Olen sairastanut pakko-oireita ja masennusta, sekä ollut todella yksinäinen ja ahdistunut.
Varmaan sen takia, koska olen jotunut analysoimaan asioita ja miettimään kaikkea todella syvällisesti, minulle on kehittynyt tapa automaattisesti analysoida kaikkea! Olen miettimyt pääni puhki monia asioita, ja itseasiassa tunnen itseni jotenkin todella viisaaksi, ihan kuin tietäisin elämästä liikaa ja minulla on oikea ja järkevä vastaus kaikkeen.
Useat ihmiset tuntuvat minusta suorastaan lapsellisilta, typeriltä ja naiiveilta, tuntuu että minulla on ne oikeat vastaukset. Usein kuulen kehuttavan kykyäni ajatella, että ihan kuin minulla todella olisi ne järkevimmät vastausest.
Vielä jokin aika sitten pidin elämän kokemustani ja tietämystäni hyvänä asiana, mutta nyt tuntuu, että se on jotenkin vienyt minulta kyvyn nauttia elämästä. Koska tuntuu, että ihan kuin jo tietäisin vastaukset lähes kaikkeen. Ei tarvitse miettiä mitään, eikä olla typerä.
Mutta kun minä en halua olla näin järkevä, enkä minä halua olla näin viisas. Minä haluisin, että pystysin olemaan enemmän kuin muut, ja nauttimaan elämästä. Antaa vaan mennä.
Mutta kuinka voisin? Minun mielestänihän missään ei ole mitään pointtia, ymmärrän kaiken ja kaikki on minulle jo valmiiksi selitetty.
Ihan kuin olisin joku "kylän vanhin ja viisain", joka oikeesti tuntuu tietävän kaiken. Mutta ei, olen vasta 20..
Ei helvetti, haluan olla taas kuin ikäiseni, koska nyt, mikään ei tunnu enää miltään.. :,(
Täytyy vielä sanoa, että en yritä mitenkään kehua jollain viisaudellani, vaan siis haluan taas vain olla tietämättömämpi, ja osata nauttia elämästä. Jos oikeasti tietää jo elämästä kaiken tarvittavan, miten enää mikään voi saada minua ihmettelemään? En pysty enää nauttimaan elämästäni, ja tekisin mitä vaan, että pääsisin "viisaudestani" "eroon"..
Liika analysointi
5
884
Vastaukset
- margo
loppujen lopuksi vanhana ja viisaana 55 voin sanoa,että nuoruuden päättömästä bailaamisesta ei näin vanhemmiten jää oikein mitään kestävää käteen.sen sijaan viisaus lisää OIKEAA huumorintajua, jos et sitä ole tajunnut, niin et todellakaan ole vielä tarpeeksi viisas.sellainenkin naurattaa, kun edustusvaimo tulee äitinsä hautajaisiin minihameessa myöhässä saa oikeassa seurassa oikein hilpeän humoristiset mittasuhteet.älykkäitä ihmisiä on maailma pullollaan, mutta tosi viisaita valitettavan vähän, joten analysoi nyt vähän kavereittesi örveltämistä ja naintihommia ja kato onks niissä mitään järkee..
- ketjun aloittaja
Siinähän se onkin, kun en näe enää missään mitään järkeä, mikään tai kukaan ei saa minua ihmettelemään, kukaan ei tunnu pystyvän antamaan minulle uusia näkökulmia, koska olen jo ajatellut ja analysoinut koko helvetin elämän alusta loppuun ja lopusta alkuun.
Tunnen heti tietäväni vastukset asioihin, joita muut ihmettelevät ja joissa muut menee metsään.
Tarkotan nyt siis sellaista "elämän viisautta", en esim. jotain matemaattista tms.
Jos nyt totta puhutaan, nin olisin mieluummin sellainen ajattelemattomampi, joka tekee jatkuvasti pienenpiä tai suurenpia virheitä ja kompastelee omaan naiiviuteensa.
Miten elämä voi tuntua mielenkiintoiselta, jos tuntuu, ettei ole enää mitään opittavaa elämästä?
Haluaisin taas tuntea jotain, niinkuin ennenkin..
- Veriseppä
Juttuasi lukiessani minulle tulee enempi mieleen varhaiskyynisyys kuin viisaus. Tosijuttuhan on että tieto lisää tuskaa ja ikä tuo mukanaan kyynisyyttä melkein kaikille ihmisille jossain muodossa. Niinhän sitä sanotaan, että kyynisyys tappaa ilon elämästä. Ehdotan, että sinun kannattaisi miettiä enemmänkin sitä mistä nuo luonteenpiirteet johtuvat, onko juuret lapsuudessa, kasvatuksessa vai jossain muussa ympäristössäsi.
- ketjun aloittaja
Aloin miettiä tuota kyynisyyttä. Ehkä perimmäinen syy ei olekaan niinkään viisaus, vaan kyynisyys. Ihanaa, pitkästä aikaa uusi näkökulma jota miettiä.. :)
Joo, mulla on ollut todella rankkaa, kaikkine mielenterveys ongelmineni ja muinen olen saanut kestää ja kärsiä todella paljon. Ja mulla on ollut aikaa miettiä asioita, itseasiassa vähän liikaakin aikaa.. Minun aivot tuppaa olemaan sellaset, että ne aina tuppaa raksuttamaan vähän liikaa ja keksii kaikkia filosofisia näkökulmia kaikkeen.. Ehkäpä auttaisi, jos pystyisi olemaan koko ajan miettimättä ja analysoimatta asioita..
Mutta kun tuntuu, ettei sitä pysty lopettamaan..
Miten kaikki filosofit ja muut sellaset pysyy järjissään..? Ja kaikki muut jotka ajattelee paljon asioita eri näkökulmista..
Kun olen yrittänyt ajatella asioita niin paljon, kaikki on vaan alkanut tuntua jotenkin merkityksettömältä.. - Veriseppä
ketjun aloittaja kirjoitti:
Aloin miettiä tuota kyynisyyttä. Ehkä perimmäinen syy ei olekaan niinkään viisaus, vaan kyynisyys. Ihanaa, pitkästä aikaa uusi näkökulma jota miettiä.. :)
Joo, mulla on ollut todella rankkaa, kaikkine mielenterveys ongelmineni ja muinen olen saanut kestää ja kärsiä todella paljon. Ja mulla on ollut aikaa miettiä asioita, itseasiassa vähän liikaakin aikaa.. Minun aivot tuppaa olemaan sellaset, että ne aina tuppaa raksuttamaan vähän liikaa ja keksii kaikkia filosofisia näkökulmia kaikkeen.. Ehkäpä auttaisi, jos pystyisi olemaan koko ajan miettimättä ja analysoimatta asioita..
Mutta kun tuntuu, ettei sitä pysty lopettamaan..
Miten kaikki filosofit ja muut sellaset pysyy järjissään..? Ja kaikki muut jotka ajattelee paljon asioita eri näkökulmista..
Kun olen yrittänyt ajatella asioita niin paljon, kaikki on vaan alkanut tuntua jotenkin merkityksettömältä..Kyynisyys on hallittavissa, puhun kokemuksesta. Tosin en ole koskaan tavannut näin nuorta kyynistä ihmistä, mutta kyynisyytesi on selitettävissä elämäsi vaiheista varmastikin. Kyynisyys yleensä kehittyy iän mukana ja sen tuo mukanaan elämän erilaiset kokemukset ja tapahtumat. Älä analysoi liikaa asioita, varsinkaan sellaisia, joita et voi mitenkään muuttaa ja kaikkia asioita ei sinun edes tarvitse analysoida ja miettiä. Nollaa mielesi tarpeeksi usein, anna aivoille ja ajatuksille vapaapäivä. Keksi niin paljon tekemistä jollekin päiville, ettet ehdi ajatella oikein yhtään mitään. Väsytä itsesi terveellisesti ja ruumiillisesti, niin että aivot lepäävät ja uni maittaa. Liika mietiskely ja analysointi unohtuu silloin. Kun taas aloitat sitten analysoinnin, mieti ensin mitä olet analysoimassa, onko se tärkeää sinulle tai muille ja voitko asiaa analysoimalla muuttaa sitä jotenkin. Jos et, älä mieti asioita liian syvällisesti ja analysoi mielessäsi tai edes ääneenkään. Ohita asia ja mene hetkestä eteenpäin ja keskity olennaisempiin asioihin. Muuta neuvoa en pysty antamaan, toivon että näistä saisit jotain vinkkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511417- 639810
- 1445559
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792583