Eli haluaisin kysyä onko kenelläkään vastaavaa tautia/iho-ongelmaa. Kyseisen "taudin" oireet ilmenee iholla paukamoina/kohoumina, jos esimerkiksi läpsästään selkään niin tulee hieno kämmenjälki. Tauti ei muuten häiritse eikä kutia mitenkään, ilmenee ainostaan jos raavin ihoani jollain terävällä esineellä tai läpsästään oikein kunnolla.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ima00643.
Jos jollain on vastaavaa tai tietää aiheesta niin voi ystävällisesti vastailla. Haluaisin erityisesti tietää että milloin katoaa tai katoaako ollenkaan. Itselläni tauti ilmeni samaan aikaan akneni kanssa reilu vuosi sitten, liekö sitten sattumaa
Dermografismi/piirtopaukamointi
22
11787
Vastaukset
- greneade
Syksyllä mulla oli ihon punoitusta, kutinaa ja joulun tienoilta alkaen urtikariapaukamia erityisesti käsivarsissa mutta myös laajemmin iholla. En ole osannut yhdistää oireilun ilmaantumista mihinkään tiettyihin laukaiseviin tekijöihin kuten vaikka ruoka-aineeseen. Kävin lääkärillä, jossa hän totesi dermografismuksen. Lääkäri määräsi setiritsiiniä ja suositteli ihon rasvaamista. Hoito on lievittänyt oireita. Muutaman kuukauden jälkeen kävin ihotautilääkärillä, joka totesi dermografismuksen ja yli puoli vuotta jatkuneen kroonisen urtikarian. Lääkäri määräsi levocetirizin 5mg. Se on auttanut koska ilman lääkkeiden syömistä kutina on sietämätön. Verikokeet olen käynyt ottamassa ja vielä olisi tehtävä muita laboratoriokokeita.
- Uteliassssssss
Itsekin kysyin ihotautilääkäriltä lyhyesti ja totesi että en tarvitse anti histamiineja tai muita lääkeitä. Koska minun tapauksessani ei kutia ollenkaan. Vain jos läpsäistään tai raapaistaan tai vastaavaa nii tulee jo minuutissa punanen paukama/ kohouma joka kestää15-30min, mitä kovempi isku sitä siistimpi:S . Mutta muuten ei kutise eikä häiritse millään lailla paitsi kosmeettisesti. Ei oo kiva ku lyö päänsä tai raapasee vahingossa kädedtä niin ihmetellään sit, varsinkin kun 1/100000 tietää taudista.
- enjaksaenää
Aloittajalla lienee armollinen muoto dermografismista...
Itsellä taas kutina on ajoittain sellasta, ettei itsemurha-ajatukset ole kaukana, varsinkaan ilta-yöaikaan..
Tätä paskaa on jatkunut nyt kolme vuotta, talven valohoitojaksoilla ja kesän etelänreissuilla hetken lomaa pahimmasta kutinasta...
Jokainen voi yrittää kuvitella, että miltä tuntuu, kun esim. nukkumaan mennessä rupeaa kutisemaan niinkuin makaisi ötökkäpesässä..
Päivisin vaatteiden aiheuttama kutina on siedettävämpää, silloin ei sentään yritä rauhoittua uneen, vaan voi tekemisellä yrittää unohtaa omaa oloa..
Juuri ennen tämän "avautumisen" kirjoittamista otin iltalääkkeet, aerius 5mg x2, atarax 25mg, stilnoct 10mg ja tenox 20mg... Silti yöt saattavat mennä pääosin raapiessa.. Mikään perusvoide ei auta jne...
JOS täällä on kohtalotovereita tässä kidutuksessa, niin kiitos, jätähän viesti...- yhyyy
Tiedän tunteen. Mulla on nyt kesän alusta asti ollut tää, ja kutina on aina yhtä sietämätöntä.Tekisin oikeesti mitä vaan, et pääsisin tästä eroon. Huoh.
Mut onneks antihistamiinit on keksitty, mulla ainakin cetirizin ratiopharm pitää kutinan poissa sen pari päivää :') - Testotest
Vanha viesti mutta itellä yllättäen kaikki parantui kun aloin saamaan testosteronia korvaushoitona. Oli testot alhaalla kivesten vajaatoiminnan vuoksi. Myös muut ihosairaudet paranivat yllättäen.
- Anonyymi
Minäää! Ja yöt on kyll pahimmat
- hippoodus
6 vuotta ollut jo toi piirtopaukamointi ja voin sanoo et kun et ota joka ilta histamiini valmistetta ajallasi on kutina mitä ilkein, saunaan ei kannata mennä ja muutenkaan ei suositella hikoiluu, mutta valo hoidot kuulemma auttaa varsinkin aurinko mutta koitappa olla hikoilematta
- viirut vaan tulevat
Itselläni alkoi vähän ennen joulua. Ikinä ennen ei ole ollut sellaista tuskaa vaikka kuivaihoinen ja herkkäihoinen olenkin. Ajattelin että minulla on syyhypunkki. Vaiva jatkuu yhä. Minua ei tarvitse koskettaa mitenkään, vaan viirut tulevat suihkun jälkeen, yleensä selkää, pitkiä viiruja kutiavat. Niitä nousee ihan ilman mitään hankausta. Työpaikkalääkäri määräsi Ataraxia mutta sitä ei voi syödä kun seuraavana päivänäkin on ihan väsynyt. Jos juon siideriä se pahenee, onko siinä syy tähän ja joulun punaviineissä ? Joku on tämän laukaissut koska se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kaulalla saattaa tulla läiskiä. Ensin ajattelin tosiaan että on joku syyhypunkki tai jos olen uuden talon vedelle allerginen ? Miten senkin sitten tutkisi. Stressi vai mikä tämän riesan teki. Miten tämän saa aisoihin ? Tuntuu kuin kukaan ei tästä tietäsi.
- liisa3
Minulla todettiin 6-7 vuotta sitten tämä Dermografismi eli piirtopaukamointi. Kävin KYS:n ihotautilääkärillä useita kertoja. Lääkkeeksi sain mietoa antifistamiinia monen kuukauden kuurina, ei auttanut kokonaan. Minulla on myös nivelreuma ja siinä kalkin ja D-vitamiinin yhdistelmä purutablettina päivittäin. Sitten keksin ostaa apteekista Devisol D3 20 mig-D-vitamiinitabletteja ja aloin käyttää niitä päivittäin. Ja kas kummaa piirtopaukamoinnin oireet hävisivät jonkun viikon jälkeen. Tätä on jatkunut ainakin 4 vuotta ja iho on hyvässä kunnossa. D-vitamiinihan vaikuttaa ihoon.
- KrapsKraps
Taas valvon kun heräsin syyhyyn ja rupesin googlaan mitä täältä löytys tähän vaivaan kun odotan rauhottumista. Laitan tähän omia havaintoja arjesta selviämiseen.
Olen sairastanut myös tätä tautia nyt kolmisen vuotta, tuli vahingos vastaan kun en vielä suuremmin syyhynnyt siihen aikaan. Olin jo itse löytänyt kutinaan Benadryl nimisen tuotteen apteekista, saa pieniä pakkauksia ilman reseptiä mutta nyt saan huomattavasti edullisemmin reseptillä 96kpl suurpakkauksia joiden hinta on noin 23 euroa. Hyllystä suoraan ostaen 12 kpl noin 8€ Jos oikein muistan. Tuotteessa lukee et sopii myös urtikariaan yms. Tuotteen hyviä puolia myös ettei väsytä, vaikuttaa nopeasti ja auttaa muihinkin alkergiaoireisiin. Huono puoli ettei viivy kehossa pitkään, muistaakseni max 12h joten reseptit oltava voimassa ja kuljettava mukana. Ja lääket otettava oireiden mukaan 1-3 krt/pv tai raavin itseni verille kun tulee ilta, erityisesti jos sattuu olemaan lopussa. Tosin silloin onneksi tuo reseptivapaan pikkupakkauksen hakeminen voi pelastaa yön ja seuraavan päivän.
Paleoruokavalio helpotti oireita ja tosiaan tuo D-vitamiinin ottaminen. Itse käytän Bioteekin 50mikrogrammaa kalaöljyssä superkapseleita. Pähkinöiden syönti aktivoi et kaikki hipaisut nousi paukamille ja oli vähän noloa töissä et kuin kissa kynsinyt. Tämän huomasin kun söin välipalaksi pähkinöitä, ja helpotti kun lopetin käytön, testailin eri pähkinöitä mut aina sama juttu. Nykyisin joskus vähän pecan-pähkinää syön ja ei tule enää mitään.
Kesäisin itikan puremat nostaa dermografian aivan raivon mittoihin siinä raajassa mihin purrut, eli tarkoitan jalkoja. Mul yleensä kutina lähtee jaloista ylöspäin leviten. Ja ne paukamat järkyttävän kokoisia ja jää tummentumat ihoon vähäksi aikaa. Loppu retkeilyt ja marjastukset kuin seinään. Jotenki outoa et iltaisin molemmat alkaa syyhytä, niin paukamat kuin syyhypaikat.
Valohoitoja en ole kokeillut ja en pysty pitkään olemaan auringos palamatta. Dermografian myötä tajusin että tauti ei siedä enää mitään ihorasvaa jossa lukee yksikin ainesosa jossa "oil". Olen käyttänyt Dermosilin hajusteettomia "buttervoiteita" ja niistä iho tykännyt. Liekö koko ikäni ollut piilevänä tämä tauti koska olen aina inhonnut ihorasvoja ja kropan rasvailua. Naama ja huulet mennyt hikisesti. Nykyisin naamalle enää geelimäisiä tuotteita, rauhoittavia kasvovesiä, acon hajuttomalla ja saippuattomalla puhdistusgeelillä pesen naaman kun kosteuttaa samalla, kosteusvoiteita en pysty käyttämään. Iho rupeaa punoittamaan, kuumottaa ja kirvelee. Meikkaamisen joutunut rajoittamaan kestoväriin ripsiin ja kulmiin, ripsiväriin ja huulikiiltoon/-punaan. Ei puhettakaan että levittäisin meikkivoiteita tai -puutereita enää.
En tiedä onko joku huomannut samaa mut tuntuu että kainalot kutisee tosi herkästi, ja illalla tai yöllä voi nousta ihan syyhyraivoon. Huomannut et alkoholi- ja alumiinipitoiset deodorantit jätettävä pois jos elämäs enemmän stressiä, menee helposti yöllä syyhyyn heräämiseksi. Ja keinokuitupaidat, hiertävät herkemmin ja iho ottaa tuntumaa myös herkemmin saumoihin. Harmi vain että nuo alkoholittomat ja alumiinittomat deodorantit paljon heikompia teholtaan. Mut yrittänyt sitten töissä vessas hajuttomilla sensitive kosteuspyyhkeillä kainalot pestä, kuivata ja lisätä uuden deodorantin. On välil kyl kesähelteet yhtä helvettiä.
Vielä yksi juttu tuli tähän dermografiaan liittyen mieleen. En pysty enää terveyssiteita käyttämään, tulee syyhy alakertaan ja nivusiin. Pakko käyttää tamponeja ja yrittää se naru sijoittaa siten ettei hankaa. Vuokkosilla luomupuuvillaisia pikkuhousunsuojia. Niitä joten kuten voi käyttää mut ei yhteen menoon, esim. itse käyttänyt tukisuojana yöaikaan. Ja se kuppijuttu ei ollut mun juttu, jos joku sen omakseen kokee, niin sillä varmaan voi välttää hankausta ja kutinaa. - KrapsKraps
Olis kiva jos tänne löytys lisää vertaisia ja keskusteluketju heräisi henkiin miten arjessa olet huomannut keinoja taudin kurissa pitoon, ja erityisesti näihin yösyyhyihin.
- airovx
itselläni todettiin ranskassa ollessani dermografismi ja annettiin antihistamiineja lääkkeeksi.
nyt olen suomessa ja olen yrittäny etsiä luonnon omia antihistamiineja, ja nykyjään kun tuo perkeleen kutina ei lopu. vielä tähän on kaiken päälle c-hebatiitti ja kun nuorena vedin huumeita..
sitten kaiken huipuksi on skolioosi ja lonkassa luu piikki niin tää elämä on välistä aika perseestä..
mutta jatkan luonnon lääkkeiden käyttöä ja se on vähentäny oireita eli kutinaa, eli teen sellaisen smoothien jossa kaprista sipulia valkosipulia punasipulia omenaa mustikoita mustaa teetä parsakaalia , sekä kaikkia mahdollisia marjoja. olen myös huomannut kun ei syö lihaa tai muitakaan eläinkunnan tuotteita eli veganismi ja ihon öljyäminen seesansiemen öljyllä ja oliivi öljyllä auttavat.
uskon että on elämäntapa tauti kaikki kemikaalit ja ympäristön myrkyt mitä kehoon tunkee aiheuttaa nämät oireet. tarkoituksena olisi mennä intiaan ashvaganda airoveda hoitoon , jossa tämä korjattais tämä vitun keho ei olisi näin paskana mutta matkustaminen ja se hoito on aika kalliita eli vielä menee jokunen aika ennenko pääsee koikeileen sitä hoitoa . kaikki mahdolliset julkikset ovat hoitaneet sairauksiansa juuri tällä airoveda hoidoissa. siellä parannetaan koko keho ei pelkästään jotain tiettyö oiretta .. toivottavasti tästä tiedosta on jollekkin toiselle apua ...
taistelu kehon parantamiseksi jatkuu =) - Ruokaaraavintaan
Minulla todettiin vasta reilu vuosi sitten, vaikka koko elämän on lehahdellut ja kutissut enempi tai vähempi. Nyt vaan kutina ja punoittelut alkoivat olla helvetistä, niin painuin lääkärille.
Arjen helpotuksia on olleet villasukat, pehmeät bambualusvaatteet, ja ihovoiteen vaihto lisäaineettomaa ja luomuun. Deodoranttina joku luonnonkivihässäkkä (toimii!). Lääkäri määräsi allergialääkettä joka ei väsytä, mutta koska koitan itsehoitaa vaivaa pois, johon liittyy myös jumalattoman julmia pääkipuja, niin päätin poistaa ruokavaliosta jo pannassa olevan vehnän lisäksi muut kotimaiset viljat, maidon, munan valkuaisen ja KAIKKI lisäaineet. "Kivikautista" ja puhdasta ravintoa on nyt mennyt reilun viikon, ja hyvältä vaikuttaa! Jopa niin hyvältä, että olokin on piristynyt puolella.
Olen tulemassa siihen lopputulokseen, että tämäKIN vaiva on nykyisen elämäntavan vitsaus. Sitä syöt mitä olet.
Tsemppiä ihan joka ikisen vaivasta kärsivän arkeen. Pahimmillaan oikea kutinahelvetti!
Kannattaa rohkeasti kokeilla myös ruokavaliota lääkkeiden sijaan, jos vaan kiire elämässä antaa myöden moiselle. - Toivotontapauss
Noin neljä kuukautta sitten minulle alkoi ilmetä kyseisiä oireita. Minulla on aina ollut herkästi reagoiva iho ja yritän välttää kaikkea ylimääräistä iholle laitettavaa. Mutta näitä lukiessa alkoi kyllä pelottaa, että miten pahaksi tämä vielä yltyy nimittäin silloin kuin tämä oireilu alkoi, kutina oli siedettävää ja pieniä paukamia (urtikariaa) ilmeni iholla. Nykyisin taas yöt menevät raapiessa ja kutina on muuttunut polttavaksi järkyttäväksi kivuksi ja kaikki yöt ovat yhtä tuskaa. Aluksi luulin, että tämän aiheutti jokin allergia. Sitten aloin perehtymään asiaan ja huomasin, että piirtopaukamahan tämä on. Välillä koko vartalon iho on aivan tulipunainen ja täynnä suuria turvonneita läiskiä ja paukamia. Töissä hävettää olla kun asiakkaat katsovat ihmeissään kun käsivärret on ihan ruvilla raapimisen jälkeen. Olen myös huomannut, että nykyään jos esimerkiksi raapaisen vahingossa kasvojani tai muuten vaan kosken kasvojen ihoon niin aivan järkyttävät paukat ilmestyy ja koko naama punoittaa. En tiedä onko joku ruoka-aine itselläni ns oireiden aiheuttaja, mutta nyt on pakko keksiä jotain ja äkkiä. Yhtä tuskaa on päivät ja etenkin illat/yöt kun jalat ja kädet kutisevat niin, että hetkessä huomaankin raapineeni ihoni verille. Pelkästään suihkussa käyminen aiheuttaa reaktion. Välillä turvotus kutinakohdissa on niin voimakasta että tunto katoaa niistä kohdista. Koko iho on aivan järkyttävässä kunnossa. Ei vaan enään jaksa. Kaikki mahdolliset mömmöt, rasvat ja lääkkeet minulle ja äkkiä!
- viirunaama
joo, monenlaatuista tuntuu olevan. Minulla ei tule paukamaa ollenkaan kun jonkun jäljen vaikka tylpällä kynällä tekee, tulee vain punainen viiva.Ei kutinaa.Mutta pään alueella kun harjaa hiuksia , niin tulee naamaan ikään kuin ne harjan jäljet, vaikkei kosketa kasvoja ollenkaan.Olen kuin kynsitty naamaltani jonkin aikaa harjauksen jälkeen. Ja päänahkani punoittaa usein illalla.Saunan jälkeen ei sitä punoitusta tule vaikka hiuksia kovempikouraisesti suorin verrattuna joka aamuiseen harjalla vetelyyn.
Olen nyt ottanut muutaman heinixin päivällä, en tiedä vielä auttaneeko se vai ei, jostakin luin jotta suuria annoksia pitäisi ottaa pitkäänkin, ennenkuin hellittää.
Tätä on nyt ollut ehkä 1/2 vuotta, hiljalleen se on tullut, ei yht'äkkiää. - mmmirkku92
Minulla myös juuri todettu sama! Töiden jälkeen aina kädet turvonneet ja kipeät ettei kotona pystynyt mitään tekemään. Ilman raapaisua/hankaamista iho on hyvässä kunnossa. Sain Tayssin allergiatesteistä Desloratadin stadaa 5mg 3 x päivässä lääkkeeksi ja nyt sillä testataan rauhoittuuko. Tosiaan pelottaa kun sanotte että kutina on sietämätöntä kun itsellä ei kutise läheskään niin paljon kuin teillä...ei siis ollenkaan ylimääräistä kutiaa ellei ole hangannut.
- Testotest
Miehet huom!! Testosteronin vaje saattaa aiheuttaa piirtopaukamointia. Itse vuosia kärsinyt vaivasta ja nyt toisen ongelman eli testovajeen takia löytänyt parannuksen. Eli nyt korvaushoitona testoa ja kaikki iho oireet ovat poissa. Viikossa piirtopaukamointi parantui eikä kutise enää. Eikä iholle nouse juovaa.
- Outsa_00
Minulla myös on piirtopaukamointia, mutta ei kovin paha verrattuna edellisiin kirjoituksiin. Joskus on pitänyt ottaa allergialääkettä, kun on tuntunut että kutina yltyy niin pahaksi, että raapii itsensä ihan tärviölle. Pääosin olen selvinnyt ilman, mutta esim nukkumaanmeno on monesti hankalaa kun kutisee ihan mahdottomasti. Söisin varmaan allergialääkkeitä enemmänkin, mutta en ole vielä löytänyt sellaista joka ei väsyttäisi. Tämä on pakottanut etsimään syytä kutinalle.
Olen herkkäihoinen ja kävin allergiatesteissä. Allergiaan viittaava arvo oli koholla, mutta vilja- ja maitoallergiatestit olivat negatiiviset. Ruoka-aineita eliminoimalla olen päässyt siihen tulokseen, että ainakin maapähkinä ja tuore tomaatti aiheuttavat mahdottoman kutinan. Niiden pois jättäminen on vähentänyt piirtopaukamointia huomattavasti ja olo on parempi. Suklaa ja sitrushedelmien kohdalla vielä tuumin, olenko niille allerginen vai en. Vaatii vielä kokeiluja. :)
Kannattaa kyllä jokaisen kokeilla voisiko jonkin ruoka-aineen vähentäminen/pois jättäminen helpottaa oloa. - Paukama
Olen mies ja kärsinyt varmaan jo 15v piirtopaukamoinnista ja se EKA kerta suihkun jälkeen ....meinasin puukolla raapia ja meinas ihan hulluksi tehdä se kutina .Eikä mitään ymmärrystä ,mikä auttaisi ku tuli niin puskista .Sitten löysin näitä heinixiä ja muita vastaavia ja joka toinen päivä pilleri naamaan ja olo pysyy ok.
Sitä olen miettinyt ,että jos tulisi joku äkkitilanne eikä olis lääkettä .....ehkä perempi kun en aattele .
Voimia kaikille paukama siskoille ja veljille olette rakkaita kohtalo tovereita .Terv mies Idästä. - Anonyymi
Minulla todettiin dermografismi vajaa vuosi sitten. Oireet olivat kesällä pahimmat, varsinkin hikoillessa olo oli välillä sietämätön. Ennen diagnoosia kävi mielessä kaikki kauhukuvat syyhystä satiaisiin, mutta onneksi ei niitä ollut. Kutinaa oon saanut hillittyä ainakin tilapäisesti hieromalla käsidesiä kutisevaan kohtaan tai sitten teepuyöljyä joko sellaisenaan tai käsirasvaan sekoitettuna. Kylmä suihku helpottaa monesti kans pahimpia oireita. Vituttaa kyllä ku monesti bokserit hankaa nivusia ja sit joutuu vaivihkaa raapimaan haaroväliä jossain kaupungilla :S Jengi varmaa miettii että tolla on jotain satiaisia :'D
- Anonyymi
Mulla on nyt ollut joku 2-3 vuotta tää vaiva, alussa en niinkää kiinittäny huomiota tähän koska kutina oli niin vähästä ja ei nousut kun ihoon pieniä läiskiä mutta nyt kumminkin viimese vuode aikana ärtyny nii pahaks et on iha sietämätö olo, alussa olin toki iha paskat housussa ja ihmetteli että mitäs vittua tää nyt on, aloin googlettaa asiasta ja kaikki viittaa siihen että mulla olis tää dermografismi, lääkärii en oo hakeutunu mutta nyt kyllä aijon koska tää o helveti moista tuskaa, illat on pahempia tuntuu ku ois ilmiliekeissä, polttelee, pistelee, kirvelee, kutisee, kaikkee mahollista, mulla on onneks apteekista auttanu cetrizin ja zyrtex mut nekin vaan pari pv ja sit taas kutina alkaa, hävettäny monesti olla julkisissa tai muualla missä o ihmisiä ku mulla tulee naamaa ja kaulaa ja näyttää aiva kauheelta ja ku tuntuu että kukaa ihmisistä edes tiedä mikä tää on, mun äitillä ja siskolla on sama tauti kanssa, miettinyt että oisko joku voinu laukasta tän vai onko tää joku perinne juttu meijä perheessäXD, mutta jollain tapaa mulla on auttanut bebhanten voide jota levitän niihi kohtii mistä iho turpoo ja ensin saa kyllä hammasta purra ettei raavi sitä kohtaa mihi voidetta laittaa mutta noin viiden minuuti jälkee alkaa helpottaa niin kai siitä jotain ihan pientä apua on mut toki tulee hetken päästä takas, ois kiva tietää et mikä teillä auttanu arjessa niinku just perus ruokavalio ja esim vaikka tietyt rasvat tai antihistamiinit, jotain jolla tätä oloo sais paremmaks ja kutinaa vähemmäks allergialääkkeiden lisäks.
- Anonyymi
Yllättävän monella jatkuvan urtikarian tekee lisäaine nimeltään sitruunahappo. Sillä ei ole mitään tekemistä luonnollisten sitrushedelmien kanssa, vaan se on valmistettu kemiallisesti maissisiirapista ja homeesta. Sitruunahappoa =askorbiinihappoa tai sen johdannaisia sitraatteja on useimmissa kauppojen valmisruokatuotteissa ja leivonnaisissa, mehuissa, makeisissa.... E-koodit ovat E330, E331, E333, E380 ja E1505. Kaiken päälle tämä on valitettavasti lääkefirmojen miljoonabisnes.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408