ärrävika

epätoivoinen

Noni moi siis, oon 15v tyttö jolla on ärrä vika. Ongelmana on se että R ei tule sanoihin mukana. Siis, osaan pärisyttää R:ä mutta kun koitan sanoa vaikka koira niin kieli lopahtaa alas R:n kohdalla. Koulussa mun numerotkin on tippunu koska en voi vastata mihinkää kysymyksiin jossa on R.
Puheterapeutit ei oo auttanu yhtään eli niistäkin maksettiin tyhjänkanssa. Tässä on 2kk aikaa opetella sillä haluisin kesäloman lopussa osata jo sanoa R.

5

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen epätoivoinen

      Et elä yksin tän ongelman kanssa :( Tärisee kevyesti, mutta sanat ei suju.

    • yksi r-vikainen myös

      Et ole ainoa "ongelmasi" kanssa. Itse olen lähemmäs 30-vuotias ja olen hävennyt puhumistani koko ikäni. Vanhempana ihmiset eivät välitä enää tuollaisista asioista, mutta muistan kuinka nuorempana monet ihmiset pilkkasivat minua sen takia ja se jätti arpensa. Mutta tsemppiä, ei maailma tuohon lopu :)

    • Ärrävikainen

      Itse olen piahkoin 16 vuotta täyttävä tyttö ja erittäin selvästi kuuluva kurrkuärrä aina kun satun sen kunnolla sanomaan. Kävin joskus ala-asteella pari vuotta korjauttamassa ärrävikaani muttei se mitään auttanut. Olen vuosien varrella oppinut jotenki häivyttämään ärrät joistain sanoista ja kaikki luokallani eivät edes huomanneet minulla olevan ärrävikaa. Kuitenkin kaikkien sanojen kohdalla se ei onnistu ja kuuluu selvä kurkkuärrä. Olen huomannut että monia on pilkattu ärrävikojen tai muiden puhevikojen takia, muttei minua vaan olla ikinä kiusattu tai edes huomautettu siitä. Yläasteelle tullessani halusin oppia sanomaan ärrän normaalisti mutta nyt en edes halua enää korjauttaa sitä, koska pidän sitä uniikkina ja persoonallisena osana minua:) Jos joku minua sen takia hakkuisi niin ainoa asiani heille olisi sorry but i don't care:D

    • ujo kirnupiimä

      Tässä samassa Ujous-ketjussa on pitkä viestiketju juuri R-vian korjaamisesta. Kokeilepa, että löytyisikö siitä apua. Tarvitset paljon harjoitusta sekä ennakkoluulottoman ja rohkean asenteen niin, että uskallat yrittää ja epäonnistuakin. Usein nimittäin juuri sen rohkean asenteen kautta tulee ihan hassujakin äänteitä, mutta voi tulla se oikeakin:)

    • trpautti

      Harjoittelemalla voi päästä r-viasta eroon jos vika on kielen jänteissä,mutta aina kannattaa yrittää.

      Linkki ohjeisiin : http://puhevika.blogspot.fi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe