asuvat keskenään. Rahaa ei liiemmin ole ja veljellä ei todellakaan tuollaisia harrastusvälineitä ym. Mutta jos jätkä noin käyttäytyisi äitiään kohtaan, on täysin varmaa, että lähtis niin lujaa pihalle oppiin jotta ei tukka kerkeisi menoon mukaan.

    • röyhkimys!

      Poikasi on epäkunnioittava ja kiittämätön.

      Ottaisin kaikki ostamani asiat pois, rahahanat kiinni ja takaisin nämä edut tulisivat, kun osaa olla kiitollinen siitä, mitä kaikkea olet hänelle hankkinut¨ja omistasi tinkimällä saanut hankittua.

      Tuon ikäinen ilman muuta osallistuu kotitöihin ja täysi-ikäistyttyään myös kodin menoihin, mikäli hänellä on tuloja. Naurettavaa, lapsellista ja epäkypsää käytöstä pojaltasi.

      Katto pään päällä, ruokaa ja vielä harrastuvälineitä ja muuta. Ei todellakaan ole huonosti teidän asiat.

      Jos pelkäät poikasi ryhtyvän kurinpitotoimista väkivaltaiseksi, tilanne on sellainen, että poika pitää ehdottomasti sijoittaa muualle.

      Sijoituskoti on oikeasti hyvä vaihtoehto, kun vanhempi ei jaksa tai vanhemman ja nuoren välit ovat vakavasti solmussa.

    • Kiitollisuutta

      Käykö poika siis koulua vai onko itsellä kesätyöpaikkaa (kun sanoo, että nuoretkin saavat niistä enemmän palkkaa kuin sinä)?

      Koska olet masentunut, et varmasti jaksaisi taistella vastaan, mutta ehdottomasti laittaisin rahahanat kiinni niin kauaksi aikaa kunnes alkaa kotityöt sujumaan ja kunnioittava käytös äitiään ( muita) kohtaan.
      Voisit vaikka alkuun kirjoittaa kirjeen pojalle, jossa kerrot miten sinuun sattuu se kun oma lapsesi haukkuu sinua, ei tottele, ei auta kotitöissä, rikkoo tavaroita ja ei yksinkertaisesti arvosta ja kunnioita sitä mitä hänellä on. Kerro kirjeessäsi, että rakastat häntä suunnattomasti, mutta olet huolissasi hänen tulevaisuudestaan ja sinun omastakin sen ansiosta kun oma lapsi käyttäytyy niin rumasti äitiään kohtaan. Voit kertoa, ettei sairastumisesi masennukseen johtunut hänestä, mutta hänen käytös ei todellakaan auta sinua paranemaan.

      Kerro, että tuon ikäisen kuuluisi jo todellakin auttaa kotitöissä ja siis näinollen ansaita se ilmainen katto päänsä päälle. Ja se rahan antaminen.. Ei anna kauhean realistista kuvaa oikeasta elämästä jos vaan antaa rahaa nuorelle kun hän sitä pyytää/vaatii. Se tulee ansaita, joko niillä kotitöillä ja jos ei äidin antamat kolikot riitä niin poika hakemaan ihan oikeaa työpaikkaa vaan.

      Jos poika ei vieläkään ymmärrä pelisääntöjä (jotka sinä tarkkaan harkitset ja johdonmukaisesti kerrot - kirjein ja sanoin) niin menkää yhdessä tai vain sinä äiti ja sano(kaa), että poika tarvitee asunnon, koska on muutaman päivän päästä asunnoton. Sosku varmaan neuvoo sitten, että jos ei heti asuntoa löydy, niin on turvakoteja, asunnottomien yömajoituksia yms. Pojan kansis varmaan etsiä soluasuntoa, niin ei tule kovin kalliiksi, vaikka slummihan se olisi. Elämä opettaa, nopeastikkin menee tyhmemmällekin jakeluun ettei tässä paikassa oikein mikään ole ilmaista.

      Jaksamisia sinulle aloittaja! Olet aivan liian kiltti pojallesi, hän ei ansaitse sinun paapomista - hyvässä tai pahassa. Ei hän opi elämään kun ihmiset, jos luulee, että noin voi käyttäytyä.

    • minä6665

      oletko antanut pojallesi koskaan "isän kädestä" (tässä tapauksessa "äidin")?

      vaikuttaa, siltä, että teidän perheessä poika on saanut koko ikänsä tehdä mielensä mukaan ja että kasvattaminen on ollut sitä ymmärtämistä ja kuuntelemista ja muuta vastaavaa. tämä on siis epäilyni - voin myös olla väärässä.

      paapomalla kuitenkin saadaan kasvavat nuoret aivan pilalle. tässä on juurikin tyypillinen esimerkki.

      joka lastaan rakastaa, se lastaan kurittaa...........

      • väkivaltaa???

        Höpö Höpö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe