Onko lääkäri dianosoinut sinulla olevan BED-syömishäiriön?

totta vai tarua

Vai oletko itse keksinyt tekosyyn satunnaiselle herkkujen ahmimiselle?

Aika monen kohdalla, ei toki kaikkien, mutta monen kohdalla täälä tuntuu olevan sellainen luulo, että sairastaa BED:tä koska on esimi, mättää epäterveellisiä herkkuja esim. viikonloppisin ja/tai vaatteiden koko on noussut puolen vuoden aikana pari numeroa tms. EI PELKÄSTÄÄN NUO TARKOITA, ETTÄ SAIRASTAA SYÖMISHÄIRIÖTÄ!! Eikä häiriintynyt eikä epäterveellinen ruokailutapa tarkoita, että sairastaisi syömishäiriötä.

Osa täälläkin surkuttelevista ihmimistä haluaa löytää tekosyyn syöpöttelyyn ja/tai laiskotteluun ja hyvän omantunnon ostaakseen on itse "diagnosoisut" itsellään olevan syömishäiriön.

Suomessa on ylipainoisia reilu 2 miljoonaa, mutta BED-syömishäiriötä sairastaa vain noin 200.000 suomalaista. Näistä 200.000 suuri osa ei edes tiedä sairastavansa syömishäiriötä ja vain muutamalle tuhannelle suomalaiselle onkin lääkäri diagnosoinut BED:n. Tämä samalla myös tarkoittaa sitä, että moni itse oman sairautensa "diagnosoinut", on väärässä.

On todella ärsyttävää, kun näinkin vakava sairaus menettää merkitystään ihmisten oman hölmöyden ja/tai laiskuuden tekosyynä. Ne jotka TÄSTÄ KÄRSIVÄT OVAT ne OIKEASTI SAIRASTAVAT ne joiden BED ON LÄÄKÄRIN DIAGNOSOIMA SAIRAUS.

Tottakai lääkäritkin tekevät virheitä niin diagnosoinneissaan kuin diagnosoimatta jättämisissä ja aivan varmasti joku on oikein osannut itse "diagnosoidakkin" sairautensa. mutta vain hyvin pieni osa.

JOS EPÄILET SAIRASTAVASI BED:tä:
-Ota yhteyttä lähinpään Keskussairaalaasi ja soita heidän vaihteeseensa ja kysy, että miltä osastolta löytyisi lääkäri, joka tietäisi liikalihavuudesta, paino-ongelmista, laihduttamisesta tai nimen omaa ahmimis-syömishäiriöstä (ei anoreksiasta -.> anoreksiaa hoitava lääkäri ei yleensä tunne BED-syömishäiriötä). Ja hanki aika tai lähete tälle lääkärille.

12

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fatass1

      mene sinä vittuun!!! tuskin sinä olet oikea henkilö valittamaan kenellä on syömishäiriö ja kenellä ei. Itse tiedän varsin hyvin että minulla on bed isolla B:llä vaikka sitä ei ole diagnosoitu sillä ahmin ja olen läski niinkuin sinä!!

    • Bediii

      Minulle diagnosoitiin vakava ahmimishäiriö noin kuukausi sitten, itse olen ollut tietoinen ongelmastani jo viime joulusta lähtien.. mutta siltikin vaatekoko on suurentunut vain yhdellä viimeisen puolenvuoden aikana, eli ei pidä yleistää :)

    • 19+64

      joopajoo, itsellä on Suomen ulkopuolella diagmosoitu BED, mutta Suomessa yritettiin jo pariin otteeseen diagnosoida joksikin muuksi ja lääkärien naamasta paistaa että pidetään ns.laiskana ja herkuttelijasurkuttelijana. Lähetettä syömishäiriöklinikalle olen yrittänyt jo pitkään saada, kun sellainen täältä yksityisellä puolella löytyy.Suomessa BED:n hoito vielä lapsen kengissä, kokemusta ulkomaisesta syömishäiriöklinikasta on!

    • ex-bed, nyk bulimia

      Mulla on ihan diagnoosi. Loppujenlopuks alko vaan vituttaa ainainen lihominen (paino yli 150 kg) joten aloin oksentaa, niinku aiemmin nuorena. Nyt paino tippunu jo yli 50 kiloa :) Hampaathan siinä menee, mutta mieluummin oksennan ku lihon enää ikinä.

    • Olet oikeassa.
      Hyvin oikeassa,
      itseä ärsyttää itse diagnosoijat koska hyvin useissa tapauksissa
      ihan vaan tykkäävät syömisestä ja välillä ahmivat.

      Itsellä diagnosoitu 2008, kun vihdoin uskoivat että en oksenna ja ei siis ole bulimiaa.

      Jokainen hetki ruoka on mielessä ja jokainen ruokailu on taistelua. Syön vaikke tee mieli tai todellakaan ole nälkä, koska se on pakonomaista.

    • lääkäriin mars

      Olet aivan oikeassa!!! Ei itse voi vaan päättää, että nytpä sairastan tätä, koska itteltä tuntuu siltä. Vaan lääkärin pitää tehdä diagnoosi sairaudesta ja vielä nimenomaan oikean alan lääkärin. Siltikin varmasti virheellisiä diagnooseja tulee. Mutta oman fiiliksen mukaan tai netistä löydettyihin oireisiin vedoten, ei voi itse päättää omaa diagnoosia. Eikä edes lääkärit voi itse itseään diagnosoida, vaan sen tekevät heuidän kolleegansa.

      Jos jokaisella hiemankaan ylipainoisella tai karkista tykkäävällä olisi BED, niin olisiko silloin jokaisella edes laihdutusta ajatelleella anoreksia?

      Sairaudet ovat vakavia asioita, eivätkä tekosyitä esim. laiskuuteen tai syöpöttelyyn.

      Tuskin missään syöpäkeskustelussakaan porukka ole vaan päättänyt, että nyt minulla varmaan on syöpä ja marisempa siitä vaan keskustelupalstalla. Vaan jokainen yhtään järkevä ihminen marssii ensimäiseksi lääkäriin, mikäli epäilee sairastavansa jotain sairautta.

    • thisishowwedoit

      Itselläni ei ole diagnosoitu yhtään mitään syöishäiriötä, mutta silti oksentelen päivittäin 3-6 kertaa. Neuvoisin sinua keskustelun aloittaja pitämään huoli omasta syömisestäsi, eikä tulla tänne kritisoimaan niitä, jotka kaipaavat apua taikka tukea. Nykypäivän medikalisaatio ei tarkoita sitä, ettemme osaisi ajatella enää omilla aivoillamme ja havainnoida häiriintyneen syömisen merkkejä.

    • mopkmpokjmokjo

      Ohhoh, olipahan aikamoinen aloitusviesti.

      Jos joku on jossain päättänyt, että BED on vain silloin jos on nämä ja nämä oireet, mm. oksentaminen, niin entä sitten?

      Mielestäni voi olla ahmimishäiriöinen monella eri oireella, ja joillakin siihen voi kuulua "vain" ahmiminen. Jos luulet ettei se ole sairaus, olet taatusti myös sitä mieltä ettei alkoholismikaan ole sairaus.

      Laiskottelu ja liikunnan välttely on omaa tyhmyyttä, mutta ahmiminen? Kuka haluaa ehdoin tahdoin itsensä lihavaksi, jos ei kuulu siihen äärimmäisen pieneen vähemmistöön joka haluaa oikeasti 500 kiloiseksi?

      Mistä näitä valopäitä aina löytyy?

      • Eiköhän tässä koko keskustelussa oo pointtina, ettei sairauksia voi itte päättää, vaan oikeen alan lääkärin pitää diagnosoida ne ja ohjata oikeenlaiseen hoitoon, on sitten kyseessä BED, tietämättömyys, masennus tai muuten vaan mässäily taikka joku näiden tms yhdistelmä.

        JOS HALUAT PARANTUA, HAKEUDU LÄÄKÄRIIN.

        JOLLET TIEDÄ OIKEAN ALAN LÄÄKÄRIÄ, OTA YHTEYS LÄHIMPÄÄN KESKUSSAIRAALAAN, SIELTÄ SAA OHJEITA.

        Pelkkä valittaminen asiasta EI auta, vaikka siitä ehkä saakin itselleen hyvän tekosyyn syömiseen.

        Kyse EI ole myöskään siitä, etteikö sinulla voisi olla jotain sairausta, vaan koska itse aavistelet että jotain voisi olla vialla. VAAN KYSE ON SIITÄ, ETTÄ SAIRAUS EI PARANE, JOS SIITÄ VAAN TÄÄLLÄ KERTOILEE, VAAN LÄÄKÄRI ON OIKEA PAIKKA.


      • Joopa joo
        mjiau kirjoitti:

        Eiköhän tässä koko keskustelussa oo pointtina, ettei sairauksia voi itte päättää, vaan oikeen alan lääkärin pitää diagnosoida ne ja ohjata oikeenlaiseen hoitoon, on sitten kyseessä BED, tietämättömyys, masennus tai muuten vaan mässäily taikka joku näiden tms yhdistelmä.

        JOS HALUAT PARANTUA, HAKEUDU LÄÄKÄRIIN.

        JOLLET TIEDÄ OIKEAN ALAN LÄÄKÄRIÄ, OTA YHTEYS LÄHIMPÄÄN KESKUSSAIRAALAAN, SIELTÄ SAA OHJEITA.

        Pelkkä valittaminen asiasta EI auta, vaikka siitä ehkä saakin itselleen hyvän tekosyyn syömiseen.

        Kyse EI ole myöskään siitä, etteikö sinulla voisi olla jotain sairausta, vaan koska itse aavistelet että jotain voisi olla vialla. VAAN KYSE ON SIITÄ, ETTÄ SAIRAUS EI PARANE, JOS SIITÄ VAAN TÄÄLLÄ KERTOILEE, VAAN LÄÄKÄRI ON OIKEA PAIKKA.

        Minusta pointti on just se, että edes lääkäri ei ole mikään ylimmäinen päättäjä, joka tietää mikä potilasta vaivaa. Usein lääkäri ei edes kuuntele.

        Eiköhän jokainen ole oman itsensä asiantuntija.

        Minusta BED johtuu enimmäkseen masennuksesta, mutta masennus taas oireilee monella eri tavalla ihmisestä riippuen. Jos menee "tavalliselle" lääkärille, vain laihtuminen katsotaan masennuksen oireeksi. Ainakin minun kohdallani oli aivan turha puhua että lihominen johtuisi siitä, sillä lääkärin mielestä kyse oli vain etten ymmärtänyt lautasmallin päälle. Siis häh?

        Ja että ihan valittaminen? Joopa joo, sitähän tämä vain on jos täällä kirjoittaa.

        Ja kirjoitetaan nyt ihan isolla: LÄÄKÄRI EI AINA OLE OIKEA PAIKKA.

        Suosittelen mieluummin psykiatria, mutta sellaiseen pääsy on tosi vaikeaa.


    • ???

      Niin, tää on just tätä että tää sairaus on vain MINUN yksinoikeuteni

    • Ei todettua tautia

      Mulla ei ole todettu, mutta en mä tervekkään voi olla. Ruoka on mielessä jatkuvasti. Joudun tarkkaan kontrolloimaan etten lihoisi. Paino heittelee 10 kiloa suuntaan ja toiseen. Eritoten pahan jakson aikana saatan vetää makarooneja pussin raakana, syöminen on pakonomaista, mikä tahansa kelpaa. En kuitenkaan oksenna. Nyt olen vuoden ollut virallisterveellisellä ruokavaliolla, olen normaalipainoinen ja liikun kuin hullu. Silti ruoka on jatkuvasti taka-alalla ja joudun tekemään edelleen todella paljon töitä, että en sortuisi ahmimiseen. Ahmin mitä vain, voita sokeriin yhdistettynä, makaroonia, puuroa, hiutaleita, leipää, kurkkua..ihan mitä vain. Syömiseni on vahvasti tunneperäistä erittäin vaikean taustan omaavana, keskivaikea masennus on todettu. Syömisongelmastani en ole kenellekkään kertonut.

      Edelleen minulle tuottaa kovaa tuskaa esim. työpaikan kakkutarjoilut. Saatan syödä pienen siivun muiden nähden ja kun töistä lähden kotiin ja tiedän kaapissa olevan vielä herkkuja, otan salaa valtavan siivun. Syön siis myös salaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe