Miten saisin gerbiilin? APUJA!? :(

Gerbu <3

Hei! Minulla on 1 syyrianhamsteri uros ja myös kissa. Kissamme on jo oppinut ettei hamsteriamme saa yrittää saalistaa tai hyppiä häkin päälle. Kissa on koko perheen yhteinen,mutta hamsteri on minun oma. Ja pystyn ottamaan omasta lemmikistä vastuun ja hoitamaan sitä 2-5 vuotta. Haluaisin kovin 2-3 gerbiiliä :). Mutta tuskimpa vanhempani suostuisivat gerbiilien hankintaan.. :( Voisin ihan hyvin kerätä rahat häkkiin ja tarvikkeisiin ja itse niihin gerbiileihin. (: Mutta asiaan. Minkä laisia gerbiilit luonteeltaan ovat? Ovatko gerbiilit paljonkaan päivällä hereillä ? Mitä gerbut syövät ? Pitääkö niille antaa tuoreruokaa joka päivä kuten hamstereille? Kumpi uros vai naaras aloittelialle? Minkä kokoinen häkki kahdelle gerbiilille pitäisi olla? Ja asia on vielä harkinnassa siksi kyselen gerbuista. (: Ovatko gerbut minkälaisia lemmikkejä ? :)

25

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WeedHopeanuoli

      1.Gerbiilit ovat luonteeltaan ihan kilttejä,eivätkä ne pure kuin silloin jos niitä kiusataan yms.Eli harvoin. 2.Gerbiilit valvovat yöllä ja päivällä yleensä 2-4 tunnin jaksoissa. 3. Gerbiilit syövät siemmenseoksia,jota niille pitää aina olla tarjolla.4.Gerbiileille tuoreruokaa saa antaa pari kertaa viikossa.5.Sukupuolella ei varmaankaan ole väliä.
      6. minimikoko eläinsuojelulain mukaan on joku 30x40 mieluiten mahdollisimman suuri. 7. Itse omistan 2 uros gerbua (: Ne ovat mukavia lemmikkejä jotka ovat aika vilkkaita, jos niillä on vain hyvin virikkeitä.Varsinkin jos ne päästä jaloittelemaan ne kiipeävät olkapäälle asti, jos istuu lattialla.Hyvin tulevat kädeltäkin syömään

    • pikajuttu

      Ei, ei eiei! Ei häkkiä, miettikääs nyt ..

    • WeedHopeanuoli

      Mulla on häkki ja hyvin ovat siinä pärjänneet (: Eivät ole purreet kaltereita yms. Gerbiili kirjassakin luki että häkki on gerbiileille sopiva asumus,mutta akvaario/terraariokin käy.

      • Gerbu <3

        Selvä,ja paljon kiitoksia vastauksestanne! :) Haluaisin myös kuulla tarinoitanne miten saitte gerbiilinne.. :)


      • Gerbu<3
        Gerbu <3 kirjoitti:

        Selvä,ja paljon kiitoksia vastauksestanne! :) Haluaisin myös kuulla tarinoitanne miten saitte gerbiilinne.. :)

        Ja muuten miksi häkki ei kävisi gerbiileille ?:(


      • Sedä
        Gerbu<3 kirjoitti:

        Ja muuten miksi häkki ei kävisi gerbiileille ?:(

        Gerbiili on kaivava eläin. Tavalliseen häkkiin tai dunaan on vaikea saada mahtumaan tarpeeksi purua niille.Gerbiilit myös yövät itsensä hyvin herkästi läpi muovipohjista, kun sen keksivät. Lisäksi kalterien pureminen voi ilmeisesti aiheuttaa nokkatautia.

        http://www.gerbiiliyhdistys.fi/tietoa/gerbiilit/
        perustiedon ahmiminen kannattaa aloittaa esim. täältä


      • Gerbu<3
        Sedä kirjoitti:

        Gerbiili on kaivava eläin. Tavalliseen häkkiin tai dunaan on vaikea saada mahtumaan tarpeeksi purua niille.Gerbiilit myös yövät itsensä hyvin herkästi läpi muovipohjista, kun sen keksivät. Lisäksi kalterien pureminen voi ilmeisesti aiheuttaa nokkatautia.

        http://www.gerbiiliyhdistys.fi/tietoa/gerbiilit/
        perustiedon ahmiminen kannattaa aloittaa esim. täältä

        Kiitos vastauksesta Sedä ! :)


      • Gerbu<3
        Gerbu<3 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta Sedä ! :)

        Mutta nyt aloin myös miettiä kesyhiirtä ja marsua..Mikä sopisi parhaiten minulle kesyhiiri,gerbiili,vai marsu ? Minkä kokoisen häkin kesyhiiri tarvitsee jos hiiriä on n. 3-4 ? Entä tiedättekö yhtään marsun häkkien koosta? Jaloittelu mahdollisuudet olisi, ja kestäisi tunnin tai puoli. Osaako kukaan kertoa minkälaisia marsut tai kesyhiiret ovat ? :)


      • hjau
        Gerbu<3 kirjoitti:

        Mutta nyt aloin myös miettiä kesyhiirtä ja marsua..Mikä sopisi parhaiten minulle kesyhiiri,gerbiili,vai marsu ? Minkä kokoisen häkin kesyhiiri tarvitsee jos hiiriä on n. 3-4 ? Entä tiedättekö yhtään marsun häkkien koosta? Jaloittelu mahdollisuudet olisi, ja kestäisi tunnin tai puoli. Osaako kukaan kertoa minkälaisia marsut tai kesyhiiret ovat ? :)

        Minä suosittaisin (tylsimysmäisesti) että miettisit vielä vähän aikaa ennen kuin ostat vielä lisää eläimiä. Nimittäin minulla on koira, gerbiileitä ja akvaario, ja vaikka kaikki eläimet ovatkin minulle enemmän kuin tärkeitä, toivon nyt että olisin harkinnut aiemmin tarkemmin eläinten hommaamista. Ihan eläinten itsensä takia - aikaa ei vaan riitä kaikille vaikka kuinka haluaisi.
        Alussa kun vaan oli sellainen hirveä innostus että eläimiä lisää eläimiä haa.

        Varmasti osaat tehdä hyvän päätöksen, mikä se sitten onkin. Mutta itse toivon että olisin aiemmin tyytynyt pienempään määrään eläimiä - olisi niille enemmän aikaa. Jotenkin tuntuisi että vähemmän olisi enemmän. :)


      • Hamsuli<3
        hjau kirjoitti:

        Minä suosittaisin (tylsimysmäisesti) että miettisit vielä vähän aikaa ennen kuin ostat vielä lisää eläimiä. Nimittäin minulla on koira, gerbiileitä ja akvaario, ja vaikka kaikki eläimet ovatkin minulle enemmän kuin tärkeitä, toivon nyt että olisin harkinnut aiemmin tarkemmin eläinten hommaamista. Ihan eläinten itsensä takia - aikaa ei vaan riitä kaikille vaikka kuinka haluaisi.
        Alussa kun vaan oli sellainen hirveä innostus että eläimiä lisää eläimiä haa.

        Varmasti osaat tehdä hyvän päätöksen, mikä se sitten onkin. Mutta itse toivon että olisin aiemmin tyytynyt pienempään määrään eläimiä - olisi niille enemmän aikaa. Jotenkin tuntuisi että vähemmän olisi enemmän. :)

        Kiitos vastauksestasi hjau !! :) No ehkä sitten onkin parempi miettiä vielä asiaa...Ehkä otan vasta sitten toisen jyrsiän kun hamsterini on poissa :(. Mutta ehkä mietin vielä asiaa! :))


      • cfvbgthykil8olik76j5
        Hamsuli<3 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi hjau !! :) No ehkä sitten onkin parempi miettiä vielä asiaa...Ehkä otan vasta sitten toisen jyrsiän kun hamsterini on poissa :(. Mutta ehkä mietin vielä asiaa! :))

        yvä idea ;)


      • cfvbgthykil8olik76j4
        cfvbgthykil8olik76j5 kirjoitti:

        yvä idea ;)

        hyvä*


      • anssu_00

        Eikös se oo niin, että terra on parempi kuin häkki, koska gerbsut tykkää kaivella? Näin mä oon ainakin oppinu muutaman vuoden sisällä.


      • Oon joku vain
        Gerbu<3 kirjoitti:

        Mutta nyt aloin myös miettiä kesyhiirtä ja marsua..Mikä sopisi parhaiten minulle kesyhiiri,gerbiili,vai marsu ? Minkä kokoisen häkin kesyhiiri tarvitsee jos hiiriä on n. 3-4 ? Entä tiedättekö yhtään marsun häkkien koosta? Jaloittelu mahdollisuudet olisi, ja kestäisi tunnin tai puoli. Osaako kukaan kertoa minkälaisia marsut tai kesyhiiret ovat ? :)

        En suosittele marsuja. Kalliita, lääkärireissut tosi hintavia (yleensä), ruoka maksaa (tokihan se maksaa kaikilla, mut...). Suosittelen gerbua. Itse ajattelin ottaa 2 gerbiiliä, kun kamu sai marsuja, se kyllästy niihin ja myi omansa. Sitte mä innostuin niistä, ja tylsistyin vähän ajan päästä. Gerbiilit on paljon hauskempia, sun kannattaa selailla eri gerbiili tieto sivuja, siellä on tietoa. Ja EI HÄKKIÄ! Toki saa olla, mutta yleensä gerbut pureskelevat kaltereita joka sattuu niiden nenään, ja voi tulla vahinkoa. Terraario on paras vaihtoehto. Katso zooplussasta esmes, siellä on semmonen hyvän näköinen vihreä alaosainen terraario jossa kalteria yläosa (gerbut ei pääse puremaan). Siinä mukana tulee tarvikkeita, käy katsomassa! ;-):-)


      • Gerbu
        Oon joku vain kirjoitti:

        En suosittele marsuja. Kalliita, lääkärireissut tosi hintavia (yleensä), ruoka maksaa (tokihan se maksaa kaikilla, mut...). Suosittelen gerbua. Itse ajattelin ottaa 2 gerbiiliä, kun kamu sai marsuja, se kyllästy niihin ja myi omansa. Sitte mä innostuin niistä, ja tylsistyin vähän ajan päästä. Gerbiilit on paljon hauskempia, sun kannattaa selailla eri gerbiili tieto sivuja, siellä on tietoa. Ja EI HÄKKIÄ! Toki saa olla, mutta yleensä gerbut pureskelevat kaltereita joka sattuu niiden nenään, ja voi tulla vahinkoa. Terraario on paras vaihtoehto. Katso zooplussasta esmes, siellä on semmonen hyvän näköinen vihreä alaosainen terraario jossa kalteria yläosa (gerbut ei pääse puremaan). Siinä mukana tulee tarvikkeita, käy katsomassa! ;-):-)

        Öhöm..Hoidan sen loppuun minkä aloitankin. Vaikka kyllästyisinkin marsuun hoidan sitä silti. Minä en kyllästyisi todellakaan marsuihin! :)


    • Gerbiili

      " Kissamme on jo oppinut ettei hamsteriamme saa yrittää saalistaa tai hyppiä häkin päälle. "

      - Kannattaa varoa, ettei kissa oikeasti hypi siellä, koska kaikista laiskimmallakin elukalla saattaa metsästysvaisto herätä :)

      Minkä laisia gerbiilit luonteeltaan ovat?
      - Gerbiilit ovat yleisesti uteliaita, ystävällisiä ja vikkeliä. Muista, että jokainen elukka on yksilö :)

      Ovatko gerbiilit paljonkaan päivällä hereillä ?
      - Riippuu. Meillä gerbiili tyttöset nukkuvat n. 2h ja sitten juoksevat n. 2h ja sitten taas nukkuvat.

      Mitä gerbut syövät ?
      - Gerbiilit syövät pääosin laadukasta siemenseosta, kannattaa ottaa ruokaa, jossa ei olisi väriaineita tai rasvoja mitään tolkuttomia määriä.

      Pitääkö niille antaa tuoreruokaa joka päivä kuten hamstereille?
      - Ei pakolla. Itse annan kerran viikossa hamsterille kokonaisen miniporkkanan, mutta gerbiileille jokatoinenpäivä vähän tomaattia, porkkanaa ja muita vihanneksia.

      Kumpi uros vai naaras aloittelialle?
      - Uroksissa ja naaraissa ei ole sen suurempia eroja. Urokset toki hyväksyvät yleensä helpommin uudet jäsenet laumaan.

      Minkä kokoinen häkki kahdelle gerbiilille pitäisi olla?
      - Riippuu montako gerbiiliä otat. Ota mielummin terra/akvaario gerbiileille, koska gerbiilit nukkuvat maanalla luonnossa ja siksi tarvitsevat 15-30cm puruja. Minulla on 2 gerbiilille 80x40x30cm terra ja tyytyväisinä juoksee siellä nytkin.

      Ovatko gerbut minkälaisia lemmikkejä ?
      - Tämäkin on yksilöllistä, mutta selittelen oman kokemuksen mukaan. Gerbiilit purevat harvoin, mutta jotkut näykkivät ihmisten sormia, koska näyttävät sillä, etteivät tykkää, vaikka kädessä olosta. Poikasetkin näykkivät kaikkia hyväntuoksuisia asioita, kokeillakseen voiko niitä syödä. Omat gerbiilini ovat mukavia ja hassuja, mutta niillä on selkeästi luonteessa paljon eroja.
      Nugetti on luottavainen ja hassu, mutta ei tykkää kädessä olosta.
      Meno viihtyy sylissä ja on todella utelias.

      • Gerbu<3

        Gerbiili,kiitos vastauksesta! ::) Kissamme saa olla huoneesamme vain silloin kun itsekin olen siellä tai siskoni. Ei se hypi enää häkkien päälle kun tietää että saa ruiskauksen vesipyssystä tai komennnan sen alas. (:


    • gerbiilille apua!

      moi! nyt pikaisia vastauksia! minun yhtä gerbiiiliä on purtu jalkaan aika pahasti ! mitä teen? eristänkö sen johonkin ettei tapahdu enää mitään? vanhempani ovat poissa en saa siis vietyä ihan heti eläin lääkärille ! auttakaa!!!! en halua että tapahtuu enää mitään pahaa pienille vauvoilleni!!! kun pääsemme lääkäriin voiko jalka enää parantua? ja voiko gerbiilini sopeutua enää yhteen ! gerbiilejä on siiis 3 ja kaikki ovat tyttöjä?

      • gerbiilille apua!!

        joo... no... en tartte enää apua! ilmeni että kerbiilillä on murtunut jalka ja kasvain vatsassa jouduimme lopettamaan sen viime yönä..


    • Nimimerkillä28v

      Tiedän tuon tunteen, kun haluaa palavasti omaksi uuden jyrsijän. Itsekin nuorempana innostuin kovasti uusista eläimistä, joita näin esimerkiksi lemmikkikaupassa, kavereilla tai netissä. Meillä opetettiin kotona, että pitää olla iloinen niistä lemmikeistä, joita jo omistaa. Sullahan on jo hamsteri, mieti mitä hauskaa puuhaa voisit keksiä sille. Jos se ei ole kesy, niin voisitko yrittää kesyttää sitä? Olen samaa mieltä hjau:n kanssa, suuri eläinmäärä ei välttämättä tee onnelliseksi. Itse yritän pitää eläinmäärän minimissä, niin jaksan hoitaa kaikkia ja viettää aikaa niiden kanssa. Mulla on tällä hetkellä kaksi marsua ja se riittää mulle, vaikka välillä itsekin haaveilen uusista jyrsijöistä, mutta näin on ihan hyvä :) Vanhemmillasi on varmasti hyvä syy olla suostumatta uusien lemmikkien hankkimiseen, ovathan he kuitenkin viime kädessä vastuussa kaikista perheen lemmikeistä, vaikka jyrsijä olisikin sun oma.

      Voit kuitenkin kerätä tietoa muista jyrsijöistä, joista olet kiinnostunut. Voit vaikka kirjoittaa omia tietopaketteja ja kerätä kuvia. Sitten voit vertailla niitä keskenään ja miettiä, että minkälainen jyrsijä sopisi sulle seuraavaksi. Hamsteri on erakko, mutta muut jyrsijät kaipaavat aina vähintään yhden kaverin seurakseen. Sitä paitsi on ihanaa seurata niiden laumaelämää, kun ne huolehtivat toisistaan ja nukkuvat vierekkäin.

      Itse olen omistanut gerbiilejä ja marsuja. Gerbiilit ovat siitä hauskoja, että ne touhuavat aina jotain ja niitä on hauska seurata. Niille saa jatkuvasti keksiä lisää puuhattavaa ja varsinkin lapset ovat eteviä keksimään kaikkea :) Gerbiilit saa kesytettyä niin, että ne eivät pelkää kättä ja tulevat istumaan kädelle. Ne eivät yleensä viihdy paria sekuntia pidempään paikoillaan, mutta mieluiten kiipeilevät omistajan käsivarsia pitkin muualle. Marsut puolestaan ovat paljon rauhallisempia, eivätkä ne ole niin ketteriä, ainakaan enää aikuisena. Ne kuitenkin tykkäävät olla sylissä ja nauttivat silityksestä. Marsutkin ovat luontaisesti säikkyjä, mutta ne voivat olla silti kesyjä. Tykkään marsuista erityisesti siksi, että ne pysyvät tosi kesyinä ja niitä voi sylitellä. Ja mun marsut on eläneet huomattavasti pidempään kuin gerbiilit. Kannattaa siis myös huomioida elinikä: haluatko tietyn lemmikin pidemmäksi aikaa, jaksatko olla kiinnostunut siitä ja sen hoidosta senkin jälkeen, kun uutuuden viehätys lakkaa? Entä jos jyrsijän elinikä on kovin matala 1-3 vuotta, oletko valmistautunut, kun aika siitä jättää?

    • Gerbiili

      Minusta se vähän riippuu että mikä on "paljon" lemmikkejä.... Miellä on kaksi gerbiiliä, kaksi koiraa, käärme ja kaloja. Tässäkään ei minusta ole vielä paljoa vaikka toisille tämä on jo aivan liikaa. Toki tämä kaikki vie rahaa mutta kyllä se minusta on sen arvoista

      • Oon joku vain

        I


      • Oon joku vain
        Oon joku vain kirjoitti:

        I

        Tais joku lukee. :D


    • Eläimet on vaikeita

      Toivon että harkitset vielä. Eläimet tarvitsevat aikaa ja vaivaa, ja vaikka gerbiilit ovta helppo hoitoisia useinmiten ei nekään ole ilmaisia ja vievät oman aikansa aina esim. kesyyntyä ja hoito voi olla joskus rankkaa.

      Meillä on 3 kissaa, 2 gerbiiliä ja hamsteri. Kissoista yksi on omani loput muiden ja kaikki jyrsijätkin ovat minun. Itsekin toivon jälkeen päin, että olisin suosiolla jättänyt gerbiilit pois ostoslistasta ja hankkinut vaikka hamsterille jotakin kivaa. Aikani menee siihen että hoidan gerbiilit ja hamsterin, eikä kissoille jää mitään aikaa vaikka osa vastuuta on minunkin ja minun pitäisi ruokkia niitä jne.

      Kaikki pikku otukseni ovat minulle enemmän kuin tärkeitä mutta meillä on jo aika eläin lauma kotona. Ei sitä kyllä enää kasvateta! Kissojakaan ei kyllä enää ikinä hankita kun nuo kuolevat vanhuuttaan joskus yli kymmenen vuoden päästä:/

    • GERBIILI FANI

      MOI PYHÄSALMESSA MULLA GERBIILEJÄ SAA SOITTAA 0466881320 20E/KPL

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe