Yksi vai puolitoista kerrosta?

Spore

Ostettiin tontti pääkaupunkiseudulta paikalta josta olemme aina haaveilleet. Rakentamaan emme aio vielä muutamaan vuoteen ryhtyä, joten nyt on hyvin aikaa suunitteluun. Kaavan mukaan tontille saa rakentaa korkeintaan 1 1/2 kerroksisen talon, ja poikkeamispäätös on myönnetty 1 kerroksiselle talolle.

Olisin kiinnostunut mielipitesitänne. Kannattaako rakentaa yhteen kerrokseen ja miksi, vai kannattaako hakea lupaa yläkerran rakentamiseen?

5

1595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

Riippuu siitä paljonko tilaa tarvitsee. Jos rakennat ison talon niin puolitoistakerroksisella saanet isot neliöt edullisemmin. Muuten kysy on on makuasioista. Jotkut tykkäävät yksikerroksisista eivätkä halua esim. portaita, jotkut taas haluavat ehdottomasti toisen kerroksen. Molemmissa olen asunut ja molemmissa on omat hyvät puolensa.

• Emily

Perhe-ja elämäntilanne vaikuttaa myös tilantarpeeseen. Luultavasti aivan pikkulasten kanssa 1-kerroksinen on käytännöllisempi. Meille on valmistumassa 1 1/2-kerroksinen ja odotan sitä tosi paljon. Makuuhuoneet ovat ylhäällä ja lisäksi yläaula 18m2 jossa tilaa myös lasten pelata ja viettää aikaa vaikka kavereiden kanssa. Mies on vuorotyössä ja hänkin saa nyt nukkua rauhassa kun muu perhe voi häärätä alakerrassa. Samoin aikuiset voivat rauhassa viettää iltoja alhaalla kun lapset jo nukkuvat :-)

• Pekko

Ainakin perheelle, jossa on kolme lasta kuten meillä, puolitoistakerroksinen on erittäin hyvä ratkaisu. Lasten valtakunta on yläkerrassa, rauha on molemminpuolinen ja lelut ym. eivät leviä pitkin taloa.

Kustannuksista on montaa mieltä mutta itse 11/2-kerroksisen rakentaneena olen sitä mieltä, että lisäkustannuksia tuo lähinnä työtuntien määrä. Eli varsinkin jos rakennat paljon itse voi 11/2-kerroksinen olla edullinenkin ratkaisu. Edelleen hintaero riippuu perustusratkaisusta (helppo / vaativa). Lämmitykseen on varmasti merkitystä sillä, että 11/2-kerroksisessa huomattava osa eli yläkerta on jo lämpimän osan päällä.
      Itse olemme 11/2 taloon erittäin tyytyväisiä, mitään huonoja puolia emme ole keksineet. Useimmat talossa käyneet tuntuvat olevan myös sitä mieltä, että ratkaisu on hyvä.

Tällä palstalla muualla käydään keskustelua hukkaneliöistä. Vaikka jotkut toisin väittävät, ehdottomasti ei ole mikään automaatio, että 11/2 taloon tulee aina hukkaneliöitä. Esim. yläaula ei todellakaan ole hukkatilaa (ks. edellä).

• huomio

Jos tontti antaa myöden niin yhdessä kerroksessa on turvallisempaa/helpompaa vaikka asuisitte eläkeikään asti siellä. Jos haluaa jakaa taloa eri "valtakuntiin" niin silloin voisi L-mallinen talo olla oikea jolloin toinen siipi voisi olla lasten, toinen aikuisten tms.

• Leena

Edellinen huomio siitä, että yksikerroksisessa voi elellä lopun ikäänsä on hyvä.

Jos talo on suht iso, niin puolitoista kerrosta on hyvä, mutta pientä taloa en siten rakentaisi, vaan ilman muuta yhteen tasoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe