Ettei totuus unohtuisi

Uskovainen, ei vl

Vanhoillislestadiolaisuuden peruspilarit:

1. Raamatun vastaiset harhaopit.

Hengellisesti tarkasteltuna törkein vl-herätysliikkeen opettama harhaoppi on se, että virallinen vl-opetus kuuluu: "Vain me olemme ainoita oikeita Jumalalle kelpaavia uskovaisia".

Varsin ikävä Raamatun vastainen harhaoppi on se vl-opetus, että "Ihminen ei voi tulla uskoon muuten kuin toisen henkilön suorittaman synninpäästön kautta".
Tämä harhaoppi mitätöi kaikkivaltiaan Jumalan voimaa sekä korottaa ihmistä.

Yksilön (naisten) kannalta kaikkein ikävin harhaoppi on se. että "Ehkäisy on syntiä". Tällä Raamatun vastaisella harhaopilla saatetaan monet vl-naiset kohtuuttomaan elämäntilanteeseen ja heidän ainoa elämänsisältönsä on lasten synnyttäminen ja hoitaminen.

Kaikki tiedämme, että 10-20 lapsen synnyttäminen on valtava rasitus naiselle. Mutta tästä vl-miehet eivät tietenkään välitä, koska synnytys on naisten tehtävä. Tällä harhaopilla pyritään varmistamaan vl-herätysliikkeen jäsenmäärä myöskin tulevaisuutta ajatellen.

2. Lukuisat ns. isien perinnäissäännöt

Näillä ei ole mitään tekemistä tämän päivän ihmiselämän kanssa. Ne vain hankaloittavat vl-ihmisten jokapäiväistä elämää ja herättävät kummastusta muissa ihmisissä.

SRK:n johdolla vl-herätysliike määrää, että älä osta TV:tä, älä käytä kevyttä ehostusta, älä värjää hiuksiasi, älä pidä korvakoruja, älä urheile, älä käy urheilukilpailuissa, älä, älä, älä...

3. Pelkoa käytetään aseena

Ihmisiä pelotellaan helvetillä, jos hän eroaa vl-herätysliikkeestä. Tämä pelottelu kytkeytyy kohdan 1 Raamatun vastaiseen "vain me" -oppiin. Väitetään törkeästi, että jos ihminen eroaa vl-herätysliikkeestä, niin samalla hän myöskin menettää automaattisesti Jumalan lapseutensa. Näinhän asia ei tietenkään ole.

4. Voimakas aivopesu

Aivopesu aloitetaan heti pienestä lapsesta ja sillä pyritään turvaamaan "vain me" -harhaopin jatkuvuus. Puolustuskyvyttömille lapsille omat vanhemmat alkavat tutti-iässä syöttää normaaleja vl-valheoppeja. Aika karmeaa.

Tässä tiiviisti esitettynä ne opit ja periaatteet, joihin vanhoillislestadiolainen herätysliike nojaa.

57

31594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matilda

......siis henkistä väkivaltaa.

• nimimerkki

täsmentää millaista.

• lue
        nimimerkki kirjoitti:

täsmentää millaista.

"Onko vanhoillislestadiolasuus"-otsakkeen alta nimimerkki Matildan tosi tapaus.

• x-vl
        nimimerkki kirjoitti:

täsmentää millaista.

Minä olen törmännyt molempiin väkivallan muotoihin, sekä henkiseen että hengelliseen. Ruumiilliseen en onneksi.

Henkistä väkivaltaa käyttävät monet ihmiset, minäkin joskus heikkoudessani. Se on tavallista meidän huonon itsetunnon omaavissa. Kun ei osaa muuten puolustaa itseään muita vastaan, tai ei saa tavoitteitaan toteutetuksi, niin yrittää tuollaisin väärin keinoin.

Mutta jos käytämme henkistä väkivaltaa esim. lapsiin, niin olemme todella valinneet väärin menettelytapamme. Teemme hallaa, joka kylmettää kasvavan pitkäksi aikaa.

Hengellinen väkivalta muhii mielellään pienissä ns. ainoissa oikeissa piireissä. Kun tuo opetus saa kaverikseen henkisen väkivallan, niin siinä on kestämistä. Tuskin siitä monikaan uhri terveenä selviää!

Vallan käyttö uskonnollisella alueella on kammottavaa. Se tarkoittaa, että toisen ihmisen koko olemassaolo ja merkitys mitätöidään. Pahimmillaan.

Kuka jaksaa sen jälkeen itsekään uskoa olevansa yhtään mitään...

• Uskovainen, ei vl

vanhoillislestadiolaisella on ongelmia ja hän erehtyy mainitsemaan niistä esim. vl-saarnaajalle, niin yleisohje kuuluu: "Usko vaan syntisi anteeksi".

Auttaako tämä?

• Matilda
        Uskovainen, ei vl kirjoitti:

vanhoillislestadiolaisella on ongelmia ja hän erehtyy mainitsemaan niistä esim. vl-saarnaajalle, niin yleisohje kuuluu: "Usko vaan syntisi anteeksi".

Auttaako tämä?

Ahdas vl-oppi tuottaa epäinhimillisyydessään pelkoa,tuskaa,ahdistusta,masennusta jne. jota sitten saarnamiehet voitelee pelkoa,tuskaa,ahdistusta,masennusta palvelevilla opeillaan, niin vl-ikiliikkuja/oravanpyörä on valmis.Taitas olla tutkimuksen paikka......

• vl.

Auttaako tämä?

Ja paljonkin. Te ette ymmärrä, minkä autuuden syntien anteeksi uskominen tuottaa.

• Totta
        x-vl kirjoitti:

Minä olen törmännyt molempiin väkivallan muotoihin, sekä henkiseen että hengelliseen. Ruumiilliseen en onneksi.

Henkistä väkivaltaa käyttävät monet ihmiset, minäkin joskus heikkoudessani. Se on tavallista meidän huonon itsetunnon omaavissa. Kun ei osaa muuten puolustaa itseään muita vastaan, tai ei saa tavoitteitaan toteutetuksi, niin yrittää tuollaisin väärin keinoin.

Mutta jos käytämme henkistä väkivaltaa esim. lapsiin, niin olemme todella valinneet väärin menettelytapamme. Teemme hallaa, joka kylmettää kasvavan pitkäksi aikaa.

Hengellinen väkivalta muhii mielellään pienissä ns. ainoissa oikeissa piireissä. Kun tuo opetus saa kaverikseen henkisen väkivallan, niin siinä on kestämistä. Tuskin siitä monikaan uhri terveenä selviää!

Vallan käyttö uskonnollisella alueella on kammottavaa. Se tarkoittaa, että toisen ihmisen koko olemassaolo ja merkitys mitätöidään. Pahimmillaan.

Kuka jaksaa sen jälkeen itsekään uskoa olevansa yhtään mitään...

Näin on sisar x-vl. Omavanhurskaus murskaa ihmisen, sillä se ei ole Jumalasta syntynyt.
        Omavanhurskaus on kavala vihollisemme saatana valkeuden enkeliksi naamioituneena.

Uskonvanhurskaus joka on elämistä yksin armosta yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden. Sellainen usko saa aikaan uskovin keskinäisen rakkauden. Ja myös kaikkien lähimmäisten rakastamisen.

• Matilda
        vl. kirjoitti:

Ja paljonkin. Te ette ymmärrä, minkä autuuden syntien anteeksi uskominen tuottaa.

Minä tiedän minkä elämän helvetin vl-lapsuudenkotini on tuottanut elämälleni ja monelle lähisukulaiselleni.ELI AHDISTUNEITA, MASENTUNEITA,TUSKAISIA IHMISIÄ MIELISAIRAALOIHIN, JOITA VUOSIA VOIELTIIN VAIN VL OPEILLA.
        Nyt elämääni on tullut valoa ,koska olen tajunnut ,että saamani kasvatus on ollutkin aivopesua, hengellistä ja henkistä väkivaltaa kapaloista saakka. Kiitos Herra ymmärryksestä.

• logi
        vl. kirjoitti:

Etkö sinä tajua ,että psykologia ja teologia on eri asia. Sinun opeilla jos suksi ei luista niin on tehtävä parannus.

• Uskovainen, ei vl
        vl. kirjoitti:

ihan oikeasti, että kaikkiin ihmisen ongelmiin antaa avun kylmä tokaisu: "Usko vaan kaikki syntisi anteeksi"?

• Uskovainen, ei vl
        Matilda kirjoitti:

Minä tiedän minkä elämän helvetin vl-lapsuudenkotini on tuottanut elämälleni ja monelle lähisukulaiselleni.ELI AHDISTUNEITA, MASENTUNEITA,TUSKAISIA IHMISIÄ MIELISAIRAALOIHIN, JOITA VUOSIA VOIELTIIN VAIN VL OPEILLA.
        Nyt elämääni on tullut valoa ,koska olen tajunnut ,että saamani kasvatus on ollutkin aivopesua, hengellistä ja henkistä väkivaltaa kapaloista saakka. Kiitos Herra ymmärryksestä.

siunausta elämäsi ylle.

Älä hylkää Jumalaa vl-kokemuksiesi vuoksi. :))

• x-vl
        Totta kirjoitti:

Näin on sisar x-vl. Omavanhurskaus murskaa ihmisen, sillä se ei ole Jumalasta syntynyt.
        Omavanhurskaus on kavala vihollisemme saatana valkeuden enkeliksi naamioituneena.

Uskonvanhurskaus joka on elämistä yksin armosta yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden. Sellainen usko saa aikaan uskovin keskinäisen rakkauden. Ja myös kaikkien lähimmäisten rakastamisen.

Toki me olemme epäonnistuneita joka suhteessa. Silti meillä on halu omata Kristuksen mieli ja Rakkaus lähimmäisiämme kohtaan. Heikkoja ja horjuvia auttaen ja huoliinsa uupuneita kuunnellen.

Haluamme kuulla ehdotonta evankeliumia vapaudesta ja armosta! Kun ihminen antaa itsensä ja elämänsä Jumalan johdatukseen, niin seuraukset ovat Suuremmissa Käsissä.

Ei tarvitse muidenkaan kantaa huolta siitä, että käyttääköhän ihmispolo armoa väärin ja lihan vapaudekseen! Silloin epäillään jo Jumalaa ja Hänen vaikutusmahdollisuuksiaan.

Ihminen on kuitenkin ihminen ja tarvitsee myös rakastavia ja neuvovia ystäviä lähelleen. Sellaisia, jotka Rakkaudella auttavat ja ohjaavatkin.

Niille jotka ehtovat asettavat uskomiselle, niille on pakko sanoa vähän toisin!

• Kysymys
        x-vl kirjoitti:

Toki me olemme epäonnistuneita joka suhteessa. Silti meillä on halu omata Kristuksen mieli ja Rakkaus lähimmäisiämme kohtaan. Heikkoja ja horjuvia auttaen ja huoliinsa uupuneita kuunnellen.

Haluamme kuulla ehdotonta evankeliumia vapaudesta ja armosta! Kun ihminen antaa itsensä ja elämänsä Jumalan johdatukseen, niin seuraukset ovat Suuremmissa Käsissä.

Ei tarvitse muidenkaan kantaa huolta siitä, että käyttääköhän ihmispolo armoa väärin ja lihan vapaudekseen! Silloin epäillään jo Jumalaa ja Hänen vaikutusmahdollisuuksiaan.

Ihminen on kuitenkin ihminen ja tarvitsee myös rakastavia ja neuvovia ystäviä lähelleen. Sellaisia, jotka Rakkaudella auttavat ja ohjaavatkin.

Niille jotka ehtovat asettavat uskomiselle, niille on pakko sanoa vähän toisin!

"Haluamme kuulla ehdotonta evankeliumia vapaudesta ja armosta!"

sanoo:

"Vapauteen Kristus vapautti meidät."

Toteutuuko tämä vanhoillislestadiolaisuudessa?

• vl2003
        Kysymys kirjoitti:

sanoo:

Kyllä, tämä toteutuu vanhoillislestadiolaisuudessa.

Emme kuitenkaan halua elää lihan vapaudessa. Sitähän tässäkin ketjussa on haluttu.

• x-vl
        Kysymys kirjoitti:

sanoo:

Ei ainakaan silloin toteutunut, kun itse olin vl.
        Nykyisyydestä en sano mitään.

Minulle vain on jäänyt tietty käsitys ja pelko.
        Siksi olen x-vl.

• vl.
        Matilda kirjoitti:

jotain. Nykyään en voi muuta kuin kiittä kasvatuksestani. On ollut onnellinen lapsuus minulla. Isä ja Äiti todella rakasti(ja nykyääkin rakastaa).

• Matilda
        vl. kirjoitti:

jotain. Nykyään en voi muuta kuin kiittä kasvatuksestani. On ollut onnellinen lapsuus minulla. Isä ja Äiti todella rakasti(ja nykyääkin rakastaa).

Odotan vanhemmiltani vain yhtä asiaa... eli ,että he pyytävät MINULTA anteeksi ankaraa ja tuomitsevaa vl-kasvatusta.
        Toivottavasti jaksan myös sydämessäni antaa raskaat kokemukseni anteeksi,eikä vain sanoilla.
        Minä yksin annan anteeksi minuun kohdistetut loukkaukset,eikä kukaan muu esim. vl yhteisö. PISTE.

• Kysymys
        vl2003 kirjoitti:

Kyllä, tämä toteutuu vanhoillislestadiolaisuudessa.

Emme kuitenkaan halua elää lihan vapaudessa. Sitähän tässäkin ketjussa on haluttu.

"Emme kuitenkaan halua elää lihan vapaudessa. Sitähän tässäkin ketjussa on haluttu."

lihan vapautta?

• Teinkö oikein... kun..
        Matilda kirjoitti:

Odotan vanhemmiltani vain yhtä asiaa... eli ,että he pyytävät MINULTA anteeksi ankaraa ja tuomitsevaa vl-kasvatusta.
        Toivottavasti jaksan myös sydämessäni antaa raskaat kokemukseni anteeksi,eikä vain sanoilla.
        Minä yksin annan anteeksi minuun kohdistetut loukkaukset,eikä kukaan muu esim. vl yhteisö. PISTE.

Äitinä kosketti sydäntäni tuntemuksesi.

• Santa88
        vl. kirjoitti:

Ja sen synninpäästön meille itse Jeesus asetti sanoilla: "Ottakaa Pyhä Henki. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut."
        Ja muulla tavalla ei Raamattu opeta saamaan syntejä anteeksi. Miten synnin turmeleva voi päästä taivaaseen, jos hän ei halua omalle kohdalleen tätä synnin päästöä.

• Santa88

ihan oikeasti, että kaikkiin ihmisen ongelmiin antaa avun kylmä tokaisu: "Usko vaan kaikki syntisi anteeksi"?

Tokaisu EI todellakaan ole kylmä! Itsekin olen kokenut lukuisia kertoja sen, kuinka ystävä, äiti tai isä oikeen ryntää kaulaan itkien, ja vuodattaa synninpäästön evankeliumin. Sen evankeliumin, jonka Jeesus itse opetti. Siinä vuotaa Jeesuksen veri, ja tekee taas puhtaaksi, vain yksin armosta.
        Teologia ei ole järki, vaan rakkaus, usko ja armo.

• vl.

enää. Mä olen kirjoittanut tälle palstalle varmaa 5 kertaa tuosta "Vain me olemme ainoita oikeita Jumalalle kelpaavia uskovaisia".
      Ja en kohta jaksa enää kirjoittaa.

Siis tuo ei ole totta. Emme usko niin.
      Eli siis ihmiset joilla on pyhä henki ovat uskovaisia. esim. lapset ja henkisesti vammaiset.

Se on totta että nykypäivän aikuisista lähes kaikki on kadottanut pyhän hengen:(

• todistusta

Älä anna väärää todistusta. Jokainen, joka on käynyt vaikkapa koulua vl-alueella on saanut omakohtaisesti nahoissaan tuntea sen, että lahkoon kuulumattomia ei ole pidetty oikeina uskovaisina.

Kyllä minutkin on toivotettu "tulimereen" monta kertaa nuorempien toimesta, ja muiden ylenkatseen olen voinut aistia.

• Kyllästynyt

pysty muuttamaan mustaa valkoiseksi. Virallinen vl-oppi kuuluu: "Vain me olemme ainoita oikeita uskovaisia".

Millään lapsikikkailulla et pysty väistämään tätä Raamatun vastaista törkeyttä, jota vl-herätysliike opettaa.

• vl.
        todistusta kirjoitti:

Älä anna väärää todistusta. Jokainen, joka on käynyt vaikkapa koulua vl-alueella on saanut omakohtaisesti nahoissaan tuntea sen, että lahkoon kuulumattomia ei ole pidetty oikeina uskovaisina.

Kyllä minutkin on toivotettu "tulimereen" monta kertaa nuorempien toimesta, ja muiden ylenkatseen olen voinut aistia.

Se käytös ei ole oikeaa. Ei vl liikkeen puhujat suinkaan saarnaa, että menkään ja toivottakaa toiset tulimereen, vaan ihan jotain muuta.
        Se on totta, että en ole ainakaan havainnut aikuisia uskovaisia vanhollislestaadiolaisuuden ulkopuolella. Mutta kun olen ihminen, niin en voi nähdä sydämeen, joten en osaa sanoa kuka on uskovainen ja kuka ei, eli ei loppujen lopuksi havainnoillanikaan ole painoa.

Siitä voin olla vain varma, että paikkoja missä saarnataan pyhän hengen mukaisesti on vähän. Pyhä henki kertoo, että missä lepää elävä usko.

• Melperi
        vl. kirjoitti:

Se käytös ei ole oikeaa. Ei vl liikkeen puhujat suinkaan saarnaa, että menkään ja toivottakaa toiset tulimereen, vaan ihan jotain muuta.
        Se on totta, että en ole ainakaan havainnut aikuisia uskovaisia vanhollislestaadiolaisuuden ulkopuolella. Mutta kun olen ihminen, niin en voi nähdä sydämeen, joten en osaa sanoa kuka on uskovainen ja kuka ei, eli ei loppujen lopuksi havainnoillanikaan ole painoa.

Siitä voin olla vain varma, että paikkoja missä saarnataan pyhän hengen mukaisesti on vähän. Pyhä henki kertoo, että missä lepää elävä usko.

"Se on totta, että en ole ainakaan havainnut aikuisia uskovaisia vanhollislestaadiolaisuuden ulkopuolella."

kirjoitat noin?

Heti perään kumoat oman täysin käsittämättömän kommenttisi:

"Mutta kun olen ihminen, niin en voi nähdä sydämeen, joten en osaa sanoa kuka on uskovainen ja kuka ei, eli ei loppujen lopuksi havainnoillanikaan ole painoa."

Samaa höpötystä kuin koko vl-herätysliikkeen opetus: "vain me...".

"Siitä voin olla vain varma, että paikkoja missä saarnataan pyhän hengen mukaisesti on vähän."

Mistä tuon varmuuden olet saanut? Rauhanyhdistykseltäkö?

• ei-vl
        vl. kirjoitti:

kyllä tuo sinun selittelysi vain haiskahtaa väärältä todistukselta. Et saa minua vakuuttuneeksi.

Pointti oli se, että te olette niin varmoja oikeasta uskostanne, että muut varmaankin sitten palavat tulimeressä. Lapset vaan menevät möläyttämään ääneen sellaista, mitä vanhemmat eivät sano (mutta ajattelevat kuitenkin - mistä muualta lapset sen oppisivat)

Itse vielä todistat asian toteamalla, että et ole havainnut aikuisia uskovia vl-liikkeen ulkopuolella. Kyllä vaan niitä on -miljoonia ympäri maailman - ja suurin osa ei ole koskaan elämässään kuullutkaan mistään vl-liikkeestä.

• vl.
        Melperi kirjoitti:

"Se on totta, että en ole ainakaan havainnut aikuisia uskovaisia vanhollislestaadiolaisuuden ulkopuolella."

kirjoitat noin?

Heti perään kumoat oman täysin käsittämättömän kommenttisi:

"Mutta kun olen ihminen, niin en voi nähdä sydämeen, joten en osaa sanoa kuka on uskovainen ja kuka ei, eli ei loppujen lopuksi havainnoillanikaan ole painoa."

Samaa höpötystä kuin koko vl-herätysliikkeen opetus: "vain me...".

"Siitä voin olla vain varma, että paikkoja missä saarnataan pyhän hengen mukaisesti on vähän."

Mistä tuon varmuuden olet saanut? Rauhanyhdistykseltäkö?

Ei väitteeni ole ristiriidassa keskenään. Se että mä en ole havainnut, ei tarkoita sitä, että ei ole. tein ton havainto jutun sen takia, että ilman sitä, ihmiset alkavat heti kaikki uskoo, että he pelastuvat siinä opissa, missä he ovat. Tavallaan muistutin ihmisiä siitä, että he olisivat tarkokkoja uskonsa kanssa, sillä se heidän usko voi olla väärä."..moni teistä saarnaa minun nimeeni sanomalla minä se olen, ja hukuttaa monta.." eli moni meistä ihmisistä on väärässä uskossa.

• vl.
        ei-vl kirjoitti:

kyllä tuo sinun selittelysi vain haiskahtaa väärältä todistukselta. Et saa minua vakuuttuneeksi.

Pointti oli se, että te olette niin varmoja oikeasta uskostanne, että muut varmaankin sitten palavat tulimeressä. Lapset vaan menevät möläyttämään ääneen sellaista, mitä vanhemmat eivät sano (mutta ajattelevat kuitenkin - mistä muualta lapset sen oppisivat)

Itse vielä todistat asian toteamalla, että et ole havainnut aikuisia uskovia vl-liikkeen ulkopuolella. Kyllä vaan niitä on -miljoonia ympäri maailman - ja suurin osa ei ole koskaan elämässään kuullutkaan mistään vl-liikkeestä.

samalla ylemmässä kirjoituksessani"tällä perusteella". Lisäyksenä voisin sanoa sen, että ei tiedä, vaikka jossakin maan kolkassa opetettas samoin kuin meille pyhä hengen kautta on kirkastettu. Siellä maan kolkassa on uskovaisia, jos sellainen on. Lue tosta yleisimmät väärin käsitykset vl:stä.. olikohan se kohta kaksi.

• Larssi

Olen uskomassa, ja niin haluan elää...

• perus-tele

Perustele Raamatulla.

1. Miksi vain me on harhaoppi?
      (Minunkin mielestäni on, mutta perustele se Raamatulla).

2. Mitkä perinnäissäännöt ovat Raamatun vastaisia ja miksi??

Mikään nyt luettelemistasi ei nimittäin ole mitenkään tarpeellista uskovalle.

Päinvastoin olen havainnut miten erittäin vakavat synnit, kuten väkivältä uskottomuus murhat, varkaus, huoruus, kilpaurheilu huumattuna, etc. on TV:n kautta manipuloimalla saatu näyttämään ihan tavalliselta ihmiselämältä ja jäljet hirvittävät.

Miksi sinä tuot näitä omia jumaliasi Jumalan rinnalle. Perustele saarnasi Raamatulla äläkä omlla himoillasi hyvä ihminen.

• Uskovainen, ei vl

"1. Miksi vain me on harhaoppi?
        (Minunkin mielestäni on, mutta perustele se Raamatulla)."

Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että "vain he" ovat ainoita maailmassa, jotka ymmärtävät täydellisesti Jumalan Raamattuun kirjoituttaman sanan ja osaavat sitä noudattaa. Tuohon pystyy vain Jumala. Kaikki ihmiset ovat vajavaisia ymmärtämään täsmällisesti Jumalan tahdon. Niinpä Jumala ymmärtääkin meitä vajavaisia ihmisiä.

Vanhoillislestadiolaiset kuvittelevat siis olevansa Jumala.

Tärkeintä on jokaisen ihmisen kohdalla omaksua kohdalleen elävän uskon perussanoma:

"Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut."

"2. Mitkä perinnäissäännöt ovat Raamatun vastaisia ja miksi??"

Jos kysymys asetetaan noin, niin ihminen voi keksiä vaikka millaisia sääntöjä ja perustella niiden olemassaoloa siten, että "eihän nämä säännöt ole Raamatun vastaisia".

Olisiko seuraavana SRK:n sääntölistassa kaikille veeällille sääntö: "Et saa mennä lainkaan ulos kodistasi". Tuskin on Raamatun vastainen tämä sääntö.

Esititkö vakavissasi tuon kysymyksesi?

Jos TV:n näet varsinaisena kammotuksena ihmisille, niin miksi sallit tietokoneen ja internetin veeällän kotiin?

• Leenu

"1. Miksi vain me on harhaoppi?
        (Minunkin mielestäni on, mutta perustele se Raamatulla)."

Vanhoillislestadiolaiset opettavat, että "vain he" ovat ainoita maailmassa, jotka ymmärtävät täydellisesti Jumalan Raamattuun kirjoituttaman sanan ja osaavat sitä noudattaa. Tuohon pystyy vain Jumala. Kaikki ihmiset ovat vajavaisia ymmärtämään täsmällisesti Jumalan tahdon. Niinpä Jumala ymmärtääkin meitä vajavaisia ihmisiä.

Vanhoillislestadiolaiset kuvittelevat siis olevansa Jumala.

Tärkeintä on jokaisen ihmisen kohdalla omaksua kohdalleen elävän uskon perussanoma:

"Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut."

"2. Mitkä perinnäissäännöt ovat Raamatun vastaisia ja miksi??"

Jos kysymys asetetaan noin, niin ihminen voi keksiä vaikka millaisia sääntöjä ja perustella niiden olemassaoloa siten, että "eihän nämä säännöt ole Raamatun vastaisia".

Olisiko seuraavana SRK:n sääntölistassa kaikille veeällille sääntö: "Et saa mennä lainkaan ulos kodistasi". Tuskin on Raamatun vastainen tämä sääntö.

Esititkö vakavissasi tuon kysymyksesi?

Jos TV:n näet varsinaisena kammotuksena ihmisille, niin miksi sallit tietokoneen ja internetin veeällän kotiin?

Paavali oli harhaoppinen, kun sanoi, että lähteä meitä ja Herraa seuraamaan opissa, elämässä ja kärsimyksissä?

• Uskovainen, ei vl
        Leenu kirjoitti:

Paavali oli harhaoppinen, kun sanoi, että lähteä meitä ja Herraa seuraamaan opissa, elämässä ja kärsimyksissä?

ei ollut harhaoppinen, mutta vl-herätysliike opettaa liian monia Raamatun vastaisia harhaoppeja.

• vl2003

No mutta Melperihän se on palannut palstalle. Tietokone on korjattu (ennen jäi aina capslocki jumiin välillä) mutta asia on entinen.

Tervetuloa takaisin! Vaihdetaanko välillä kuitenkin keskustelunaihetta?

• Melperi

avaajan kanssa samaa mieltä asioista.

• vl2003
        Melperi kirjoitti:

Et kai sentään väitä ettet itse kirjoittanut tuota avausta?

• Kristitty
        Melperi kirjoitti:

Eikö sulla parka-raasu ole muuta tekemistä. Sä olit jo keväällä näissä näsäviisastelu hommissa. Onko sulla huono omatunto??? Kysynpä vaan.

• Melperi
        Kristitty kirjoitti:

Eikö sulla parka-raasu ole muuta tekemistä. Sä olit jo keväällä näissä näsäviisastelu hommissa. Onko sulla huono omatunto??? Kysynpä vaan.

"Sä olit jo keväällä näissä näsäviisastelu hommissa."

koska sinusta Raamatun opetukset tuntuvat "näsäviisastelulta", mutta rauhanyhdistyksellä kaikuvat HARHAOPIT ovat aitoa tavaraa.

Voi poloparkaa.

• molo
        Melperi kirjoitti:

"Sä olit jo keväällä näissä näsäviisastelu hommissa."

koska sinusta Raamatun opetukset tuntuvat "näsäviisastelulta", mutta rauhanyhdistyksellä kaikuvat HARHAOPIT ovat aitoa tavaraa.

Voi poloparkaa.

poloparka taitaa olla oikeassa. onko sulla asiat kunnossa, vähän kyllä epäilyttää. Mistä saisi varmuuden että MELPERI on oikeassa?? Hänenkin opeissaan on jotain outoa. Mihin täällä enää uskaltaa luottaa. Jos hän olisi oikeassa tuskin hänellä olisi tarvetta täällä käännyttää uskovaisia ihmisiä. Kokeilis joskus jotain muuta uskonto ryhmää. Yritä saada juutalaiset uskomaan Jeesukseen.

• Melperi
        molo kirjoitti:

poloparka taitaa olla oikeassa. onko sulla asiat kunnossa, vähän kyllä epäilyttää. Mistä saisi varmuuden että MELPERI on oikeassa?? Hänenkin opeissaan on jotain outoa. Mihin täällä enää uskaltaa luottaa. Jos hän olisi oikeassa tuskin hänellä olisi tarvetta täällä käännyttää uskovaisia ihmisiä. Kokeilis joskus jotain muuta uskonto ryhmää. Yritä saada juutalaiset uskomaan Jeesukseen.

"Hänenkin opeissaan on jotain outoa."

tähän jatkoksi, mitä minun opeissani on "outoa" tai peräti Raamatun vastaista.

Odotan...

"Mistä saisi varmuuden että MELPERI on oikeassa??"

Älä minua usko, ellet halua. Usko sen sijaan Raamatun oppeja äläkä rauhanyhdistyksellä kaiutettavia harhaoppeja. Silloin kuljet turvallista tietä.

• Maija

Hoh, hoijaa

Kovasti on tuttua tekstiä, näitä avauksiahan täällä on ollut.

Tutulta vaikuttaa myös lukijamäärän keinotekoinen lisääminen, hetkessä toista tuhatta. No, sehän onnistuu F5:lla. Päämäärähän on: avaus viikon suosituimpiin.

• aano

sekavia kirjoitat... mikä päämäärä? keinotekoinen ? ahistaako kun ihmiset nettaileevat?

• Tiedottaja

"Kovasti on tuttua tekstiä, näitä avauksiahan täällä on ollut."

Näitä avauksia varmasti riittää jatkossakin niin kauan kuin vl-herätysliike säilyttää nykyisen harhaoppikokoelmansa. Tietysti tällaiset totuudelliset avaukset ovat piikki lihassa harhaoppeja opettaville ja niitä puolustaville vl-henkilöille. Niin pitääkin olla.

• stt
        Tiedottaja kirjoitti:

"Kovasti on tuttua tekstiä, näitä avauksiahan täällä on ollut."

Näitä avauksia varmasti riittää jatkossakin niin kauan kuin vl-herätysliike säilyttää nykyisen harhaoppikokoelmansa. Tietysti tällaiset totuudelliset avaukset ovat piikki lihassa harhaoppeja opettaville ja niitä puolustaville vl-henkilöille. Niin pitääkin olla.

Ai meinaat että "harhaoppikokoelma" :) on keksitty juttu. Meehän piikittään taas. :)

• Duo

Miksi se sua häiritsee? Taitaa moni muukin asia...

• Uskovainen, ei vl

"Miksi se sua häiritsee?"

harhaopit ja muut kummajaiset häiritsevät monia sekä veeälliä että ei-veeälliä.

• Luonnevikaiset kuriin

"ENTÄ SITTEN???
        Kirjoittanut: Duo, 1.9.2004 klo 20.56

Miksi se sua häiritsee? Taitaa moni muukin asia..."

Ettet vaan ole saatananpalvoja, kun noin pahasti mitätöit epäkohtiin puuttumisen tärkeyttä. Olet sairas.

• DUO
        Luonnevikaiset kuriin kirjoitti:

"ENTÄ SITTEN???
        Kirjoittanut: Duo, 1.9.2004 klo 20.56

Miksi se sua häiritsee? Taitaa moni muukin asia..."

Ettet vaan ole saatananpalvoja, kun noin pahasti mitätöit epäkohtiin puuttumisen tärkeyttä. Olet sairas.

Ja olen saatananpalvojakin ennemmin kuin toisten arvostelija. Suomi on vapaa maa. Jopa sairaat saa osallistua toisten puolustamiseen. Onko sinulla asiat hyvin? Mitä luurankoja sulla on kaapissa vanha runkkari?

• Uskovainen, ei vl

"Miksi se sua häiritsee?"

harhaopit ja muut kummajaiset häiritsevät monia sekä veeälliä että ei-veeälliä.

ketään normaalia ihmistä ei häiritse toisten tekemiset. Piste. Jos lestanttien kasvatus ja perhe-elämä malli olisi muillakin tai edes sinne päin, olis tässäkin valtiossa tietyt tilastot eri lukemissa.

• Tätä mieltä

ketään normaalia ihmistä ei häiritse toisten tekemiset. Piste. Jos lestanttien kasvatus ja perhe-elämä malli olisi muillakin tai edes sinne päin, olis tässäkin valtiossa tietyt tilastot eri lukemissa.

harhaoppeihin ja suoranaiseen hengelliseen valehteluun on syytä tarttua ja tuoda asia päivänvaloon kaiken kansan nähtäväksi.

• logi

Eipä jäänyt koko keskusteluketjusta mieleeni ,kuin Matildan tuskaiset lapsuudenkokemukset.

• meteoro

meitä muita syytä huonosta muististasi?

• logo
        meteoro kirjoitti:

meitä muita syytä huonosta muististasi?

....vaan kun kaikki keskustelut ovat aina samaa minä oikeassa ja sinä väärässä-vääntöä hamaan sataantuhanteen vastaukseen saakka.

• nohuhhuh.

joutavaa epäuskoisten juoruilua.

• 55-22

"joutavaa epäuskoisten juoruilua. "

mutta kelpaa myös ajattelevien uskovaisten korviin ja ohjeeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      160
      4215
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      416
      3196
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2108
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1770
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1168
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1013
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1005
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      24
      921
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      896
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      869
    Aihe