Ruokaholismi

Spartalainen

Lihavuuteen on lähes 99% syynä jonkinlainen alkoholismiin rinnastettava riippuu, eli suurin syy lihavuuteen on korvien välissä. MIkä siinä on että sitä ruokaa pitää mättää suuhun jatkuvalla syötöllä.

15

1055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen juoppo

samaa mieltä ja siksi lihavien ivaaminen, nimittely ja jatkuva haukkuminen tuntuu pahalta ja halpamaiselta.

• Spartalainen

sinne suuhun sitten jatkuvalla syötöllä työntää sitä ruokaa. Joidenkin lihavien kävelykin on jo vaikeaa ja he kärsivät erilaisista lihavuuden mukanaan tuomista sairauksista ja myös näyttävät onnettomilta ja pukeutuvat huonosti koska vaatteet eivät enää mahdu päälle. Itsepähän ovat läskinsä hankkineet ja vain siksi että ovat riippuvaisia syömisestä.

• Spartalainen
        Spartalainen kirjoitti:

sinne suuhun sitten jatkuvalla syötöllä työntää sitä ruokaa. Joidenkin lihavien kävelykin on jo vaikeaa ja he kärsivät erilaisista lihavuuden mukanaan tuomista sairauksista ja myös näyttävät onnettomilta ja pukeutuvat huonosti koska vaatteet eivät enää mahdu päälle. Itsepähän ovat läskinsä hankkineet ja vain siksi että ovat riippuvaisia syömisestä.

tuli sama viesti kahteen kertaan, sori!

• sandstorm
        Spartalainen kirjoitti:

....sanoo hän joka ei ole riippuvainen syömisestä...emmekös me kaikki ole riippuvaisia syömisestä. muuten kuolema korjaa..kokeile ihmeessä.

• onnistunut

on olemassa, juoppoja, narkkareita, nikotinistija ja syöppöjä, kaikki jotka aiheuttaa riippuvuutta kyseessä olevaan aineeseen. Niin kauan kun ei tunnisteta tätä riippuvuutta on melko mahdoton siitä päästä eroon. Syöpöllä se tulee olemaan jatkuvaa painon jojoilua, juopot sortuu uudestaan ja uudestaan, narkkarit harvoin pääsee aineistaan eroon, ja tupakoitsijathan jo tiedetäänkin.

• katkera pontso

juoppoja paapotaan, tupakoitsijoita hoidetaan, narkkareille annetaan vieroitushoitoa. lihavia sen sijaan syyllistetään, mulkoillaan, pilkataan ja panetellaan. pitäisi alkaa samalla lailla paapoa ja passata kuin muitakin, jotta lihavat tuntisivat itsensä etuoikeutetuiksi kuten juopot yms. luuserit. ja jos joku moukka erehtyisi haukkumaan, niin sanoisi vain että etkö sinä juntti tiedä, tämä on sairaus, en minä tälle mitään voi, ja homma olisi sillä kuitattu.

sitten lihavat voisivat kerääntyä kauppakeskusten pihoihin munkkirinkilöiden ja suklaarasioiden kanssa, ja huudella muille ihmisille perättömiä törkeyksiä. ja ruinata karkkikauppojen edessä muilta asiakkailta että käytkö vielä hakeen mulle pussukan, ne ei enää myy. ja ruveta muutenkin oikein vittumaisiksi riesoiksi, loisia muiden laskuun kuten muutkin sosiaalipummit. sitten olisikin aihetta vihata heitä!

• naturechild

...tai sitten he vain aidosti haluaisivat apua ongelmaansa joka tunnustetaan, mutta ei hoideta.
        Ja kuten näkyy katukuvasta me emme kaikki pysty itseämme auttamaan joskus tarvitaan lämmintä ojentautuvaa kättä.

• onnistunut

onko sinua suoraan tultu yleisellä paikoilla mulkkaamaan ja huutelemaan. Minä en koskaan kokenut sellaista syrjintää ollessani liki 100kg. Ainoa joka huomautti oli äiti ja hänkin sanoi kyllä sinun pitäisi tuota mahaa sada pienemmäksi ja samalla tuputti ruokaa syö nyt kaikki kipot tyhjäksi. Tällä palstalla on yleinen mielipide että meitä lihavia jotenkin hyljeksitään katukuvassa, mutta voin olla 100%:sti eri mieltä. Kyllä se on meidän oma sisäinen tunne että ollaan lihavia. Menkääpäs joskus oikeesti vaikka bussipysäkillä tekemään kalluppia ja kysykää mitä mieltä teidän läskeistä ollaan. Yllätytte varmaan, Monikaan ei ajattele sinua vaan omia murheitaan, rahapulaa tai omia läskejään.

• Spartalainen

No jonkun pitää! Kun nämä ihmiset eivät itse sitä tajua.

• ...
        onnistunut kirjoitti:

onko sinua suoraan tultu yleisellä paikoilla mulkkaamaan ja huutelemaan. Minä en koskaan kokenut sellaista syrjintää ollessani liki 100kg. Ainoa joka huomautti oli äiti ja hänkin sanoi kyllä sinun pitäisi tuota mahaa sada pienemmäksi ja samalla tuputti ruokaa syö nyt kaikki kipot tyhjäksi. Tällä palstalla on yleinen mielipide että meitä lihavia jotenkin hyljeksitään katukuvassa, mutta voin olla 100%:sti eri mieltä. Kyllä se on meidän oma sisäinen tunne että ollaan lihavia. Menkääpäs joskus oikeesti vaikka bussipysäkillä tekemään kalluppia ja kysykää mitä mieltä teidän läskeistä ollaan. Yllätytte varmaan, Monikaan ei ajattele sinua vaan omia murheitaan, rahapulaa tai omia läskejään.

mulle huudeltiin joskus, kun vielä olin lihava...myös ilkeitä katseita sain osakseni ja ivailua...nyt en enää, mutta kyllä tuollaistakin tapaa!tietysti sehän riippuu pitkälti että millaiseen ihmiseen (valitettavasti) saattaa törmätä....lisäksi, jos bussipysäkille ilmaantuu todella lihava ihminen, kyllä varmasti monet ihmiset jonkin ajatuksen uhraa ylimmääräisen elintason vuoksi.

• naturechild

Toi luku ei nyt pidä paikkansa, mieti vähän...
      Esimerkiksi ihmisen joka on hieman pyöreä ,sanotaan tuollaiset 8kg (kutsutaan jo lihavaksi)ylipainoinen...millä tavalla hänen hienoinen runsas ruokahalu tekee hänestä sairaan eli "alkoholiin verrastettavan" kuten sinä sanoit?

• Spartalainen

halu syödä, syödä, ja syödä. Ja nyt itsekkin seuraavan kun liikut jossain, vähän tarkemmin näitä ihmisiä, heidän kävelyään, olemustaan ym. Niin eikö se sinustakin ole silloin lähes sairaalloista

• Pinja

syömistä ei voi kokonaan lopettaa. Alkoholin ja huumet voi jättä pois ikuisesti. No en kyllä haluisi syömistä lopettaakkaan tuo hirveesti nautintoa ja tykkää kokata, mutta nyt täyttyy vaan kokata rasvaiset ruuat ja leivokset vain ystäville.

• lihava

"Lihavuuteen on lähes 99% syynä jonkinlainen alkoholismiin rinnastettava riippuvuus, eli suurin syy lihavuuteen on korvien välissä. MIkä siinä on että sitä ruokaa pitää mättää suuhun jatkuvalla syötöllä."

Sinäpä sen sanoit! Siis toisaalta omaat erinomaisen kyvyn nähdä liikalihavuuden ytimeen eli tunnistat ongelman, mutta sitten toisaalta morkkaat meitä?

Sitä kuule itsekin ihmettelee että mikä siinä on kun pitää mättää sitä ruokaa ja namia ylenmääräisesti. Vaikka olisi kaksi tuntia aiemmin päättänyt, että nyt; nyt minä otan itseäni niskasta kiinni ja olen tiukkana syömisen suhteen....
      Useamman psykologin ja psykiatrin juttusilla olen käynyt ja useat masennuslääkkeet olen kokeillut ja olen ollut jopa Aila Rissasen syömishäiriöpolin asiakas Meilahdessa. Mutta ongelma ei ratkea.

Motivaation puutteesta kukaan täysipäinen ei lihavaa mene syyttämään; lihavahan ei halua mitään muuta niin kovasti kuin laihtua.

Kyse on itsekurin ja itsekontrollin puutteesta, eli ongelma oli samanlainen kuin nikotinistilla ja alkoholistilla, mutta pahempi. Ongelma on siinä, että ihminen voi elää ilman tupakkaa ja alkoholia, mutta ilman ruokaa ei voi.
      Paaston alkuun kun pääsee niin sitä voisi periaatteessa jatkaa vaikka loputtomiin. Mutta syöminen on aloitettava jossain vaiheessa tai käy lopullisesti huonosti. Ja sitten kun aloittaa syömään paaston jälkeen, niin vaikka kuinka rauhallisesti yrittäisi ottaa ja pienin annoksin aloittaa, riistäytyy koko homma taas käsistä.

Paaston aloittaminen on helpompaa kuin hallitun dieetin aloittaminen, eli esim. 1200-1500 kalorin ruokavaliolla sinnittelyn.

Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, koska olen yrittänyt laihduttaa aktiivisesti viimeiset kymmenen vuotta (aluksi ylipainoa oli n. 30 kg) ja olen lihonut tänä aikana lisää 20 kiloa. Siis jojo-malliin, eli pikkasen painoa lisää, pikkasen pois, jne.

Voi kumpa vielä joskus onnistuisin!

• pienenemään päin

En tiedä eri kommentoijien tilanteita enkä lähtökohtia mutta halusin vain jakaa vähän omiakin riippuvuuksiani. Olen aina ollut kulinaristi ja iän myötä ruuasta nauttiminen on jättänyt jälkensä kun liikuntakin on sairauteni myötä jäänyt tosi vähälle. Poltin tupakkaa 7 vuotta ja päätin aloittaa laihtumis urakkani lopettamalla polttamisen. Usein tupakoijat ovat myös kovempia ruuankuluttajia, monet eivät uskalla jättää tupakointia vain siinä pelossa että mässäilevät itsensä sitten lopetettuaan puolta isommiksi. Kaikki ylläkin mainitut ovat oraalista riippuvuutta (tupakointi, alkoholismi, ylensyönti) joka on jäänyt lapsuudesta vahvana elämään rintaruokinnan jälkeen. Eli suun kautta tuleva nautinto. Lopetin tupakoinnin nikotiinikorvaushoidolla eli käyttämällä laastareita 5 viikkoa jonka jälkeen himokin loppui pikkuhiljaa. Tarkkailin syömisiäni jotta en söisi enempää kuin ennen lopettamistani jolloin kilot ei alkaneet lisääntyä. Parissa kuukaudessa ei tarvinnut enää edes tarkkailla kun elimistö alkoi olla tasapainossa. Nyt kun sain karsittua pahimman riippuvuustekijän sain rohkeutta alkaa karsia syömisiäni ja kilot putoilevat tasaiseen tahtiin vuosien ylipainon jälkeen. Liikunta maistuu kun jalka nousee, seksistä puhumattakaan. Toivotan vain tsemppiä kaikille ylipainon kanssa taisteleville, aloittakaa pienillä elämänmuutoksilla niin niitä myös tapahtuu. Itsensä kiduttaminen on aivan turhaa elämän ollessa näinkin lyhyt!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3691
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3264
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2888
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1758
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1709
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1559
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1489
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1484
    Aihe