uppiksesta puoliplaanari. Painopiste?

funtsare

Minnekköhän sen pitäis saada sijoitettua, jotta se olisi ns optimaalisin, puoliplaanausta ajatellen?

27

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan sama minne

      Ei siitä uppiksesta painopistettä siirtämällä saa puoliplaanaria.
      Kantotasot perään, niin saat vaikka plaamiin.

      • funtsare

        Joo, tiedän tasan tarkalleen, mitä ihmeitä kantotasot, tai plaanilevy saa aikaan.
        Mutta nyt haluan halkoa hiuksia ja saada painopisteen/jakauman ensiksi kohilleen, ennenkuin alan modifioimaan runkoa.


      • funtsare kirjoitti:

        Joo, tiedän tasan tarkalleen, mitä ihmeitä kantotasot, tai plaanilevy saa aikaan.
        Mutta nyt haluan halkoa hiuksia ja saada painopisteen/jakauman ensiksi kohilleen, ennenkuin alan modifioimaan runkoa.

        Helppo homma.

        Ei tarvi kun tietää vesilinjan ja uppouman muoto ja mille nopeudelle haluat veneesi muuttaa, niin ja tietysti millaisia muutoksia olet aikeissa tehdä.
        Painopiste on sitten tarkalleen veden staattisen ja dynaamisen nostovoimien summan keskipisteessä.

        Tosiasiassa kukaan ei voi kysymykseesi vastata.
        Kun saat pohjan muotoiltua, niin hakemalla se painopiste löytyy.
        Toivottavasti muutoksesi ei sitten vie siihen että kulun kannalta parhaan painopisteen asemalla, veneesi kelluu naurettavassa asennossa tai päinvastoin.


      • zjkznznznznznznz
        funtsare kirjoitti:

        Joo, tiedän tasan tarkalleen, mitä ihmeitä kantotasot, tai plaanilevy saa aikaan.
        Mutta nyt haluan halkoa hiuksia ja saada painopisteen/jakauman ensiksi kohilleen, ennenkuin alan modifioimaan runkoa.

        Melkeinpä väittäisin että ei kannata ryhtyä muutoksia tekemään. Onko sulla todella vesillä niin kiire että et ehdi ajaa uppoumanopeutta? Myy mieluummin vanha vene ja osta oikea puoliplaanari. Varsinkin jos sun tietotaito on tasolla että täältä pitää kysyä neuvoa.....


      • funtsare
        zjkznznznznznznz kirjoitti:

        Melkeinpä väittäisin että ei kannata ryhtyä muutoksia tekemään. Onko sulla todella vesillä niin kiire että et ehdi ajaa uppoumanopeutta? Myy mieluummin vanha vene ja osta oikea puoliplaanari. Varsinkin jos sun tietotaito on tasolla että täältä pitää kysyä neuvoa.....

        Tietotaitoa löytyy kyllä. Halusin vaan esittää järkevän kysymyksen, mihinkä joku asiasta ymmärtävä vielä vastaa minulle, että esim laitanko painopisteen keskelle vesirajaa siten, että kuivalla maalla kölistä tunkatessa, vesirajan puolessa välissä, nousee vene tasasesti perästä ja keulasta ylös.

        Tavoittelemani nopeusalue olisi max jossain 18-22 solmun tuntumassa, vaikka tuleva koneteho riittää runttaamaan sen 35 solmuihin, mutta pääpainona pidän olematonta liukukynnystä ja perän kaivautumisen estämistä
        tekemällä kantotasot pohjaan.


      • Uppouman jakauma ?
        funtsare kirjoitti:

        Tietotaitoa löytyy kyllä. Halusin vaan esittää järkevän kysymyksen, mihinkä joku asiasta ymmärtävä vielä vastaa minulle, että esim laitanko painopisteen keskelle vesirajaa siten, että kuivalla maalla kölistä tunkatessa, vesirajan puolessa välissä, nousee vene tasasesti perästä ja keulasta ylös.

        Tavoittelemani nopeusalue olisi max jossain 18-22 solmun tuntumassa, vaikka tuleva koneteho riittää runttaamaan sen 35 solmuihin, mutta pääpainona pidän olematonta liukukynnystä ja perän kaivautumisen estämistä
        tekemällä kantotasot pohjaan.

        Vesilinjan pituuden mitalla tai sen puolivälillä ei ole mitään tekemistä painopisteen määrityksen kanssa.

        Näyttää siltä että tietosi on tasolla jolla on paras unohtaa koko projekti.


      • Funtsare
        Uppouman jakauma ? kirjoitti:

        Vesilinjan pituuden mitalla tai sen puolivälillä ei ole mitään tekemistä painopisteen määrityksen kanssa.

        Näyttää siltä että tietosi on tasolla jolla on paras unohtaa koko projekti.

        Mollaamisen sijasta, voisit vaikka jakaa viisauttasi, mikäli sinulla todellakin sellaista löytyy em asiasta, tai oletko loppujen lopuksi vaan yksi iso räkättävä läppä?


      • Palstan välkky ?
        Funtsare kirjoitti:

        Mollaamisen sijasta, voisit vaikka jakaa viisauttasi, mikäli sinulla todellakin sellaista löytyy em asiasta, tai oletko loppujen lopuksi vaan yksi iso räkättävä läppä?

        Olipa säälittävän huono prono.


      • Tai huonoa huumoria
        Palstan välkky ? kirjoitti:

        Olipa säälittävän huono prono.

        Tietotaitoa löytyy kyllä "

        Mitenhän tuo lienee, jos täytyy kysyä painopisteen optimipaikkaa palstalta, jos isot pojat suostuisivat kertomaan ! D:D:D:


      • zvxcvv
        Tai huonoa huumoria kirjoitti:

        Tietotaitoa löytyy kyllä "

        Mitenhän tuo lienee, jos täytyy kysyä painopisteen optimipaikkaa palstalta, jos isot pojat suostuisivat kertomaan ! D:D:D:

        Ei täältä mitään tolkkua saa asioihin, kun kirjoittaja-aines koostuu pääosin äidin reisiä pitkin valuneesta jämämällistä.
        Käy heittämässä sama kysymys pariin asialliseen suomalaiseen venefoorumiin, niin vastausten laatu paranee.


      • funtsare
        zvxcvv kirjoitti:

        Ei täältä mitään tolkkua saa asioihin, kun kirjoittaja-aines koostuu pääosin äidin reisiä pitkin valuneesta jämämällistä.
        Käy heittämässä sama kysymys pariin asialliseen suomalaiseen venefoorumiin, niin vastausten laatu paranee.

        Näköjäön.
        Jatkan kuitenkin perän keventämistä, siirtämällä akut, lämmönvaihtimet, työkalupakit moottorin eteen, kun huomasin, että max nopeus kasvoi solmun verran, kun osan irtaimistosta heitti keulapiikkiin.


    • 17+5

      Öliko kysymys aivan tosimielellä esitetty ?
      Ainakin se oli täysin järjetön ja mahdoton vastattavaksi.

      • funtsare

        Oli vakavasti.
        Takavuosien keskusteluissa kylvettiin paljon lauseita, missä painotettiin uppiksien ja puoliplaanareiden painopistettä, jos tavoitteena oli
        -Lisää nopeutta
        -Taloudellisuutta
        -Ajettavuutta

        Oletin, että joku voisi valaista esimerkein tätä asiaa, mutta heikolta näyttää.


    • Alpha 8

      Huh huh funtsare!!!!

      Sulla on niin kauhia koneteho, että ole nyt oikein varovainen, ettei vaan vene heitä pituusakselinsa yli ympäri sen jälkeen, kun se on noussut puoliplaaniin ja tuuppaat kahvan eteen;)

      • Funtsare

        Kyllä, koneteho on ihan älytön tämänkokoiseen veneeseen :D
        ei siitä sen enempää.


    • ilmari3335

      Mikäs vene on kyseessä? pahoin pelkään että vaikka ois 1000heppaa, niin siitä huolimatta uppis ei ylitä runkonopeuttaan.

    • funtsare

      Merkillä ei ole väliä ja ei sun tarvi pelätä mitään.
      Siitä pitää 140hv ja 16 solmua huolen.

    • ilmari3335

      Miksi ylipäätään kyselet neuvoa jos tarkoituksesi on vain v.....lla vastaajille? noh oletetaan että veneesi on noin 6-7 metriä pitkä, painoa 2000kg ? noilla tehoilla edes liukuva runkoinen vene ei kulje 35 solmua.

      "Siitä pitää 140hv ja 16 solmua huolen"

      Ja 40 l/h ;D

      • funtsare

        -vaikka ois 1000heppaa, niin siitä huolimatta uppis ei ylitä runkonopeuttaan.-


        Ylläoleva ulosanti antoi viittettä siitä, että ymmärrät tästä asiasta yhtäpaljon kuin mitä tajuaa sika pohjantähdestä, joten mitä luulet, kannattaako mun kertoa veneeni merkkiä ja pohjan muotoa kaltaisellesi tapaukselle?


      • uppiskuski_2
        funtsare kirjoitti:

        -vaikka ois 1000heppaa, niin siitä huolimatta uppis ei ylitä runkonopeuttaan.-


        Ylläoleva ulosanti antoi viittettä siitä, että ymmärrät tästä asiasta yhtäpaljon kuin mitä tajuaa sika pohjantähdestä, joten mitä luulet, kannattaako mun kertoa veneeni merkkiä ja pohjan muotoa kaltaisellesi tapaukselle?

        Eikös olisi helpompaa ja samalla turvallisempaa vain vaihtaa venetyyppiä? Kas kun uppis on suunniteltu ajettavaksi uppiksena niin en oikein köäsitä miten sen muutteleminen parantaa "ajettavuutta" kuten aikaisemmassa viestissäsi taisit mainita?

        Eihän niitä muutenkaan ole tarkoitettu suurille nopeuksille. Mielestäni veneessä on paljon muutakin otettava huomioon jos alkaa kerran runkoa muuttelemaan, kuin vain kova vauhti. Itselläni on uppis ja tiedän muutaman joka on uppikseen esmes laittanut trimmilevyt ym. virityksiä. Eräskin kertoi että muuten ihan hyvä, vauhtiakin saa ehkä jonkun verran lisää mutta entäs kun ajetaan esim. kovassa aallokossa? Veneestä tuli kuulemaan mukaan hengenvaarallinen kotkauksiensa ansiosta.

        Sitten asian sivusta vähäsen: Mielestäni esim. trimmilevyjen tarve uusissa veneissä kertoo suunnitteluvirheestä. Muutenkin ollaan mukavuustekijöiden ja ulkonäön vuoksi tinkimässä turvallisuustekijöistä sekä uudemmissa purje-, että moottoriveneissä. Esim. vanhat fiskarin rungot ovat muotoutuneet satojen vuosien kuluessa opitun ja koetun tuloksena optimaalisiksi kullekin vesistölle jossa niitä valmistettiin. Käyttäjinä olivat ammattilaiset eli veneet eivät olleet leikkivälineiksi suunniteltuja vaan työkaluiksi. Näin oikeastaan lähes kaikkien uppoumarunkoisten suhteen on asia.

        Suosittelisin harkitsemaan vain veneen vaihtamista modofioimisen sijaan. Itse näen kohtuujärjettömänä tuollaisen veneen "parantelun".


      • funtsare
        uppiskuski_2 kirjoitti:

        Eikös olisi helpompaa ja samalla turvallisempaa vain vaihtaa venetyyppiä? Kas kun uppis on suunniteltu ajettavaksi uppiksena niin en oikein köäsitä miten sen muutteleminen parantaa "ajettavuutta" kuten aikaisemmassa viestissäsi taisit mainita?

        Eihän niitä muutenkaan ole tarkoitettu suurille nopeuksille. Mielestäni veneessä on paljon muutakin otettava huomioon jos alkaa kerran runkoa muuttelemaan, kuin vain kova vauhti. Itselläni on uppis ja tiedän muutaman joka on uppikseen esmes laittanut trimmilevyt ym. virityksiä. Eräskin kertoi että muuten ihan hyvä, vauhtiakin saa ehkä jonkun verran lisää mutta entäs kun ajetaan esim. kovassa aallokossa? Veneestä tuli kuulemaan mukaan hengenvaarallinen kotkauksiensa ansiosta.

        Sitten asian sivusta vähäsen: Mielestäni esim. trimmilevyjen tarve uusissa veneissä kertoo suunnitteluvirheestä. Muutenkin ollaan mukavuustekijöiden ja ulkonäön vuoksi tinkimässä turvallisuustekijöistä sekä uudemmissa purje-, että moottoriveneissä. Esim. vanhat fiskarin rungot ovat muotoutuneet satojen vuosien kuluessa opitun ja koetun tuloksena optimaalisiksi kullekin vesistölle jossa niitä valmistettiin. Käyttäjinä olivat ammattilaiset eli veneet eivät olleet leikkivälineiksi suunniteltuja vaan työkaluiksi. Näin oikeastaan lähes kaikkien uppoumarunkoisten suhteen on asia.

        Suosittelisin harkitsemaan vain veneen vaihtamista modofioimisen sijaan. Itse näen kohtuujärjettömänä tuollaisen veneen "parantelun".

        En voi vaihtaa ku ei ole tarvetta. Kaasukahvalla annostellaan sopansaantia kelin mukaan, niin en näe mitään ongelmaa muotoilla perää kantavaksi.
        Mua alkaa rehellisesti naurattamaan tämä "eikö kannattaisi vaihtaa venettä, modifioimisen sijaan"
        Vastaukseni on, että Jotkut tekee mitä ne osaa, mä teen mitä mä haluan.
        Koko elämäni olen ollut tekemisissä plaanilevyillä varustettujen fiskareiden kanssa.
        Faijalla oli, sedällä oli serkulla oli, perhetuttuilla oli ja ne kaikki ylitti runkonopeutensa melkein kaksin, ellei jopa kolminkertaiseksi.
        Ja ne oli TYÖKALUJA, jolla kukaan ei ole menettäny henkesnä pohjan lisärakenteiden ansiosta, joten please, säästä perinneveneily vaahtoamisesi jonnekkin muualle.


      • 11+2
        funtsare kirjoitti:

        En voi vaihtaa ku ei ole tarvetta. Kaasukahvalla annostellaan sopansaantia kelin mukaan, niin en näe mitään ongelmaa muotoilla perää kantavaksi.
        Mua alkaa rehellisesti naurattamaan tämä "eikö kannattaisi vaihtaa venettä, modifioimisen sijaan"
        Vastaukseni on, että Jotkut tekee mitä ne osaa, mä teen mitä mä haluan.
        Koko elämäni olen ollut tekemisissä plaanilevyillä varustettujen fiskareiden kanssa.
        Faijalla oli, sedällä oli serkulla oli, perhetuttuilla oli ja ne kaikki ylitti runkonopeutensa melkein kaksin, ellei jopa kolminkertaiseksi.
        Ja ne oli TYÖKALUJA, jolla kukaan ei ole menettäny henkesnä pohjan lisärakenteiden ansiosta, joten please, säästä perinneveneily vaahtoamisesi jonnekkin muualle.

        Voi voi !

        Jutut on kuin uhmaikäisellä kakaralla.
        Omakehua laajasta tiedosta ja kokemuksesta ja kun esittämänsä kysymys osottaa kysyjän tyhjäpääksi niin alkaa itku ja parku että kyllä muut on tyhmiä ! !

        Kaikenlaisia tänne näköjään kiilaa.


      • ilmari3335
        funtsare kirjoitti:

        -vaikka ois 1000heppaa, niin siitä huolimatta uppis ei ylitä runkonopeuttaan.-


        Ylläoleva ulosanti antoi viittettä siitä, että ymmärrät tästä asiasta yhtäpaljon kuin mitä tajuaa sika pohjantähdestä, joten mitä luulet, kannattaako mun kertoa veneeni merkkiä ja pohjan muotoa kaltaisellesi tapaukselle?

        Nuorena sitä on niin kaikkitietävä ja tyhmä. Taitaahan suomen nopein fiskari kulkea jotain 50 solmua. Toivotan onnea yrityksellesi. Todellakin venettä vaihtamalla saat varmasti toimivan ja plaanaavan veneen. Järjetön ajatus alkaa tekemään oikeasta uppiksesta plaanaavaa.


    • funtsare

      Arvasin, että tämä menee tähän. Joku nimetön nyymi alkaa herjaan ja esittää epäilyksensä epäkohteliaasti.
      Sitten alkaa kaikenmaailman nyrkillä tapettavat mällijämät nyrpistään nokkaansa
      , kun se mettä sattu vastaamaan, kun sinne piti huutaa.
      Stanan saviturvat, antakaa osoitteenne, niin sylillinen hamekangasta odottaa.. ;)

      • Alpha 8

        Hyvä funtsare!!

        Sä kiiihdyit! Sun ei kannata kiihtyä, koita kiihdyttää sitä rakentamaasi venettä ja poimi tiedonjyvät talteen näistä viesteistä. Jos luit tarkoin, niin kyllä niitäkin löytyi.

        Onnea hankkeellesi! Mutta ole varovainen, ettei vaan satu mitään!

        Ps. Nyymejähän me olemme kaikki, kuten sinäkin. Anna vaan osoitteesi, niin tulen hakemaan sitä kangasta;)


      • funtsare
        Alpha 8 kirjoitti:

        Hyvä funtsare!!

        Sä kiiihdyit! Sun ei kannata kiihtyä, koita kiihdyttää sitä rakentamaasi venettä ja poimi tiedonjyvät talteen näistä viesteistä. Jos luit tarkoin, niin kyllä niitäkin löytyi.

        Onnea hankkeellesi! Mutta ole varovainen, ettei vaan satu mitään!

        Ps. Nyymejähän me olemme kaikki, kuten sinäkin. Anna vaan osoitteesi, niin tulen hakemaan sitä kangasta;)

        Paiskaa alfaa yhteystietosi tonne [email protected] niin sovitaan anto ja ottopäivä.


    • -Mika-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe