ärrävika

epätoivoinen

Noni moi siis, oon 15v tyttö jolla on ärrä vika. Ongelmana on se että R ei tule sanoihin mukana. Siis, osaan pärisyttää R:ä mutta kun koitan sanoa vaikka koira niin kieli lopahtaa alas R:n kohdalla. Koulussa mun numerotkin on tippunu koska en voi vastata mihinkää kysymyksiin jossa on R.
Puheterapeutit ei oo auttanu yhtään eli niistäkin maksettiin tyhjänkanssa. Tässä on 2kk aikaa opetella sillä haluisin kesäloman lopussa osata jo sanoa R.

5

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen epätoivoinen

Et elä yksin tän ongelman kanssa :( Tärisee kevyesti, mutta sanat ei suju.

• yksi r-vikainen myös

Et ole ainoa "ongelmasi" kanssa. Itse olen lähemmäs 30-vuotias ja olen hävennyt puhumistani koko ikäni. Vanhempana ihmiset eivät välitä enää tuollaisista asioista, mutta muistan kuinka nuorempana monet ihmiset pilkkasivat minua sen takia ja se jätti arpensa. Mutta tsemppiä, ei maailma tuohon lopu :)

• Ärrävikainen

Itse olen piahkoin 16 vuotta täyttävä tyttö ja erittäin selvästi kuuluva kurrkuärrä aina kun satun sen kunnolla sanomaan. Kävin joskus ala-asteella pari vuotta korjauttamassa ärrävikaani muttei se mitään auttanut. Olen vuosien varrella oppinut jotenki häivyttämään ärrät joistain sanoista ja kaikki luokallani eivät edes huomanneet minulla olevan ärrävikaa. Kuitenkin kaikkien sanojen kohdalla se ei onnistu ja kuuluu selvä kurkkuärrä. Olen huomannut että monia on pilkattu ärrävikojen tai muiden puhevikojen takia, muttei minua vaan olla ikinä kiusattu tai edes huomautettu siitä. Yläasteelle tullessani halusin oppia sanomaan ärrän normaalisti mutta nyt en edes halua enää korjauttaa sitä, koska pidän sitä uniikkina ja persoonallisena osana minua:) Jos joku minua sen takia hakkuisi niin ainoa asiani heille olisi sorry but i don't care:D

• ujo kirnupiimä

Tässä samassa Ujous-ketjussa on pitkä viestiketju juuri R-vian korjaamisesta. Kokeilepa, että löytyisikö siitä apua. Tarvitset paljon harjoitusta sekä ennakkoluulottoman ja rohkean asenteen niin, että uskallat yrittää ja epäonnistuakin. Usein nimittäin juuri sen rohkean asenteen kautta tulee ihan hassujakin äänteitä, mutta voi tulla se oikeakin:)

• trpautti

Harjoittelemalla voi päästä r-viasta eroon jos vika on kielen jänteissä,mutta aina kannattaa yrittää.

Linkki ohjeisiin : http://puhevika.blogspot.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      40
      2304
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      293
      1904
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      20
      1730
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1555
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      23
      1384
    6. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1289
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      41
      1262
    8. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1225
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      35
      972
    10. Voi rakas sinua

Ei mikään helpoin reissu eikö. Koita jaksella 😘
      Ikävä
      9