Yritin etsiä netistä tietoa pariin omituiseen oireeseen, jotka minulla on jo pidemmän aikaa ollut, ja onnistumatta ajattelin kääntyä tämän palstan puoleen.
Eeelikkä.. Minulla on siis pidemmän aikaa ollut tällainen outo 'ihon herkkyysongelma.' Herkkyys alkaa leuan alta kaulan ympäri ja leviää yläselkään ja rintakehään, joskus jopa kylkiin asti. Tuntuu suunnilleen siltä, kuin olisi mustelmia koko matkalla. Ei siis tunnu, kuin koskettaessa.
Toinen ihmetyttänyt iho-probleema on aika-ajoittain rintakehään ilmestyvät punertavat läiskät. En ole satasen varma, mutta näyttäisivät ilmestyvän lähinnä esim. suihkun jälkeen. On tosin näkynyt muulloinkin.
Eli jos kellää on mitään tietoa, ovatko esim tällaiset punertavat läiskät tyypillisiä kuivalle iholle tms. tai jos oireita esiintyy jossain sairaudessa tms josta tiedätte, niin arvostaisin tiedon jakoa! Thanks.
punertavat läiskät ja ihon herkkyys
2
263
Vastaukset
- tupsu
Punertavat läiskät ylävartalossa kuulostavat savipuoli-ihottumalta. Tauti on yleinen varsinkin nuorilla naisilla, ilmenee keväisin ja voimistuu hikoilun aikana.
- tuttua juttua
Savipuolelta kuulostaisi, olen kärsinyt siitä itse jo vuosia, mutta aina ennen se on ollut selässä ja kyljissä. Ja nimenomaan sitä "perinteistä" ruskeaa länttiä. Nyt pari viikkoa sitten olin ihan ihmeissäni kun rintakehälle ja kasvoihin poskiin!! ilmestyi punaista laikkua joka kutisi tullessaan vietävästi. en osannut yhdistää savipuoleen koska selän laikkuja en ole nähnyt kuin ruskeana, silloin lähinnä kun ovat alkaneet kutista ja niitä on hoitanut tolla lääkeshampoolla. Serkku kuitenkin bongasi nuo tämänhetkiset laikut ja sanoi että sullahan on savipuoli, oli itse saanut raskausaikana myös tämän punalaikkuisen muodon, mulla selittäisi 3 eri hormonivalmisteen käyttö 2 kuukauden sisällä, ja kova stressi sen miksi villiintyi tällee. Joten juu, hvyin voi olla savipuoli. Ja iho saattaa punoittaa/kutista ennenkuin laikut ilmestyvät. Missään nimessä ei kannata lätkästä niihin kortisonia koska se saa aikaan sen että koko systeemi vaan villiintyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763521
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t282217Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä831995Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191540- 281421
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271383Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71354Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671307Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101227Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531065